Khalid krijgt woning, Sander is boos

24-12-2018 09:28 506 berichten
Sander is een Nederlandse jongeman. Hij staat al 8 jaar op de wachtlijst voor een huurwoning in Amsterdam, maar komt steeds maar niet aan de beurt.

Khalid Jones is een kraker die meer dan 10 jaar illegaal in Nederland verbleef. Hij krijgt nu de woning die Sander graag had willen huren. Sorry, Sander.

https://www.geenstijl.nl/5145480/sander ... -hij-niet/
Trotter schreef:
29-12-2018 14:10
Blablabla. Je kunt niet alles voorzien. Zelfs jij niet. Zeker niet als je meer dan dertig of veertig jaar geleden een keus maakte voor een opleiding. Ontwikkelingen gaan sneller dan ooit en sneller dan ooit iemand had kunnen voorzien. Je bent een misselijk mens als je dat nu afdoet als 'eigen schuld, had je maar verstandigere keuzes moeten maken'.

En niet kiezen voor een baan waarvoor je fit moet zijn? Iedereen in de zorg, politieagenten, bouwvakkers, allemaal domme mensen?

Ikzelf heb trouwens helemaal niet van die verstandige keuzes gemaakt, ben een aantal keer van werkgebied geswitched omdat iets anders me leuker leek. En toch heb ik nu een hypotheekvrij huis en een hoeveelheid spaargeld waar jij alleen maar van kunt dromen. Je redenatie gaat dus aan twee kanten niet op.
Bijzonder hoe mensen toch van alles denken te kunnen invullen. Wat weet je van mijn spaargeld?

En natuurlijk moet werk ook 'leuk' zijn, maar ik ken genoeg mensen die een pretstudie hebben gevolgd, vlak voor de crisis, vervolgens finaal op hun plaat zijn gegaan en nu mid- dertig nog steeds in een studio wonen en klagen dat hun leven maar niet van de grond komt.

'Leuk' vinden ze hun werk allang niet meer, omdat ze nooit een carrière hebben kunnen opbouwen en dus nog steeds dezelfde rotklusjes doen voor hetzelfde hongerloontje. Inmiddels komt er alweer een nieuwe lichting aan die dezelfde pretstudie heeft gevolgd en straks worden ze helemaal niet meer gevraagd.

Dus tja, wat doe je dan? Blijf je er in hangen, of ga je toch eens iets anders proberen?

Keuzes, keuzes, keuzes.....
Ikigai schreef:
29-12-2018 14:43
Bijzonder hoe mensen toch van alles denken te kunnen invullen. Wat weet je van mijn spaargeld?

En natuurlijk moet werk ook 'leuk' zijn, maar ik ken genoeg mensen die een pretstudie hebben gevolgd, vlak voor de crisis, vervolgens finaal op hun plaat zijn gegaan en nu mid- dertig nog steeds in een studio wonen en klagen dat hun leven maar niet van de grond komt.

'Leuk' vinden ze hun werk allang niet meer, omdat ze nooit een carrière hebben kunnen opbouwen en dus nog steeds dezelfde rotklusjes doen voor hetzelfde hongerloontje. Inmiddels komt er alweer een nieuwe lichting aan die dezelfde pretstudie heeft gevolgd en straks worden ze helemaal niet meer gevraagd.

Dus tja, wat doe je dan? Blijf je er in hangen, of ga je toch eens iets anders proberen?

Keuzes, keuzes, keuzes.....
Jij had zelf toch ook een pretstudie gedaan en babbelt er met je mannelijke collega's (die dat met hun huisvrouwtje niet kunnen) over sociaal-maatschappelijke, culturele, kunstzinnige, psychologische en politieke onderwerpen op los, juist omdat dat deels ook betrekking heeft op jullie werk?
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
29-12-2018 14:43
Bijzonder hoe mensen toch van alles denken te kunnen invullen. Wat weet je van mijn spaargeld?

Je schreef eerder zelf dat je hypotheek op je 55e is afgelost. Als je maar een fractie zou hebben van mijn spaargeld zou het wel een heel domme keuze zijn om daar niet je hypotheek mee af te lossen. En aangezien jij je graag laat voorstaan op je slimme keuzes...
Niets invullen dus, gewoon logisch redeneren.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
29-12-2018 12:20
Op een kleine groep na, die echt onder een IQ van 60 zit, of ernstig ziek is, kunnen de meeste mensen toch echt keuzes maken in hun leven.

Stel je gaat een MBO-opleiding doen, dan maak je zelf de keuze wélke opleiding je kiest. Kies je iets waar totaal geen werk in is? Of iets waar ze zitten te springen om mensen en er flinke uurtarieven kunnen worden gerekend? Dat is al stap 1.

En zo zijn er nog honderden keuzes die je uiteindelijk ergens brengen. Welke keuzes je maakt en waar je wil komen is helemaal aan jou. Die paar procent niet meegerekend die idd pure pech hebben dat ze met een ernstige aandoening worden geboren, of een zeer matige intelligentie hebben.
Aha. Dus als jij morgen aan word gereden, van een trapje valt of net als ik een stuk hout in je rug krijgt dan is dat een keuze... eh ok.
Een dronken automobilist die je te pletter rijd is een keuze.. tja.
Echt het woordje dom dekt wat jou betreft de lading gewoon niet.
NYC schreef:
29-12-2018 14:50
Jij had zelf toch ook een pretstudie gedaan en babbelt er met je mannelijke collega's (die dat met hun huisvrouwtje niet kunnen) over sociaal-maatschappelijke, culturele, kunstzinnige, psychologische en politieke onderwerpen op los, juist omdat dat deels ook betrekking heeft op jullie werk?
Het klopt wel wat je zegt, behalve dat ik niet heb gekozen voor een pretstudie. Dat "babbelen" hoort overigens bij ons werk ;)
Ikigai schreef:
29-12-2018 14:55
Het klopt wel wat je zegt, behalve dat ik niet heb gekozen voor een pretstudie.
Oké, maar wel pret-werk dan dus. Want de omschrijving van je werk klinkt heel erg zoals het werk van veel van mijn oud-studenten vrienden (allemaal binnen alfa en gamma studies)
Trotter schreef:
29-12-2018 14:52
Je schreef eerder zelf dat je hypotheek op je 55e is afgelost. Als je maar een fractie zou hebben van mijn spaargeld zou het wel een heel domme keuze zijn om daar niet je hypotheek mee af te lossen. En aangezien jij je graag laat voorstaan op je slimme keuzes...
Niets invullen dus, gewoon logisch redeneren.
We denken wel na over nog sneller aflossen. Op dit moment lopen we in, maar ik durf niks te zeggen over de toekomst.

Als we in dit tempo door blijven gaan met aflossen is de hypotheek al veel sneller afgelost, maar ik hou wat dat betreft liever een slag om de arm.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
29-12-2018 13:27
Met strategische keuzes bedoel ik dat je al dat soort overwegingen meeneemt. Werk dat makkelijk kan worden overgenomen door een robot is bijvoorbeeld niet zo slim om te gaan doen in deze tijd.

Werk waarvoor je fysiek heel fit moet zijn is ook niet zo slim. Etcetera.
Die niet zo slimme mensen hebben wel jouw huis gebouwd, jouw riolering aangelegd, jouw auto in elkaar gezet, het benzinestation gebouwd waar je tankt.. etc etc.
Wat nu als ze allemaal zo "slim" als jou waren? Dan had je géén huis gehad hé Vuil werd niet opgehaald en scheet je gewoon in de sloot.
Ikigai schreef:
29-12-2018 14:55
Het klopt wel wat je zegt, behalve dat ik niet heb gekozen voor een pretstudie. Dat "babbelen" hoort overigens bij ons werk ;)
Kwestie van tijd dat men door heeft dat dat geen effect heeft. Hoop betalen voor wat gebabbel.
TanteBedelia schreef:
29-12-2018 14:59
Kwestie van tijd dat men door heeft dat dat geen effect heeft. Hoop betalen voor wat gebabbel.
Kan natuurlijk wel dat dat ook gewoon onderdeel is/verwant is aan werk. Maar dat gebabbel heb je ook bij een hoop pretstudies waarmee je die baan net zo goed kunt uitvoeren.
NYC schreef:
29-12-2018 15:03
Kan natuurlijk wel dat dat ook gewoon onderdeel is/verwant is aan werk. Maar dat gebabbel heb je ook bij een hoop pretstudies waarmee je die baan net zo goed kunt uitvoeren.
Maar stel je bent een soort coach om mensen te stimuleren op het werk en het gaat slecht met bedrijf is het toch die coach die het eerst er uit gaat.
Of als zzp'er bij gemeente werkt is die zzp'er die toch het eerst "er uit gaat".
Men kan niet altijd blijven roepen dat er werk zat .
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 15:08
14.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
29-12-2018 13:53
Waar is deze stelligheid op gebaseerd?
Omdat empathie ook rijkdom is, geestelijke welteverstaan.
TanteBedelia schreef:
29-12-2018 15:05
Maar stel je bent een soort coach om mensen te stimuleren op het werk en het gaat slecht met bedrijf is het toch die coach die het eerst er uit gaat.
Of als zzp'er bij gemeente werkt is die zzp'er die toch het eerst "er uit gaat".
Men kan niet altijd blijven roepen dat er werk zat.
Dat ben ik met je eens hoor. Ik was alleen verbaasd om die kritiek op al die pretstudies te lezen terwijl Ikigai zelf over al dat "psychologisch, sociaal-maatschappelijk en politiek gelul" zegt : is onderdeel van mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ik en niet een ander...

Men moet vooral niet zielig lopen doen.

Sander zal heus zijn woning krijgen.

Kraak je voor je plezier of uit noodzaak ?

Als de ene voorrang krijgt op een ander is daar een reden voor en die zijn ze niet verplicht met ons te delen, de rest is koffiedik kijken en daar doe ik niet aan mee.

Wie zijn wij de rekening te maken van een ander ?

Waar raak je met afgunst, haat en nijd ?

Sander zal zijn woning krijgen, nu of binnen een paar jaar, dat is het leven en zijn lot.
Sander kan positief blijven en op een sympathieke manier bij de diensten blijven informeren.
Positief trekt aan , negatief stoot af.
“Heb ik wat van je aan, trut?”
nina1966 schreef:
29-12-2018 14:58
Die niet zo slimme mensen hebben wel jouw huis gebouwd, jouw riolering aangelegd, jouw auto in elkaar gezet, het benzinestation gebouwd waar je tankt.. etc etc.
Wat nu als ze allemaal zo "slim" als jou waren? Dan had je géén huis gehad hé Vuil werd niet opgehaald en scheet je gewoon in de sloot.
Als je een zwaar beroep uitvoert, dan is het slim om na te denken over een plan B. Wat ga je doen als je een hernia krijgt, of als op je 55e je knieën versleten zijn?

Dat je op je 20e loodgieter wordt is natuurlijk hartstikke mooi, maar zorg ervoor dat je tijdig nadenkt over de toekomst, dat is het enige wat ik zeg. Dat is voor iedereen belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
29-12-2018 15:14
Dat ben ik met je eens hoor. Ik was alleen verbaasd om die kritiek op al die pretstudies te lezen terwijl Ikigai zelf over al dat "psychologisch, sociaal-maatschappelijk en politiek gelul" zegt : is onderdeel van mijn werk.
Zal wel bij de Stopera aan een bureautje zitten. :)
NYC schreef:
29-12-2018 15:14
Dat ben ik met je eens hoor. Ik was alleen verbaasd om die kritiek op al die pretstudies te lezen terwijl Ikigai zelf over al dat "psychologisch, sociaal-maatschappelijk en politiek gelul" zegt : is onderdeel van mijn werk.
Dat is maar een klein onderdeel van mijn werk. We doen nog veel meer en ja, dat is en blíjft relevant :idee:
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
29-12-2018 15:21
Als je een zwaar beroep uitvoert, dan is het slim om na te denken over een plan B. Wat ga je doen als je een hernia krijgt, of als op je 55e je knieën versleten zijn?

Dat je op je 20e loodgieter wordt is natuurlijk hartstikke mooi, maar zorg ervoor dat je tijdig nadenkt over de toekomst, dat is het enige wat ik zeg. Dat is voor iedereen belangrijk.
Ach welnee, niet alles is te voorzien. Mijn vader werkt in de bouw sinds zijn 16e, is nu begin 60, en ik zou echt niet weten wat hij anders zou moeten gaan doen of had moeten gaan doen. Plus, tot een aantal jaren geleden was het nog heel normaal/mogelijk om een stuk eerder met pensioen te gaan dan tegenwoordig.

Maargoed, ergens ben ik wel jaloers op je Ikigai; lijkt me heerlijk zorgeloos om in zo'n maakbare wereld te kunnen leven. (Andere) baan vinden? Geen probleem. Partner vinden? Geen probleem. Huis kunnen kopen? Dat doe je gewoon. En als het niet lukt heb je dat alleen maar aan jezelf te wijten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat niet zo zeer het probleem is. Jonge gezinnen die best een huis willen kopen, kunnen dat niet omdat ze heel hoog overboden worden door mensen die het huis gaan verhuren. (Ik woon in amsterdam en in mijn straat staan al 3 van dat soort huizen) daardoor kunnen jonge mensen zoals ik geen sociale huur krijgen omdat die worden opgehouden door de eerder genoemde groep. Dat is een deel van het probleem. Uit eindelijk gaat de pracht van amsterdam dan verloren. In elke straat komen en gaan touristen en de echte amsterdammers worden de stad uit gejaagd omdat het te duur word, of simpelweg omdat het haast onmogelijk is om een huis te krijgen. Heel jammer ik vertrek liever niet uit me stad :cry:
Alle reacties Link kopieren
Woow heftige discussie hierboven nu lijkt mijn reactie compleet of topic haha
Timetraveler schreef:
29-12-2018 15:26
Ach welnee, niet alles is te voorzien. Mijn vader werkt in de bouw sinds zijn 16e, is nu begin 60, en ik zou echt niet weten wat hij anders zou moeten gaan doen of had moeten gaan doen. Plus, tot een aantal jaren geleden was het nog heel normaal/mogelijk om een stuk eerder met pensioen te gaan dan tegenwoordig.

Maargoed, ergens ben ik wel jaloers op je Ikigai; lijkt me heerlijk zorgeloos om in zo'n maakbare wereld te kunnen leven. (Andere) baan vinden? Geen probleem. Partner vinden? Geen probleem. Huis kunnen kopen? Dat doe je gewoon. En als het niet lukt heb je dat alleen maar aan jezelf te wijten.
Als je in de bouw werkt, dan zou je wanneer je richting de 50 gaat kunnen nadenken over een carrièreswitch.

Ik ken bijvoorbeeld een man van in de 60 die altijd in de bouw heeft gewerkt en die daarna succesvol een meubelmakerij heeft opgericht. Eerst werkte hij nog zelf in de zaak, intussen regelt hij de administratie en de personeelszaken enzo.

Je kan ook afwachten tot je problemen krijgt en dan op je 64e gedesillusioneerd stoppen en in een hoekje wegkwijnen.
Maar dat doen mensen toch ook? Ofwel een carrièreswitch, of eerder met pensioen, of doorgaan met werk tot aan het pensioen als men niet al teveel hinder daaraan ondervindt. Of ken jij vooral mopperaars die gaan zitten wegkwijnen?
Star² schreef:
26-12-2018 13:44
Logisch toch? Als hier de pleuris uitbreekt, ga ik toch ook niet naar Belgie omdat dat toevallig dichtbij is? Dan kies ik ook voor een land waar het goed geregeld is voor mij en mijn gezin voor het geval ik nooit meer terug zou kunnen.
.
Er bestaan apps waar je het sociale stelsel kunt vergelijken. Wanneer je op basis van het meeste profijt gaat kiezen naar welk land je wilt, ben je een migrant en geen vluchteling meer. Dan gelden andere regels.

Wie aan die regels niet voldoet (inkomen, garantstelling) moet per direct weg.
NYC schreef:
30-12-2018 09:00
Maar dat doen mensen toch ook? Ofwel een carrièreswitch, of eerder met pensioen, of doorgaan met werk tot aan het pensioen als men niet al teveel hinder daaraan ondervindt. Of ken jij vooral mopperaars die gaan zitten wegkwijnen?
Nee, heel veel mensen doen dit juist niet. Met alle gevolgen van dien, voor henzelf en voor de rest van de samenleving.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
30-12-2018 08:55
Als je in de bouw werkt, dan zou je wanneer je richting de 50 gaat kunnen nadenken over een carrièreswitch.

Ik ken bijvoorbeeld een man van in de 60 die altijd in de bouw heeft gewerkt en die daarna succesvol een meubelmakerij heeft opgericht. Eerst werkte hij nog zelf in de zaak, intussen regelt hij de administratie en de personeelszaken enzo.

Je kan ook afwachten tot je problemen krijgt en dan op je 64e gedesillusioneerd stoppen en in een hoekje wegkwijnen.
Bedankt voor je advies, ik zal het aan hem doorgeven. Niet iedereen die goed is in de bouw heeft daarmee ook automatisch de vaardigheden om een eigen bedrijf op te zetten en te runnen, administratieve taken te doen en personeelszaken te regelen. Maar volgens jou had hij dat allemaal moeten kunnen natuurlijk. Overigens doet hij het nog prima; maar zit er wel een verschil in bijv. de verwachting om met begin 60, of misschien nog wat eerder, te kunnen stoppen of tot ruim 67 door te moeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven