Internationale vrouwendag!

08-03-2017 18:36 128 berichten
Het valt me op dat het hierover stil blijft op Viva, hét vrouwenforum van het land.



Is er echt niemand die hier iets mee heeft gedaan?

Op alle media die ik vandaag heb bezocht staat het er bol van. Vele vrouwen die iets betekent hebben voor de emancipatie van de vrouw zijn aan mijn oog voorbij getrokken vandaag, niets van gemerkt?



Wat vinden jullie van deze dag en hebben we deze dag nodig om in het zonnetje gezet te worden of is de emancipatie nu zover gevorderd dat het allemaal niet meer hoeft?
quote:Kinase3000 schreef op 08 maart 2017 @ 20:04:

[...]





Net als Strikje krijg ik toch zo'n jeuk van die larie dat vrouwen 23% minder verdienen dan mannen in NL. Daar is niet tegenop te krabben en moet echt 'ns de wereld uit.



Driekwartvan de vrouwen werkt part-time (vs 22% van de mannen). Er wordt hier niet voor gecorrigeerd.



Ik neem toch aan dat iedereen snapt dat je met een full-time baan en met een part-time baan niet hetzelfde salaris verdient.Hier wordt dat uit gelegd door CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/ ... jk-loon-voor-gelijk-werk-



Dit is zónder rekening te houden met achtergrondkenmerken. Jonge vrouwen verdienen gemiddeld méér dan mannen.
Alle reacties Link kopieren
quote:DG2015 schreef op 08 maart 2017 @ 20:18:

[...]



Ach, als het niks voor jou is, hoef je er ook niet aan mee te doen, hè. Zoals met zoveel dingen.ik kan moeilijk ontkennen dat ik een vrouw ben, ik bedoel als ik omlaag kijk zie ik tieten
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 08 maart 2017 @ 19:42:

[...]





Marga Klompé deed prima werk (overigens kon ze dat alleen maar doen met de steun van dat mannenkabinet destijds, vergeet dat niet).



Tegelijkertijd is er een hedendaags misverstand dat ontplooiing uitsluitend uit een betaalde baan kan komen. En dat is nonsens. Ontplooiing komt uit jezelf, je interesse in je omgeving en je participatie daarin. Of dat nou via een werkgever is of op een andere manier. Wat er in Nederland is gebeurd, is dat het werken in loondienst tot een soort ideaal verheven is waarbij alle andere manieren van maatschappelijk betrokken zijn tot tweederangs zijn verworden, want niet betaald (door middel van een salaris). Er zijn veel kinderen met het badwater weggegooid.



Mijn moeder (een goed betaalde ambtenaar op buitenlandse zaken) werd destijds bij haar huwelijk ontslagen, en ja, dat is in de huidige tijd gezien belachelijk. Maar het hield haar niet tegen, en ze ontplooide zichzelf door in maatschappelijke, politieke en andere organisaties nationaal en internationaal in te zetten. Die loondienst kon haar dan op dat moment ontzegd zijn, maar dat wil niet zeggen dat je je ontplooiing dan ook maar stil moet zetten. Dát ligt aan jezelf. En voor haar grote verdiensten op allerlei terreinen kreeg ze op haar 65e dan ook een koninklijke onderscheiding.



Maar ik zie ook genoeg vrouwen die tegenwoordig wél in loondienst werken en die helemaal geen zin hebben zich in te zetten 40 uur per week. Meer dan 30 uur is vaak al te veel. Die vinden het wel lekker een paar keer in de week een makkelijk baantje te doen, te kleppen met collega's en een extraatje te verdienen, maar die vinden het minstens zo lekker dat ze dan een paar dagen per week gewoon thuis zijn, om 1400 uur de deur achter zich dicht kunnen trekken op hun baantjes, en daarna hun eigen gang te kunnen gaan, enz.



Maar vrouwenemancipatie gaat om veel meer dan alleen werk.

Het gaat ook over seksueel geweld, huiselijk geweld, gezondheid, cultuur, stereotypes doorbreken...



En ik herken je beeld trouwens niet. Ik werk fulltime net zoals veel andere vrouwen die ik ken. Of ze werken 32 uur in een prima betaalde baan waardoor ze zichzelf ook wel kunnen onderhouden.

Ik ben er groot voorstander van dat mensen financieel onafhankelijk zijn (vrouwen en mannen) al besef ik dat er altijd gevallen zijn waarin dat niet kan.

Maar goed vrouwenemancipatie gaat over meer dan dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:DG2015 schreef op 08 maart 2017 @ 20:12:

[...]



Ben ik met je eens. Ik vind het prima als een man huisman is en een vrouw fulltime werkt. Dat het maatschappelijk minder aanvaard is, komt denk ik doordat het nog niet eens zo lang geleden is dat een vrouw niet eens mócht werken als ze getrouwd was. Heeft gewoon wat tijd nodig.



(Overigens vind ik thuisblijven voor het huishouden persoonlijk een stuk minder relaxt dan werken, waar ik veel meer voldoening uit haal.)



Maar wat je niet begrijpt is dit: dáár ligt nou het stokje dus juist bij de vrouwen, om te bewijzen dat de omgekeerde realiteit van destijds, vandaag de dag de normale realiteit kan zijn. Waarom werken vrouwen daar niet harder aan dan?



En laten we eerlijk zijn, gewoon thuis zijn voor het huishouden, waar je zelf je tijd kan indelen en zelf kan kiezen wanneer je wat doet, of soms even helemaal niet, is een stuk relaxter dan als loonslaaf elke dag je quotum moeten afleveren (want we kunnen nou wel hoogdravend over carriere spreken, maar voor de meeste mensen geldt gewoon dat ze een baantje in loondienst hebben waarin ze elke dag een bepaalde output moeten leveren).



Dus voor vrouwen ligt er een schone taak het fulltime bedrijfsleven te claimen en hun mannen parttime te laten werken in een makkelijk baantje, waarna ze met de kids naar het park kunnen of koekjes kunnen bakken samen en relaxt kunnen wachten op de thuiskomst van zaken-mum...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 08 maart 2017 @ 20:20:

[...]





Maar wat je niet begrijpt is dit: dáár ligt nou het stokje dus juist bij de vrouwen, om te bewijzen dat de omgekeerde realiteit van destijds, vandaag de dag de normale realiteit kan zijn. Waarom werken vrouwen daar niet harder aan dan?



En laten we eerlijk zijn, gewoon thuis zijn voor het huishouden, waar je zelf je tijd kan indelen en zelf kan kiezen wanneer je wat doet, of soms even helemaal niet, is een stuk relaxter dan als loonslaaf elke dag je quotum moeten afleveren (want we kunnen nou wel hoogdravend over carriere spreken, maar voor de meeste mensen geldt gewoon dat ze een baantje in loondienst hebben waarin ze elke dag een bepaalde output moeten leveren).



Dus voor vrouwen ligt er een schone taak het fulltime bedrijfsleven te claimen en hun mannen parttime te laten werken in een makkelijk baantje, waarna ze met de kids naar het park kunnen of koekjes kunnen bakken samen en relaxt kunnen wachten op de thuiskomst van zaken-mum...ik ben niet gemaakt om te werken denk ik, ook niet voor carriere ofzo. Wil gewoon lekker t huishouden doen maar als je dat zegt wordt je scheef aangekeken
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 08 maart 2017 @ 20:21:

[...]



ik ben niet gemaakt om te werken denk ik, ook niet voor carriere ofzo. Wil gewoon lekker t huishouden doen maar als je dat zegt wordt je scheef aangekekenNou, dat vind ik dus idioot, dat mensen je daar scheef om aankijken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 08 maart 2017 @ 20:23:

[...]





Nou, dat vind ik dus idioot, dat mensen je daar scheef om aankijken.ik dus ook!
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 08 maart 2017 @ 20:20:

[...]

Maar wat je niet begrijpt is dit: dáár ligt nou het stokje dus juist bij de vrouwen, om te bewijzen dat de omgekeerde realiteit van destijds, vandaag de dag de normale realiteit kan zijn. Waarom werken vrouwen daar niet harder aan dan?



En laten we eerlijk zijn, gewoon thuis zijn voor het huishouden, waar je zelf je tijd kan indelen en zelf kan kiezen wanneer je wat doet, of soms even helemaal niet, is een stuk relaxter dan als loonslaaf elke dag je quotum moeten afleveren (want we kunnen nou wel hoogdravend over carriere spreken, maar voor de meeste mensen geldt gewoon dat ze een baantje in loondienst hebben waarin ze elke dag een bepaalde output moeten leveren).



Dus voor vrouwen ligt er een schone taak het fulltime bedrijfsleven te claimen en hun mannen parttime te laten werken in een makkelijk baantje, waarna ze met de kids naar het park kunnen of koekjes kunnen bakken samen en relaxt kunnen wachten op de thuiskomst van zaken-mum...Waarom denk je dat ik dat niet begrijp? Heb ik gezegd dat dat een taak exclusief voor mannen is? Emancipatie werkt beide kanten op en daar is nog wel een weg af te leggen. Maar waarom zou je nu het traditionele rollenpatroon volledig willen omdraaien? Meer gelijkwaardigheid in de keuzes die gemaakt mogen worden, daar gaat het om. Of je nu het huishouden als ontspanning ziet, of dat je een hekel hebt aan koekjes bakken.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:strikjemetstippels schreef op 08 maart 2017 @ 20:19:

[...]



Hier wordt dat uit gelegd door CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/ ... jk-loon-voor-gelijk-werk-



Dit is zónder rekening te houden met achtergrondkenmerken. Jonge vrouwen verdienen gemiddeld méér dan mannen.



Vriendin van me neemt veel mensen aan, en heeft het er regelmatig over dat vrouwen niet/slecht onderhandelen over hun salaris. Na een jaar komen ze dan klagen bij haar dat ze meer willen verdienen. Vriendin kan hier helemaal niks mee, en zegt dan we zijn een bedrijf, geen charitatieve instelling. Onderhandel beter.



Dit is ook echt wat mij stoort. Er schijnt nog een klein loonsverschil te zijn tussen mannen en vrouwenn (afhankelijk van sector en dergelijke), maar dat dit grotendeels wordt verklaard door slecht onderhandelen, en zwangerschapsverlof.



Dan zou ik dus zeggen, ga de barricades op en start een campagne om vrouwen beter te leren onderhandelen, en pleit voor een verplichte, gelijke hoeveelheid zwangerschapsverlof voor de man. Dan haal je die verschillen weg.



Maar het is natuurlijk zoveeeeeel makkelijker om de jankbeer uit te hangen en boehoehoe met foute cijfers te schermen dat mannen 23% meer verdienen dan vrouwen.



Als dat zo was zou elk beetje competitief bedrijf alleen maar vrouwen aannnemen. Drukt 23% van je loonkosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 08 maart 2017 @ 19:38:

[...]



Er leven toch ook miljoenen/miljaren mannen in een kut wereld? Ik snap niet waarom we een groot deel uitsluiten, alleen omdat in de gs die mannen hetzelfde deden? Maar dat is normen en waarden van nu met die van toen vergelijken en dat is een grote dnekfout. Net zoals dat slavernij toen als normaal werd gezien en nu vind iedereen het ook onethisch.



en ja ik zal zeker een topic openen



Op 19 november is het mannendag. Maar ik begrijp dat je dan ook gaat noemen dat je niet begrijpt waarom we dan het andere grote deel uitsluiten?



Je beseft verder hopelijk zelf ook wel dat er specifieke dingen zijn in de wereld waar vrouwen meer de dupe zijn dan mannen:



Gedwongen prostitutie, kindbruidjes, minder kans op onderwijs en werk, gedwongen kledingvoorschriften, bepaalde dingen niet mogen etc. En dan heb ik het over nu, niet het verleden.



De wereld is groter dan Nederland en doen alsof er niks aan de hand is omdat jij of je directe kring nergens last van zouden hebben, is een beetje jammer. Het is internationale vrouwendag.quote:ladygaga_xx schreef op 08 maart 2017 @ 19:38:

[...]

en ja ik zal zeker een topic openenZal ik dan klagen over mascunazi's die dat wel bedacht zouden moeten hebben, of over dat er wel geen vrouwendag zou zijn (ook al is die er wel), zonder verder een woord te reppen over hun problemen? Nee, laat ik dat maar niet doen. Beetje oneerlijk naar alle mannen toe die het slecht hebben, wel het leger in moeten in bepaalde landen waar vrouwen dat niet moeten of slachtoffer zijn van de vele verwachtingen waaraan ze niet kunnen voldoen en daarom buitengesloten worden etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kinase3000 schreef op 08 maart 2017 @ 20:39:

[...]





Vriendin van me neemt veel mensen aan, en heeft het er regelmatig over dat vrouwen niet/slecht onderhandelen over hun salaris. Na een jaar komen ze dan klagen bij haar dat ze meer willen verdienen. Vriendin kan hier helemaal niks mee, en zegt dan we zijn een bedrijf, geen charitatieve instelling. Onderhandel beter.



Dit is ook echt wat mij stoort. Er schijnt nog een klein loonsverschil te zijn tussen mannen en vrouwenn (afhankelijk van sector en dergelijke), maar dat dit grotendeels wordt verklaard door slecht onderhandelen, en zwangerschapsverlof.



Dan zou ik dus zeggen, ga de barricades op en start een campagne om vrouwen beter te leren onderhandelen, en pleit voor een verplichte, gelijke hoeveelheid zwangerschapsverlof voor de man. Dan haal je die verschillen weg.



Maar het is natuurlijk zoveeeeeel makkelijker om de jankbeer uit te hangen en boehoehoe met foute cijfers te schermen dat mannen 23% meer verdienen dan vrouwen.



Als dat zo was zou elk beetje competitief bedrijf alleen maar vrouwen aannnemen. Drukt 23% van je loonkosten.Amen
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:Kinase3000 schreef op 08 maart 2017 @ 20:39:

[...]





Vriendin van me neemt veel mensen aan, en heeft het er regelmatig over dat vrouwen niet/slecht onderhandelen over hun salaris. Na een jaar komen ze dan klagen bij haar dat ze meer willen verdienen. Vriendin kan hier helemaal niks mee, en zegt dan we zijn een bedrijf, geen charitatieve instelling. Onderhandel beter.



Dit is ook echt wat mij stoort. Er schijnt nog een klein loonsverschil te zijn tussen mannen en vrouwenn (afhankelijk van sector en dergelijke), maar dat dit grotendeels wordt verklaard door slecht onderhandelen, en zwangerschapsverlof.



Dan zou ik dus zeggen, ga de barricades op en start een campagne om vrouwen beter te leren onderhandelen, en pleit voor een verplichte, gelijke hoeveelheid zwangerschapsverlof voor de man. Dan haal je die verschillen weg.



Maar het is natuurlijk zoveeeeeel makkelijker om de jankbeer uit te hangen en boehoehoe met foute cijfers te schermen dat mannen 23% meer verdienen dan vrouwen.



Als dat zo was zou elk beetje competitief bedrijf alleen maar vrouwen aannnemen. Drukt 23% van je loonkosten.

Hahaha 'jankbeer'



Mee eens. Gelijke rechten betekent ook gelijke 'plichten.' De zelfde regels gelden, mannen krijgen het ook niet cadeau.



Ik heb wel overigens succesvol op basis van anderen hun loon verhoging gekregen. Maar ik kon dat wel goed onderbouwen en door een specifieke niche te zijn kon ik ze overtuigen. Het valt of staat met argumenten, ook al ben je helemaal niet zo overtuigd van je zelf (ik ben dat nooit zo). Doen mannen ook (met testosteron aan hun zijde).



We hebben het ook nooit over feit dat mannen óók aan de onderkant oververtegenwoordigd zijn. In gevangenissen bij voorbeeld. Vrouwen zijn veel gemiddelder en steadier. Mannen hebben uitschieters, ook op de Bell curve. Is nu een maal natoerrr, hoe zeer mensen tegenwoordig ook willen dat gender een social construct is.
quote:strikjemetstippels schreef op 08 maart 2017 @ 20:43:

[...]



Hahaha 'jankbeer'



Mee eens. Gelijke rechten betekent ook gelijke 'plichten.' De zelfde regels gelden, mannen krijgen het ook niet cadeau.



Ik heb wel overigens succesvol op basis van anderen hun loon verhoging gekregen. Maar ik kon dat wel goed onderbouwen en door een specifieke niche te zijn kon ik ze overtuigen. Het valt of staat met argumenten, ook al ben je helemaal niet zo overtuigd van je zelf (ik ben dat nooit zo). Doen mannen ook (met testosteron aan hun zijde).



We hebben het ook nooit over feit dat mannen óók aan de onderkant oververtegenwoordigd zijn. In gevangenissen bij voorbeeld. Vrouwen zijn veel gemiddelder en steadier. Mannen hebben uitschieters, ook op de Bell curve. Is nu een maal natoerrr, hoe zeer mensen tegenwoordig ook willen dat gender een social construct is.



Mooi dat je die loonsverhoging hebt geregeld!



Ik vind 't wel opvallend dat de IQs van mannen en vrouwen hetzelfde zijn, maar er zijn meer extreem intelligente mannen, en meer superdomme mannen. De variatie is groter.



In dit soort discussies hoor je ook nooit dat mannen vaker slachtoffer zijn van een ongeval op het werk (want zwaardere banen, er zijn weinig vrouwelijke machineoperators), vaker slachtoffer (en dader) van geweldsdelicten.



En ze gaan 3,5 jaar eerder dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik vier niet zo zeer Internationale Vrouwendag maar wel Woman in Technology day. Omdat er nog te weinig vrouwen in het STEM werkveld zijn. En dat we jonge meiden moeten supporten om te kiezen voor exacte vakken. Ter ere van de WiT-day was ik ook bij de premiere van de film Hidden Figures. Deze film komt vanaf vandaag in de bioscoop. Ik kan hem aanraden!
Alle reacties Link kopieren
Het is INTERNATIONALE vrouwendag. Geen Nederlandse vrouwendag.

Want in heeeeeeel veel landen is er nog een hele hoop te halen op het gebied van rechten voor de vrouw.

En daar is het voor!
Alle reacties Link kopieren
quote:Defietsboer schreef op 08 maart 2017 @ 20:39:

[...]





Op 19 november is het mannendag. Maar ik begrijp dat je dan ook gaat noemen dat je niet begrijpt waarom we dan het andere grote deel uitsluiten?



Je beseft verder hopelijk zelf ook wel dat er specifieke dingen zijn in de wereld waar vrouwen meer de dupe zijn dan mannen:



Gedwongen prostitutie, kindbruidjes, minder kans op onderwijs en werk, gedwongen kledingvoorschriften, bepaalde dingen niet mogen etc. En dan heb ik het over nu, niet het verleden.



De wereld is groter dan Nederland en doen alsof er niks aan de hand is omdat jij of je directe kring nergens last van zouden hebben, is een beetje jammer. Het is internationale vrouwendag.





[...]





Zal ik dan klagen over mascunazi's die dat wel bedacht zouden moeten hebben, of over dat er wel geen vrouwendag zou zijn (ook al is die er wel), zonder verder een woord te reppen over hun problemen? Nee, laat ik dat maar niet doen. Beetje oneerlijk naar alle mannen toe die het slecht hebben, wel het leger in moeten in bepaalde landen waar vrouwen dat niet moeten of slachtoffer zijn van de vele verwachtingen waaraan ze niet kunnen voldoen en daarom buitengesloten worden etc.



Excuus, ik heb deze reactie geheel over het hoofd gezien!



Maar dit dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 09 maart 2017 @ 14:51:

[...]





Excuus, ik heb deze reactie geheel over het hoofd gezien!



Maar dit dus.



Geen probleem. Ben het ook met jou eens.



Vind het daarom verbazingwekkend dat sommige mensen in een topic als dit enkel praten over hoe een internationale vrouwendag niet nodig zou zijn. Als je zelf geen zin hebt om (veel) te werken, moet je dat zelf weten (zolang de maatschappij niet voor je hoeft te betalen als man er eventueel vandoor gaat), maar om dat meteen aan de rest van de vrouwen van de wereld te verbinden? Veel vrouwen kunnen of willen dat namelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 09 maart 2017 @ 14:50:

Het is INTERNATIONALE vrouwendag. Geen Nederlandse vrouwendag.

Want in heeeeeeel veel landen is er nog een hele hoop te halen op het gebied van rechten voor de vrouw.

En daar is het voor!En daarvoor hoeven we helemaal niet zo ver weg te gaan: http://www.repeal.ie
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 08 maart 2017 @ 20:23:

[...]





Nou, dat vind ik dus idioot, dat mensen je daar scheef om aankijken.Wat dan wel weer idioot is, is dat je daardoor je hand op mag houden en hopen op een fooi als je man er op een gegeven moment met een lekker jong ding vandoor gaat....
Een jaartje verder en het is weer internationale vrouwendag!
klopt, kijk maar naar buiten
wat een zeikweer.
Wereldvrouwendag? Ik vind het een belediging voor de vrouw.
Of wij zo'n dag nodig hebben.... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
08-03-2018 15:22
Een jaartje verder en het is weer internationale vrouwendag!
klopt, kijk maar naar buiten
wat een zeikweer.
:HA:
poeziewoezie schreef:
08-03-2018 15:47
Wereldvrouwendag? Ik vind het een belediging voor de vrouw.
Of wij zo'n dag nodig hebben.... :facepalm:
Deze opmerking vind ik dan weer een facepalm waard.
Bij deze: :facepalm:

Genoeg landen waarin de vrouw een ondergeschikte positie heeft en daar mag zeker aandacht aan besteed worden.
IJskoffie schreef:
08-03-2018 15:54
Deze opmerking vind ik dan weer een facepalm waard.
Bij deze: :facepalm:

Genoeg landen waarin de vrouw een ondergeschikte positie heeft en daar mag zeker aandacht aan besteed worden.
En wat is jouw bijdrage daar dan aan??????
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
09-03-2017 20:19
quote:pejeka schreef op 08 maart 2017 @ 20:23:

[...]





Nou, dat vind ik dus idioot, dat mensen je daar scheef om aankijken.Wat dan wel weer idioot is, is dat je daardoor je hand op mag houden en hopen op een fooi als je man er op een gegeven moment met een lekker jong ding vandoor gaat....
En wie houdt JOU tegen er met een lekker jong ding vandoor te gaan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven