Jort Kelder & het racismedebat

08-07-2020 22:18 3021 berichten
Activisten vinden dat Jort Kelder geen debat over racisme mag leiden.

https://www.ad.nl/show/ophef-om-jort-ke ... ~adf033e9/

Quote:
,,Een debat is een discussievorm waarbij het de bedoeling is een stelling te verdedigen of juist te bestrijden”, stellen de ondertekenaars. ,,Wij vinden dat racisme geen stelling is om te verdedigen of te bestrijden.:

Dat is nogal een draak van een redenering. In feite zeg je dan dat je geen debat of discussie meer mag voeren over racisme. Is dat echt wat men bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
09-07-2020 09:41
Het is een dooddoener. Bijna iedereen is tegen dierenmishandeling, toch is er veel dierenleed. Bijna niemand vindt het een goed idee dat het klimaat verandert, maar ondertussen ontdooit de permafrost. Enzovoorts. Het idee dat een probleem verdwijnt door te zeggen dat het verdwijnt als we er allemaal tegen zijn, is hopeloos naïef.

Commentaar op de vorm en gespreksleider van een debat is bijna altijd een verkapte oproep tot censuur, voortkomend uit angst voor onwelgevallige meningen en opinies.
Exact.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
09-07-2020 09:46
Ja maar Morgan Freeman is geen optie dus wie dan wel..
Waarom zou hij geen optie zijn? Juist bij een onderwerp dat zo belangrijk is, en gevoelig ligt zou het de NPO sieren om hun stinkende best te doen een goede, onafhankelijke gespreksleider te zoeken.
-Shifty- schreef:
09-07-2020 09:35
Waarom is het onlogisch om te stellen dat men tegen racisme zou moeten zijn? Ben jij dan vóór racisme? Of vind je het belangrijk dat racisten ook gehoord worden? Hoe zie jij dat?

Het bespreken van racisme wordt (juist) niet bekritiseerd. Het is geen kwestie van wegstoppen. Het commentaar gaat over de vorm waarin het gegoten wordt en de schijnbaar niet onpartijdige gespreksleider.
Nee, ze willen juist een partijdige gespreksleider.

Als de voorman van Pegida uitgenodigd was, dan had ik de ophef kunnen begrijpen. Maar het gaat om Jort Kelder.

En zij willen liever iemand uit de eigen gelederen, die iedereen in het debat die niet hun waarheid verkondigt de mond zal snoeren.

Wat dit aantoont is wat je altijd ziet als je extremistische clubjes een podium gaat geven. Dan gaan ze ineens eisen en wordt de sfeer al voorafgaand aan het debat grimmig.

Willen ze niet meedoen? Prima. Ook goed. Dat is de enige logische reactie.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
09-07-2020 09:48
Waarom zou hij geen optie zijn? Juist bij een onderwerp dat zo belangrijk is, en gevoelig ligt zou het de NPO sieren om hun stinkende best te doen een goede, onafhankelijke gespreksleider te zoeken.
Maar dat is niet het doel van de NPO,het verbaast mij al dat ze Jort Kelder kozen maar rebelser dan dat gaat het niet worden hoor bij de NPO van D66 mevrouw Shula Rijxman.
Eerder het tegenovergestelde.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Rosabella1 schreef:
09-07-2020 09:40
Maar wie zou dan de gespreksleider moeten zijn?

Geen idee; ik heb ook geen mening over Jort Kelder. Ik signaleer alleen dat men blijkbaar vindt dat hij in deze discussie niet onpartijdig zou zijn. En dat vind ik op zichzelf een goeie reden om ter discussie te stellen of hij de juiste persoon is.

Ik kan me voorstellen dat je een debat tussen VVD en CDA ook niet moet laten leiden door Frits Bolkestein ook al is dat ongetwijfeld een prima gespreksleider.
Oakes schreef:
09-07-2020 09:48
Waarom zou hij geen optie zijn? Juist bij een onderwerp dat zo belangrijk is, en gevoelig ligt zou het de NPO sieren om hun stinkende best te doen een goede, onafhankelijke gespreksleider te zoeken.
1. Morgan Freeman praat geen Nederlands (voor zover ik weet),

2. Morgan Freeman heeft zich kritisch uitgelaten over Black Lives Matter en zaken als Black History Months. Van mij mag hij, maar ook hij kan daardoor worden weggezet als bevooroordeeld en niet onafhankelijk.

https://youtu.be/fcLj2CVC1VU
Jort Kelder is rijk en hoeft wellicht niet naar de mond te praten zoals al die semi-BN-ers doen om geen tv-klusjes mis te lopen.
Dus Jort lijkt me so far juist geen slechte keus.
Oakes schreef:
09-07-2020 09:43
In ieder geval een zelfstandig denkend mens die niet gevoelig is voor druk van buitenaf. Een onafhankelijke outsider van het Nederlandse mediawereldje. In een ander topic stelde ik gisteren Morgan Freeman voor.
Spreekt die Nederlands dan?
ManOpHetPrikbord schreef:
09-07-2020 09:41
Het is een dooddoener. Bijna iedereen is tegen dierenmishandeling, toch is er veel dierenleed. Bijna niemand vindt het een goed idee dat het klimaat verandert, maar ondertussen ontdooit de permafrost. Enzovoorts. Het idee dat een probleem verdwijnt door te zeggen dat het verdwijnt als we er allemaal tegen zijn, is hopeloos naïef.

Commentaar op de vorm en gespreksleider van een debat is bijna altijd een verkapte oproep tot censuur, voortkomend uit angst voor onwelgevallige meningen en opinies.

Dat kan best zijn; maar dat is niet de stelling in je OP. Je stelt dat er wordt opgeroepen niet over racisme in gesprek te gaan. En dat dat een draak van een redenering is. Maar dat wordt niet beredeneerd dus is het ook geen draak van een redenering op basis van iets wat niet wordt gezegd. Dat maak jij er dan van.

Je maakt vooral van een mug een olifant.
Er is al teveel kritiekloos podium geboden aan BLM en consorten. Een debat is om twee zijden te belichten en dat kan niet als je alleen maar de verongelijkte types en hun meelopers uitnodigt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-07-2020 09:56
Er is al teveel kritiekloos podium geboden aan BLM en consorten. Een debat is om twee zijden te belichten en dat kan niet als je alleen maar de verongelijkte types en hun meelopers uitnodigt.
Ik ben ook heel benieuwd wie de gasten zijn,daar heb ik tot nu toe nog niets over gelezen.
Of ik heb het gemist dat kan ook natuurlijk.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wel even goed lezen waarom mensen tegen dit specifieke debat zijn.

1. het is geen debat over racisme, het is een debat over hóe het debat gevoerd moet worden (dat hebben we gelukkig nog niet tot in den treure gedaan)
2. Jort Kelder is geen objectieve gespreksleider
3. wat een verschrikkelijk slechte stelling (professionele mening...)
Alle reacties Link kopieren
De taal hoeft geen beletsel te zijn. Hoe denk je dat de VN vergadert. Integrale vertaling zie je wel vaker bij talkshows.
Alle reacties Link kopieren
alfea schreef:
09-07-2020 09:59
Wel even goed lezen waarom mensen tegen dit specifieke debat zijn.

1. het is geen debat over racisme, het is een debat over hóe het debat gevoerd moet worden (dat hebben we gelukkig nog niet tot in den treure gedaan)
2. Jort Kelder is geen objectieve gespreksleider
3. wat een verschrikkelijk slechte stelling (professionele mening...)
Maar wie is dan wél een objectieve gespreksleider?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
09-07-2020 09:11
Dit inderdaad. Valt mij op dat in de huidige discussie, eigenlijk altijd, ik nooit eens positieve geluiden hoor over de mogelijkheden en kansen die men heeft en heeft gehad wat in land van herkomst waarschijnlijk nooit mogelijk zou zijn. Alleen maar geklaag vanuit een eeuwige slachtofferrol wat er niet goed is aan Nederland. Dan vraag ik mij weleens af wat zijn de redenen, als het hier zo slecht is, om hier te blijven?
Vanwege de voordelen van de "blanke" samenleving!
Dit vind ik wel een beetje een vreemde redenatie. Volgens mij doel jij op immigranten, in plaats van mensen met een andere huidskleur? Want voor mij zit daar juist een beetje het punt rondom de racismediscussie, dat er voor mijn gevoel het idee heerst dat je het moet 'verdienen' om hier te wonen en te vinden wat je vindt - als je niet wit bent...
Alle reacties Link kopieren
Arib dan, de voorzitter van de Tweede Kamer.
Rosabella1 schreef:
09-07-2020 10:01
Maar wie is dan wél een objectieve gespreksleider?

Annechien steenhuizen?
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
09-07-2020 10:01
Maar wie is dan wél een objectieve gespreksleider?
Ik had misschien Jeroen Pauw wel een goede gevonden. Ik denk dat dan alsnog genoeg mensen niet tevreden waren geweest, maar in mijn ogen is hij wel meer in staat om als objectieve gespreksleider op te treden in vergelijking met Jort Kelder
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
09-07-2020 10:01
Maar wie is dan wél een objectieve gespreksleider?
Oh, die zijn er genoeg hoor, professionals. Roderik van Grieken. Joost Hoebink. Walter Freeman.
Alle reacties Link kopieren
DemyLov schreef:
09-07-2020 10:03
Ik had misschien Jeroen Pauw wel een goede gevonden. Ik denk dat dan alsnog genoeg mensen niet tevreden waren geweest, maar in mijn ogen is hij wel meer in staat om als objectieve gespreksleider op te treden in vergelijking met Jort Kelder
Ja daar ben ik het wel mee eens,Jeroen Pauw zou dit inderdaad kunnen.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Dat debat wordt sowieso een gênante pijnlijke aanfluiting. Wanneer is het?
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
09-07-2020 10:06
Dat debat wordt sowieso een gênante pijnlijke aanfluiting. Wanneer is het?
Zondag volgens mij.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Heeft Jort Kelder zich trouwens weleens racistisch uitgelaten? Of iets tegen BLM ingebracht?
Giovanca Ostiana
Alle reacties Link kopieren
alfea schreef:
09-07-2020 10:04
Oh, die zijn er genoeg hoor, professionals. Roderik van Grieken. Joost Hoebink. Walter Freeman.
Nooit van gehoord maar misschien is dat wel beter.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven