Integratiebeleid gaat op de schop

16-06-2011 18:44 371 berichten
Alle reacties Link kopieren
Integratiebeleid gaat op de schop

Het kabinet neemt verder afstand van Nederland als multiculturele samenleving. Dat schrijft minister Donner in een brief aan de Tweede Kamer over het integratiebeleid.

Integratie is niet langer de verantwoordelijkheid van de overheid, maar van de migrant. Die wordt nog meer verplicht om in te burgeren, om te voorkomen dat mensen langs elkaar gaan leven en niemand zich meer thuisvoelt, schrijft Donner.

Gezichtsbedekkende kleding

Hij stopt met het geven van subsidie voor de integratie van specifieke groepen allochtonen. Verder worden gedwongen huwelijken strafbaar en komt er een verbod op gezichtsbedekkende kleding.

Donner spreekt van een koerswijziging. Hij zegt dat hij streeft naar "een Nederland dat weliswaar verandert door de komst van mensen uit het buitenland, maar nog wel herkenbaar is als het Nederland uit het verleden en het Nederland dat wij willen doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen".

Donner

*

Het zou eens tijd worden, dat men de Nederlander weer eens serieus neemt.
Dit was 10 jaar geleden Mumia, ik vertel je mijn ervaring.
dubbel
@zusenzoo: het woot "mijn man" zegt het al he, het is jouw man, hij heeft met jou besloten om hierheen te komen dus dqn is het toch niet de taak van de nederlandse staat om hem te laten inburgeren?

Wat mij betreft verplichten ze iedereen die 5000 euro te betalen, je spaart er maar voor als je je partner naar nederland wil halen, en anders verhuis je zelf maar.
quote:zusenzoo schreef op 17 juni 2011 @ 08:14:

Mijn man is 10 jaar in NL en heeft alleen een basiscursus Nls/integratie gehad en daarna mocht ie het bekijken.

En waar is zijn eigen initiatief dan?

Mijn man is hier 14 jaar en heeft een MBO 4 klaar.

Gewoon zelf gedaan , niks geen instaties erbij.

Ik ken ook diverse mensen die hier een jaar of 10 zijn en naar het HBO gaan en gewoon hard werken aan hun taal elke dag.
Klopt, maar de mogelijkheid moet er wel zijn en die was er niet en diegene die er waren, waren gewoonweg niet te betalen voor een startend gezin, waar maar 1 persoon mocht werken.

Wij waren begin 20 en ik vind best dat de regering kan investeren in goede opleidingen in NLse taal.

Daar zijn zij nml ook gebaat bij.
quote:zusenzoo schreef op 17 juni 2011 @ 08:21:

Dit was 10 jaar geleden Mumia, ik vertel je mijn ervaring.Dan moet je dat erbij schrijven want nu lijkt het net of je over de tegenwoordige tijd praat en daar reageer ik op.
quote:zusenzoo schreef op 17 juni 2011 @ 08:24:

Klopt, maar de mogelijkheid moet er wel zijn en die was er niet en diegene die er waren, waren gewoonweg niet te betalen voor een startend gezin, waar maar 1 persoon mocht werken.

Wij waren begin 20 en ik vind best dat de regering kan investeren in goede opleidingen in NLse taal.

Daar zijn zij nml ook gebaat bij.En je kon in die tijd bv geen studiefinaciering aanvragen of via een werk/leertraject een opleiding en werk krijgen?
Hij werkt op WO niveau inmiddels dus hij heeft idd zijn eigen verantwoordelijkheid genomen en nooit aanspraak gemaakt op enige vorm van uitkering.

Maar dat heeft wel heel veel moeite gekost en gelukkig wist ik welke weg te bewandelen, er zijn ook genoeg partners die dat niet weten of van het kastje naar de muur gestuurd worden.
quote:mumia12 schreef op 17 juni 2011 @ 08:24:

[...]

Dan moet je dat erbij schrijven want nu lijkt het net of je over de tegenwoordige tijd praat en daar reageer ik op.Staat in mijn volgende post, excuus.
quote:mumia12 schreef op 17 juni 2011 @ 08:26:

[...]

En je kon in die tijd bv geen studiefinaciering aanvragen of via een werk/leertraject een opleiding en werk krijgen?

Hij kon idd doorleren voor monteur of hovenier ofzo.

Ik begrijp gewoon niet dat er geen degelijke opleiding NLs is voor de hoger opgeleide, na de basiscursus, die te betalen is.

Er lopen nog steeds mensen tegen dit feit aan trouwens.
Ik vind het ook raar dat hij niet verder kon. Je kan altijd verder in Nederland, je moet het willen! Of dit nou 10 of 30 jaar geleden was.

Maar goed.

@Mumia, goed van je man!
quote:Atelier_madame schreef op 17 juni 2011 @ 08:21:

@zusenzoo: het woot "mijn man" zegt het al he, het is jouw man, hij heeft met jou besloten om hierheen te komen dus dqn is het toch niet de taak van de nederlandse staat om hem te laten inburgeren?

Wat mij betreft verplichten ze iedereen die 5000 euro te betalen, je spaart er maar voor als je je partner naar nederland wil halen, en anders verhuis je zelf maar.

Ik begrijp jou standpunt tav het zelf betalen als je iemand hierheen haalt.

Ben het ermee eens namelijk want je kiest voor een toekomst hier. En daar hoeft nie de maatschaapij voor op te draaien.

Maar je vergeet de grootste groep die de taal niet machtig is en veelal in de uitkering blijft hangen zijn de oudkomers.

Dus de immigranten van de jaren 80, 90.

Meestal gekomen doordat hun familie hier al was , uitgehuwelijkt of toen gekomen voor een baan maar nu al jaren werkloos doordat ze de taal niet machtig zijn.
quote:zusenzoo schreef op 17 juni 2011 @ 08:26:

Hij werkt op WO niveau inmiddels dus hij heeft idd zijn eigen verantwoordelijkheid genomen en nooit aanspraak gemaakt op enige vorm van uitkering.

Maar dat heeft wel heel veel moeite gekost en gelukkig wist ik welke weg te bewandelen, er zijn ook genoeg partners die dat niet weten of van het kastje naar de muur gestuurd worden.Nou, mooi toch? Het kan dus wel. En dat het moeite heeft gekost; Veel Nederlanders hebben ook moeite om te komen waar ze willen zijn hoor. Zelfs na studies e.d..
quote:zusenzoo schreef op 17 juni 2011 @ 08:26:

Maar dat heeft wel heel veel moeite gekost en gelukkig wist ik welke weg te bewandelen, er zijn ook genoeg partners die dat niet weten of van het kastje naar de muur gestuurd worden.

Hardstikke geod zeg van je man dat hij uiteindelijk op zo'n hoog nivo is uitgekomen.

Wat jijz egt over partners die het niet zo handig aanpakken, tja dat zie ik ook gebeuren en eerlijk gezegd snap ik die vrouwen nooit zo.

Als je toch je man hierheen haalt wil je toch samen een zo goed mogelijke toekomst en moet je alles eruit halen wat je kunt.

Zo moeilijk is het toch neit om eens een beetje rond te informeren naar de mogelijkheden.
quote:Leelaatje schreef op 17 juni 2011 @ 08:29:

Ik vind het ook raar dat hij niet verder kon. Je kan altijd verder in Nederland, je moet het willen! Of dit nou 10 of 30 jaar geleden was.

Maar goed.

@Mumia, goed van je man!

Dank je.

Hij is ook erg fanatiek en spreekt naast nederlands ook de streektaal.

Klinkt erg komisch!
quote:_avril_ schreef op 16 juni 2011 @ 19:26:

@eefje: maar als het geheel eigen verantwoordelijkheid gaat worden, hoe moet het dan gefinancierd worden? Achteraf? Ik denk dat als mensen moeten gaan afbetalen er niets van terecht komt.

ja und?

Dan komen ze toch niet.
Mijn man heeft zijn Nederlandse taal op HBO niveau gedaan in A;dam, op eigen intiatief,toen omgeschoold , heeft nu een leidinggevende positie met een baan van boven de ton en kwam met niks, heeft nooit zijn hand opgehouden en soms was het best even slikken financiel in het begin, maae nu niet meer dus :-)

als je hier zo graag wilt wonen,moet je ook maar ballen tonen en niet op kostte van anderen, wat een larie, mensen die dit verdedigen zijn echt achterlijk en moeten eens verder dan hun domme neus lang is kijken hoe het in andere landen gaat, zitten ze ook echt niet op je te wachten hoor en waarom dat hier nou wel zou moeten is mij een raadsel,
Hieronder een interview uit 1983 van de VPRO met Janmaat.

Let op de toon van de ondervragers.. eh, interviewers.

Dit is geen journalistiek maar een kruisverhoor.

Janmaat zei 30 jaar geleden dezelfde dingen die er nu gezegd worden. De uitzending laat het toenmalige taboe op de bespreekbaarheid van integratieproblematiek zien.

Schrikbarende 'journalistiek':

http://weblogs.vpro.nl/ra ... s-janmaat/comment-page-1/
quote:haagsmopje schreef op 17 juni 2011 @ 08:49:

Mijn man heeft zijn Nederlandse taal op HBO niveau gedaan in A;dam, op eigen intiatief,toen omgeschoold , heeft nu een leidinggevende positie met een baan van boven de ton en kwam met niks, heeft nooit zijn hand opgehouden en soms was het best even slikken financiel in het begin, maae nu niet meer dus :-)

als je hier zo graag wilt wonen,moet je ook maar ballen tonen en niet op kostte van anderen, wat een larie, mensen die dit verdedigen zijn echt achterlijk en moeten eens verder dan hun domme neus lang is kijken hoe het in andere landen gaat, zitten ze ook echt niet op je te wachten hoor en waarom dat hier nou wel zou moeten is mij een raadsel,

Ja maar als je iemand een worst( hallal voordat dit weer kwetsend is) voorhoudt gaat hij ook niet op zoek. Het pamperen heeft te lang geduurd, inspireert mensen niet en roept ook niet op tot zelfredzaamheid. Daarom schreef ik ook dat Nederland de medelanders als puberende peuters heeft beschouwd.

Het is te hopen dat Nederland als Bart Smit, saneert en de sluitingstijden op de deur zet.
quote:Twinkle1001 schreef op 17 juni 2011 @ 09:03:

Interview uit 1983 van de VPRO met Janmaat.

Let op de toon van de ondervragers.. eh, interviewers.

Dit is geen journalistiek maar een kruisverhoor.

Janmaat zei 20 jaar geleden dezelfde dingen die er nu gezegd worden. De uitzending legt het toenmalige taboe op de bespreekbaarheid van integratieproblematiek bloot.

http://weblogs.vpro.nl/ra ... s-janmaat/comment-page-1/Ja maar als je nu de commentaren van de P.v.d.a hoort, snappen zij er nog niets van.
Eens met het voorstel van Donner.

Niet eens met de laatste zin uit de OP.
quote:assetze schreef op 17 juni 2011 @ 09:06:

Ja maar als je nu de commentaren van de P.v.d.a hoort, snappen zij er nog niets van.De PvdA is er allang niet meer voor de arbeiders, die zitten nu bij de PVV.
Als men het eerst de partij voor de allochtonen noemde was men verbolgen. Maar het blijkt ook nu weer, dat het aardig klopt.
Ben ik trouwens de enige die 5000 euro voor een integratiecursus absurd hoog vind? Ben wel benieuwd wat zo'n cursus inhoudt. Van zo'n bedrag kan je bijna een 4 jarige HBO opleiding volgen.
quote:boarder schreef op 17 juni 2011 @ 09:37:

Ben ik trouwens de enige die 5000 euro voor een integratiecursus absurd hoog vind? Ben wel benieuwd wat zo'n cursus inhoudt. Van zo'n bedrag kan je bijna een 4 jarige HBO opleiding volgen.Zo op het oog. lijkt het mij extreem hoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven