#ikbenblank

23-02-2020 07:34 1554 berichten
Alle reacties Link kopieren
#ikbenblank is trending op Twitter. Serieus, houdt het nou nooit eens op met het gezeik? Donkere mensen (ik weet niet eens meer hoe ik ze moet noemen) vinden alles racisme, veel blanke mensen gaan de strijd aan alsof het om leven en dood gaat (echt, ik heb zelden mensen zo fanatiek gezien als al die droeftoeters die al jaren roepen dat zwarte Piet moet blijven) of zijn racisten en nu moet je er opeens trots op zijn als je blank bent en dat van de daken schreeuwen. Nee, want het mag echt niet wit genoemd worden.
Echt, wat een sneu gezeik!

Ik zeg: laat alle mensen met iemand van een andere huiskleur kinderen krijgen, dan zijn we er over een tijd vanaf :mad: :clown:
vrijenblij20220 schreef:
23-02-2020 09:20
Maar als je iemand moet beschrijven dan gebruik je toch ook de kenmerken die iemand heeft zoals bv licht getint of die dikke vrouw met het rode haar.
De benaming 'vrouw' kan natuurlijk ook niet meer in deze genderneutrale tijd...
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-02-2020 09:12
Discriminatie. Er bestaan ook donkere varkens. Al lopen die alleen rond op kinderboerderijen en als scharrelvarkens en vindt je ze niet bij de "normale" varkensboerderijen.
Wat voor kleur hebben die als ze geslacht worden?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-02-2020 09:17
Dit dus! Ik zie alleen maar mensen, ik heb zelden een woord nodig om verschil aan te duiden in ras of in kleur.
Zo politiek correct zijn we dus al geworden dat er vermeden wordt om bepaalde woorden te gebruiken.

Soms kan het toch heel handig zijn.

Welke vrouw bedoel je?

Je weet wel die ene die van de week ook in de sportschool was.

Ja duh dat waren er zoveel.

Nee die ene die jij ook kent. Die met dat roze t-shirt.

Bedoel je nu Joke of Rachida of oh wacht die ene.

Welke ene?

Die ene maar daar weet ik de naam niet van.

Toch een stuk simpeler als je gewoon kan zeggen ik bedoel die zwarte vrouw.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2020 09:14
Heb je wel 'ns een varkenshaasje gezien? Als ik er zo donkerrood uit ga zien dan gaat 't volgens mij niet goed met mijn gezondheid ;-D
Heb je wel eens blanke vla gezien? Als je er ooit zo geel uit ziet moet je nog veel harder naar de dokter rennen.
vrijenblij20220 schreef:
23-02-2020 09:20
Maar als je iemand moet beschrijven dan gebruik je toch ook de kenmerken die iemand heeft zoals bv licht getint of die dikke vrouw met het rode haar.

Ja, maar hoe vaak moet je nou werkelijk iemand beschrijven? En hoe vaak is huidskleur dan ook nodig?
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
23-02-2020 09:27
Wat voor kleur hebben die als ze geslacht worden?
Dan kunnen we ook zeggen menskleurig. Het gaat tenslotte om een mens en niet om een varken.

Maar ik vernoed dat heel veel donkere mensen daar problemen mee hebben. Dan gaan die zeggen ik ben ook mens en ik ben niet roze.
Dan ga je ook niet zeggen niet zeiken van binnen ben je ook gewoon roze.
sugarmiss schreef:
23-02-2020 09:28
Zo politiek correct zijn we dus al geworden dat er vermeden wordt om bepaalde woorden te gebruiken.

Soms kan het toch heel handig zijn.

Welke vrouw bedoel je?

Je weet wel die ene die van de week ook in de sportschool was.

Ja duh dat waren er zoveel.

Nee die ene die jij ook kent. Die met dat roze t-shirt.

Bedoel je nu Joke of Rachida of oh wacht die ene.

Welke ene?

Die ene maar daar weet ik de naam niet van.

Toch een stuk simpeler als je gewoon kan zeggen ik bedoel die zwarte vrouw.
Dit ja.
damesbril schreef:
23-02-2020 07:58
Misschien niet on topic maar wat b.v. te doen met de emotions in alle huidskleuren zoals de duimpjes omhoog en biddende handjes?
Mag ik dan nog wel de blanke kiezen als ik reageer in een app bericht? Of kies kies ik de neutrale kleur ongeveer in het midden? Ik zie dat veel niet meer voor blanke durven of willen kiezen.
Daar heb ik echt nog nooit over nagedacht. Ik gebruik de lichtste want ik bent zelf een bleekscheet. De tweede is al te donker voor me.
Alle reacties Link kopieren
En ineens krijgt de huidkleurige panty een andere betekenis. Welke kleur bedoelen ‘we’ er tegenwoordig nou mee😅?
Rookgordijn1 schreef:
23-02-2020 09:33
Daar heb ik echt nog nooit over nagedacht. Ik gebruik de lichtste want ik bent zelf een bleekscheet. De tweede is al te donker voor me.
Ik gebruik de gele. Maar dat is luiheid van mijn kant, want die staan vooraan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2020 09:25
De benaming 'vrouw' kan natuurlijk ook niet meer in deze genderneutrale tijd...
Nee beter is mens bij geboorte gezien als meisje/jongen en alle miljoen andere genders :proud:
Kies er zelf maar eentje.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Is het fout om emoticons te gebruiken van een andere huidskleur dan die je zelf hebt? Op een forum weet niemand hoe je er uit ziet maar bij bekenden op de whatsapp?
Andersom schreef:
23-02-2020 09:30
Ja, maar hoe vaak moet je nou werkelijk iemand beschrijven? En hoe vaak is huidskleur dan ook nodig?
Het is heel vaak niet nodig.
Het valt me wel vaak op dat mensen dénken dat het nodig is om op die manier iemand te moeten omschrijven. Dat zijn dan opvallend genoeg ook vaak de mensen die over het algemeen iets meer in hokjes denken dan ik prettig vind, persoonlijk.
anoniem_63e2a7e653a84 wijzigde dit bericht op 23-02-2020 09:39
0.68% gewijzigd
sugarmiss schreef:
23-02-2020 09:31
Dan kunnen we ook zeggen menskleurig. Het gaat tenslotte om een mens en niet om een varken.

Maar ik vernoed dat heel veel donkere mensen daar problemen mee hebben. Dan gaan die zeggen ik ben ook mens en ik ben niet roze.
Dan ga je ook niet zeggen niet zeiken van binnen ben je ook gewoon roze.

Waarom 'ook gewoon'. Juist dat maakt dat je onderscheid maakt.

Van binnen ben je roze is is neutrale oordeelloze tekst. 'Ook gewoon' er tussen zetten maakt het veel minder oordeelloos.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 23-02-2020 09:40
1.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
23-02-2020 09:16
Ik denk dat wit binnenkort ook niet meer kan hoor,veel te positief :P

Wit wordt gezien als de kleur van onschuld, puurheid en vrede. De kleur heeft met name positieve associaties zoals zuiverheid, maagdelijkheid, eenvoud, stilte, kalmte, netheid en helderheid. Wit stimuleert tot opruimen, symboliseert een nieuw begin en reinheid.

http://www.beeldbalie.nl/betekenis-van-kleur/
Nah, wit wordt veel te snel vies, ik houd er niet van. ;-D
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ammiedammie schreef:
23-02-2020 09:34
En ineens krijgt de huidkleurige panty een andere betekenis. Welke kleur bedoelen ‘we’ er tegenwoordig nou mee😅?
Panty fabrikanten snappen al jaren dat er verschillende huidskleuren zijn
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-02-2020 09:31
Dan kunnen we ook zeggen menskleurig. Het gaat tenslotte om een mens en niet om een varken.

Maar ik vernoed dat heel veel donkere mensen daar problemen mee hebben. Dan gaan die zeggen ik ben ook mens en ik ben niet roze.
Dan ga je ook niet zeggen niet zeiken van binnen ben je ook gewoon roze.
Dan zeg je mensenvleeskleurig. Dat is bij iedereen hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-02-2020 09:38
Waarom 'ook gewoon'. Juist dat maakt dat je onderscheid maakt.

Van binnen ben je roze is is neutrale oordeelloze tekst. 'Ook gewoon' er tussen zetten maakt het veel minder oordeelloos.
Dat is toch doodvermoeiend dat je over elk woord wat je zegt moet nadenken.

En als iedereen roze is van binnen dan is het toch ook gewoon om roze te zijn van binnen. Als iemand dan groen blijkt te zijn van binnen dan is dat afwijkend en bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat twee kanten op. Ik word wel omschreven als 'kaas', door mijn niet kaas-vrienden dus. De ander noemt me wit, de ander gewoon hollander. Mijn gekleurde vrienden noemen elkaar gewoon zwart, soms het N-woord, maar dat is voor mij als blanke weer not done.
Het zal allemaal wel. Nee, ik begrijp het niet helemaal, omdat ik nou eenmaal blank ben. Ja, ik begrijp het een piepklein beetje. Ook ik ben beoordeeld op mijn kleur, als vrijwel enige blanke in een donker gezelschap. Nee, echt nare dingen had ik er niet door.
Ik gebruik mijn woorden respectvol, ik hoef geen kleur te benoemen, niet bij mijzelf en niet bij een ander. Het doet er niet echt toe voor mij: een mens is een mens, ongeacht welke kleur.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-02-2020 09:38
Waarom 'ook gewoon'. Juist dat maakt dat je onderscheid maakt.

Van binnen ben je roze is is neutrale oordeelloze tekst. 'Ook gewoon' er tussen zetten maakt het veel minder oordeelloos.
Nee hoor, want het is normaal dat iedereen van binnen roze is. Gewoon roze dus. Pas als iemand van binnen een andere kleur is, is het niet meer gewoon.
Dat is dus het mierenneuken wat steeds gebeurt.
pamelacourson schreef:
23-02-2020 09:45
Nee hoor, want het is normaal dat iedereen van binnen roze is. Gewoon roze dus. Pas als iemand van binnen een andere kleur is, is het niet meer gewoon.
Dat is dus het mierenneuken wat steeds gebeurt.

In de zin van Sugarmiss vind ik zeker wel een oordeel doorklinken. Alsof roze de gewone kleur is een dat je blij mag zijn als je dat van binnen ook gewoon bent.
Alle reacties Link kopieren
PatatasBravas schreef:
23-02-2020 08:19
De verdeeldheid lijkt groter en groter te worden.
Nooit heb ik me laten leiden door kleur, afkomst, religie. Ik hou van mensen en hun verhaal en ik behandel iedereen zoals ik zelf behandeld wil worden.
Maar het wordt wel steeds lastiger om "gewoon" met elkaar te doen. Met het minste geringste zou je iemand boos kunnen krijgen of kwetsen.
Ik heb geen zin in enge discussies met blanke fanatiekelingen en ik heb geen zin om continu elk woord zorgvuldig af te moeten wegen als ik in gesprek ben met iemand met een andere huidskleur en/of religie. Het wordt er niet gezelliger op.
Het vetgedrukte lees ik heel erg vaak, als een soort verontwaardigd verwijt. "Ik heb geen zin om continu elk woord zorgvuldig af te moeten wegen".

Maar het is eigenlijk een belachelijk verwijt. Je zou jezelf eens af moeten vragen waarom je dat zo voelt. Want de realiteit is dat we allemaal, in elke interactie, altijd continu zorgvuldig onze woorden afwegen. Je zegt geen "he vetklep" tegen die dikke collega. Of "jezusmina, domme doos" tegen die andere die nogal traag van begrip is. Of "vieze stinkerd" tegen ome Gerrit die altijd uit zijn bek meurt. En dat zijn dan heel uitgesproken voorbeelden, maar ook in minder uitgesproken gevallen kiezen we als beschaafde mensen onze woorden altijd zorgvuldig en passen we ons altijd aan aan degene met wie we in gesprek zijn. Tegen je hoogste baas praat je anders dan tegen je beste vriendin. Tegen je oude buurvrouw anders dan tegen je moeder. Tegen je partner anders dan tegen je kind.

Allemaal gevallen van "continu zorgvuldig je woorden kiezen".

Waarom is het pas een probleem als degene met wie je rekening houdt niet je partner of je kind of je hoogste baas is, maar iemand van een andere afkomst? Vraag jezelf eens serieus af waarom je het dan ineens als probleem ziet en wat dat zegt over jezelf en je eigen privilege.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-02-2020 09:50
In de zin van Sugarmiss vind ik zeker wel een oordeel doorklinken. Alsof roze de gewone kleur is een dat je blij mag zijn als je dat van binnen ook gewoon bent.
Daar gaat het dus mis. Mensen vallen over dingen die helemaal niet zo bedoeld worden. Zo jammer.
Alle reacties Link kopieren
PatatasBravas schreef:
23-02-2020 09:38
Het is heel vaak niet nodig.
Het valt me wel vaak op dat mensen dénken dat het nodig is om op die manier iemand te moeten omschrijven. Dat zijn dan opvallend genoeg ook vaak de mensen die over het algemeen iets meer in hokjes denken dan ik prettig vind, persoonlijk.
Het is het handigst om een persoon te beschrijven aan de hand van het opvallendste kenmerk. Waardoor het meteen duidelijk is dat het om die persoon gaat.

En dat kan dus van alles zijn. Is er maar 1 dik persoon in de groep dan zeg je dus die dikke. Of bij 1 met flaporen dan zeg je die met de flaporen. Is er 1 donker persoon in de groep dan zeg je dus die donkere.

Nee het is niet nodig om die donkere te zeggen. Ja je kan het best vermijden. Je kan iemand ook op andere manieren beschrijven.

Maar dat is nu juist de reden dat dit hele #ik ben blank gedoe op komt zetten. Want waag het eens om iemand die donkere te noemen en je wordt meteen beschuldigd van in hokjes denken want het kan ook anders. Ja. Natuurlijk kan je vast ook andere kenmerken vinden om die persoon te omschrijven maar waarom zou je dat doen. Wat is er mis met die donkere of die witte of die Chinees?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-02-2020 09:52
Het vetgedrukte lees ik heel erg vaak, als een soort verontwaardigd verwijt. "Ik heb geen zin om continu elk woord zorgvuldig af te moeten wegen".

Maar het is eigenlijk een belachelijk verwijt. Je zou jezelf eens af moeten vragen waarom je dat zo voelt. Want de realiteit is dat we allemaal, in elke interactie, altijd continu zorgvuldig onze woorden afwegen. Je zegt geen "he vetklep" tegen die dikke collega. Of "jezusmina, domme doos" tegen die andere die nogal traag van begrip is. Of "vieze stinkerd" tegen ome Gerrit die altijd uit zijn bek meurt. En dat zijn dan heel uitgesproken voorbeelden, maar ook in minder uitgesproken gevallen kiezen we als beschaafde mensen onze woorden altijd zorgvuldig en passen we ons altijd aan aan degene met wie we in gesprek zijn. Tegen je hoogste baas praat je anders dan tegen je beste vriendin. Tegen je oude buurvrouw anders dan tegen je moeder. Tegen je partner anders dan tegen je kind.

Allemaal gevallen van "continu zorgvuldig je woorden kiezen".

Waarom is het pas een probleem als degene met wie je rekening houdt niet je partner of je kind of je hoogste baas is, maar iemand van een andere afkomst? Vraag jezelf eens serieus af waarom je het dan ineens als probleem ziet en wat dat zegt over jezelf en je eigen privilege.
:cheer:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven