Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Yakuzakiko schreef:
25-08-2025 17:26
Mijn man begon alles wat ik vertelde over genderongelijkheid, seksisme en grensoverschrijdend gedrag pas te geloven toen hij van andere mannen (bekenden op tv) hoorde dat dit echt waar was.
Zo, dit vind ik best heftig. Al waren mijn partner en mannelijke vrienden ook verbaasd dat ik ook vervelende ervaringen had. Dat "vonden ze niks voor mij" (oftewel: dat overkomt alleen meisjes in korte rokjes/die uitdagen/die niet opletten).

Nog verbaasder waren ze toen wij (de dames van de club) de namen opsomden van de mannen van onze sportvereniging waar je uit de buurt moet blijven op een borrel en zéker niet alleen mee naar huis durft te fietsen. Dat hadden ze niet achter hen gezocht, dat zij het type zijn dat (nuchter) aan je billen zit en met een drankje op tegen je aan gaan staan of lalt dat je sowieso met ze mee naar huis gaat vanavond.
amaryllis wijzigde dit bericht op 25-08-2025 19:59
0.87% gewijzigd
ApproachableAlec schreef:
25-08-2025 19:53
Maar iedereen over één kam scheren is gewoon echt wanstaltig.
Ik zou bijna willen zeggen, welkom in de wereld van de gemiddelde vrouw.
Waar we als neukvlees of kutwijf worden weggezet of op z'n best als troffee.

Sla het gemiddelde whatsappgroepje er maar op na.
.
Amaryllis schreef:
25-08-2025 19:56

Nog verbaasder waren ze toen wij (de dames van de club) de namen opsomden van de mannen van onze sportvereniging waar je uit de buurt moet blijven op een borrel en zéker niet alleen mee naar huis durft te fietsen. Dat hadden ze niet achter hen gezocht, dat zij het type zijn dat (nuchter) aan je billen zit en met een drankje op tegen je aan gaan staan of lalt of je met ze mee naar huis gaat vanavond.
Ja dat. Of dat je een nichtje voor een oom moet waarschuwen.... echt, de gemiddelde man, de Alecs onder ons hebben géén idee.
.
Ik vind aanranding en verkrachting wanstaltiger dan zeggen dat het mannen zijn die aanranden en verkrachten.
Si abra la puerta hay lobos.
Omdat de hardnekkige ideeën dat vrouwen zich “bescheiden” of “voorzichtig” moeten gedragen, en dat hun veiligheid afhangt van hun keuzes in plaats van van de dader zijn daden nog steeds heel erg leven onder de bevolking.
Rooss4.0 schreef:
25-08-2025 20:00
echt, de gemiddelde man, de Alecs onder ons hebben géén idee.

Maar de gemiddelde mannen zijn juist het probleem toch, die zin klopt van geen kant..

Maar ga vooral door met het stimuleren van misandrie om de ontegenzeglijk aanwezige misogynie te balanceren, uiterst constructief..

Kan je daarna wel mooi weer ‘de mannen’ de schuld geven want de uitkomst staat al vast.
approachablealec wijzigde dit bericht op 25-08-2025 20:11
33.63% gewijzigd
Pioen00 schreef:
24-08-2025 10:41
Waarom zou je niet als 17-jarig meisje in het midden van de nacht vanuit het centrum van Amsterdam naar Abcoude kunnen fietsen?
Gewoon blijven doen.
Het principe van wat je schrijft is goed. De kans dat er wat gebeurt is minimaal. Tientallen jaren (en misschien wel meer) is er nooit iemand vermoord op die plek, dus waarom zou het nu gevaarlijker zijn? Maar zo werkt het natuurlijk niet.
25-08-2025 20:07
Maar de gemiddelde mannen zijn juist het probleem toch, die zin klopt van geen kant..

Maar ga vooral door met het stimuleren van misandrie om de ontegenzeglijk aanwezige misogynie te balanceren, uiterst constructief..

Kan je daarna wel mooi weer ‘de mannen’ de schuld geven want de uitkomst staat al vast.

Nu we het toch hebben over constructief, wat vind jij een goede oplossing? En dan heb ik het niet over de mannen in jouw bubbel, maar hoe krijgen we conservatieve, controlerende of dominante mannen zover dat ze vrouwen niet meer zien als objecten aan wie je mag zitten en over wie je alles mag roepen dat in je hoofd opkomt?
Amaryllis schreef:
25-08-2025 19:46
Dan vrees ik dat je de uitzondering bent met je bubbel. Ik ken eigenlijk geen enkele vrouw die nooit te maken heeft gehad met ongewenste opmerkingen, aanrakingen of suggestieve gebaren door mannen uit hun omgeving. Daar vallen ook het betasten van billen of borsten op een feestje door de buurjongen/clubgenoot/klasgenoot onder, de 'toevallig' ongelukkige aanraking door de gymleraar, de vieze knipoog die de 50-jarige buurman je op je 17e geeft met de opmerking "dat hij het wel zou weten als hij 30 jaar jonger was".

Daarmee bedoel ik uiteraard niet dat al deze jongens en mannen verkrachters zijn of worden, maar wel dat ze onderdeel zijn van de cultuur die het 'normaal' vindt dat mannen vrouwen als lustobject zien en dat ongeremd uiten. Evenals de meisjes en vrouwen die om opmerkingen lachen of denken/zeggen dat een beetje billen knijpen of knipogen erbij hoort. Die cultuur houden we dus mer zijn allen (uitzonderingen daargelaten) in stand en zorgt er wel voor dat (onbewust) de eerste gedachte van veel mensen is "wat doet zo'n meisje daar?" in plaats van "hoe komt die man erbij?".

Heel eerlijk: ik vond dat ook heel lang 'normaal' in de zin van 'zo gaat het nou eenmaal'. Het is voor mij ook voortschrijdend inzicht dat het niet de norm (zoals het zou moeten) is en dat we daar dus met zijn allen wat aan kunnen én moeten veranderen.

Ik ben alleen bang dat het nog wel even duurt voor we daar zijn, als we er ooit gaan komen.
Elke vrouw die ik ken is wel eens betast aan haar billen of borsten als ze naar de wc lopen in een drukke kroeg. Of inderdaad allerlei opmerkingen wat, als je er wat van zegt, een zogenaamd grapje is. Of dat je niet zo flauw moet doen. Een mannelijke leidinggevende die aan je zit. Patiënten die je net bij je billen of borsten vastgrijpen. Als je sport je broek naar beneden trekken of op je billen slaan als ze langsfietsen (puber jongens). De lijst is eindeloos.
En dat zijn 99% blanke Nederlandse jongens/mannen.
Mijn man was ook verbaast toen ik en een vriendin vertelden wat we allemaal meegemaakt hebben. Hij kon zich daar geen voorstelling van maken.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
nerdopviva schreef:
25-08-2025 20:19
Nu we het toch hebben over constructief, wat vind jij een goede oplossing? En dan heb ik het niet over de mannen in jouw bubbel, maar hoe krijgen we conservatieve, controlerende of dominante mannen zover dat ze vrouwen niet meer zien als objecten aan wie je mag zitten en over wie je alles mag roepen dat in je hoofd opkomt?

Opvoeding, rolmodellen, educatie, correctie, rechtvaardigheid en stevige consequenties aan onwenselijk gedrag verbinden.

En dus niet van die suggesties die je nu ook hoort van: “als je een vrouw ziet lopen op straat steek dan over want misschien geef je haar een onveilig gevoel”, dat is achterdocht en angst voeden ten koste van, in blijkbaar een heel uitzonderlijke situatie verkerende mannen, en die neem je niet weg met dit soort ‘oplossingen’. Dat doet níks tegen de jongens en mannen die het niet in hun hoofd kunnen krijgen (of hebben aangeleerd gekregen) om zich gewoon normaal te gedragen.
approachablealec wijzigde dit bericht op 25-08-2025 20:38
0.15% gewijzigd
Blablabla chocoladevla.
nerdopviva schreef:
25-08-2025 20:19
Misschien ben ik pessimistisch, maar ik denk dat 'we' die mannen niet meer gaan veranderen. We zullen de volgende generatie(s) anders moeten opvoeden.

Daar heb ik helaas ook weinig vertrouwen in, als je bijvoorbeeld alleen al kijkt hoe groot de weerstand tegen de week van de lentekriebels is. Want het zou toch verschrikkelijk zijn als we 5-jarige meisjes en jongens(!) leren dat je niet ongevraagd een ander mag aanraken. :cry:
amaryllis wijzigde dit bericht op 25-08-2025 20:40
0.84% gewijzigd
Yakuzakiko schreef:
25-08-2025 17:26
Mijn man begon alles wat ik vertelde over genderongelijkheid, seksisme en grensoverschrijdend gedrag pas te geloven toen hij van andere mannen (bekenden op tv) hoorde dat dit echt waar was.
En hij wilde ineens een boek over dit onderwerp gaan lezen toen Daan Heerma van Voss er een boek over had geschreven; Hekse Falsema.
Terwijl er al heel veel boeken door vrouwen over geschreven zijn, die wilde hij nooit echt lezen.
Dus al die tijd daarvoor nam hij de urgentie van mij en andere vrouwen in onze omgeving niet zo erg aan.
En dat is dus ook wat het zo lastig maakt; vrouwen worden niet serieus genomen.
Dus het is jammer maar we hebben toch echt nodig dat mannen ook gaan zeggen dat het niet ok is om raar met vrouwen om te gaan, want tot nu toe blijft het akelig stil. Op social media en in het echte leven.

Nog even hierover. Ik merk dat ik hier wat ongemak bij voel.

Ik snap dat mannen nodig zijn om andere mannen aan te spreken op ongewenst gedrag in hun directe omgeving.

Maar hebben we echt mannen nodig die in bredere zin gaan vertellen hoe met vrouwen om te gaan en wat er allemaal mis is?

Betekent dat mogelijk niet nog meer mannen in talkshows? Meer mannen die boeken gaan schrijven? Er zijn uiteraard voldoende mannen die graag aan de rest van de wereld willen vertellen hoe het echt zit. Dan doen ze immers al eeuwen.

Is het medicijn dan niet erger dan de kwaal? Met dit medicijn bedoel ik dat mannen wederom de wereld aan het vormgeven zijn. Aan het uitleggen zijn wat er aan de hand is.

Moeten er niet gewoon meer vrouwen in talkshows verschijnen? En meer boeken van vrouwen op leeslijsten van scholen en universiteiten?

Door de oplossing in de handen van mannen te leggen, wordt het patriarchale circus daarmee niet juist in stand gehouden?
Amaryllis schreef:
25-08-2025 20:38
Misschien ben ik pessimistisch, maar ik denk dat 'we' die mannen niet meer gaan veranderen. We zullen de volgende generatie(s) anders moeten opvoeden.

Daar heb ik helaas ook weinig vertrouwen in, als je bijvoorbeeld alleen al kijkt hoe groot de weerstand tegen de week van de lentekriebels is. Want het zou toch verschrikkelijk zijn als we 5-jarige meisjes en jongens(!) leren dat je niet ongevraagd een ander mag aanraken. :cry:
Sorry?
Mijn man heeft de meer dan de helft van de zorgtaken voor onze zoon en maakt zich hartstikke zorgen.... ik als moeder ook: want ons kind kan het niet goed doen.
Ik snap die aangevallen houding niet. Je hoeft alleen maar geen lul te zijn en er iets van te zeggen als iemand anders een lul is. Dat is het.
debuurvrouw schreef:
25-08-2025 20:42
Sorry?
Mijn man heeft de meer dan de helft van de zorgtaken voor onze zoon en maakt zich hartstikke zorgen.... ik als moeder ook: want ons kind kan het niet goed doen.
Ze heeft het toch niet over jouw man?
Maar er is een beweging die de vrouwenrechten graag minder zou willen zien. Er is veel weerstand tegen de week van de lentekriebels. Zelfs regeringspartijen riepen daar onwaarheden over even wilden dat afschaffen.
Kijk bijvoorbeeld naar Amerika waar vrouwenrechten ook in rap tempo afgenomen worden. Ik zie de toekomst ok pessimistisch in op dat vlak.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Rabarbara schreef:
25-08-2025 20:34
Blablabla chocoladevla.
ja inderdaad.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Paradise schreef:
25-08-2025 20:39

Ik snap dat mannen nodig zijn om andere mannen aan te spreken op ongewenst gedrag in hun directe omgeving.

Maar hebben we echt mannen nodig die in bredere zin gaan vertellen hoe met vrouwen om te gaan en wat er allemaal mis is?

Betekent dat mogelijk niet nog meer mannen in talkshows? Meer mannen die boeken gaan schrijven? Er zijn uiteraard voldoende mannen die graag aan de rest van de wereld willen vertellen hoe het echt zit. Dan doen ze immers al eeuwen.

Is het medicijn dan niet erger dan de kwaal? Met dit medicijn bedoel ik dat mannen wederom de wereld aan het vormgeven zijn. Aan het uitleggen zijn wat er aan de hand is.

Moeten er niet gewoon meer vrouwen in talkshows verschijnen? En meer boeken van vrouwen op leeslijsten van scholen en universiteiten?

Door de oplossing in de handen van mannen te leggen, wordt het patriarchale circus daarmee niet juist in stand gehouden?
misschien beiden, maar veel mannen zijn niet zo geneigd om vrouwen serieus te nemen als ze vertellen wat ze allemaal meemaken.
rosanna08 schreef:
25-08-2025 20:57
misschien beiden, maar veel mannen zijn niet zo geneigd om vrouwen serieus te nemen als ze vertellen wat ze allemaal meemaken.
Ik snap het ook wel. Maar ik voel er ongemak bij.

Er zijn zoveel vrouwen die bijzonder fascinerend werk schrijven/iets te vertellen hebben.
Paradise schreef:
25-08-2025 20:59
Ik snap het ook wel. Maar ik voel er ongemak bij.

Er zijn zoveel vrouwen die bijzonder fascinerend werk schrijven/iets te vertellen hebben.
volledig eens, ik voel hetzelfde ongemak, maar ben wel op het punt dat ik alles aanpak wat maar voor verandering kan zorgen.
Rabarbara schreef:
25-08-2025 20:01
Ik vind aanranding en verkrachting wanstaltiger dan zeggen dat het mannen zijn die aanranden en verkrachten.
Nou he, ik ook!
Misschien verwacht ik teveel van anderen, ik heb mezelf verdiept in racisme. Omdat ik geloofde wat ik hoorde van mensen die er last van hadden. En ik heb me geen seconde aangevallen gevoeld, maar geluisterd en mezelf verbeterd waar het nodig was. En ik spreek anderen ook aan op racisme. Daarom kan ik me zo slecht voorstellen dat je maar zo met jezelf bezig blijft.
Yakuzakiko schreef:
25-08-2025 21:00
Nou he, ik ook!
Misschien verwacht ik teveel van anderen, ik heb mezelf verdiept in racisme. Omdat ik geloofde wat ik hoorde van mensen die er last van hadden. En ik heb me geen seconde aangevallen gevoeld, maar geluisterd en mezelf verbeterd waar het nodig was. En ik spreek anderen ook aan op racisme. Daarom kan ik me zo slecht voorstellen dat je maar zo met jezelf bezig blijft.
ik heb ook geluisterd, maar kan niet ontkennen dat ik me op momenten echt wel aangevallen heb gevoeld.
Paradise schreef:
25-08-2025 20:39

Maar ja hoe krijg je die vrouwen in talkshows en in het verdere publieke domein? Vrouwen zijn veel moeilijker te strikken voor tvprogramma's, ze twijfelen veel meer dan mannelijke gasten heb ik een host weleens horen vertellen.
Maar ik heb wel de goede hoop dat mannen die voor vrouwen opkomen, geen patriarchale types zijn.
Dat zijn feministische mannen die een duwtje van ons nodig hebben, en die ons omhoog kunnen trekken.
Rabarbara schreef:
25-08-2025 20:46
Ik snap die aangevallen houding niet. Je hoeft alleen maar geen lul te zijn en er iets van te zeggen als iemand anders een lul is. Dat is het.

Dat. We vragen mannen om grenzen van vrouwen te respecteren, en hun zonen en vrienden ook te vertellen de grenzen van vrouwen te respecteren.
Gewoon een “hé man doe effe normaal, dit is niet lollig”.

Maar dat maakt je meteen een boze feminist hè, als je dat wil. Die arme mannen toch.
Na zevenhonderd jaren
25-08-2025 20:28
Opvoeding, rolmodellen, educatie, correctie, rechtvaardigheid en stevige consequenties aan onwenselijk gedrag verbinden.

En dus niet van die suggesties die je nu ook hoort van: “als je een vrouw ziet lopen op straat steek dan over want misschien geef je haar een onveilig gevoel”, dat is achterdocht en angst voeden ten koste van, in blijkbaar een heel uitzonderlijke situatie verkerende mannen, en die neem je niet weg met dit soort ‘oplossingen’. Dat doet níks tegen de jongens en mannen die het niet in hun hoofd kunnen krijgen (of hebben aangeleerd gekregen) om zich gewoon normaal te gedragen.
Nee, stel je voor dat je een door vrouwen aangedragen oplossing (van het zich onveilig voelen op straat) gewoon serieus neemt. Ik vind oversteken, om bij je voorbeeld te blijven, normaal gedrag. Als een man het niet doet, dan doe ik het namelijk zelf. Oversteken dwingt mannen om zich te verplaatsen in de vrouw die daar loopt. En daar is m.i. al heel wat mee gewonnen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven