Leraar geschorst om beledigen profeet

26-02-2019 14:13 569 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik dit las dacht ik dat het wel een leraar zou zijn in een islamitisch land hier ver ver ver vandaan. Daar waar mensen weg vluchten omdat ze niet veilig zijn en geen eigen mening mogen hebben.

Maar ik schrok want het was een leraar van een school in Nederland.


Leraar geschorst om beledigen profeet Mohammed: 'Nog nooit voorgekomen' http://a.msn.com/01/nl-nl/BBU5yfA?ocid=se

Maar toen las ik dit:

Leerkracht geschorst na ’beledigen profeet’ https://www.telegraaf.nl/t/3206850/ via @telegraaf


...............
Volgens de techniekinstructeur volgde de beschuldiging op een incident in de klas eind januari. „Een leerlinge zei tegen een klasgenoot dat haar moeder mij ’haram’, ofwel vies vindt. Ik ving dat op en sprak haar daarop aan. In de pauze stonden ineens andere scholieren om mij heen en riepen op hoge toon dat ik de profeet beledigd zou hebben”, zegt de instructeur die om privacyredenen anoniem wil blijven.

Opstootje

Het opstootje in de gangen van de school werd gesust door de conciërge, maar de medeleerlingen dienden een klacht in bij de directeur van de school. „Die leerlingen geef ik niet eens les”, stelt de instructeur. De directeur van het Hoofdvaart College besloot naar aanleiding van de klacht van de medeleerlingen de instructeur te schorsen. Sindsdien zit hij thuis.
.................................
etc. etc.

Er loopt een onderzoek. De leerlingen die de docent beschuldigen van beledigen zitten niet eens in de klas van de docent. Ik vraag me dan wel af of de directeur genoeg reden had om de leerkracht te schorsen. Wat vinden jullie hiervan?
LOEP ME MAAR aub.
Heeft die leraar overigens wel zin om terug te keren?

Hij zal altijd een stempel op zijn hoofd hebben staan.
Of ie nu onschuldig is of niet.

En op steun van zijn directie hoeft hij duidelijk ook niet te rekenen.



Ik zou zelf als de bliksem gaan solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
26-02-2019 20:29
Heeft die leraar overigens wel zin om terug te keren?

Hij zal altijd een stempel op zijn hoofd hebben staan.
Of ie nu onschuldig is of niet.

En op steun van zijn directie hoeft hij duidelijk ook niet te rekenen.



Ik zou zelf als de bliksem gaan solliciteren.
Goh, en hoe zou dat stigma nu komen?
We used to be friends...
karin6789 schreef:
26-02-2019 20:10
Om een mening te hebben, hoef je niets te kennen.
oh ja dat is waar, gewoon lekker roepen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-02-2019 20:35
oh ja dat is waar, gewoon lekker roepen
Opinions are like assholes, everyone has one...
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
26-02-2019 20:29
Heeft die leraar overigens wel zin om terug te keren?

Hij zal altijd een stempel op zijn hoofd hebben staan.
Of ie nu onschuldig is of niet.

En op steun van zijn directie hoeft hij duidelijk ook niet te rekenen.



Ik zou zelf als de bliksem gaan solliciteren.
Het was geen leraar maar een instructeur die onder een leraar werkte. De instructeur, zelf overtuigd christen, wil graag aan het werk maar de directeur van de school wil het nog even aankijken. Overigens dácht de instructeur dat de meisjes het over hem hadden toen ze het over haram hadden.

https://nos.nl/l/2273596
CourtneyTT schreef:
26-02-2019 20:29
Zou het bestuur achter zijn leerkrachten moeten staan, of achter de eerste de beste beschuldiging die een stel leerlingen uiten waar de leraar in kwestie niet eens les aan geeft? Als school geef je zo het signaal af dat de leerlingen wel heel erg makkelijk een willekeurige leraar van school kunnen laten sturen, en dat lijkt me niet zo'n goede ontwikkeling...
Het leidt hopelijk naar het sluiten van dat soort scholen.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
26-02-2019 20:41
Het was geen leraar maar een instructeur die onder een leraar werkte. De instructeur, zelf overtuigd christen, wil graag aan het werk maar de directeur van de school wil het nog even aankijken. Overigens dácht de instructeur dat de meisjes het over hem hadden toen ze het over haram hadden.

https://nos.nl/l/2273596
Het maakt toch niet uit of het een docent of instructeur is? En hoe lang wil die directeur het nog aankijken en waarom?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
26-02-2019 20:48
Het maakt toch niet uit of het een docent of instructeur is? En hoe lang wil die directeur het nog aankijken en waarom?
Vind ik wel. Dat is namelijk het begin van een verhaal verdraaien. Hou het bij de feiten.
Het ligt er helemaal aan hoe de situatie op de school nu is. Misschien is de instructeur wel zo zwaar christen dat hij moeite heeft met moslims in het algemeen. Hij denkt tenslotte dat de meisjes het over hem hadden; hij weet het niet zeker. Dan kan hij ook overtrokken gereageerd hebben. Maar dat is speculatie van mijn kant.

In het algemeen vind ik dat een medewerker van een school dit soort dingen die heel kwetsend kunnen zijn niet moet zeggen. Niet betreffende de islam maar ook geen andere kwetsende dingen.
Alle reacties Link kopieren
^^ Ik vind dat dit soort onzin in de moskee/kerk hoort en niet op school.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
En kwetsen is niet tegen de wet. Grow some balls.
We used to be friends...
Fizz schreef:
26-02-2019 20:13
Het komt op meer scholen voor dan dat je denkt.
Dat geloof ik graag.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
26-02-2019 20:57
Vind ik wel. Dat is namelijk het begin van een verhaal verdraaien. Hou het bij de feiten.
Het ligt er helemaal aan hoe de situatie op de school nu is. Misschien is de instructeur wel zo zwaar christen dat hij moeite heeft met moslims in het algemeen. Hij denkt tenslotte dat de meisjes het over hem hadden; hij weet het niet zeker. Dan kan hij ook overtrokken gereageerd hebben. Maar dat is speculatie van mijn kant.

In het algemeen vind ik dat een medewerker van een school dit soort dingen die heel kwetsend kunnen zijn niet moet zeggen. Niet betreffende de islam maar ook geen andere kwetsende dingen.
Ik heb wel een beeld van het soort leerlingen dat de man beschuldigt. Allemaal engeltjes en goudeerlijk. Volgens mij heb jij geen flauw idee hoe het er anno 2019 aan toe gaat op een vmbo in de Randstad.

https://www.telegraaf.nl/video/3212439/ ... ng-profeet

En op het filmpje zien we nog niet eens de jongens. Die zijn nog een graadje erger.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
26-02-2019 20:57
Vind ik wel. Dat is namelijk het begin van een verhaal verdraaien.
Of hij nu leraar of instructeur is doet verder niets af aan het feit dat hij op non-actief is gesteld voor een wel heel achterlijke reden.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
26-02-2019 21:54
Ik heb wel een beeld van het soort leerlingen dat de man beschuldigt. Allemaal engeltjes en goudeerlijk. Volgens mij heb jij geen flauw idee hoe het er anno 2019 aan toe gaat op een vmbo in de Randstad.

https://www.telegraaf.nl/video/3212439/ ... ng-profeet

En op het filmpje zien we nog niet eens de jongens. Die zijn nog een graadje erger.
Ik voorzie een gouden toekomst voor deze dames. :heart:
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Moet zoiets zo uit de hand lopen, moet zoiets nou echt uitgemeten in de media komen?
Guttegut, een puber had een grote mond. Niet eens tegen de instructeur zelf, ze zei het tegen een klasgenoot. Hij hoorde het toevallig.
Waarom er inhoudelijk op ingaan als volwassene? Ja, dat je leerlingen aanspreekt op ongewenst gedrag en als het nodig is consequenties verbinden eraan, dat is nodig.
Maar in dit geval " „Een leerlinge zei tegen een klasgenoot dat haar moeder mij ’haram’, ofwel vies vindt. Ik ving dat op en sprak haar daarop aan" Wat heeft hij dan gezegd? Heeft hij het zo persoonlijk opgenomen dan?
Het is hetzelfde als dat een leerling zou zeggen "mijn moeder vindt hem een lul".
Ja, nou en?
Ga je daar ook inhoudelijk op reageren? De discussie aangaan over wat moeder wel niet vindt van jou als docent/instructeur, met die leerling?
Pubers roeptoeteren zoveel, over leerkrachten. Er wordt in de pauzes en wanneer het maar over school gaat, overal en dat is van alle tijden, gescholden en gemopperd op het zeer grove af, op docenten door leerlingen.
Het wordt pas een issue als ze de les gaan verstoren, geen huiswerk meer maken, de leerkracht gaan bedreigen en bv fysiek te lijf gaan.
Daartussen zit m.i. gewoon pubergedrag, waar je als professioneel onderwijspersoneel mee om moet kunnen gaan. En nee, dat betekent niet dat je pubergedrag maar moet laten gaan. Ingrijpen wanneer nodig. Als die grote bek het onderwijs verstoort of leerlingen gaan dreigen. Nogmaals, er zijn nogal wat gradaties.
Maar het persoonlijk gaan opvatten wat zo'n puber over je uitkraamt, inhoudelijk er op ingaan als er wat gezeikt wordt over je ? Alsjeblieft zeg, daar schiet je niks mee op.... Dat is alleen maar verder oppoken.
Ik zou zeggen, "Je mag van alles van me vinden, maar zorg jij nou maar dat je je diploma haalt".
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Alle reacties Link kopieren
Altijd leuk om de reacties te lezen.. het is meteen tuig, randstad, religie, vmbo etc.

Maar hoe je ook wendt of keert, we leren bij elke lerarenopleiding dat je als docent leerlingen niet onnodig hoeft te provoceren al helemaal niet als het gaat om een onderwerp buiten je eigen vakgebied. Geef je levensbeschouwing dan kan je dit bespreken. Plus, altijd proberen situaties niet te laten escaleren. Wees de volwassenen.

Hier ging het dus dubbel mis.
In deze situatie heeft schoolbestuur te makkelijk en verkeerd gereageerd door docent naar huis te sturen. Non-actief (of hoe je het ook benoemt) is een zware maatregel. Blijkbaar is docent niet zeker of hij gehoord heeft wat hij heeft gehoord en beweren leerlingen iets anders gehoord te hebben van de docent dan hij zelf beweert. (moeder haram is zo'n vreemd verhaal en dan de stap naar pedo is nog vreemder)
Dit pak je anders op omdat er nergens harde bewijzen voor zijn. Echt jammer vooral omdat we nu allemaal maar verliezers hebben. Het hele land in rep&roer is en imago van vmbo-scholen, leerlingen in algemeen en moslims weer een deuk krijgt.
Tja ik vind het ook niet normaal om de profeet een pedo te noemen. Ben benieuwd naar het volledige en echte verhaal.
Alle reacties Link kopieren
En dan zie je de reacties van die leerlingen....
En dan vraag ik me echt af hoe zulke 'kanspareltjes' ooit een diploma kunnen halen als ze geen enkele hele zin nederlands kunnen spreken...
Ze roeptoeteren maar wat in het koeterwaals...
Kunnen ze de lessen überhaupt volgen?
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Alle reacties Link kopieren
timaatje schreef:
26-02-2019 22:16
Altijd leuk om de reacties te lezen.. het is meteen tuig, randstad, religie, vmbo etc.

Maar hoe je ook wendt of keert, we leren bij elke lerarenopleiding dat je als docent leerlingen niet onnodig hoeft te provoceren al helemaal niet als het gaat om een onderwerp buiten je eigen vakgebied. Geef je levensbeschouwing dan kan je dit bespreken. Plus, altijd proberen situaties niet te laten escaleren. Wees de volwassenen.

Hier ging het dus dubbel mis.
In deze situatie heeft schoolbestuur te makkelijk en verkeerd gereageerd door docent naar huis te sturen. Non-actief (of hoe je het ook benoemt) is een zware maatregel. Blijkbaar is docent niet zeker of hij gehoord heeft wat hij heeft gehoord en beweren leerlingen iets anders gehoord te hebben van de docent dan hij zelf beweert. (moeder haram is zo'n vreemd verhaal en dan de stap naar pedo is nog vreemder)
Dit pak je anders op omdat er nergens harde bewijzen voor zijn. Echt jammer vooral omdat we nu allemaal maar verliezers hebben. Het hele land in rep&roer is en imago van vmbo-scholen, leerlingen in algemeen en moslims weer een deuk krijgt.
Die docent provoceert niet, maar hij wordt beledigd en geeft daar een reactie op. Als je op de lerarenopleiding leert dat je leerlingen geen respect voor docenten of andere volwassenen hoeft bij te brengen dan is zo’n opleiding geen knip voor de neus waard. Ik weet niet waar jij je opleiding hebt genoten, maar ik heb dat in ieder geval nooit geleerd. Een softe houding waarbij je alles maar over je kant laat gaan, levert leerlingen op die geen enkel gezag meer accepteren. Dat vertaalt zich dan ook naar het niet kunnen vinden van een stageplaats in het mbo. En deze moslima’s zorgen trouwens zelf prima voor de deuk in hun imago.
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
26-02-2019 22:26
Tja ik vind het ook niet normaal om de profeet een pedo te noemen. Ben benieuwd naar het volledige en echte verhaal.
Iemand die met een meisje van 8 trouwt is naar onze westerse maatstaven gewoon een pedo.
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
26-02-2019 22:26
Tja ik vind het ook niet normaal om de profeet een pedo te noemen. Ben benieuwd naar het volledige en echte verhaal.
Edoch, we leven hier niet in Pakistan of welk derde wereld land dan ook.
CourtneyTT schreef:
26-02-2019 21:02
Kwetsen is niet tegen de wet. Grow some balls.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
timaatje schreef:
26-02-2019 22:16
Altijd leuk om de reacties te lezen.. het is meteen tuig, randstad, religie, vmbo etc.

Maar hoe je ook wendt of keert, we leren bij elke lerarenopleiding dat je als docent leerlingen niet onnodig hoeft te provoceren al helemaal niet als het gaat om een onderwerp buiten je eigen vakgebied. Geef je levensbeschouwing dan kan je dit bespreken. Plus, altijd proberen situaties niet te laten escaleren. Wees de volwassenen.

Hier ging het dus dubbel mis.
In deze situatie heeft schoolbestuur te makkelijk en verkeerd gereageerd door docent naar huis te sturen. Non-actief (of hoe je het ook benoemt) is een zware maatregel. Blijkbaar is docent niet zeker of hij gehoord heeft wat hij heeft gehoord en beweren leerlingen iets anders gehoord te hebben van de docent dan hij zelf beweert. (moeder haram is zo'n vreemd verhaal en dan de stap naar pedo is nog vreemder)
Dit pak je anders op omdat er nergens harde bewijzen voor zijn. Echt jammer vooral omdat we nu allemaal maar verliezers hebben. Het hele land in rep&roer is en imago van vmbo-scholen, leerlingen in algemeen en moslims weer een deuk krijgt.
Dat betekent dus niet dat je altijd maar op eieren moet lopen hè. En ben je ervan op de hoogte dat respect iets wederzijds is?

Of leren jullie dat soms niet?
courtneytt wijzigde dit bericht op 26-02-2019 22:37
1.17% gewijzigd
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Ik voorzie een schadevergoeding aan de leerlingen!
.
Liliane13 schreef:
26-02-2019 22:36
Ik voorzie een schadevergoeding aan de leerlingen!
Ik voorzie een leraar - of instructeur - die daar geen zin in heeft omdat ie dan schuld bekent.
Javier schreef:
26-02-2019 22:30
En dan zie je de reacties van die leerlingen....
En dan vraag ik me echt af hoe zulke 'kanspareltjes' ooit een diploma kunnen halen als ze geen enkele hele zin nederlands kunnen spreken...
Ze roeptoeteren maar wat in het koeterwaals...
Kunnen ze de lessen überhaupt volgen?
Ik kon ze prima verstaan hoor. Misschien moet je iets aan je luistervaardigheid doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven