Khalid krijgt woning, Sander is boos

24-12-2018 09:28 506 berichten
Sander is een Nederlandse jongeman. Hij staat al 8 jaar op de wachtlijst voor een huurwoning in Amsterdam, maar komt steeds maar niet aan de beurt.

Khalid Jones is een kraker die meer dan 10 jaar illegaal in Nederland verbleef. Hij krijgt nu de woning die Sander graag had willen huren. Sorry, Sander.

https://www.geenstijl.nl/5145480/sander ... -hij-niet/
nina1966 schreef:
28-12-2018 16:27
Er zijn ook goedkopere woningen hoor in de particuliere sector. Heb jaren lang particulier gehuurd.
Nou, nee. Wanneer was dat? In de jaren '90?
MarkSD schreef:
28-12-2018 16:29
Niet hier in de Randstad. Woon in een kleinere plaats (ca. 20k inwoners). Vriend heeft keuze uit 2 (!!!!) appartementen, waarvan 1 met 1 slaapkamer, 1 met 2. Prijzen vanaf 1050 euro.
Waarom stond je vriend niet ingeschreven? Ik heb dat gewoon door laten lopen. Je weet maar nooit en het kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Alleenstaand. Ik kom niet in aanmerking voor sociale huur, want, helaas niet genoeg punten/ woonduur. Moet nog tien jaar. Particuliere huur is al helemaal niet te doen is met dit salaris. De grens voor huurtoeslag is 22.500 ongeveer en daar zit ik net 2000 euro overheen.

Gelukkig heb ik met bluf en geluk wel iets kunnen kopen eind 2012 net voor de nieuwe regels. Ik had een tijdelijk payrol contract, maar wel 5% rente helaas.

Het enige wat ik kon kopen was een hok van 33m2 en het was een ex sociale huurwoning zonder slaapkamer. Het opknappen lijkt misschien heel wat van de buitenkant maar het blijft gewoon goedkope zooi en broddelwerk zoals bij de WBV hoor. Zo'n jaren 80 aluminium keukenblokje heb ik dus. Ik zit er niet mee. Geld voor een nieuwe keuken heb ik ook niet met mijn salaris. Die verplichte warmtepompen gaan me straks bankroet maken, want tochtige woning moet eerst geïsoleerd worden en ook nog even nieuwe radiatoren er in. Ben je zo 10.000 euro verder. Best een uitdaging op dit salaris. Het is dus niet zo dat alle kopers een wooneiland kunnen laten plaatsen ofzo.

Als ik mijn baan verlies kan ik niet tijdelijk in de bijstand mocht ik even niets kunnen vinden om wat voor reden dan ook en je ww is afgelopen. Je moet het lenen, iets wat ik nooit zou terug kunnen betalen. Dus bord in de tuin, maar ja waar ga je dan heen.. Zoveel winst zou ik zelfs nu niet maken want erfpacht en oude zooi, geen slaapkamer, balkon of tuin etc...

Begrijp me niet verkeerd. Ben blij met mijn hokje van 33m2. Ik woon op een hele leuke locatie, maar het is echt niet altijd zaligmakend om te kopen.. Het brengt soms ook kopzorgen met je mee en ik was gaan huren als ik de punten had.

Mensen die een vergelijkbaar salaris hebben en alleenstaand zijn helemaal de lul. Kopen kan nu helemaal niet meer en het is maar de vraag of je genoeg woonpunten hebt. Je valt buiten alle toeslagen maar je kan tegelijkertijd nergens terecht. Ik vind dat wel erg eigenlijk voor die mensen.

Wat niet wil zeggen dat er geen asociale WBVs zijn die mensen echt in de shit laten zitten.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 28-12-2018 17:12
6.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
28-12-2018 15:53
iedereen die meer verdient dan 34.000 kan eigenlijk niet in de randstad wonen. Kopen is geen optie en particuliere huur is ook geen optie.
Sociale huurwoning tot € 36.798
Vrije sector huurwoning vanaf €35.177,28
In de randstad.
djessy wijzigde dit bericht op 28-12-2018 16:45
0.50% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
28-12-2018 16:36
Alleenstaand. Ik kom niet in aanmerking voor sociale huur. Die grens is 22.500 ongeveer en daar zit ik net 2000 euro overheen. Ik zou een dagje minder kunnen werken, krijg ik wel alle toeslagen en tegelijkertijd kom ik onder de grens, maar helaas niet genoeg punten/ woonduur. Moet nog tien jaar. Particuliere huur is al helemaal niet te doen is met dit salaris.

Gelukkig heb ik met bluf en geluk wel iets kunnen kopen eind 2012 net voor de nieuwe regels. Ik had een tijdelijk payrol contract, maar wel 5% rente helaas.

Het enige wat ik kon kopen was een hok van 33m2 en het was een ex sociale huurwoning zonder slaapkamer. Het opknappen lijkt misschien heel wat van de buitenkant maar het blijft gewoon goedkope zooi en broddelwerk zoals bij de WBV hoor. Zo'n jaren 80 aluminium keukenblokje heb ik dus. Ik zit er niet mee. Geld voor een nieuwe keuken heb ik ook niet met mijn salaris. Die verplichte warmtepompen gaan me straks bankroet maken, want tochtige woning moet eerst geïsoleerd worden en ook nog even nieuwe radiatoren er in. Ben je zo 10.000 euro verder. Best een uitdaging op dit salaris. Het is dus niet zo dat alle kopers een wooneiland kunnen laten plaatsen ofzo.

Als ik mijn baan verlies kan ik niet tijdelijk in de bijstand mocht ik even niets kunnen vinden om wat voor reden dan ook en je ww is afgelopen. Je moet het lenen, iets wat ik nooit zou terug kunnen betalen. Dus bord in de tuin, maar ja waar ga je dan heen.. Zoveel winst zou ik zelfs nu niet maken want erfpacht en oude zooi, geen slaapkamer, balkon of tuin etc...

Begrijp me niet verkeerd. Ben blij met mijn hokje van 33m2. Ik woon op een hele leuke locatie, maar het is echt niet altijd zaligmakend om te kopen.. Het brengt soms ook kopzorgen met je mee en ik was gaan huren als ik de punten had.

Mensen die een vergelijkbaar salaris hebben en alleenstaand zijn helemaal de lul. Kopen kan nu helemaal niet meer en het is maar de vraag of je genoeg woonpunten hebt. Je valt buiten alle toeslagen maar je kan tegelijkertijd nergens terecht. Ik vind dat wel erg eigenlijk voor die mensen.

Wat niet wil zeggen dat er geen asociale WBVs zijn die mensen echt in de shit laten zitten.
Nee joh, je mag tot € 36.798 verdienen voor een sociale huurwoning.
...
Ikigai schreef:
28-12-2018 16:34
Nou, nee. Wanneer was dat? In de jaren '90?
Nog steeds wel. Die gaan alleen via via weg. Mijn vorige buurman huurt voor een schappelijk bedrag van een particulier en een vriendin woont in een voormalige woongroep, beiden dit jaar verhuisd.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
28-12-2018 15:43
Wat is dat toch met dat "hard werken"?
Want mensen in een huurwoning werken niet hard genoeg?
Ik heb 2 banen, werk mij helemaal de pleuris als alleenstaande moeder en breng ook de helft van mij centen richting WVB.
Hard werken loont ja. Maar ik zie de relevantie met koophuis niet.
Dat kopen kan ik namelijk niet. Freelancer en part-time job. En voor men begint over hard solliciteren, de banen voor een bijna veertiger die het alleen doet met een kind liggen niet voor het oprapen.
En zo breng ik al 18 jaar lang, een honderdje of zes gemiddeld naar de WVB met hard werken.
Precies. Die 'lage' huren zijn zonder huursubsidie evenveel als een hypotheek.
Toen ik begon met huren betaalde ik omgerekend 100 euro huur, en dat pand staat er nog en na 30 jaar zijn alle kosten verdriedubbeld? Dacht het niet, daar worden de woningbouwvereningen geacht andere woningen voor te realiseren maar dat is 'te duur'. Koekoek.
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
28-12-2018 16:40
Nee joh, je mag tot € 36.798 verdienen voor een sociale huurwoning.
Dat zijn tweeverdieners. Je moet even verder lezen op Rijksoverheid
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
28-12-2018 16:53
Dat zijn tweeverdieners. Je moet even verder lezen op Rijksoverheid
Nee hoor...

Vanaf 1 januari 2019 is de maximale netto huurprijs voor een sociale huurwoning € 720,42. Het maximale jaarinkomen (verzamelinkomen van uw huishouden, kinderen niet meegerekend) waarmee u op een sociale huurwoning kunt reageren is € 38.035.

Bron: https://www.woningnetalmere.nl/Paginas/ ... rinkomenSH
...
Alle reacties Link kopieren
Voorwaarden voor sociale-huurwoning van een woningcorporatie
U moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor een sociale-huurwoning van een woningcorporatie:

U moet zich inschrijven bij een organisatie die verantwoordelijk is voor de verdeling van sociale-huurwoningen in uw gemeente. Welke organisatie dit is, kunt u nagaan bij uw gemeente.
U heeft vaak een huisvestingsvergunning nodig. Deze vraagt u aan bij uw gemeente. De gemeente kan eisen dat u woont, werkt of studeert in de plaats waar u wilt wonen. Deze regels verschillen per gemeente.
De woningcorporatie bij wie u een huis wilt huren, kan ook eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de hoogte van uw inkomen of de gezinsgrootte.
Uw inkomen mag niet te hoog zijn. Woningcorporaties moeten jaarlijks minimaal 80% van hun vrijgekomen sociale-huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tot € 36.798 (prijspeil 2018). 10% mag naar huishoudens met een inkomen tussen € 36.798 en € 41.056 (prijspeil 2018). En 10% mag naar de hogere inkomens.


Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oorwaarden
...
KataTonDemonaEaytoy schreef:
28-12-2018 15:43
Wat is dat toch met dat "hard werken"?
Want mensen in een huurwoning werken niet hard genoeg?
Ik heb 2 banen, werk mij helemaal de pleuris als alleenstaande moeder en breng ook de helft van mij centen richting WVB.
Hard werken loont ja. Maar ik zie de relevantie met koophuis niet.
Dat kopen kan ik namelijk niet. Freelancer en part-time job. En voor men begint over hard solliciteren, de banen voor een bijna veertiger die het alleen doet met een kind liggen niet voor het oprapen.
En zo breng ik al 18 jaar lang, een honderdje of zes gemiddeld naar de WVB met hard werken.
Het gaat niet alleen om hard werken, maar ook om je carrière uitstippelen, hard werken richting een bepaald doel dus. Ergens blijven zitten waar je nooit een fatsoenlijk salaris zult krijgen is niet zo slim.

Mijn man en ik zijn allebei al vanaf ons 16e hard aan de bak om 15 jaar later een woning te kunnen kopen. Dat is een kwestie van hard werken, maar ook slimme en tactische keuzes maken.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
28-12-2018 15:53
iedereen die meer verdient dan 34.000 kan eigenlijk niet in de randstad wonen. Kopen is geen optie en particuliere huur is ook geen optie.
De Randstad is dan ook overbevolkt. Net zoals andere overvolle en daarom dus onbetaalbare (aanbod<vraag) metropolen. Feitelijk is de onbetaalbaarheid een marktcorrectie op onleefbare volheid. Hoge prijzen voorkomen het verder vollopen van grote steden en stimuleren het verhuizen naar dunner bevolkte regio’s.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
28-12-2018 16:59
Het gaat niet alleen om hard werken, maar ook om je carrière uitstippelen, hard werken richting een bepaald doel dus. Ergens blijven zitten waar je nooit een fatsoenlijk salaris zult krijgen is niet zo slim.

Mijn man en ik zijn allebei al vanaf ons 16e hard aan de bak om 15 jaar later een woning te kunnen kopen. Dat is een kwestie van hard werken, maar ook slimme en tactische keuzes maken.
Hoe krijg je het je toetsenbord uit......genoeg mensen die keihard werken maar die simpelweg misschien niet de capaciteiten hebben om een beter betaalde baan te vinden.

Ik begin steeds meer te denken dat jij een fictief figuur bent of hier neerzet.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
28-12-2018 15:43
Wat is dat toch met dat "hard werken"?
Want mensen in een huurwoning werken niet hard genoeg?
Ik heb 2 banen, werk mij helemaal de pleuris als alleenstaande moeder en breng ook de helft van mij centen richting WVB.
Hard werken loont ja. Maar ik zie de relevantie met koophuis niet.
Dat kopen kan ik namelijk niet. Freelancer en part-time job. En voor men begint over hard solliciteren, de banen voor een bijna veertiger die het alleen doet met een kind liggen niet voor het oprapen.
En zo breng ik al 18 jaar lang, een honderdje of zes gemiddeld naar de WVB met hard werken.
“Hard werkend” is een term om de VVD achterban mee aan te duiden. Niet dat deze lievelingen van Rutte nu zo hard werken en al zeker niet in nuttige banen, maar ze verdienen wat meer dan modaal en dan krijgen ze dat predikaat hardwerkend.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
28-12-2018 17:04
Hoe krijg je het je toetsenbord uit......genoeg mensen die keihard werken maar die simpelweg misschien niet de capaciteiten hebben om een beter betaalde baan te vinden.

Ik begin steeds meer te denken dat jij een fictief figuur bent of hier neerzet.
Ikigai is de perfectie zelve. Een beetje zoals Pieter Schaeffer uit Divorce. Erg onsympathiek dus, maar wel perfect.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
28-12-2018 17:01
De Randstad is dan ook overbevolkt. Net zoals andere overvolle en daarom dus onbetaalbare (aanbod<vraag) metropolen. Feitelijk is de onbetaalbaarheid een marktcorrectie op onleefbare volheid. Hoge prijzen voorkomen het verder vollopen van grote steden en stimuleren het verhuizen naar dunner bevolkte regio’s.

Ik ken zat mensen die graag naar het oosten zouden verhuizen, maar ja... werk...
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
28-12-2018 16:57
Nee hoor...

Vanaf 1 januari 2019 is de maximale netto huurprijs voor een sociale huurwoning € 720,42. Het maximale jaarinkomen (verzamelinkomen van uw huishouden, kinderen niet meegerekend) waarmee u op een sociale huurwoning kunt reageren is € 38.035.

Bron: https://www.woningnetalmere.nl/Paginas/ ... rinkomenSH
Je hebt gelijk zie ik. Dat was voor huurtoeslag voor een alleenstaande. Dan nog heb ik het probleem van woonduur/ punten. En die huurtoeslag is iets wat ik met mijn inkomen wel nodig zou hebben met een huur van 600 a 700 om rond te komen dus nog steeds een probleem. Maar een ander probleem idd.

Ik pas mijn bericht even aan
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
28-12-2018 16:59
Het gaat niet alleen om hard werken, maar ook om je carrière uitstippelen, hard werken richting een bepaald doel dus. Ergens blijven zitten waar je nooit een fatsoenlijk salaris zult krijgen is niet zo slim.

Mijn man en ik zijn allebei al vanaf ons 16e hard aan de bak om 15 jaar later een woning te kunnen kopen. Dat is een kwestie van hard werken, maar ook slimme en tactische keuzes maken.
Echt te dom om voor de duvel te poepen zou mijn oma zeggen.

Weet je ik verdiende toen vast meer dan jij nu En ik had een fantastische carrière. Maar ja, dan komt er een gek die je zo mishandelt dat je rug stuk is En dan? Is dat een slimme "keuze" Nou nee, ik koos daar niet voor het gebeurde gewoon. En dan zit je in de bijstand. Tactisch hé.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
28-12-2018 16:59
Het gaat niet alleen om hard werken, maar ook om je carrière uitstippelen, hard werken richting een bepaald doel dus. Ergens blijven zitten waar je nooit een fatsoenlijk salaris zult krijgen is niet zo slim.

Mijn man en ik zijn allebei al vanaf ons 16e hard aan de bak om 15 jaar later een woning te kunnen kopen. Dat is een kwestie van hard werken, maar ook slimme en tactische keuzes maken.
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Tijdens de crisis kwamen veel mensen jarenlang (10) niet aan de bak om diverse redenen. Daar sta je dan met je opleiding en je goede wil. Of je wordt ziek. Daarnaast zijn mensen in de zorg ook nodig en werken knetterhard maar verdienen ook weinig, om maar iets te noemen. Kunnen ze allemaal wel wat anders gaan doen maar wie gaan dan straks je billen wassen? Stratenmakers, vuilnismannen etc.. Sommige mensen hebben die capaciteiten ook helemaal niet om alles maar uit te stippelen of hogerop te komen...
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
28-12-2018 16:59
Het gaat niet alleen om hard werken, maar ook om je carrière uitstippelen, hard werken richting een bepaald doel dus. Ergens blijven zitten waar je nooit een fatsoenlijk salaris zult krijgen is niet zo slim.

Mijn man en ik zijn allebei al vanaf ons 16e hard aan de bak om 15 jaar later een woning te kunnen kopen. Dat is een kwestie van hard werken, maar ook slimme en tactische keuzes maken.
Ik hoop voor jou, met al je slimme en tactische keuzes, dat je nooit tegenslag (ziekte, scheiding etc.) zult krijgen. Ik vrees dat je er niet tegen bestand bent.
djessy wijzigde dit bericht op 28-12-2018 17:25
0.56% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
28-12-2018 17:15
Echt te dom om voor de duvel te poepen zou mijn oma zeggen.

Weet je ik verdiende toen vast meer dan jij nu En ik had een fantastische carrière. Maar ja, dan komt er een gek die je zo mishandelt dat je rug stuk is En dan? Is dat een slimme "keuze" Nou nee, ik koos daar niet voor het gebeurde gewoon. En dan zit je in de bijstand. Tactisch hé.
Raar, dat je dan geen WIA krijgt.
broodtrommel schreef:
28-12-2018 17:19
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Tijdens de crisis kwamen veel mensen jarenlang (10) niet aan de bak om diverse redenen. Daar sta je dan met je opleiding en je goede wil. Of je wordt ziek. Daarnaast zijn mensen in de zorg ook nodig en werken knetterhard maar verdienen ook weinig, om maar iets te noemen. Kunnen ze allemaal wel wat anders gaan doen maar wie gaan dan straks je billen wassen? Stratenmakers, vuilnismannen etc.. Sommige mensen hebben die capaciteiten ook helemaal niet om alles maar uit te stippelen of hogerop te komen...

En dan nog... jongeren die nu aan het begin staan van hun carrière verdienen teveel voor sociale huur en te weinig voor vrije sector of koop. Dus in de tijd dat ze iets aan het opbouwen zijn, vallen ze tussen de wal en het schip.
Timetraveler schreef:
28-12-2018 17:04
Hoe krijg je het je toetsenbord uit......genoeg mensen die keihard werken maar die simpelweg misschien niet de capaciteiten hebben om een beter betaalde baan te vinden.

Ik begin steeds meer te denken dat jij een fictief figuur bent of hier neerzet.
Ach joh, eerder stond er dat er werd gehuurd voor 1800 dus zo slim en taktisch klinkt het allemaal niet eens.
Eerder braaf en zouteloos en zonder netwerk.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
28-12-2018 17:08
Ik ken zat mensen die graag naar het oosten zouden verhuizen, maar ja... werk...
Werk wordt steeds minder plaatsgebonden. Verder zullen ook bedrijven steeds meer de drukke metropolen gaan mijden omdat de grond duur is en omdat de werknemers of te ver moeten forenzen of meer moeten verdienen teneinde de woonruimte te kunnen betalen. Tot slot zal steeds meer werk door robots worden gedaan. Of mensen worden massaal boventallig, of mensen hoeven nog maar 10-15 uur per week te werken.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
28-12-2018 17:24
Raar, dat je dan geen WIA krijgt.
In mijn tijd was het wao. En dat wilde ik niet, was nog zo naief om te denken dat er nog wel verbetering in zou zitten en de wao heeft , had, toen een flink etiket. Nu heeft het geen zin meer. Maar ja ipv de ww in had ik idd ziek moeten melden Stomme beslissing die niet meer terug te draaien is.
Komt bij dat mijn baas nog een jaar lang invallers voor me heeft genomen, we dachten allebei dat ik wel weer zou kunnen gaan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven