Internationale vrouwendag!

08-03-2017 18:36 128 berichten
Het valt me op dat het hierover stil blijft op Viva, hét vrouwenforum van het land.



Is er echt niemand die hier iets mee heeft gedaan?

Op alle media die ik vandaag heb bezocht staat het er bol van. Vele vrouwen die iets betekent hebben voor de emancipatie van de vrouw zijn aan mijn oog voorbij getrokken vandaag, niets van gemerkt?



Wat vinden jullie van deze dag en hebben we deze dag nodig om in het zonnetje gezet te worden of is de emancipatie nu zover gevorderd dat het allemaal niet meer hoeft?
poeziewoezie schreef:
09-03-2018 19:31
En wat is jouw bijdrage daar dan aan??????
Ik woon in een land waar deze dag zeker, en helaas, wel belangrijk is. En heb gisteren met de plaatselijke activiteiten meegedaan.
In Daoedie Arabie werd het dit jaar wat belangrijker. En een aantal Saoedische vrouwen gebruikten deze dag voor een joggingtocht in het oude centrum van Jeddah. Vrouwen die joggen in sportkleding in Jeddah...ongeken
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
De reacties van velen verbasen mij nogal... Ze zijn nogal narrow minded. Het betekent niet, omdat je het niet in je eigen leven ervaart, dat het er ook niet is he?
Het is toch algemeen bekend dat wereldwijd vrouwen tegen veel meer sociale ongelijkheid aanlopen, met alle gevolgens van dien?

Het klopt dat mannen ook veel te halen hebben. Dat is in een land als Nederland -die vrij feministisch is op de wereldkaart- alleen maar duidelijker geworden. Er is bijvoorbeeld ongelijkheid in voogdijschap/verzorging van het kind en (gevangenis)straffen (gemiddeld krijgen vrouwen een lagere straf dan mannen). Mannen gaan minder snel naar de dokter waardoor zowel mentale en fysieke klachten zich langer en dus erger voortduren. Zelfmoorden zijn in Nederland hoger onder mannen, er is minder hulp voor mannen als slachtoffer (van geweld of seks), kamper meer met verslaving, depressie, etc... Dat soort dingen zijn allemaal heel problematisch en gelukkig zijn daar organizaties voor die zich daarmee bezig houden. En er is een internationale mannendag die hiervoor stilstaat.

Donderdag was het internationale vrouwendag en er is wel meer dan alleen ongelijkheid op het werk. Bovendien - vrouwen werken misschien minder in loondienst maar meer als je daarbij verzorging van de minderen/mantelzorg (vaak ook de ouders van de man)/huishouden optelt. Hierdoor krijgen vrouwen vaker een burn-out dan mannen.

Daarbij is er veel ongelijkheid omtrent seksualiteit, worden vrouwen nog veel te vaak slachtoffer van seksuele geweldsdelicten (en ja er zijn landen waarvan het slachtoffer dus de schuld krijgt), er worden genitaliën verminkt. Vrouwen worden in heel veel landen en culturen nog als eigendom van de man gezien. Ze moeten toestemming vragen voor vele activiteiten in het leven, hebben minder toegang tot onderwijs, mogen niet scheiden of zijn daarna een hoer, krijgen nog ontzettend veel te maken met huiselijk geweld (mannen ook inderdaad, ik weet het), kunnen/mogen ('s avonds) niet alleen op straat, worden verstoten of vermoord door schaden eer, kunnen zelf geen bureaucratische zaken regelen want handtekening man... Moet ik nog even door gaan? Kan wel hoor.

In een land als Nederland zouden we al veel kunnen doen door een betere kinderopvang te regelen (nu zeggen veel vrouwen: "voor dat geld kan ik net zo goed thuisblijven" of "de kinderopvang is mijn hele salaris") en vaderschapsverlof uit te breiden en/of beter verdelen met de moeders. Bij dat laatste creeër je een situatie waarvan (1) mannen ook serieuzer worden genomen omtrent vaderschap, (2) werkgevers het niet per se minder aantrekkelijk vinden om (jonge) vrouwen aan te nemen (want niet alleen vrouwen kunnen moeder worden, mannen ook vader) en (3) je schept een gelijke verdeling vanaf de geboorte (want nu hebben vrouwen een 'voorsprong').
Hakuna Matata

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven