Klimaathysterie
maandag 23 september 2019 om 15:03
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?
Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.
Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...
Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.
Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...
Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.

zondag 8 december 2019 om 19:51
het is ook niet nieuw wat die wetenschappers beweren. Al tientallen jaren worden we gewaarschuwd voor de neveneffecten van de vooruitgang. Het enige verschil met dertig jaar geleden is dat de gevolgen nu ook zichtbaar en voelbaar wordenkadanz schreef: ↑08-12-2019 18:17Het is een beetje net als de Trump impeachment. Als neutrale kijker zie ik aan de ene kant de democraten, die niet wars zijn van politieke spelletjes, ten minste een proces volgen met serieuze getuigen, verklaringen etc. Aan de andere kant de Republikeinen die maar een potje zitten te schreeuwen, jammeren, bedreigen, vertragen, getuigen beletten te getuigen, etc. etc.
Tsja, wie moet ik dan geloven?
Met het klimaat hetzelfde. Ik ben sceptisch, maar als ik andere sceptische argumenten om me heen hoor, dan realiseer ik me des te meer dat ook ik eigenlijk geen enkel steekhoudend argument in te brengen heb tegen de duizenden wetenschappers.
Tsja..

zondag 8 december 2019 om 19:55
30 jaar geleden, in 1989 dus, waren de gevolgen ook al zichtbaar. Het was nota bene Margareth Thatcher die het klimaatprobleem op de internationale politieke agenda zette.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)
zondag 8 december 2019 om 19:56
Leuke vent ook, die Gert-Jaap van Ulzen. De naam kwam me vaag bekend voor, hiervan dus: https://www.lc.nl/friesland/Leeuwarder- ... 15344.html
nounou

zondag 8 december 2019 om 19:58
Dat het met ontkenning te maken heeft, daar ben ik ook van overtuigd. Het is namelijk kutnieuws, met kutconsequenties. Dat verklaart de mensen die het bagatelliseren. Maar niet de mensen die beweren dat het allemaal één groot complot is. Maar goed, bij complotdenkers zit bijna altijd een steekje los natuurlijk.oudebaas schreef: ↑08-12-2019 19:28Ik begrijp de gedachtengang wel. Het betreft slecht nieuws en één reactie daarop is het slechte nieuws ontkennen. Daarnaast past het slechte nieuws over het klimaat niet in het ideologische straatje van velen. Namelijk de ideologie dat de overheid zich niet te veel moet bemoeien met productie en consumptie terwijl het tegengaan van opwarming nu juist extra overheidsingrijpen vergt. Een gruwel voor liberalen en conservatieven dus. Ontkennen is dan de beste remedie om overheidsingrijpen te voorkomen.
Tot slot zijn er grote bedrijven die schade lijden als ze geen CO2 meer mogen uitstoten. Zij besteden enorme bedragen aan het zaaien van twijfel over de wetenschappelijke consensus om zo de klimaatsceptici meer ruimte te geven.
En dat laatste zeker. Maar het verbaast me dat er zoveel mensen intuinen. Als je ook maar een béétje logisch nadenkt...

zondag 8 december 2019 om 20:00
klopt, zure regen was er toen! raar eigenlijk dat het gewoon dertig jaar door is gegaan zonder enige substantiële verandering. Nu het vijf voor twaalf is gaat het kabinet ineens iets doen

zondag 8 december 2019 om 20:00
Dan voert de FVD hier blijkbaar een permanente campagne... Dit topic staat vol met posts van ontkenners en bagatelliseerders...Zazamaenade schreef: ↑08-12-2019 19:50Is er een oekaze uitgegaan, bij het congres in Barneveld vorige week, om wat meer op fora te posten?
Of is er een wedstrijd gaande, hoeveel onzin kun je in één weekend op een topic over klimaatverandering posten?

zondag 8 december 2019 om 20:01
die ontkenningen worden vooral aangejaagd door politici die graag willen inspelen op gevoelens van onvrede en wantrouwen tegen de gevestigde orde. Hun belang is: zo populair mogelijk worden bij dit soort mensenAvena schreef: ↑08-12-2019 19:58Dat het met ontkenning te maken heeft, daar ben ik ook van overtuigd. Het is namelijk kutnieuws, met kutconsequenties. Dat verklaart de mensen die het bagatelliseren. Maar niet de mensen die beweren dat het allemaal één groot complot is. Maar goed, bij complotdenkers zit bijna altijd een steekje los natuurlijk.
En dat laatste zeker. Maar het verbaast me dat er zoveel mensen intuinen. Als je ook maar een béétje logisch nadenkt...

zondag 8 december 2019 om 20:02
Het rapport 'Grenzen aan de groei' van de Club van Rome is al uit 1972. Maar ja, het was veel te abstract onheil op veel te lange termijn...
zondag 8 december 2019 om 20:02
Het gaat inderdaad goed samen, xenofobie en klimaatscepticisme. Je zult zelden een vreemdelingenhater voor klimaatregelen horen pleiten of een klimaatscepticus voor extra opvang van vluchtelingen.Zazamaenade schreef: ↑08-12-2019 19:56Leuke vent ook, die Gert-Jaap van Ulzen. De naam kwam me vaag bekend voor, hiervan dus: https://www.lc.nl/friesland/Leeuwarder- ... 15344.html
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 8 december 2019 om 20:05
Ja, enge volksmenners zijn dat. Ik zag dat FVD en PVV inmiddels samen al op 35 zetels staan in de peilingen. Maar het blijft me verbazen dat er zoveel mensen zijn die erin tuinen.

zondag 8 december 2019 om 20:06
Reclame is een miljardenbusiness. Een groot deel van de ruimte in media is gereserveerd voor commerciële boodschappen. Zeer veel mensen vinden een goed betaalde baan in de reclame. Dit is zo omdat de mens nu eenmaal zeer makkelijk beïnvloedbaar is als de juiste kanalen worden aangeboord en de juiste emoties worden aangesproken. Net zo makkelijk als dat een multinational ijsjes verkoopt kunnen ze ook een klimaatsceptische boodschap verkopen.Avena schreef: ↑08-12-2019 19:58Dat het met ontkenning te maken heeft, daar ben ik ook van overtuigd. Het is namelijk kutnieuws, met kutconsequenties. Dat verklaart de mensen die het bagatelliseren. Maar niet de mensen die beweren dat het allemaal één groot complot is. Maar goed, bij complotdenkers zit bijna altijd een steekje los natuurlijk.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)
zondag 8 december 2019 om 20:08
Ik heb het eerder gezegd. De meeste mensen halen bij de Gamma het linkspakket of het rechtspakket waar alles al kant en klaar in zit. Maar weinig mensen kopen alle onderdelen los van elkaar door middel van zelfstandige beslissingen.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 8 december 2019 om 20:13
ik heb de indruk dat die mensen er niet zo over nadenken, ze voelen dat ze het niet eens zijn met Rutte en dus trappen ze in elk tegengeluid waarvan ze denken dat het waar zou kunnen zijn.

zondag 8 december 2019 om 20:15
ja dat kan, kijk voor fvd en pvv is het simpel, zij willen bij voorkeur alles dat niet in het impopulaire pakket zit. Maar Pieter op de hoek hoeft geen zetels te behalen zodat hij weer voor vier jaar de maximale reiskosten en toelagen kan opstrijken
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 20:16
0.53% gewijzigd
zondag 8 december 2019 om 20:16
Het zou me niet verbazen als er in whatsapp-groepen afspraken over gemaakt worden. Soms zijn uitspraken in topics letterlijk te herleiden naar de grote pianospeler.
Wat ik eigenlijk bedoelde was dat gisterochtend dit topic na 2 maanden stilte uit de motteballen is getrokken met een aantal gelijkluidende reacties.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 08-12-2019 20:17
8.54% gewijzigd
nounou

zondag 8 december 2019 om 20:16
En wie hen gouden bergen belooft blijkbaar. Zou toch lekker zijn als de klimaatcrisis, de stikstofcrisis en de afname van de biodiversiteit en zo helemaal geen probleem waren.

zondag 8 december 2019 om 20:17

zondag 8 december 2019 om 20:18
Dat laatste is inderdaad wel opvallend.Zazamaenade schreef: ↑08-12-2019 20:16Het zou me niet verbazen als er in whatsapp-groepen afspraken over gemaakt worden. Soms zijn uitspraken in topics letterlijk te herleiden naar de grote pianospeler.
Wat ik eigenlijk bedoelde was dat gisterochtend dit topic na 2 maanden stilte uit de motteballen is getrokken met een aantal gelijkluidende reacties.