Komeet Neowise

12-07-2020 22:41 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hem al gezien?
En wie blijft vanavond op om te kijken?

Ik wil eigenlijk opblijven om te kijken, al was hij gisteren al goed te zien....
Hij schijnt tussen 12 en 3 mooi te zien te zijn.
668, the neighbour of the Beast
Kan ook, maar dan zie je de exacte positie in de lucht niet. Dan is het maar raden of het wel of niet achter het huis of een boom zit.
Beweegt hij snel of hangt hij stil? Met of zonder straal?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem gezien! :jump:
Heel duidelijk maar hij staat echt heel laag. Ik dacht dat ik hem wel vanuit mn slk zou kunnen zien maar de bomen verderop waren toch te hoog.

Even de fietsgepakt en een stukje het dorp uit gefiets. Boven de weilanden was hij niet te missen. Wel vaagjes.

Je foto is fantastisch Ugli! :cheer:

Hij staat stil. Maansverduistering gaat sneller (voor t oog)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
13-07-2020 00:38
Afbeelding
https://allesoversterrenkunde.nl/!/actu ... t-neowise/

Is mij alleen niet helemaal duidelijk of dit een kaartje voor de VS is.

Deze is voor nederland. Rond 23.00 op de verschillende data.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
13-07-2020 00:35
Gebruiken jullie een sterren app of zoeken jullie met het blote oog?
Ik kon hem buiten met het blote oog zien. Maar is niet heel helder (afhankelijk van waar je zit).

Het is wel echt heel bijzonder dat we dit kunnen waarnemen.

Het ding zelf is maar 5 kilometer groot, hij staat op meer dan 100 miljoen km ver weg van de aarde. De komeet is omgerekend even groot aan de hemel als wanneer we iets van 5mm klein van een afstand van 100km zouden bekijken!!
Dat we hem nu kunnen zien is echt bijzonder. Komt omdat hij op dit moment erg gunstig dichtbij de zon staat, wat ervoor zorgt dat er stof en gas vrijkomt dat wordt allemaal beschenen. We zien dus eigenlijk niet de komeet zelf maar de stof en gaswolken die om de kern heen hangen dat belicht wordt.

Het is nog maar de vraag wat ermee gaat gebeuren. Hij kan nu uiteen vallen of als hij het om wat voor reden dan ook red in een andere baan terecht komen. Heel bijzonder. Ben benieuwd!!
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in slaap gevallen op de bank :rofl:

Net wel kunnen zien maar heel vaag. Valt toch wat tegen ;-D
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Marels schreef:
13-07-2020 02:26
Ik ben in slaap gevallen op de bank :rofl:

Net wel kunnen zien maar heel vaag. Valt toch wat tegen ;-D

Dat zal de wijn geweest zijn, gelukkig ben je niet op het dak in slaap gevallen :biggrin:
Jammer voor je dat het niet goed te zien was.
Ik heb er spijt van dat ik niet meer moeite heb gedaan gisteren en even naar een veld met vrij zicht gefietst ben.
Hopelijk komt er nog een heldere nacht deze week, een nieuwe kans.

Is er nog iemand die heel diep in de nacht of net voor zonsopgang heeft gekeken?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik heb om 1.00 staan kijken. Wel aan de rand van een weiland dus behoorlijk vrij uitzicht.

http://hemel.waarnemen.com/kometen/2020 ... OWISE.html

Hier staat uitleg en de kaaryjes van 5 uur sochtends en half 11 savonds.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
@Apatura, de komeet stijgt dus de komende weken 's nachts aan de horizon?

Tegenvaller: vanaf vanavond komt er bewolking die zich over het land uitbreidt. Bèh.
nounou
Gisteren niets gezien vanaf mijn balkon. Vanavond ga ik naar de polder voor vrij uitzicht. Ben benieuwd, hopelijk wordt het niet te bewolkt.
Alle reacties Link kopieren
Hier gisteravond in Zeeland goed te zien met een verrekijker. Ik moest er ook even voor naar de dijk lopen net buiten de woonwijk. Maar misschien kan dat volgende week wel vanuit de achtertuin als ie hoger staat.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
13-07-2020 17:28
@Apatura, de komeet stijgt dus de komende weken 's nachts aan de horizon?

Tegenvaller: vanaf vanavond komt er bewolking die zich over het land uitbreidt. Bèh.

Daar lijkt t wel op maar als je de berichtgeving leest verder dan is hij maar zichtbaar tm vanavond.

:confused: ikke niet snap
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
caretta_01 schreef:
13-07-2020 18:34
Hier gisteravond in Zeeland goed te zien met een verrekijker. Ik moest er ook even voor naar de dijk lopen net buiten de woonwijk. Maar misschien kan dat volgende week wel vanuit de achtertuin als ie hoger staat.

Zijn wij buren?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
13-07-2020 18:41
Daar lijkt t wel op maar als je de berichtgeving leest verder dan is hij maar zichtbaar tm vanavond.

:confused: ikke niet snap

Misschien dat het zonlicht de komeet dan minder aanlicht? (of is dit een heel domme gedachte :$ )

Deze foto is spectaculair: komeet en zeevonk.
Afbeelding
https://twitter.com/sebasdevet
nounou
Alle reacties Link kopieren
Marels, artikel uit NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/10/la ... l-a4005539

Of had je dat stuk al gelezen?
Net alvast weer even gekeken en naast wat vliegtuigstrepen en wat lichtjes van vliegtuigen nog niks te zien. Moet denk ik nog minimaal een uur wachten zodat het iets donkerder is buiten.
7 kleuren gescheten, om 1.00u alleen in de polder, en geen komeet gezien :nooo:
Kom er net achter dat 23.00u beter was geweest. Morgen weer een kans.
Vandaag eindelijk gaan wandelen. Hij staat al hoger. Met het blote oog is hij vrij wazig, maar met een verrekijker goed te zien.
Veel minder helder dan Hale Bob in 1997.

Het blijft wonderbaarlijk te denken dat het duizenden jaren zal duren alvorens deze komeet weer te zien is, onze tijdseenheden zijn simpelweg nietig in dit heelal.
Alle reacties Link kopieren
Marels schreef:
13-07-2020 18:42
Zijn wij buren?
Who knows.... Zaterdagavond inderdaad prachtig zicht vanuit de achtertuin.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven