#ikbenblank

23-02-2020 07:34 1554 berichten
Alle reacties Link kopieren
#ikbenblank is trending op Twitter. Serieus, houdt het nou nooit eens op met het gezeik? Donkere mensen (ik weet niet eens meer hoe ik ze moet noemen) vinden alles racisme, veel blanke mensen gaan de strijd aan alsof het om leven en dood gaat (echt, ik heb zelden mensen zo fanatiek gezien als al die droeftoeters die al jaren roepen dat zwarte Piet moet blijven) of zijn racisten en nu moet je er opeens trots op zijn als je blank bent en dat van de daken schreeuwen. Nee, want het mag echt niet wit genoemd worden.
Echt, wat een sneu gezeik!

Ik zeg: laat alle mensen met iemand van een andere huiskleur kinderen krijgen, dan zijn we er over een tijd vanaf :mad: :clown:
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-02-2020 09:52
Het vetgedrukte lees ik heel erg vaak, als een soort verontwaardigd verwijt. "Ik heb geen zin om continu elk woord zorgvuldig af te moeten wegen".

Maar het is eigenlijk een belachelijk verwijt. Je zou jezelf eens af moeten vragen waarom je dat zo voelt. Want de realiteit is dat we allemaal, in elke interactie, altijd continu zorgvuldig onze woorden afwegen. Je zegt geen "he vetklep" tegen die dikke collega. Of "jezusmina, domme doos" tegen die andere die nogal traag van begrip is. Of "vieze stinkerd" tegen ome Gerrit die altijd uit zijn bek meurt. En dat zijn dan heel uitgesproken voorbeelden, maar ook in minder uitgesproken gevallen kiezen we als beschaafde mensen onze woorden altijd zorgvuldig en passen we ons altijd aan aan degene met wie we in gesprek zijn. Tegen je hoogste baas praat je anders dan tegen je beste vriendin. Tegen je oude buurvrouw anders dan tegen je moeder. Tegen je partner anders dan tegen je kind.

Allemaal gevallen van "continu zorgvuldig je woorden kiezen".

Waarom is het pas een probleem als degene met wie je rekening houdt niet je partner of je kind of je hoogste baas is, maar iemand van een andere afkomst? Vraag jezelf eens serieus af waarom je het dan ineens als probleem ziet en wat dat zegt over jezelf en je eigen privilege.
Eens. Kwestie van respect naar mensen toe. En daarnaast vraag ik me af (zoals ik net al zei) hoe vaak het überhaupt voorkomt. Ik heb het afgelopen jaar misschien twee keer gezegd “die donkere vrouw” als ik het over iemand had en ik moest uitleggen wie ik bedoelde. Maar tegen een donker iemand gebruik je die woorden toch helemaal niet? Je zegt toch niet “Hee zwarte Julia” als je je donkere vriendin tegenkomt maar gewoon “Hee Julia”?
Andersom schreef:
23-02-2020 09:50
In de zin van Sugarmiss vind ik zeker wel een oordeel doorklinken. Alsof roze de gewone kleur is een dat je blij mag zijn als je dat van binnen ook gewoon bent.
Roze IS de gewone kleur die we allemaal van binnen hebben.
Ik zou me dood schrikken als die opeens groen bleek te zijn.
fashionvictim schreef:
23-02-2020 09:52
Het vetgedrukte lees ik heel erg vaak, als een soort verontwaardigd verwijt. "Ik heb geen zin om continu elk woord zorgvuldig af te moeten wegen".

Maar het is eigenlijk een belachelijk verwijt. Je zou jezelf eens af moeten vragen waarom je dat zo voelt. Want de realiteit is dat we allemaal, in elke interactie, altijd continu zorgvuldig onze woorden afwegen. Je zegt geen "he vetklep" tegen die dikke collega. Of "jezusmina, domme doos" tegen die andere die nogal traag van begrip is. Of "vieze stinkerd" tegen ome Gerrit die altijd uit zijn bek meurt. En dat zijn dan heel uitgesproken voorbeelden, maar ook in minder uitgesproken gevallen kiezen we als beschaafde mensen onze woorden altijd zorgvuldig en passen we ons altijd aan aan degene met wie we in gesprek zijn. Tegen je hoogste baas praat je anders dan tegen je beste vriendin. Tegen je oude buurvrouw anders dan tegen je moeder. Tegen je partner anders dan tegen je kind.

Allemaal gevallen van "continu zorgvuldig je woorden kiezen".

Waarom is het pas een probleem als degene met wie je rekening houdt niet je partner of je kind of je hoogste baas is, maar iemand van een andere afkomst? Vraag jezelf eens serieus af waarom je het dan ineens als probleem ziet en wat dat zegt over jezelf en je eigen privilege.
Jammer dat je alleen op dat stukje ingaat.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-02-2020 09:54
Het is het handigst om een persoon te beschrijven aan de hand van het opvallendste kenmerk. Waardoor het meteen duidelijk is dat het om die persoon gaat.

En dat kan dus van alles zijn. Is er maar 1 dik persoon in de groep dan zeg je dus die dikke. Of bij 1 met flaporen dan zeg je die met de flaporen. Is er 1 donker persoon in de groep dan zeg je dus die donkere.

Nee het is niet nodig om die donkere te zeggen. Ja je kan het best vermijden. Je kan iemand ook op andere manieren beschrijven.

Maar dat is nu juist de reden dat dit hele #ik ben blank gedoe op komt zetten. Want waag het eens om iemand die donkere te noemen en je wordt meteen beschuldigd van in hokjes denken want het kan ook anders. Ja. Natuurlijk kan je vast ook andere kenmerken vinden om die persoon te omschrijven maar waarom zou je dat doen. Wat is er mis met die donkere of die witte of die Chinees?
Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-02-2020 09:50
In de zin van Sugarmiss vind ik zeker wel een oordeel doorklinken. Alsof roze de gewone kleur is een dat je blij mag zijn als je dat van binnen ook gewoon bent.
Wat Pamela zegt dus. Je bent nu gewoon moeilijk aan het doen om het moeilijk doen.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
23-02-2020 08:27
Oké, maar het is nu op een andere manier extreem aan het worden. Veel donkere mensen zien alles als racisme, ook dingen waar totaal niets mee bedoeld wordt en veel blanke mensen worden steeds racistischer, vooral de wat oudere garde. Ik zie het in mijn familie ook, mijn vader en oom hoorde ik eerst nooit iets negatiefs over moslims zeggen, nu is alles wat islam is verschrikkelijk en ze worden steeds fanatieker. Misselijk word ik ervan.
Wat een onzin. Ik had er toevallig laatst een gesprek over in mijn nagelsalon, met de Chinese dame die mijn nagels doet en mijn Marokkaanse en Irakese buurvrouwen die net als ik hun nagels aan het doen waren.

Wat er aan de hand is, is dat van al die culturen onze ouders nog braaf hun mond hielden want aanpassen in een nieuw land enzo, maar dat wij als kinderen die hier allemaal geboren en getogen zijn ons niet meer laten wegzetten als "te gast" of als tweederangsburger die maar stilletjes meelacht terwijl de mensen om je heen "Hanky panky Shanghai" zingen terwijl ze hun ogen tot streepjes zetten. Of meelachen als ze met een dom accent praten en doen alsof ze Zwarte Piet zijn. Of braaf niks zeggen als er weer eens iets als "kopvodden" wordt geroepen of je in de bus door een wildvreemde aan je hoofddoek wordt getrokken.

Het merendeel van de - laat ik er vanuit gaan - welwillende Nederlanders heeft geen idee hoe vaak en hoe extreem mensen van een andere afkomst dagelijks met racisme geconfronteerd worden. En nee, donkere mensen zien niet alles als racisme. Donkere mensen trekken tegenwoordig hun bek open als ze met racisme geconfronteerd worden en omdat jullie jezelf wijsmaakten dat dat nauwelijks voorkwam in Nederland schrikken jullie je nu kapot omdat jullie nu geconfronteerd worden met het feit dat het helemaal niet nauwelijks voorkomt maar volkomen geaccepteerde dagelijkse kost is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Rookgordijn1 schreef:
23-02-2020 09:57
Roze IS de gewone kleur die we allemaal van binnen hebben.
Ik zou me dood schrikken als die opeens groen bleek te zijn.
snij eens iemand open, je bent van binnen niet roze hoor
Alle reacties Link kopieren
PatatasBravas schreef:
23-02-2020 09:57
Jammer dat je alleen op dat stukje ingaat.
Jammer dat jij niet op mijn volkomen inhoudelijke en onweerlegbare argumenten ingaat. Zeker te confronterend.
Am Yisrael Chai!
sugarmiss schreef:
23-02-2020 09:54
Het is het handigst om een persoon te beschrijven aan de hand van het opvallendste kenmerk. Waardoor het meteen duidelijk is dat het om die persoon gaat.

En dat kan dus van alles zijn. Is er maar 1 dik persoon in de groep dan zeg je dus die dikke. Of bij 1 met flaporen dan zeg je die met de flaporen. Is er 1 donker persoon in de groep dan zeg je dus die donkere.

Nee het is niet nodig om die donkere te zeggen. Ja je kan het best vermijden. Je kan iemand ook op andere manieren beschrijven.

Maar dat is nu juist de reden dat dit hele #ik ben blank gedoe op komt zetten. Want waag het eens om iemand die donkere te noemen en je wordt meteen beschuldigd van in hokjes denken want het kan ook anders. Ja. Natuurlijk kan je vast ook andere kenmerken vinden om die persoon te omschrijven maar waarom zou je dat doen. Wat is er mis met die donkere of die witte of die Chinees?
Ik zal persoonlijk nooit iemand omschrijven als "die dikke" of "die flapoor". Ik vind het niet erg respectvol om zo over mensen te praten achter hun rug.
Rookgordijn1 schreef:
23-02-2020 09:57
Roze IS de gewone kleur die we allemaal van binnen hebben.
Ik zou me dood schrikken als die opeens groen bleek te zijn.

Ja dat klopt, tot je tegen iemand met een donkere huid zegt dat deze persoon van binnen ook gewoon roze is. Dan zeg je dat zijn huidskleur je niet boeit omdat hij van binnen hetzelfde is. Dat is dus best veroordelend.
Alle reacties Link kopieren
#ikbenmens is voor mij de enige juiste hashtag
fashionvictim schreef:
23-02-2020 10:00
Donkere mensen trekken tegenwoordig hun bek open als ze met racisme geconfronteerd worden en omdat jullie jezelf wijsmaakten dat dat nauwelijks voorkwam in Nederland schrikken jullie je nu kapot omdat jullie nu geconfronteerd worden met het feit dat het helemaal niet nauwelijks voorkomt maar volkomen geaccepteerde dagelijkse kost is.
Laat ze gerust hun bek open trekken, dat is hun volste recht. Net zoals het een ander zijn of haar volste recht is om hen te duiden als ze zijn: zwarten (of blanken of mulats of welke andere kleur ze ook hebben). Verwacht gewoon niet dat mensen je nog echt au serieux gaan nemen, noch dat ze racisme nog echt au serieux gaan nemen, als die term zo gratuit gebruikt blijft worden.
fashionvictim schreef:
23-02-2020 10:01
Jammer dat jij niet op mijn volkomen inhoudelijke en onweerlegbare argumenten ingaat. Zeker te confronterend.
Had de rest van mijn reacties ook even gelezen. Je eigen verhaal is minstens zo verwijtend. Ik laat me door jou niets aanpraten, echt niet.
Ik zal altijd, altijd iedereen die ik tegenkom met respect behandelen.
Ik vind wel dat we aan het doorslaan zijn ja met z'n allen. Twee kanten op dus.
En ik vind het een verademing dat ik het daar met mijn Surinaamse vrienden op een respectvolle wijze over kan hebben.
anoniem_63e2a7e653a84 wijzigde dit bericht op 23-02-2020 10:12
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-02-2020 10:00
Wat een onzin. Ik had er toevallig laatst een gesprek over in mijn nagelsalon, met de Chinese dame die mijn nagels doet en mijn Marokkaanse en Irakese buurvrouwen die net als ik hun nagels aan het doen waren.

Wat er aan de hand is, is dat van al die culturen onze ouders nog braaf hun mond hielden want aanpassen in een nieuw land enzo, maar dat wij als kinderen die hier allemaal geboren en getogen zijn ons niet meer laten wegzetten als "te gast" of als tweederangsburger die maar stilletjes meelacht terwijl de mensen om je heen "Hanky panky Shanghai" zingen terwijl ze hun ogen tot streepjes zetten. Of meelachen als ze met een dom accent praten en doen alsof ze Zwarte Piet zijn. Of braaf niks zeggen als er weer eens iets als "kopvodden" wordt geroepen of je in de bus door een wildvreemde aan je hoofddoek wordt getrokken.

Het merendeel van de - laat ik er vanuit gaan - welwillende Nederlanders heeft geen idee hoe vaak en hoe extreem mensen van een andere afkomst dagelijks met racisme geconfronteerd worden. En nee, donkere mensen zien niet alles als racisme. Donkere mensen trekken tegenwoordig hun bek open als ze met racisme geconfronteerd worden en omdat jullie jezelf wijsmaakten dat dat nauwelijks voorkwam in Nederland schrikken jullie je nu kapot omdat jullie nu geconfronteerd worden met het feit dat het helemaal niet nauwelijks voorkomt maar volkomen geaccepteerde dagelijkse kost is.
Ik zeg ook dat racisme veel voorkomt. Maar het is wel degelijk zo dat er vaak moeilijk gedaan wordt om niets. Je wilt niet weten hoe vaak ik in mijn tijd als recruiter gebeld ben door sollicitanten met een andere afkomst dat ze een klacht in gingen dienen omdat wij ze afgewezen hadden, want dat kon alleen maar zijn omdat ze een andere afkomst hadden. En al die namen van producten of feesten of weet ik wat die opeens niet meer kunnen. Het komt van beide kanten, dat is wat ik zeg.

En wat jij nu doet met je “jullie dit” en “jullie dat” is ook iedereen over één kam scheren. Je doet er dus zelf net zo hard aan mee.
fashionvictim schreef:
23-02-2020 10:01
Jammer dat jij niet op mijn volkomen inhoudelijke en onweerlegbare argumenten ingaat. Zeker te confronterend.
En je laatdunkende toon is bijzonder onprettig.
Alle reacties Link kopieren
damesbril schreef:
23-02-2020 07:58
Misschien niet on topic maar wat b.v. te doen met de emotions in alle huidskleuren zoals de duimpjes omhoog en biddende handjes?
Mag ik dan nog wel de blanke kiezen als ik reageer in een app bericht? Of kies kies ik de neutrale kleur ongeveer in het midden? Ik zie dat veel niet meer voor blanke durven of willen kiezen.

Ik ben al jaren Simpson.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
PatatasBravas schreef:
23-02-2020 10:08
Had de rest van reacties ook even gelezen. Je eigen verhaal is minstens zo verwijtend. Ik laat me door jou niets aanpraten, echt niet.
Ik zal altijd, altijd iedereen die ik tegenkom met respect behandelen.
Ik vind wel dat we aan het doorslaan zijn ja met z'n allen. Twee kanten op dus.
En ik vind het een verademing dat ik het daar met mijn Surinaamse vrienden op een respectvolle wijze over kan hebben.
Helemaal mee eens. Twee kanten op.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
23-02-2020 10:06
Laat ze gerust hun bek open trekken, dat is hun volste recht. Net zoals het een ander zijn of haar volste recht is om hen te duiden als ze zijn: zwarten (of blanken of mulats of welke andere kleur ze ook hebben). Verwacht gewoon niet dat mensen je nog echt au serieux gaan nemen, noch dat ze racisme nog echt au serieux gaan nemen, als die term zo gratuit gebruikt blijft worden.
Je weet toch helemaal niet op wat voor incidenten mensen doelen als ze het over racisme hebben? Ook zoiets bizars, witte mensen die om het hardst roepen dat niemand het nog serieus neemt als je "zomaar" racisme roept.

Als je met je zusje in de bus zit en een wildvreemde trekt je keihard aan je hoofddoek zodat je met je hoofd achterover klapt, terwijl ze je toebijt "rot op met je hoofddoek", dan IS dat racisme. Vertelde die Marokkaanse vrouw, maakt ze wekelijks mee, dat mensen zomaar op straat of in de bus aan haar hoofddoek trekken en dan gaan schelden.
Als je vanuit je auto naar je huis loopt en een buurvrouw sist je toe "kankerzwarte" dan IS dat racisme. Gebeurde mij in mijn vorige huis zo goed als dagelijks.
Als wildvreemden dagelijks grapjes als "Sambal bij?" of "Hanky panky Shanghai" maken of als er carnavalsliedjes over voorkomen is beter dan Chinezen worden geschreven, dan IS dat racisme.

Waarom denk jij dat je het recht hebt te vinden dat wij die term gratuit gebruiken als we het over dergelijke persoonlijke ervaringen hebben? Hoe wou jij ze noemen, dan?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
PatatasBravas schreef:
23-02-2020 10:08
Had de rest van mijn reacties ook even gelezen. Je eigen verhaal is minstens zo verwijtend. Ik laat me door jou niets aanpraten, echt niet.
Ik zal altijd, altijd iedereen die ik tegenkom met respect behandelen.
Ik vind wel dat we aan het doorslaan zijn ja met z'n allen. Twee kanten op dus.
En ik vind het een verademing dat ik het daar met mijn Surinaamse vrienden op een respectvolle wijze over kan hebben.
Je vindt het alleen jammer dat je het woord neger niet meer mag gebruiken als je met ze in gesprek bent? Want oh jee, dan moet je ineens je woorden afwegen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
#ikbeneenpaardengek
Alle reacties Link kopieren
PatatasBravas schreef:
23-02-2020 10:08
Had de rest van mijn reacties ook even gelezen. Je eigen verhaal is minstens zo verwijtend. Ik laat me door jou niets aanpraten, echt niet.
Ik zal altijd, altijd iedereen die ik tegenkom met respect behandelen.
Ik vind wel dat we aan het doorslaan zijn ja met z'n allen. Twee kanten op dus.
En ik vind het een verademing dat ik het daar met mijn Surinaamse vrienden op een respectvolle wijze over kan hebben.
Ik begrijp jouw verhaal ook. Juist ómdat je mensen met respect wil behandelen. Bij een vrouw van 120 kilo weet je dat je goed zit door haar een "vollere vrouw" te noemen. Bij het racisme verhaal zit dat anders. Mensen weten gewoon echt niet meer waar ze goed aan doen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-02-2020 10:12
Je weet toch helemaal niet op wat voor incidenten mensen doelen als ze het over racisme hebben? Ook zoiets bizars, witte mensen die om het hardst roepen dat niemand het nog serieus neemt als je "zomaar" racisme roept.

Als je met je zusje in de bus zit en een wildvreemde trekt je keihard aan je hoofddoek zodat je met je hoofd achterover klapt, terwijl ze je toebijt "rot op met je hoofddoek", dan IS dat racisme. Vertelde die Marokkaanse vrouw, maakt ze wekelijks mee, dat mensen zomaar op straat of in de bus aan haar hoofddoek trekken en dan gaan schelden.
Als je vanuit je auto naar je huis loopt en een buurvrouw sist je toe "kankerzwarte" dan IS dat racisme. Gebeurde mij in mijn vorige huis zo goed als dagelijks.
Als wildvreemden dagelijks grapjes als "Sambal bij?" of "Hanky panky Shanghai" maken of als er carnavalsliedjes over voorkomen is beter dan Chinezen worden geschreven, dan IS dat racisme.

Waarom denk jij dat je het recht hebt te vinden dat wij die term gratuit gebruiken als we het over dergelijke persoonlijke ervaringen hebben? Hoe wou jij ze noemen, dan?
Dat is ook racisme en walgelijk gedrag. Van mij mag je tuig dat dat doet opsluiten. Maar mensen maken zich niet geloofwaardig door er allerlei andere zaken bij te halen die volgens hen ook racistisch zijn en dat gewoon niet zijn, zoals mijn voorbeelden. Ik kan me voorstellen dat mensen die zich niet schuldig maken aan discriminatie en racisme daar ook wel een keer klaar mee zijn.
fashionvictim schreef:
23-02-2020 10:13
Je vindt het alleen jammer dat je het woord neger niet meer mag gebruiken als je met ze in gesprek bent? Want oh jee, dan moet je ineens je woorden afwegen?
Mens, wat misselijk. Ik neem toch aan dat jij, met je ogenschijnlijk meer dan prima verstandelijk vermogen, kunt bedenken dat ik zulke termen niet eens zal gebruiken!
PatatasBravas schreef:
23-02-2020 10:10
En je laatdunkende toon is bijzonder onprettig.
Bijzonder dat je dat leest als "laatdunkend". Ik lees het eerder als "dringend" (niet in negatieve zin).
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-02-2020 09:52
Het vetgedrukte lees ik heel erg vaak, als een soort verontwaardigd verwijt. "Ik heb geen zin om continu elk woord zorgvuldig af te moeten wegen".

Maar het is eigenlijk een belachelijk verwijt. Je zou jezelf eens af moeten vragen waarom je dat zo voelt. Want de realiteit is dat we allemaal, in elke interactie, altijd continu zorgvuldig onze woorden afwegen. Je zegt geen "he vetklep" tegen die dikke collega. Of "jezusmina, domme doos" tegen die andere die nogal traag van begrip is. Of "vieze stinkerd" tegen ome Gerrit die altijd uit zijn bek meurt. En dat zijn dan heel uitgesproken voorbeelden, maar ook in minder uitgesproken gevallen kiezen we als beschaafde mensen onze woorden altijd zorgvuldig en passen we ons altijd aan aan degene met wie we in gesprek zijn. Tegen je hoogste baas praat je anders dan tegen je beste vriendin. Tegen je oude buurvrouw anders dan tegen je moeder. Tegen je partner anders dan tegen je kind.

Allemaal gevallen van "continu zorgvuldig je woorden kiezen".

Waarom is het pas een probleem als degene met wie je rekening houdt niet je partner of je kind of je hoogste baas is, maar iemand van een andere afkomst? Vraag jezelf eens serieus af waarom je het dan ineens als probleem ziet en wat dat zegt over jezelf en je eigen privilege.
Ik denk dat het komt omdat mensen de eerste voorbeelden "normaal" vinden. We zijn zo gewend om ons op die manier aan te passen dat het niet voelt als "continu zorgvuldig je woorden kiezen". Als je je met regelmaat begeeft in een omgeving met mensen van verschillende kleuren/achtergronden dan wordt het verzelf normaal en voelt het niet meer alsof je je woorden moet afwegen. Ik denk dat mensen die wel dat gevoel hebben wenig in aanraking komen met mensen van een andere kleur/met een andere achtergrond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven