Leraar geschorst om beledigen profeet

26-02-2019 14:13 569 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik dit las dacht ik dat het wel een leraar zou zijn in een islamitisch land hier ver ver ver vandaan. Daar waar mensen weg vluchten omdat ze niet veilig zijn en geen eigen mening mogen hebben.

Maar ik schrok want het was een leraar van een school in Nederland.


Leraar geschorst om beledigen profeet Mohammed: 'Nog nooit voorgekomen' http://a.msn.com/01/nl-nl/BBU5yfA?ocid=se

Maar toen las ik dit:

Leerkracht geschorst na ’beledigen profeet’ https://www.telegraaf.nl/t/3206850/ via @telegraaf


...............
Volgens de techniekinstructeur volgde de beschuldiging op een incident in de klas eind januari. „Een leerlinge zei tegen een klasgenoot dat haar moeder mij ’haram’, ofwel vies vindt. Ik ving dat op en sprak haar daarop aan. In de pauze stonden ineens andere scholieren om mij heen en riepen op hoge toon dat ik de profeet beledigd zou hebben”, zegt de instructeur die om privacyredenen anoniem wil blijven.

Opstootje

Het opstootje in de gangen van de school werd gesust door de conciërge, maar de medeleerlingen dienden een klacht in bij de directeur van de school. „Die leerlingen geef ik niet eens les”, stelt de instructeur. De directeur van het Hoofdvaart College besloot naar aanleiding van de klacht van de medeleerlingen de instructeur te schorsen. Sindsdien zit hij thuis.
.................................
etc. etc.

Er loopt een onderzoek. De leerlingen die de docent beschuldigen van beledigen zitten niet eens in de klas van de docent. Ik vraag me dan wel af of de directeur genoeg reden had om de leerkracht te schorsen. Wat vinden jullie hiervan?
LOEP ME MAAR aub.
Fizz schreef:
26-02-2019 22:31
Iemand die met een meisje van 8 trouwt is naar onze westerse maatstaven gewoon een pedo.
Dat begrijp ik ook wel maar dat betekent nog niet dat je de profeet een pedo moet noemen. Hou je gewoon in als docent en wees neutraal. Hou je bezig met je vak.
Alle reacties Link kopieren
timaatje schreef:
26-02-2019 22:16
we leren bij elke lerarenopleiding dat je als docent leerlingen niet onnodig hoeft te provoceren al helemaal niet als het gaat om een onderwerp buiten je eigen vakgebied. Geef je levensbeschouwing dan kan je dit bespreken. Plus, altijd proberen situaties niet te laten escaleren. Wees de volwassenen.
Ja, en dit krijg je dus als je niet gedegen docenten voor de klas zet. Het was namelijk geen docent, maar een instructeur. Wat dat ook moge betekenen, maar in elk geval geen onderwijsbevoegheid o.i.d. blijkbaar. In hoeverre kun je het zo'n man dan kwalijk nemen, vraag ik me af.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
26-02-2019 22:52
Ja, en dit krijg je dus als je niet gedegen docenten voor de klas zet. Het was namelijk geen docent, maar een instructeur. Wat dat ook moge betekenen, maar in elk geval geen onderwijsbevoegheid o.i.d. blijkbaar. In hoeverre kun je het zo'n man dan kwalijk nemen, vraag ik me af.
Omdat die man niet heeft geleerd om over zich heen te laten lopen? Leerlingen moeten eens leren om wat meer respect voor anderen te hebben. Als ze straks stage lopen dan krijgen ze ook een begeleider die niet de lerarenopleiding heeft gevolgd. Zo’n stagebegeleider verwacht ook een zekere mate van respect. Hoe denk je dat het komt dat jongeren uit bepaalde bevolkingsgroepen slecht aan een stageplaats komen?
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
26-02-2019 22:47
Ik kon ze prima verstaan hoor. Misschien moet je iets aan je luistervaardigheid doen?
Ik kon ze prima verstaan, alleen was het verre van perfect Nederlands. Maar ja, ze zullen het vast goed doen bij de Wibra, Action, McDonalds of KFC...
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
26-02-2019 22:49
Dat begrijp ik ook wel maar dat betekent nog niet dat je de profeet een pedo moet noemen. Hou je gewoon in als docent en wees neutraal. Hou je bezig met je vak.
Een van de meisjes zei in het filmpje dat ze de docent een pedo hadden genoemd. Ik denk dat op een gegeven moment bij een docent de maat wel vol is. Ik kan mij dan zo’n opmerking wel voorstellen. De docent zegt echter dat hij die opmerking niet gemaakt heeft. Toch raar dat hij niet geloofd wordt en die leerlingen wel. Leerlingen waarbij liegen iets is wat volgens mij zo’n beetje cultureel bepaald is.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
26-02-2019 22:52
Ja, en dit krijg je dus als je niet gedegen docenten voor de klas zet. Het was namelijk geen docent, maar een instructeur. Wat dat ook moge betekenen, maar in elk geval geen onderwijsbevoegheid o.i.d. blijkbaar. In hoeverre kun je het zo'n man dan kwalijk nemen, vraag ik me af.

Hij valt onder onderwijspersoneel. Techniek instructeur, de naam zegt het al. Vaak zijn dat mensen die heel kundig op techniek/praktijkgebied zijn. Leerlingen kunnen daar gewoon heel goed van leren. En dat is nog altijd beter dan géén onderwijspersoneel.

Op technisch gebied weten zij meer dan een docent die alleen maar boeken heeft gelezen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ach of het een docent of instructeur is, maak helemaal niet uit. Feit is dat leerlingen geen enkel respect hebben voor degene die voor de klas staat en dat ze zo’n beetje overal mee wegkomen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
26-02-2019 22:55
Omdat die man niet heeft geleerd om over zich heen te laten lopen? Leerlingen moeten eens leren om wat meer respect voor anderen te hebben. Als ze straks stage lopen dan krijgen ze ook een begeleider die niet de lerarenopleiding heeft gevolgd. Zo’n stagebegeleider verwacht ook een zekere mate van respect. Hoe denk je dat het komt dat jongeren uit bepaalde bevolkingsgroepen slecht aan een stageplaats komen?
Volgens mij heb je mijn reactie niet goed begrepen. Ik mag hopen dat de school in het door jou genoemde voorbeeld de stagebegeleider ook niet 'on hold' zet om een opmerking zoals die van de techniekinstructeur. Er is dan een stage-docent bij betrokken die de stagiaire op zijn plaats zet en gaat praten met de stagebegeleider. De stagebegeleider is ook niet eindverantwoordelijke hierin.

In het verhaal van de techniekinstructeur is daar iets fors mis gegaan. Er stond op het moment blijkbaar geen docent op die groep.

Ik werk in het MBO-1, dus je hoeft het mij allemaal niet uit te leggen hoor.
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
26-02-2019 22:47
Ik kon ze prima verstaan hoor. Misschien moet je iets aan je luistervaardigheid doen?
Ik kon ze ook wel verstaan. Maar kom op zeg, het is koeterwaals.
En jij denkt dat ze met zulk slecht nederlands een goede baan kunnen krijgen?
Of wacht, ze spreken in de lessen wel goed nederlands? Op stageplekken? Op toekomstige werkplekken?
Of zijn ze wel goed in engels? Of kunnen ze straks enkel werk vinden op plekken waar hun moerstaal gesproken wordt?
Want dat is blijkbaar niet het nederlands. Ik vraag me af of ze hun moerstaal überhaupt wel machtig zijn, ik vermoed zo dat ze daar net zo slecht in zijn. Straattaal, ja daar zijn ze goed in. Maar haal je daar een diploma mee en krijg je daarmee ergens een goede baan?
Misschien moet jij iets aan je politiek correcte geneuzel doen.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2019 23:03
Hij valt onder onderwijspersoneel. Techniek instructeur, de naam zegt het al. Vaak zijn dat mensen die heel kundig op techniek/praktijkgebied zijn. Leerlingen kunnen daar gewoon heel goed van leren. En dat is nog altijd beter dan géén onderwijspersoneel.

Op technisch gebied weten zij meer dan een docent die alleen maar boeken heeft gelezen.
Begrijp me niet verkeerd, (techniek) instructeurs zijn top! Maar ik vind dat ze soms een te grote verantwoordelijkheid moeten dragen. Net als wel meer onderwijspersoneel.
Sprookjesfiguur Mohammed was een bloeddorstige pedo.
So what?

It's all bullshit, folks and it's bad for ya.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
26-02-2019 20:29
Heeft die leraar overigens wel zin om terug te keren?

Hij zal altijd een stempel op zijn hoofd hebben staan.
Of ie nu onschuldig is of niet.

En op steun van zijn directie hoeft hij duidelijk ook niet te rekenen.



Ik zou zelf als de bliksem gaan solliciteren.

Hij wil graag terug naar school, en zegt dat techniek een prachtig vak is. Hij heeft zijn schorsing aangevochten bij de geschillencommissie van het onderwijs. De onderwijsbond maakt zich zorgen om onderwijspersoneel dat op non-actief word gezet omdat het voor medewerkers heel moeilijk is om terug te keren op een school nadat ze eerst op non-actief zijn gesteld. (zie het NOS-bericht)

Zo'n gemiste kans van de school om leerlingen meteen iets te leren over vrijheid van meningsuiting.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Als het waar is zoals het verteld wordt, vind ik het niet kunnen dat hij thuisgezet wordt. Criminelen worden in afwachting van hun proces vaak vrijgelaten maar een leerkracht of instructeur mag niet werken.

Goed vb ook voor die leerlingen, dat zullen vast heel aangename volwassenen worden ...
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
26-02-2019 23:15
Begrijp me niet verkeerd, (techniek) instructeurs zijn top! Maar ik vind dat ze soms een te grote verantwoordelijkheid moeten dragen. Net als wel meer onderwijspersoneel.

Ik vind dat de schooldirecteur met 'zijn grote verantwoordelijkheid' flink tekort is geschoten.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2019 23:19
Ik vind dat de schooldirecteur met 'zijn grote verantwoordelijkheid' flink tekort is geschoten.
De schooldirecteur zit overduidelijk veel te veel verweven in zijn politiekcorrecte stramien.
courtneytt wijzigde dit bericht op 26-02-2019 23:26
2.12% gewijzigd
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-02-2019 19:14
wat een raar topic
raar artikeltje ook in de televaag
Heb je oa vanavond ook het NOS bericht gezien?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
26-02-2019 19:21
Het stond niet alleen in de Telegraaf. En waarom is dit een raar topic? Het is raar dat die docent naar huis gestuurd is.
Dit
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-02-2019 20:05
jij kent het dossier?

De Telegraaf heeft de schorsingbrief in handen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2019 23:19
Ik vind dat de schooldirecteur met 'zijn grote verantwoordelijkheid' flink tekort is geschoten.
ja, dat eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2019 23:16
Hij wil graag terug naar school, en zegt dat techniek een prachtig vak is. Hij heeft zijn schorsing aangevochten bij de geschillencommissie van het onderwijs.
Ik zou verbaasd zijn als hij daadwerkelijk terugkeert op school. Ik zag vanavond het filmpje met die kansenpareltjes, en met de ruchtbaarheid die hier nu aan gegeven is, betwijfel ik of hij zomaar terugkomt.
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
26-02-2019 22:47
Ik kon ze prima verstaan hoor. Misschien moet je iets aan je luistervaardigheid doen?

Nee hoor, vooral die meis in dat beige teddyjasje kon geen fatsoenlijk Nederlands praten.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-02-2019 20:28
Bizar idd dat ze die leerlingen niet aanpakken. Je bent blijkbaar als leraar vogelvrij als ze partij trekken voor dat stelletje tuig.
Op een van de studiedagen bij mij op het werk, hebben we het daar een keer over gehad. Het kan blijkbaar op verschillende manieren.

Een subtielere variant is het beoordelen van een docent door leerlingen. Dan gaat het als volgt. In de les spreekt een docent een leerling erop aan, dat hij zijn mobiel weg moet doen. De leerling protesteert. Later komt er een enquête waarin de leraar beoordeeld wordt. Die krijgt van die leerling en zijn groepje een negatieve beoordeling. De directie ziet dat en roept de leraar op het matje: "Een negatieve beoordeling? Hoe kan dat?" Dat wordt dan uitgezocht, maar dan blijkt dat de leraar een zeer competente leraar is, op grond waarvan hij eerder werd aangenomen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
27-02-2019 00:52
Ik zou verbaasd zijn als hij daadwerkelijk terugkeert op school. Ik zag vanavond het filmpje met die kansenpareltjes, en met de ruchtbaarheid die hier nu aan gegeven is, betwijfel ik of hij zomaar terugkomt.

Dat filmpje heb ik zo juist gezien.
Tjonge jonge, ze vinden dat die moeder gelijk had toen die zei dat die docent haram (vies) was. Wat een hoogmoedswaanzin. In Nederland is toch iedereen gelijk. Ongeacht geloof , afkomst, leeftijd of kleur. Dus ook ongeacht geloof of ongeloof. Haram? Dat is geen Nederlands woord. Een ongelovige is niet minder mens dan een gelovige.

Die meiden zullen later hun eigen 8 jarige dochter wel laten 'uithuwelijken' aan een oude man als die maar een geldig ID bij zich heeft.
missie_m wijzigde dit bericht op 27-02-2019 07:37
12.24% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Die docent zei niets wat niet waar is. In Nederland zijn kindhuwelijken bij wet verboden.
Zo'n klein grietje van acht jaar. Daar moet je toch niet aan denken.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Deze kinderen zijn waarschijnlijk hier geboren en dan spreken ze zo verschrikkelijk slecht Nederlands, echt hoe dan? Ik merk het ook regelmatig op mijn werk, mensen die notabene gestudeerd hebben en nog moet ik moeite doen om ze te verstaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven