Ik wil een permanente wintertijd!

29-03-2019 15:35 1144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu we dit weekend weer de klok moeten verzetten wordt het weer actueel, de discussie van zomer/wintertijd.

Er zijn zoveel goede argumenten om de wintertijd permanent in te voeren, met name voor mens en dier dat ik niet begrijp waarom er geen knopen worden doorgehakt. Ik ben zelf iemand die ook altijd flink last heeft van het verzetten naar de zomertijd maar los daarvan blijven er nog legio argumenten over.

Ook vinden voorstanders van de zomertijd het fijn dat het langer licht blijft en je daardoor dus weer laat naar bed kan. Ga je op vakantie naar zuid- Europa dan klagen ze niet dat het daar ook al om 20 uur donker wordt i.p.v. na 22.00.

Wie wordt er ook zo (letterlijk) moe van dat 2 keer per jaar wisselen van tijd en dan met name de zomertijd?
Als ik een stem mag uitbrengen dan graag wintertijd. Daar voel ik me het beste bij. De kinderen bereid ik altijd al even voor, de komende dagen maak ik ze eerder wakker en zijn ze daardoor weer wat eerder moe. De dagen nadat de klok verzet is gaan ze langzaam aan weer wat eerder slapen. Die hebben er daardoor nooit last van, eigenlijk.

Ik begreep ook dat door een permanente zomertijd de ochtenden veel langer donker blijven. Als ochtendmens zou ik dan niet zo blij zijn met een donkere ochtend een lichte avond.

Maar goed, er wordt pas over 2 jaar over gestemd dus ik ga nu nog geen hysterische topics openen met uitroeptekens... :nut:
moonlight schreef:
29-03-2019 15:44
Klopt, en het lijkt me logisch dat je dan hetgeen kiest wat voor de mens het beste is. Veel beseffen niet hoe belangrijk de biologische klok is en hoeveel lichaamsprocessen hiermee gepaard gaan.
Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt een non-probleem!
Je bioritme in de war door een uurtje verschil?
Das toch volstrekte onzin?
maledive schreef:
29-03-2019 15:43
Nou, ik niet.
Ik vind het prima zoals het is met 2x verzetten- maar als ik dan toch moet kiezen kies ik voor de zomertijd.

Voor mijn kind is het prettiger want hij kan dan zelf op de fiets, in daglicht, naar zijn sport.
Daarnaast sport ik zelf ook graag buiten in de (voor)avond. Met de zomertijd is dit veel prettiger.
De meeste sportbonden zijn dan ook tegen het afschaffen van de zomertijd.

Hij hoeft niet naar school? Als we in de winter de zomertijd aanhouden gaan alle kinderen elke dag in donker naar school. En dat is dan wel oké?
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 16:06
0.16% gewijzigd
Dubbel
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 16:07
98.73% gewijzigd
Ik heb er ook veel last van als in het voorjaar de zomertijd in gaat. In het najaar als de klok weer op de normale tijd gaat dan heb ik geen last. Ik voel dan een soort van opluchting.
Eens TO!

Hier wat vermaak over waarom precies

https://youtu.be/PCA_VyXCPok

Edit: ha lucifer was me al voor
anoniem_381375 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 16:13
17.65% gewijzigd
Dan zijn mijn huisdieren met mijn onregelmatige werktijden flink de l*l.

Ik zou flink balen van een permanente wintertijd, als ik voor zonsopgang in het bos moet zijn, moet ik midden in de nacht opstaan. Ik vind het nu al vroeg genoeg in juni/juli.

Ik heb liever permanente zomertijd, vind het veel erger dat het midden in de winter alweer zo vroeg donker is op de middag. Ik voel me altijd zo opgesloten in huis als het zo vroeg donker is. Gek genoeg heb ik daar in de winter 's ochtend helemaal geen last van, zie ik het bos een keer op een christelijke tijd wakker worden.
jo12345 schreef:
29-03-2019 16:00
Ik vind het echt een non-probleem!
Je bioritme in de war door een uurtje verschil?
Das toch volstrekte onzin?
Eh nee.
Blondie456 schreef:
29-03-2019 16:02
Ik heb er ook veel last van als in het voorjaar de zomertijd in gaat. In het najaar als de klok weer op de normale tijd gaat dan heb ik geen last. Ik voel dan een soort van opluchting.
Dat heb ik precies andersom.
Alle reacties Link kopieren
Laten we alsjeblieft niet spreken van wintertijd.
Mensen krijgen meteen associaties met sjaals, wanten, kou, loopneuzen etc. en roepen dan meteen dat het altijd zomertijd moet zijn. Zomertijd is niet gelijk aan zomer en wintertijd niet gelijk aan winter,
Zoals al gezegd, er is ooit zomertijd ingevoerd. Dus we hebben standaardtijd en zomertijd.

De klok wordt met zomertijd een uur vooruit gezet, dus de klok geeft een uur later aan dan het is. Als je op zo’n lange zomeravond nog lekker om 22:30 buiten zit, is het eigenlijk 21:30.
Die zon die al de volgende dag om 05:00 schijnt, doet dat eigenlijk om 04:00.

Het gevolg van het alleen hanteren van standaaardtijd zal dus zijn dat het in de ochtend nog vroeger licht is en vroeger donker.
Het ligt echter dichter tegen onze biologische klok.

In principe zou het 12 uur moeten zijn als de zon op het hoogste punt staat.
Dat is niet helemaal zo, bij standaardtijd zal het zo’n 12:30 zijn. Een gevolg van de tijdzones die ooit zijn ingesteld.
Maar bij zomertijd liggen we anderhalf uur uit de pas. Dan zal rond 13:30 de zon op zijn hoogst staan.

Het permanent invoeren van zomertijd zorgt er weliswaar voor dat het in de winter later donker is, maar ook later licht.
Vind je het echt fijn in december pas licht te zien om 10:00?
En vroeg donker is het toch wel. Dan wel niet om 16:30, maar 17:30 is nou ook geen feest.

Wat mij betreft blijven we schuiven, maar ik heb dan ook nooit ergens last van. Ik verzet de klok en ben klaar. De eerste nacht is nog wat raar, maar ik wen vrijwel meteen.
Maar als we het toch gaan afschaffen, dan graag standaardtijd.

Wat vroeger donker vind ik fijn, komen de sfeerlampjes op het terras beter uit en is het gezelliger met de vuurkorf.
When in doubt, the auditor is always right!
nimbus schreef:
29-03-2019 15:48
Geen enkele tijd past bij ons bioritme. Tijd is sowieso iets onnatuurlijks, een gemaakte afspraak door mensen. Ik wil persoonlijk graag de tijd die me door het jaar heen het meeste daglicht oplevert als ik buiten ben. In de winter komt het er nu op neer dat het zowel donker is als ik de deur uit moet, als wanneer ik thuis kom. Ik heb daarom liever permanente zomertijd, dat levert dan in elk geval op dat ik daglicht krijg onderweg van werk naar huis.

Overigens zou natuurlijk zijn om ons ritme 's winters aan te passen, dus dan kortere werkdagen maken en langer slapen. Dat zit er alleen toch niet in, we leven nu eenmaal ons leven voor een groot deel met kunstlicht. (overigens is daar nog wel een wereld te winnen, door te kiezen voor kunstlicht dat daglicht beter imiteert).

Dit dus. Alleen werkgever vindt van niet. :'(
anoniem_367663 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 16:10
0.05% gewijzigd
jo12345 schreef:
29-03-2019 16:00
Ik vind het echt een non-probleem!
Je bioritme in de war door een uurtje verschil?
Das toch volstrekte onzin?

https://www.menselijklichaam.nl/gezond- ... sche-klok/
Alle reacties Link kopieren
Wintertijd aanhouden. Ik heb een gruwelijke hekel aan die lange avonden.
Ik hoop niet dat er straks een referendum over komt. Want dan komen we om de verkeerde redenen voor altijd in de zomertijd te zitten.

Hier op dit topic, maar ook in het echt zie ik dat voorstanders van de zomertijd vooral kijken naar dat uur licht dat je 's avonds wint en niet naar de rest. Voorstanders van de standaardtijd kijken volgens mij meer naar het geheel.
Andersom schreef:
29-03-2019 16:12
Ik hoop niet dat er straks een referendum over komt. Want dan komen we om de verkeerde redenen voor altijd in de zomertijd te zitten.

Het op dit topic maar ook in het echt zie ik dat voorstanders van de zomertijd vooral kijken naar dat uur licht dat je 's avonds wint ( of naar het woord zomer, dat is fijner dan winter..) en niet naar de rest. Voorstanders van de standaardtijd kijken volgens mij met naar het geheel.
Eens.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 16:14
6.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja, mijn biologische klok denkt al mijn hele leven dat ik op de Azoren zou moeten wonen of zo, maar daar wordt de tijd ook niet op aangepast. Ik zorg dat mijn leven er zo veel mogelijk op ingericht is (geen baan die om half acht s ochtends begint, geen afspraken s ochtends vroeg als niet strikt nodig) en dan is het best te doen hoor.
Ik ben dan echt weer van de zomertijd. Heeerlijk die lange zomeravonden. Kan niet wachten :heart: :heart: :heart:
TeAmoKiwi schreef:
29-03-2019 16:13
Ik ben dan echt weer van de zomertijd. Heeerlijk die lange zomeravonden. Kan niet wachten :heart: :heart: :heart:
Je snapt het verschil tussen seizoenen en de zomer en wintertijd niet helemaal?
Andersom schreef:
29-03-2019 16:12
Ik hoop niet dat er straks een referendum over komt. Want dan komen we om de verkeerde redenen voor altijd in de zomertijd te zitten.

Hier op dit topic, maar ook in het echt zie ik dat voorstanders van de zomertijd vooral kijken naar dat uur licht dat je 's avonds wint en niet naar de rest. Voorstanders van de standaardtijd kijken volgens mij meer naar het geheel.

Dit dus.

Ik snap niet wat voor een meerwaarde dat uur extra licht in de avond heeft.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 16:19
7.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
29-03-2019 16:02
Ik heb er ook veel last van als in het voorjaar de zomertijd in gaat. In het najaar als de klok weer op de normale tijd gaat dan heb ik geen last. Ik voel dan een soort van opluchting.

Dat heb ik precies zo. Ik ben volgende week de hele week moe en van slag, zoals elk jaar. Gewoon een soort jetlag.
De standaardtijd is het gezondst voor je bioritme. Voor degenen die stug blijven volhouden dat ze altijd zomertijd willen: bekijk dat filmpje van Arjan Lubach even, dan snap je waarom altijd zomertijd gekkenwerk is.
Andersom schreef:
29-03-2019 16:12
Ik hoop niet dat er straks een referendum over komt. Want dan komen we om de verkeerde redenen voor altijd in de zomertijd te zitten.

Hier op dit topic, maar ook in het echt zie ik dat voorstanders van de zomertijd vooral kijken naar dat uur licht dat je 's avonds wint en niet naar de rest. Voorstanders van de standaardtijd kijken volgens mij meer naar het geheel.
Daarom lekker zo houden als het is, iedereen een helft van het jaar blij.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heerlijk zo. Lekker de tijd aan het seizoen aanpassen. Heb ook nergens last van. Kijk op de klok hoe laat het is, denk oh 16:00 uur en dan voelt dat ook gewoon zo. Snap ook niet waarom veel mensen er zo moeilijk over doen.

Voor mij zou de ideale werkdag ook van 11:00-20:00 mogen zijn. Ben geen ochtendmens en eten doe ik meestal later op de avond. Lig er ook nooit voor 00:00 uur in maar dat is alleen omdat ik er nu vroeg uit moet om toptijd op mn werk te zijn.
Ik ben voorstander van de standaardtijd. De overgang naar zomertijd hakt er bij mij altijd stevig in.
Máár wat het belangrijkste is;
Als het permanent zomertijd wordt betekend dat dat er maanden lang kinderen en scholieren in het donker naar school fietsen, niet een maand of drie in de schemering maar vier maanden in het donker! dat komt de verkeersveiligheid niet bepaald ten goede.
En lange zomeravonden zijn fijn hoor, maar het halve land gaat naar het zuiden in de zomer, daar hebben ze niet eens lange zomeravonden en daar zeurt niemand erover en onze landgenoten blijven ook niet thuis voor die lange zomeravonden.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
29-03-2019 16:19
Ik vind het heerlijk zo. Lekker de tijd aan het seizoen aanpassen. Heb ook nergens last van. Kijk op de klok hoe laat het is, denk oh 16:00 uur en dan voelt dat ook gewoon zo. Snap ook niet waarom veel mensen er zo moeilijk over doen.
Dat heb ik ook, ik moet zelfs al denken: was het nu 24 uur geleden 2 uur of 3 uur. Terwijl mijn buurvrouw nog minstens een week roept dat het eigenlijk pas 3 uur is, of welke tijd dan ook
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven