Jort Kelder & het racismedebat

08-07-2020 22:18 3021 berichten
Activisten vinden dat Jort Kelder geen debat over racisme mag leiden.

https://www.ad.nl/show/ophef-om-jort-ke ... ~adf033e9/

Quote:
,,Een debat is een discussievorm waarbij het de bedoeling is een stelling te verdedigen of juist te bestrijden”, stellen de ondertekenaars. ,,Wij vinden dat racisme geen stelling is om te verdedigen of te bestrijden.:

Dat is nogal een draak van een redenering. In feite zeg je dan dat je geen debat of discussie meer mag voeren over racisme. Is dat echt wat men bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-07-2020 10:57
Er valt te debatteren over hoever 'we' het laten gaan met het verwijderen van allerlei Nederlands erfgoed. Er moeten grenzen gesteld worden.
Wellicht is het handiger om dat eerst 'n keer met tegenstanders van KOPZ/BLM in beeld te brengen op tv.
Daar valt zeker over te praten ja, of in ieder geval hoe verschillende kanten van de geschiedenis te belichten. Alleen maar dingen weghalen klopt ook niet.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
09-07-2020 09:11
Dit inderdaad. Valt mij op dat in de huidige discussie, eigenlijk altijd, ik nooit eens positieve geluiden hoor over de mogelijkheden en kansen die men heeft en heeft gehad wat in land van herkomst waarschijnlijk nooit mogelijk zou zijn. Alleen maar geklaag vanuit een eeuwige slachtofferrol wat er niet goed is aan Nederland. Dan vraag ik mij weleens af wat zijn de redenen, als het hier zo slecht is, om hier te blijven?
Vanwege de voordelen van de "blanke" samenleving!
Kun je stoppen met dit soort dommigheid het land van herkomst is voor velen gewoon Nederland, laat je toch niet zo stupide uit.

Neem eens de moeite om je ergens in te verdiepen voordat je wat roept!

Met alle respect....
Alle reacties Link kopieren
uitdelucht schreef:
09-07-2020 10:47
Wat valt er aan racisme te nuanceren dan? Je bent ervoor of je bent ertegen. En onder valt ook 'het boeit me niet zo'.
Er is nog wel meer binnen de discussie dan voor of tegen racisme. De discussie is nu zo zwart-wit, als het grijze en de nuance is eruit. Mijn man herkent Nederland bijvoorbeeld echt niet in veel dingen die nu heel hard geroepen worden maar als hij dat benoemt dat wordt hem verteld dat hij dat fout ziet en dat hij zich toch echt wel gediscrimineerd moet voelen. De ruimte voor de eigen beleving is weg. De discussie is zo fel dat het je wel even voorgeschreven wordt hoe je je moet voelen en dat je zeker wel zwaar gediscrimineerd wordt. Andere ervaringen en zienswijzen worden niet geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
09-07-2020 10:38
Alle voorstellen voor betere gespreksleiders ten spijt, de NPO organiseert het en heeft Jort aangesteld. Als je dan bent uitgenodigd, dan kun je kiezen om op te komen draven, of lekker wegblijven.

Nogmaals: Jort Kelder heeft al drie afleveringen van dit programma gepresenteerd. Je kan hem daar natuurlijk niet vanaf halen omdat het over een bepaald onderwerp gaat.

https://www.npostart.nl/de-stelling-van ... AT_7662307
Alle reacties Link kopieren
En nog een nogmaals: het debat gaat niet over racisme. Het gaat over het racismedebat zoals het nu gevoerd wordt en of dat de Nederlandse samenleving splijt
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
09-07-2020 11:14
Er is nog wel meer binnen de discussie dan voor of tegen racisme. De discussie is nu zo zwart-wit, als het grijze en de nuance is eruit. Mijn man herkent Nederland bijvoorbeeld echt niet in veel dingen die nu heel hard geroepen worden maar als hij dat benoemt dat wordt hem verteld dat hij dat fout ziet en dat hij zich toch echt wel gediscrimineerd moet voelen. De ruimte voor de eigen beleving is weg. De discussie is zo fel dat het je wel even voorgeschreven wordt hoe je je moet voelen en dat je zeker wel zwaar gediscrimineerd wordt. Andere ervaringen en zienswijzen worden niet geaccepteerd.
En daar gaat dat debat zondag nu juist over. Dat alles zo zwart-wit gesteld wordt en het grijs vergeten wordt
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
09-07-2020 11:14
Er is nog wel meer binnen de discussie dan voor of tegen racisme. De discussie is nu zo zwart-wit, als het grijze en de nuance is eruit. Mijn man herkent Nederland bijvoorbeeld echt niet in veel dingen die nu heel hard geroepen worden maar als hij dat benoemt dat wordt hem verteld dat hij dat fout ziet en dat hij zich toch echt wel gediscrimineerd moet voelen. De ruimte voor de eigen beleving is weg. De discussie is zo fel dat het je wel even voorgeschreven wordt hoe je je moet voelen en dat je zeker wel zwaar gediscrimineerd wordt. Andere ervaringen en zienswijzen worden niet geaccepteerd.
het is toch gewoon zwart/wit er zijn ook een heleboel dingen die ik niet herken, maar ik besef dat mogelijk een beschermde en priviliged achtergrond heb. Je kunt toch gewoon zwart/wit tegen racisme zijn. Welke nuance is er in hemelsnaam nodig? Er is voor mij geen grijs hoor ik ben tegen racisme, tegen colorisme, tegen discriminatie(daar valt dan ook positieve discriminatie onder). Niet grijs,gewoon zwart/wit.

Als ik elders was opgegroeid had ik wellicht meer problemen gehad en het valt mij gewoon op de de combinatie van huidskleur en leefomgeving mensen een slechte start kan geven. Ik ben ook wel benieuwd wat voor types tegen jouw man zeggen dat hij zich gediscrimineerd moet voelen. Ik herken dat namelijk niet,betekent het dan dat het niet bestaat?

Enkel omdat ik het niet herken?Wellicht begrijp ik je verkeerd en heb je het gewoon over extremisten in de media.
Daar heb je namelijk zelf een keuze in .
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
09-07-2020 11:22
het is toch gewoon zwart/wit er zijn ook een heleboel dingen die ik niet herken, maar ik besef dat mogelijk een beschermde en priviliged achtergrond heb. Je kunt toch gewoon zwart/wit tegen racisme zijn. Welke nuance is er in hemelsnaam nodig? Er is voor mij geen grijs hoor ik ben tegen racisme, tegen colorisme, tegen discriminatie(daar valt dan ook positieve discriminatie onder). Niet grijs,gewoon zwart/wit.

Als ik elders was opgegroeid had ik wellicht meer problemen gehad en het valt mij gewoon op de de combinatie van huidskleur en leefomgeving mensen een slechte start kan geven. Ik ben ook wel benieuwd wat voor types tegen jouw man zeggen dat hij zich gediscrimineerd moet voelen. Ik herken dat namelijk niet,betekent het dan dat het niet bestaat?

Enkel omdat ik het niet herken?Wellicht begrijp ik je verkeerd en heb je het gewoon over extremisten in de media.
Daar heb je namelijk zelf een keuze in .
Om een voorbeeld te geven. Een tijdje terug was een vriend aan het klagen dat hij afgewezen was voor een baan. Dat was volgens hem racisme omdat hij donker was. Mijn man was stomverbaasd dat hij dat als de reden zag want hij voldeed gewoon niet aan alle criteria die voor de baan gevraagd werden. Dus hij gaf aan waren er niet gewoon betere kandidaten. Nou nee dat was zeker niet zo.

De types die die tegen mijn man zeggen dat hij zich gediscrimineerd moet voelen zijn gelukkig (vage) kennissen en geen vrienden. Maar dat zijn wel de types die nu heel social media bestoken met dit onderwerp. Je kan ze denk ik wel onder de extremere activisten scharen.

Laat het heel duidelijk zijn, mijn man is zwaar tegen racisme. Hij heeft in zijn moederland hier genoeg van meegemaakt. Hij vind wel dat hier veel mensen alle tegenslag die ze ervaren onder de noemer racisme gooien (zoals in het eerdere voorbeeld). Hij ziet en ervaart dat echt niet zo en het is hem hier echt niet allemaal op een presenteerblaadje aangeboden (hij heeft geen beschermde en priviliged achtergrond in tegenstelling tot ik).
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
09-07-2020 11:17
En nog een nogmaals: het debat gaat niet over racisme. Het gaat over het racismedebat zoals het nu gevoerd wordt en of dat de Nederlandse samenleving splijt
Er is geen debat, het word gevoerd door mensen die geen enkele vorm van nuance kennen, ik mis meer mensen zoals Natacha Harlequin, Diane Matroos, Humberto Tan,Laetitia Griffith. Mensen waarvan ik denk dat ze nuance kunnen brengen.
Daarnaast zou ik graag Dijkhoff ,Rutte , Herna Verhagen(beetje die categorie)


Tijdens Rutte I hadden we nog een minister van integratie, die is ook weer in rook opgegaan geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
09-07-2020 11:35
Er is geen debat, het word gevoerd door mensen die geen enkele vorm van nuance kennen, ik mis meer mensen zoals Natacha Harlequin, Diane Matroos, Humberto Tan,Laetitia Griffith. Mensen waarvan ik denk dat ze nuance kunnen brengen.
Daarnaast zou ik graag Dijkhoff ,Rutte , Herna Verhagen(beetje die categorie)


Tijdens Rutte I hadden we nog een minister van integratie, die is ook weer in rook opgegaan geloof ik.
Nou ik zie liever de gewone man/vrouw uit de straat de mensen die er het meest mee te maken hebben eens aan het woord.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
09-07-2020 11:34
Om een voorbeeld te geven. Een tijdje terug was een vriend aan het klagen dat hij afgewezen was voor een baan. Dat was volgens hem racisme omdat hij donker was. Mijn man was stomverbaasd dat hij dat als de reden zag want hij voldeed gewoon niet aan alle criteria die voor de baan gevraagd werden. Dus hij gaf aan waren er niet gewoon betere kandidaten. Nou nee dat was zeker niet zo.

De types die die tegen mijn man zeggen dat hij zich gediscrimineerd moet voelen zijn gelukkig (vage) kennissen en geen vrienden. Maar dat zijn wel de types die nu heel social media bestoken met dit onderwerp. Je kan ze denk ik wel onder de extremere activisten scharen.

Laat het heel duidelijk zijn, mijn man is zwaar tegen racisme. Hij heeft in zijn moederland hier genoeg van meegemaakt. Hij vind wel dat hier veel mensen alle tegenslag die ze ervaren onder de noemer racisme gooien (zoals in het eerdere voorbeeld). Hij ziet en ervaart dat echt niet zo en het is hem hier echt niet allemaal op een presenteerblaadje aangeboden (hij heeft geen beschermde en priviliged achtergrond in tegenstelling tot ik).
Lastige materie, ik kan niet lezen dat het geen racisme is, maar ook niet dat het wel het geval is.

Jij bent daar heel stellig ik, waarom eigenlijk?
Hij geeft aan dat er geen betere kandidaten waren, maar jullie kiezen ervoor dat niet te geloven en zeggen feitelijk dat jullie vriend dus liegt.

Ik als buitenstaander kan dat niet echt in deze, ik weet het niet.
Wat denk ik lastig is als je niet gekwalificeerd bent en de concurrentie nog minder gekwalificeerd is maar wel in het team past.
Dat is gewoon persoonlijk en niet per definitie racisme, maar dat kan het wel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
09-07-2020 11:39
Nou ik zie liever de gewone man/vrouw uit de straat de mensen die er het meest mee te maken hebben eens aan het woord.

Ik begrijp dat je dat liever ziet, maar heeft de gewone man /vrouw daar zin in?
Ik zeg wel vaker dat ik PRO BLM ben, maar ik denk dat de manier waarop ik er tegen aan kijk, maakt dat ik in bepaalde omgevingen mogelijk te maken krijg met agressie.

Ik ben er gewoon heel eerlijk in, de protesten op 5 december, het geblame en geshame, het "als niet voor mij bent, ben je tegen mij",
de luidruchtige groepen hebben een stuk minder te verliezen dan ik .

Mensen die weinig te verliezen hebben , maak ik liever niet boos. Mijn nuance en ik zouden daarmee ook nooit deelnemen aan zo een debat.
Mijn moeder is nogal uitgesproken, dit is generatie 1 en heeft erg veel ervaring met racisme. Ik zou om dezelfde reden haar verbieden om mee te doen aan zo een debat. Welke mensen zijn bereid zich op tv uit te spreken ?

Waarom kan een Diane Matroos niet meedoen aan zo een debat. Ik wil dialogen zien, ik wil dat mensen naar elkaar luisteren, geen geschreeuw.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
09-07-2020 11:39
Lastige materie, ik kan niet lezen dat het geen racisme is, maar ook niet dat het wel het geval is.

Jij bent daar heel stellig ik, waarom eigenlijk?
Hij geeft aan dat er geen betere kandidaten waren, maar jullie kiezen ervoor dat niet te geloven en zeggen feitelijk dat jullie vriend dus liegt.

Ik als buitenstaander kan dat niet echt in deze, ik weet het niet.
Wat denk ik lastig is als je niet gekwalificeerd bent en de concurrentie nog minder gekwalificeerd is maar wel in het team past.
Dat is gewoon persoonlijk en niet per definitie racisme, maar dat kan het wel zijn.

Ik ben zo stellig omdat we hem kennen, uit ervaring dus :) Het is een aardige vent waar je lol mee kan hebben maar hij heeft wel lange tenen en zoekt tegenslagen (welke dan ook) buiten zichzelf want hij vindt het heel lastig naar zichzelf te kijken.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
09-07-2020 11:35
Er is geen debat, het word gevoerd door mensen die geen enkele vorm van nuance kennen, ik mis meer mensen zoals Natacha Harlequin, Diane Matroos, Humberto Tan,Laetitia Griffith. Mensen waarvan ik denk dat ze nuance kunnen brengen.
Daarnaast zou ik graag Dijkhoff ,Rutte , Herna Verhagen(beetje die categorie)


Tijdens Rutte I hadden we nog een minister van integratie, die is ook weer in rook opgegaan geloof ik.

Met alle respect.... het wordt (dt dus!).
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
09-07-2020 11:45
Ik begrijp dat je dat liever ziet, maar heeft de gewone man /vrouw daar zin in?
Ik zeg wel vaker dat ik PRO BLM ben, maar ik denk dat de manier waarop ik er tegen aan kijk, maakt dat ik in bepaalde omgevingen mogelijk te maken krijg met agressie.

Ik ben er gewoon heel eerlijk in, de protesten op 5 december, het geblame en geshame, het "als niet voor mij bent, ben je tegen mij",
de luidruchtige groepen hebben een stuk minder te verliezen dan ik .

Mensen die weinig te verliezen hebben , maak ik liever niet boos. Mijn nuance en ik zouden daarmee ook nooit deelnemen aan zo een debat.
Mijn moeder is nogal uitgesproken, dit is generatie 1 en heeft erg veel ervaring met racisme. Ik zou om dezelfde reden haar verbieden om mee te doen aan zo een debat. Welke mensen zijn bereid zich op tv uit te spreken ?

Waarom kan een Diane Matroos niet meedoen aan zo een debat. Ik wil dialogen zien, ik wil dat mensen naar elkaar luisteren, geen geschreeuw.
Agressie uit de BLM/BIJ1/KOZP hoek bedoel je?
Ja ik begrijp wel dat mensen misschien liever niet op tv willen vanwege hun werk/omgeving etc. maar eigenlijk is dat toch te gek voor woorden dat dat zo moet.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.

Dit zijn vooral hele suggestieve linkjes die een heel (verongelijkt) verhaal ophangen aan een vrij willekeurige uitspraak. Deze artikelen zijn er duidelijk op gericht een punt te maken los van wie het zegt, danwel om JK onderuit te halen los van wat hij zegt.

Er moet toch veel meer zijn dan dit om te vinden dat wat er mis zou moeten zijn met JK?
ardni schreef:
09-07-2020 11:35
Er is geen debat, het word gevoerd door mensen die geen enkele vorm van nuance kennen, ik mis meer mensen zoals Natacha Harlequin, Diane Matroos, Humberto Tan,Laetitia Griffith. Mensen waarvan ik denk dat ze nuance kunnen brengen.
Daarnaast zou ik graag Dijkhoff ,Rutte , Herna Verhagen(beetje die categorie)


Tijdens Rutte I hadden we nog een minister van integratie, die is ook weer in rook opgegaan geloof ik.
Minister Blok lijkt me wel 'n goeie.
Jan Roos ook!
En Jan Dijkgraaf. Die durft ook tegen de stroom in te roeien.
bethweeter schreef:
09-07-2020 11:17
En nog een nogmaals: het debat gaat niet over racisme. Het gaat over het racismedebat zoals het nu gevoerd wordt en of dat de Nederlandse samenleving splijt
Dus die oelewappers willen het debat al even beslechten met een volmondig ja enkele dagen voorafgaand? ;)
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
09-07-2020 09:20
Dat is een stellingname op kleuterniveau. Een probleem dat complex en diepgeworteld is, kun je niet even ‘cancelen’ vanuit links-activistisch lala-land.

Dubbele ++
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
09-07-2020 09:24
In Amsterdam wonen en dan 's-nachts rumoer op straat?!? Dat zou ik nooit verwacht hebben. Je woont daar toch voor je rust. Toch?

Dat was precies mijn reactie naar mijn zus. ZIj kon het goed duiden, was meer “ander soort gesmoes”.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
09-07-2020 12:01
Agressie uit de BLM/BIJ1/KOZP hoek bedoel je?
Ja ik begrijp wel dat mensen misschien liever niet op tv willen vanwege hun werk/omgeving etc. maar eigenlijk is dat toch te gek voor woorden dat dat zo moet.
En wat denk je van Pegida, bespot worden door een figuur als Johan Derksen, een eigen item op Geen Stijl en dan een hele lijst andere mensen waaronder inderdaad KOZP die nuance als een zonde zien. Ongefundeerd en nodeloos kwetsend , nee dank je.
Mensen die het liefst een eigen stemgeluid horen en een achterban die, zoals gezegd niet altijd genoeg te verliezen lijkt te hebben.

Nee dank je, ik ben anti- zwarte piet in de vorm zwarte pruik, creolen en zwarte schmink.
Ik wil niet dat het figuur opgeheven word, maar wel dat het figuur in een specifiek vorm niet geaccepteerd word. Dat het niet onmiddellijk aangepast is en tijd nodig heeft dat is iets waar ik wel begrip voor op kan brengen.
ik vier het met mijn gezin en ga naar de intocht, kan ik dat dan nog ?
Durf ik dat dan nog, want waar ik woon zijn de meeste pieten gewoon zwart, maar ik wil mijn kind de traditie van het feest niet ontnemen.
Ik denk dat in dan als hypocriet word gezien en afgestraft zal worden.
ardni wijzigde dit bericht op 09-07-2020 12:46
2.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-07-2020 12:34
Minister Blok lijkt me wel 'n goeie.
Jan Roos ook!
En Jan Dijkgraaf. Die durft ook tegen de stroom in te roeien.
Nee Redbulletje, we willen nuance.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
09-07-2020 09:40
Maar wie zou dan de gespreksleider moeten zijn?
Jort
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
09-07-2020 11:14
Er is nog wel meer binnen de discussie dan voor of tegen racisme. De discussie is nu zo zwart-wit, als het grijze en de nuance is eruit. Mijn man herkent Nederland bijvoorbeeld echt niet in veel dingen die nu heel hard geroepen worden maar als hij dat benoemt dat wordt hem verteld dat hij dat fout ziet en dat hij zich toch echt wel gediscrimineerd moet voelen. De ruimte voor de eigen beleving is weg. De discussie is zo fel dat het je wel even voorgeschreven wordt hoe je je moet voelen en dat je zeker wel zwaar gediscrimineerd wordt. Andere ervaringen en zienswijzen worden niet geaccepteerd.
Precies van ardni zegt: ik herken mezelf ook niet in veel dingen die er geroepen worden. Ik heb nog nooit gedacht dat ik een baan niet kreeg omdat ik gekleurd ben. En niemand die zegt dat ik me gediscrimineerd moet voelen hoor. Ik ben pro BLM maar niet echt per se vanuit mijn eigen ervaringen, maar omdat ik voor gelijkheid ben.

BLM gaat over racisme dat mensen wél ervaren, niet over dat zwarte mensen zich per definitie gediscrimineerd voelen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-07-2020 09:56
Er is al teveel kritiekloos podium geboden aan BLM en consorten. Een debat is om twee zijden te belichten en dat kan niet als je alleen maar de verongelijkte types en hun meelopers uitnodigt.

Ik ben blij dat ik na wegvallen BLM/ALM topic dit oude topic nieuw leven ingeblazen heb. Het verhaal moet wel “af” zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven