Jort Kelder & het racismedebat

08-07-2020 22:18 3021 berichten
Activisten vinden dat Jort Kelder geen debat over racisme mag leiden.

https://www.ad.nl/show/ophef-om-jort-ke ... ~adf033e9/

Quote:
,,Een debat is een discussievorm waarbij het de bedoeling is een stelling te verdedigen of juist te bestrijden”, stellen de ondertekenaars. ,,Wij vinden dat racisme geen stelling is om te verdedigen of te bestrijden.:

Dat is nogal een draak van een redenering. In feite zeg je dan dat je geen debat of discussie meer mag voeren over racisme. Is dat echt wat men bedoelt?
ManOpHetPrikbord schreef:
09-07-2020 09:41
Het is een dooddoener. Bijna iedereen is tegen dierenmishandeling, toch is er veel dierenleed. Bijna niemand vindt het een goed idee dat het klimaat verandert, maar ondertussen ontdooit de permafrost. Enzovoorts. Het idee dat een probleem verdwijnt door te zeggen dat het verdwijnt als we er allemaal tegen zijn, is hopeloos naïef.
Mooi gezegd. Dit is waarom ik dat verplicht knielen en zo zo stom vind (en voeten wassen!?)
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel betere debatleiders dan Jort Kelder maar hij presenteert dit programma nu eenmaal. Zou ook raar zijn om hem bij bepaalde onderwerpen ineens te vervangen door een andere presentator.
Het is ook gewoon een leuke Nederlandse traditie om alvast te beginnen met zeiken nog voor iets begonnen is
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
09-07-2020 10:08
Giovanca Ostiana
Mwah dat is bij OP1 nou niet zo'n succes net als Sander Schimmelpenninck.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Murrmurr schreef:
09-07-2020 10:10
Het is ook gewoon een leuke Nederlandse traditie om alvast te beginnen met zeiken nog voor iets begonnen is

:HA: inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
09-07-2020 10:08
Heeft Jort Kelder zich trouwens weleens racistisch uitgelaten? Of iets tegen BLM ingebracht?
Ik las onderstaande:

“Ik vind het al raar dat ik nu wit genoemd wordt”, zegt Jort Kelder. “Er zit ook een racistische connotatie in dat ik nu benoemd word op mijn huidskleur, dat gebeurde nooit.”

“Wat zouden de zwarten zelf kunnen doen, moeten zij ook iets doen of moeten wij alleen maar schakelen, wij witjes?”

“Hoe houden we deze discussie een beetje gezellig, hoe houden we het binnen de vangrails, dat we wel ons leven beteren maar dat het ons niet zo door de strot geduwd wordt?”

“Vindt u de verkleuring van Nederland te snel gegaan?” vroeg Kelder aan Alexander Pechtold.
Ik vind het denk ik wel een goeie keus want zo te lezen vertolkt Kelder de stem van een grote groep witte Nederlanders die anders misschien niet zouden gaan kijken
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
09-07-2020 00:30
Gênant ook dat er nog steeds gedebatteerd en gediscussieerd moet worden. Het moet f*ing frustrerend zijn om je gezichtspunt als gekleurd mens keer op keer duidelijk te moeten maken en constant op onbegrip te stuiten.
Ik vind vooral de slachtofferrol vrij gênant.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
09-07-2020 10:08
Heeft Jort Kelder zich trouwens weleens racistisch uitgelaten? Of iets tegen BLM ingebracht?
https://www.bij1.org/articles/opmerking ... racisme-is
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
09-07-2020 10:14
Ik vind het denk ik wel een goeie keus want zo te lezen vertolkt Kelder de stem van een grote groep witte Nederlanders die anders misschien niet zouden gaan kijken
Maar hij is gespreksleider dus het gaat niet om zijn stem.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
09-07-2020 09:58
Ik ben ook heel benieuwd wie de gasten zijn,daar heb ik tot nu toe nog niets over gelezen.
Of ik heb het gemist dat kan ook natuurlijk.
Ben ook heel benieuwd wie zich vrijwillig in de pan wil laten hakken.
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet racistisch verder zou ik wegblijven bij artikelen van BIJ1,daar gaan we de strijd niet mee winnen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-07-2020 22:37
Het valt mij altijd op, dat de (gekleurde) mensen die de grootste mond over racisme hebben, zelf volop hebben geprofiteerd van de voordelen van de "blanke" samenleving en veelal er warmpjes bij zitten, een leuk penthouse aan de Amsterdamse grachten hebben en een alleszins comfortabel leven leiden. Als onze samenleving écht zo door en door racistisch zou zijn, hoe komen zij dan aan dat geweldige inkomen en die bevoorrechte positie?
Waar haal je dat van dat penthouse aan de Amsterdamse grachten toch steeds vandaan? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ook een van Jort : https://www.oneworld.nl/lezen/seks-gend ... gscultuur/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
alfea schreef:
09-07-2020 10:12
Ik las onderstaande:

“Ik vind het al raar dat ik nu wit genoemd wordt”, zegt Jort Kelder. “Er zit ook een racistische connotatie in dat ik nu benoemd word op mijn huidskleur, dat gebeurde nooit.”
Tsja, hij heeft natuurlijk altijd bij 'de standaard' gehoord he. Gek ineens als dat betwist wordt, snap ik wel. Arme Jort.
uitdelucht schreef:
09-07-2020 10:19
Waar haal je dat van dat penthouse aan de Amsterdamse grachten toch steeds vandaan? :facepalm:
Daar wonen de "gekleurde mensen", wist je dat echt niet?
Racisme is een vorm van discriminatie. Discriminatie zal helaas altijd blijven bestaan. Je kan als land zorgen dat racisme niet in de grondwet tot uiting komt. En je kan het probleem onder de aandacht van de bevolking brengen middels informatie waaronder discussieprogramma's. Daarom 'snap' ik niet goed waarom ze tegen een debat zijn. In een debat kun je juist je punt goed maken. Het lijkt er eerder op dat ze tegen nuance zijn.
Toch knap dat je als docent van een universiteit zulke domme stukjes weet te produceren.
Alle voorstellen voor betere gespreksleiders ten spijt, de NPO organiseert het en heeft Jort aangesteld. Als je dan bent uitgenodigd, dan kun je kiezen om op te komen draven, of lekker wegblijven.

Dit is zoiets als uitgenodigd worden voor een feestje en dan vervolgens de gastenlijst op te vragen en de gastheer/vrouw op te dragen om bepaalde namen te schrappen en andere namen toe te voegen.

Als iemand dat doet, dan weet ik dat zijn naam van de lijst gaat en hij ook nooit meer een uitnodiging krijgt.
DS1971 schreef:
09-07-2020 10:33
Toch knap dat je als docent van een universiteit zulke domme stukjes weet te produceren.

Ik moet zeggen dat ik het met je eens ben o_o

Maar wat bij míj vooral is blijven hangen, is de vraag die Jort Kelder aan Alexander Pechtold stelde: “Vindt u de verkleuring van Nederland te snel gegaan?” Dat Jan Roos hem niet in de rede viel, dat mag geen verrassing heten, maar ik viel zowat van mijn stoel van verbazing toen geen van de andere tafelgenoten hem wees op het racistische en destructieve karakter van zijn vraag. Door te vragen naar de zogenaamde verkleuring van Nederland (is wit overigens geen kleur?), impliceer je namelijk dat Nederland wit is. Wit is de norm.

Door bijna terloops vast te stellen dat Nederland wit is, zeg je ook dat mensen die niet wit zijn, dus geen Nederlander zijn. Dat wordt in de logica een syllogisme genoemd, waarbij de conclusie, de laatste zin, automatisch voortvloeit uit de twee voorgaande assumpties.
.”


Misschien ben ik gek hoor, maar dit is in mijn boek geen syllogisme.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
09-07-2020 10:26
Daar wonen de "gekleurde mensen", wist je dat echt niet?
Zie ik daar als Amsterdammer toch echt mijn hele leven vooral 50+ witte mensen en advocatenkantoren. Goh. Keek vast verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
09-07-2020 10:29
Racisme is een vorm van discriminatie. Discriminatie zal helaas altijd blijven bestaan. Je kan als land zorgen dat racisme niet in de grondwet tot uiting komt. En je kan het probleem onder de aandacht van de bevolking brengen middels informatie waaronder discussieprogramma's. Daarom 'snap' ik niet goed waarom ze tegen een debat zijn. In een debat kun je juist je punt goed maken. Het lijkt er eerder op dat ze tegen nuance zijn.
Wat valt er aan racisme te nuanceren dan? Je bent ervoor of je bent ertegen. En onder valt ook 'het boeit me niet zo'.

Maargoed, als je al zo'n debat gaat voeren vind ik het niet vreemd dat Jort 'm leidt. Het is dan toch al vrij duidelijk waar het sentiment ligt.
uitdelucht schreef:
09-07-2020 10:47
Wat valt er aan racisme te nuanceren dan? Je bent ervoor of je bent ertegen. En onder valt ook 'het boeit me niet zo'.
Niet qua inhoud, qua vorm. Als ze kritiek krijgen op de vorm, doen ze of ze op de inhoud worden aangevallen.
uitdelucht schreef:
09-07-2020 10:47
Wat valt er aan racisme te nuanceren dan? Je bent ervoor of je bent ertegen. En onder valt ook 'het boeit me niet zo'.

Maargoed, als je al zo'n debat gaat voeren vind ik het niet vreemd dat Jort 'm leidt. Het is dan toch al vrij duidelijk waar het sentiment ligt.
Er valt te debatteren over hoever 'we' het laten gaan met het verwijderen van allerlei Nederlands erfgoed. Er moeten grenzen gesteld worden.
Wellicht is het handiger om dat eerst 'n keer met tegenstanders van KOPZ/BLM in beeld te brengen op tv.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
09-07-2020 10:52
Niet qua inhoud, qua vorm. Als ze kritiek krijgen op de vorm, doen ze of ze op de inhoud worden aangevallen.
Ik vind 'ze' altijd erg vervelend klinken.

Maargoed, aan de vorm is zeker iets te nuanceren ja. Ik ben zelf een voorstander van een wat rustigere aanpak, maar 'harder' actievoeren levert denk ik op de kortere termijn toch wel meer op, blijkt nu maar weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven