Klimaathysterie

23-09-2019 15:03 1278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?

Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.

Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...

Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
oudebaas schreef:
08-12-2019 20:02
Het gaat inderdaad goed samen, xenofobie en klimaatscepticisme. Je zult zelden een vreemdelingenhater voor klimaatregelen horen pleiten of een klimaatscepticus voor extra opvang van vluchtelingen.
:HA: Beide zijn wars van enige vorm van verandering als het niet ten gunste van zichzelf is, heel aparte mensen.
Avena schreef:
08-12-2019 20:32
Ik ben er ook bang voor. Het wrange is dat ze dat vooral op andere plekken in de wereld ondervinden. Tegen de tijd dat Amersfoort aan zee ligt, heeft klimaatverandering al voor miljoenen doden gezorgd in Verweggistan. En enorme vluchtelingenstromen op gang gebracht, waar diezelfde mensen dan weer over gaan zeiken.
Ze zijn te dom om te beseffen dat ze de klimaatproblematiek in dat opzicht juist in hun voordeel zouden kunnen gebruiken. Ze willen geen vluchtelingen deze kant op, dan moeten ze dus juist wel vooral milieumaatregelen steunen.
JuriaanB schreef:
08-12-2019 23:16
Ze zijn te dom om te beseffen dat ze de klimaatproblematiek in dat opzicht juist in hun voordeel zouden kunnen gebruiken. Ze willen geen vluchtelingen deze kant op, dan moeten ze dus juist wel vooral milieumaatregelen steunen.
De makkelijkste oplossing is natuurlijk om te blijven volhouden dat het geen klimaatvluchtelingen zijn.
Moirmel schreef:
08-12-2019 22:46
Die klimaatspijbelaars doen er niet toe.
Huh?
JuriaanB schreef:
Ik ben vooral voor milieumaatregelen hoor, daar niet van, alleen zijn de te verwachten resultaten verwaarloosbaar te noemen.
Klimaatvluchtelingen (zijn die er al?) en milieumaatregelen zijn volgens mij niet aan elkaar gekoppeld.
Volgens mij zijn we al dik laat maar is het probleem zo groot en we zijn met zoveel landen, niemand heeft ook maar een idee hoe we dit globaal kunnen aanpakken en wie durft er als eerste op te staan om ons minstens 40/50 jaar in de tijd terug te gooien. Om die voortdenderende trein te stoppen moet de hele wereld inleveren heel veel inleveren. Dat zal voor veel landen eindigen in armoe, voedseloorlogen en heel veel doden. Ook de rijke landen zullen gaan ervaren dat niets meer vanzelfsprekend is.
Geronimo2 schreef:
08-12-2019 23:29
Dat zal voor veel landen eindigen in armoe, voedseloorlogen en heel veel doden. Ook de rijke landen zullen gaan ervaren dat niets meer vanzelfsprekend is.
Ik ben ook bang dat we al veel te laat zijn, maar dit is ook het scenario als we doorgaan op de huidige voet.
Geronimo2 schreef:
08-12-2019 23:29
Om die voortdenderende trein te stoppen moet de hele wereld inleveren heel veel inleveren. Dat zal voor veel landen eindigen in armoe, voedseloorlogen en heel veel doden.
Dus de trein blijft rijden?
Avena schreef:
08-12-2019 22:10
Ah, jij bent er ook weer...

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~acb4e63c/
Schattingen over de stijging van de zeespiegel voor het einde van deze eeuw lopen uiteen van 60 cm tot 2 meter. De problemen beginnen voor 300 miljoen mensen binnen 30 jaar.
He ja, laten we lekker gaan schatten. Ik schat 1,5 cm. Mijn glazen bol glanst beter dan die van Greta.

Moet ik nu weer die linkjes plaatsen van wel goede bronnen?

Er is nog veel onzekerheid over de vraag of de zeespiegelstijging sterker zal versnellen en zo ja in welke mate.

https://www.deltacommissaris.nl/deltapr ... elstijging
JuriaanB schreef:
08-12-2019 23:03
Nee, mensen verlaten hun land, familie en cultuur voor de lol. Ze willen zo graag op vakantie hier dat ze er (tien)duizenden euro's voor over hebben om levensgevaarlijke tochten te ondernemen voor een ongewisse toekomst. Ze hebben gewoon geen zin in dat luizenleventje thuis. Avontuur willen ze!
Waar slaat dit nu op? Jij koppelt een feit aan een mening of oordeel blijkbaar. Van jou verwacht ik anders.
Avena schreef:
08-12-2019 23:20
De makkelijkste oplossing is natuurlijk om te blijven volhouden dat het geen klimaatvluchtelingen zijn.
Nee dat zijn het niet. De hysterie zit volledig bij jullie zo te lezen.
Mouthgard schreef:
08-12-2019 23:38
He ja, laten we lekker gaan schatten. Ik schat 1,5 cm. Mijn glazen bol glanst beter dan die van Greta.

Moet ik nu weer die linkjes plaatsen van wel goede bronnen?

Er is nog veel onzekerheid over de vraag of de zeespiegelstijging sterker zal versnellen en zo ja in welke mate.

https://www.deltacommissaris.nl/deltapr ... elstijging
Prima, doen we jouw link.

"Volgens de klimaatscenario’s uit 2014 van het KNMI kan de zeespiegelstijging in 2100 opgelopen tot 100 cm. Het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) gaat sinds september 2019 uit van een zeespiegelstijging van maximaal 110 cm in 2100. Ook duiden recente onderzoeken (van o.a. KNMI en Universiteit Utrecht) er op dat de processen die van invloed zijn op het afsmelten van het landijs op Groenland en Antarctica veel sneller verlopen dan voorheen werd aangenomen."
Maar het probleem meneer? Dat is er niet. Zeker niet in onze lifetime. En dan gaan ze over 200 jaar een paar kilometer opschuiven richting Duitsland. Ook geen probleem.

Een meter stijging in 2100....
Mouthgard schreef:
09-12-2019 12:14
Maar het probleem meneer? Dat is er niet. Zeker niet in onze lifetime. En dan gaan ze over 200 jaar een paar kilometer opschuiven richting Duitsland. Ook geen probleem.

De verzilting rukt nu al op. Diepere polders worden steeds minder geschikt voor landbouw en woningbouw. Al vér voor 2100 zullen veel polders al opgegeven zijn omdat de kosten voor het drooghouden niet meer in verhouding staan tot de waarde van de grond. Bij een halve meter stijging zal het alarmpeil voor stormvloeden meermalen per jaar worden gehaald. De kans op een superstorm (+5 meter NAP bij Hoek van Holland) neemt dan ook sterk toe. Duinafslag wordt veel erger en wellicht moeten we onze stranden vervangen door hoge geasfalteerde zeeweringen en gemalen plaatsen in de riviermonden om de afvoer bij hogere waterstanden te garanderen.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Mouthgard schreef:
09-12-2019 12:14

2100 is over 80 jaar. Dat gaan onze kinderen nog meemaken. Maar de zee stijgt niet opeens een meter, dat gaat geleidelijk. Over 50 jaar zal het een halve meter zijn, over 30 jaar een centimeter of 20.

Maar geen paniek, maak je niet druk, dat is een zorg voor de generaties na ons. Nou ja, behalve natuurlijk dat de effecten van klimaatverandering onomkeerbaar zijn, maar dat is lekker niet ons probleem toch?
JuriaanB schreef:
Er moeten gewoon dichte grenzen komen in West Europa, hoe meer mensen hier hoe slechter voor het lokale milieu.
JuriaanB schreef:
08-12-2019 23:03
Nee, mensen verlaten hun land, familie en cultuur voor de lol. Ze willen zo graag op vakantie hier dat ze er (tien)duizenden euro's voor over hebben om levensgevaarlijke tochten te ondernemen voor een ongewisse toekomst. Ze hebben gewoon geen zin in dat luizenleventje thuis. Avontuur willen ze!
https://www.ad.nl/politiek/ministerie-v ... ~aa8b15fa/

Het ministerie verdoezelt niet voor niets de cijfers.
redbulletje schreef:
09-12-2019 13:44
Er moeten gewoon dichte grenzen komen in West Europa, hoe meer mensen hier hoe slechter voor het lokale milieu.
*zucht* Is dit net zo'n dingetje van je als het onderwerp kinderen? Zo vermoeiend.
redbulletje schreef:
09-12-2019 13:44
Allemachtig, jij hebt echt maar 1 stokpaardje he? Afgezien daarvan heeft het klimaat geen boodschap aan de grenzen die mensen verzinnen en ook niet of die grenzen wagenwijd open staan of potdicht zitten.
miekemv schreef:
08-12-2019 23:48
Waar slaat dit nu op? Jij koppelt een feit aan een mening of oordeel blijkbaar. Van jou verwacht ik anders.
Jij impliceert dat vluchtelingen hier niet uit noodzaak heen komen. Ook economische vluchelingen komen uit noodzaak. En de klimaatvluchtelingen die we de komende decennia kunnen verwachten komen ook uit noodzaak. De wereld zit als geheel in de problemen, het gaat om mondiale problemen, niet om Nederlandse problemen en zelfs niet alleen om Europese problemen. Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die denken dat als we figuurlijk of zelfs letterlijk een hek om ons land zetten dat de mondiale problemen dan aan ons voorbij zullen gaan.
JuriaanB schreef:
09-12-2019 14:44
Allemachtig, jij hebt echt maar 1 stokpaardje he? Afgezien daarvan heeft het klimaat geen boodschap aan de grenzen die mensen verzinnen en ook niet of die grenzen wagenwijd open staan of potdicht zitten.
Het is wel zo dat als een Afrikaan zich in West Europa vestigt zijn ecologische voetafdruk ook gelijk stijgt naar een West Europees niveau. Klimaattechnisch gezien zouden er beter veel Europeanen naar Afrika kunnen migreren dan andersom.
Wel is het zo dat de overbevolking in Nederland weer andere problemen oplevert. Met name de schaarste aan woningen en een vastlopende infrastructuur.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
JuriaanB schreef:
09-12-2019 14:49
Jij impliceert dat vluchtelingen hier niet uit noodzaak heen komen. Ook economische vluchelingen komen uit noodzaak. En de klimaatvluchtelingen die we de komende decennia kunnen verwachten komen ook uit noodzaak. De wereld zit als geheel in de problemen, het gaat om mondiale problemen, niet om Nederlandse problemen en zelfs niet alleen om Europese problemen. Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die denken dat als we figuurlijk of zelfs letterlijk een hek om ons land zetten dat de mondiale problemen dan aan ons voorbij zullen gaan.
Nee hoor dat is wat jij ervan maakt. En ook nog een heel verhaal er omheen. Ik heb enkel gezegd dat er bij ons geen sprake is van klimaatvluchtelingen. Al het overige bijbedachte zit in jouw hoofd.
miekemv schreef:
09-12-2019 16:06
Nee hoor dat is wat jij ervan maakt. En ook nog een heel verhaal er omheen. Ik heb enkel gezegd dat er bij ons geen sprake is van klimaatvluchtelingen. Al het overige bijbedachte zit in jouw hoofd.
Hoe kun jij nou beweren dat er geen klimaatvluchtelingen deze kant opkomen? Alles wijst daarop. De vluchtelingen die nu hierheen komen vallen in het niet bij de stroom die gaat komen, direct of indirect agv klimaatveranderingen.
JuriaanB schreef:
09-12-2019 16:43
Hoe kun jij nou beweren dat er geen klimaatvluchtelingen deze kant opkomen? Alles wijst daarop. De vluchtelingen die nu hierheen komen vallen in het niet bij de stroom die gaat komen, direct of indirect agv klimaatveranderingen.
Bron?
JuriaanB schreef:
09-12-2019 16:43
Als ze naar een land komen dat door klimaatverandering onder water dreigt te komen te staan, dan vluchten ze niet voor het klimaat, maar zijn op wat anders uit. Er zijn gebieden op de wereld die minder te lijden hebben onder de vermeende klimaatveranderingen en die zijn blijkbaar toch niet erg in trek bij de gemiddelde vluchteling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven