Lerarensalarissen

woensdag 30 augustus 2017 om 18:15
Ik hoop niet dat ik nu alle lesgevende forummers op mijn nek krijg maar vroeg me iets af over de kwestie lerarensalarissen. Ik begrijp uit de meest recente nieuwsberichten dat het kabinet de salarissen voor leerkrachten basisonderwijs gelijk wil gaan trekken met de tweedegraads leerkracht op het voortgezet onderwijs. Is dat wel 'eerlijk' als je kijkt naar de inhoud van de functie? Qua belasting geloof ik heus wel dat dat aan elkaar gelijk is, maar een salaris heeft toch ook te maken met complexiteit en niveau van een functie? De stof die je als leerkracht b.o. moet overbrengen is totaal niet te vergelijken met bijv een vak als biologie of Frans, en zo'n lerarenopleiding wordt over het algemeen een stuk moeilijker gevonden dan de pabo.
Ander puntje is dat ambtenaren in andere takken van sport met hbo vaak ook niet verder komen dan schaal 9. Dan is het toch erg lullig dat een leerkracht b.o. ineens veel meer gaat verdienen dan iemand met bijv een financiële of managementsfunctie bij een gemeente.
Alleen een zware functie door werkdruk en (licht) administratieve bijkomende taken rechtvaardigt toch geen hoger salaris?
Ander puntje is dat ambtenaren in andere takken van sport met hbo vaak ook niet verder komen dan schaal 9. Dan is het toch erg lullig dat een leerkracht b.o. ineens veel meer gaat verdienen dan iemand met bijv een financiële of managementsfunctie bij een gemeente.
Alleen een zware functie door werkdruk en (licht) administratieve bijkomende taken rechtvaardigt toch geen hoger salaris?
woensdag 6 september 2017 om 20:05
Die uren worden als het goed is opgenomen in je normjaartaak. Ik ga dus ook niet naar iedereen studiedag want zoveel uren heb ik niet. Het dwingt je wel kritischer te kijken hoor. En ik kijk heus niet op de minuut hoor maar 7 uur voor nop werken elke week? No way! En die inspectie tja, jammer dan. Het systeem klopt gewoon van geen kant en dat mag best eens duidelijk worden.

woensdag 6 september 2017 om 20:07
Dan ben je denk ik een uitzondering.EvaHier2 schreef: ↑06-09-2017 20:05Die uren worden als het goed is opgenomen in je normjaartaak. Ik ga dus ook niet naar iedereen studiedag want zoveel uren heb ik niet. Het dwingt je wel kritischer te kijken hoor. En ik kijk heus niet op de minuut hoor maar 7 uur voor nop werken elke week? No way! En die inspectie tja, jammer dan. Het systeem klopt gewoon van geen kant en dat mag best eens duidelijk worden.

woensdag 6 september 2017 om 20:30
Misschien kun je hier op school een dagje meelopen.Snoesje666 schreef: ↑06-09-2017 20:20Ik werkmdrie keer 9 uur en krijg drie keer 8 uur uitbetaald. Dat levert me behoorlijk veel vakantie op, maar ik geloof niet dat een leraar maar een uurtje per dag overwerkt.
woensdag 6 september 2017 om 20:30
Dat is ook zeker waar. Ik kijk niet op een uurtje meer. Maar ik weet wel wat ik ongeveer kan doen in mijn 32-urige werkweek. En als ik eens een half uur heb lopen ouwehoeren, blijf ik gerust een uurtje langer. Ik weet heel goed wanneer ik wel (en soms niet) efficiënt werk.EvaHier2 schreef: ↑06-09-2017 20:05Die uren worden als het goed is opgenomen in je normjaartaak. Ik ga dus ook niet naar iedereen studiedag want zoveel uren heb ik niet. Het dwingt je wel kritischer te kijken hoor. En ik kijk heus niet op de minuut hoor maar 7 uur voor nop werken elke week? No way! En die inspectie tja, jammer dan. Het systeem klopt gewoon van geen kant en dat mag best eens duidelijk worden.
En als mijn 'betaalde' uren erop zitten, stop ik dus ook met werken. Dat gaat écht niet op de minuut.
Maar als ik dan op fb zie dat er weer iemand op zaterdag de muren wit staat te verven, op donderdagavond een schoonmaakavond staat te organiseren en coördineren of op zondag het schoolplein staat op te knappen... Daar zakt mijn broek vanaf.
Als mijn werkgever mij daarvoor wil betalen, helemaal prima. En zo niet, dan huurt hij maar een schilder/schoonmaker/klusjesman in.
EvaHier2 heeft echt wel een punt. Als iets niet past, moet je ook gewoon eens nee zeggen (en natuurlijk maak ik ook een uitzondering als er een crisisplaatsing is oid, maar niet voor wissewasjes of kutklusjes).

woensdag 6 september 2017 om 20:31
Helemaal mee eens.EvaHier2 schreef: ↑06-09-2017 19:56Maar weet je, die overuren houden leerkrachten ook zelf in stand. Als IEDEREEN gewoon eens zou zeggen: de groeten, of je betaalt ze uit en anders heb je pech want ik heb mijn uren gemaakt, dan is het gauw klaar hoor. Maar nee dat gebeurt niet want arme kindjes dit en zus en zo, die zijn dan de dupe. Je moet het gewoon veel zakelijker bekijken. Je werkt x aantal uren voor een bepaald salaris. Andersom werkt het ook zo hoor, als ik uren te weinig zou maken kloppen ze ook op mijn deur. Mijn werktijdsfactor is óók verlaagd naar 0,2 per dag ipv 0,23. Ik registreer tegenwoordig mijn uren en als men vindt dat ik meer uren moet maken dan betalen ze me maar of compenseren ze. Nog meer vakantie!
Ik vertik het trouwens, maar dat heeft ook wel met de houding van mijn werkgever te maken. Daar heb ik absoluut geen loyaliteit voor.
Voor mijn klas wel, dus de zaken voor hun zijn op orde. Dat de klassemap dan niet volgens de norm van de inspectie (over starre regelneukers gesproken)is, is dan maar jammer.
Ik zou heel graag een langere uitloopschaal willen. Ik sta al jaren stil, omdat ik aan het einde van de schaal zit.

woensdag 6 september 2017 om 20:34
Ik kan mij wel voorstellen dat je als jonge leerkracht met een tijdelijk contract minder voor jezelf durft op te komen dan iemand die al wat ouder is met een vaste aanstelling op zak.MoirenPhae schreef: ↑06-09-2017 20:31Helemaal mee eens.
Ik vertik het trouwens, maar dat heeft ook wel met de houding van mijn werkgever te maken. Daar heb ik absoluut geen loyaliteit voor.
Voor mijn klas wel, dus de zaken voor hun zijn op orde. Dat de klassemap dan niet volgens de norm van de inspectie (over starre regelneukers gesproken)is, is dan maar jammer.
Ik zou heel graag een langere uitloopschaal willen. Ik sta al jaren stil, omdat ik aan het einde van de schaal zit.
woensdag 6 september 2017 om 20:34
ik zou toch echt ervoor pleiten dat er eerst geld gaat naar kleinere klassen. Dat zou ook moeten schelen in de werkdruk voor leraren.
Ik zie echt wel dat de salarissen niet geweldig zijn. Maar leraren haken vooral af door de werkdruk. En met kleinere klassen zijn leerlingen en leraren geholpen. Met meer salaris zij leerlingen niet geholpen en het helpt geen snars in de werkdruk.
Ik zie echt wel dat de salarissen niet geweldig zijn. Maar leraren haken vooral af door de werkdruk. En met kleinere klassen zijn leerlingen en leraren geholpen. Met meer salaris zij leerlingen niet geholpen en het helpt geen snars in de werkdruk.

woensdag 6 september 2017 om 20:37
.
Lees het nog eens, met iets meer aandacht voor het woordje MAAR.

woensdag 6 september 2017 om 20:45
.EvaHier2 schreef: ↑06-09-2017 19:56Maar weet je, die overuren houden leerkrachten ook zelf in stand. Als IEDEREEN gewoon eens zou zeggen: de groeten, of je betaalt ze uit en anders heb je pech want ik heb mijn uren gemaakt, dan is het gauw klaar hoor. Maar nee dat gebeurt niet want arme kindjes dit en zus en zo, die zijn dan de dupe. Je moet het gewoon veel zakelijker bekijken. Je werkt x aantal uren voor een bepaald salaris. Andersom werkt het ook zo hoor, als ik uren te weinig zou maken kloppen ze ook op mijn deur. Mijn werktijdsfactor is óók verlaagd naar 0,2 per dag ipv 0,23. Ik registreer tegenwoordig mijn uren en als men vindt dat ik meer uren moet maken dan betalen ze me maar of compenseren ze. Nog meer vakantie!
Ik had het me voorgenomen, ik ga drie dagen werken en zou niks thuis gaan doen. Mijn schooljaar is een week oud en daarnet was ik al op zoek naar wat kleine knutselspulletjes. IJslolly stokjes, wc rollen, eierdozen, worden hier thuis standaard gespaard, mijn ouders lezen nog een dagblad dus ik heb bij hen even wat kranten gehaald. Het was in een kwartiertje klaar, maar toch.

woensdag 6 september 2017 om 20:47
Okay, wat is het verband met mijn bericht?Pientjexxxx schreef: ↑06-09-2017 20:34Ik kan mij wel voorstellen dat je als jonge leerkracht met een tijdelijk contract minder voor jezelf durft op te komen dan iemand die al wat ouder is met een vaste aanstelling op zak.

woensdag 6 september 2017 om 20:49
O, dat soort dingen noem ik geen werk. Die kan ik gewoon even tussendoor doen.Andersom schreef: ↑06-09-2017 20:45.
Ik had het me voorgenomen, ik ga drie dagen werken en zou niks thuis gaan doen. Mijn schooljaar is een week oud en daarnet was ik al op zoek naar wat kleine knutselspulletjes. IJslolly stokjes, wc rollen, eierdozen, worden hier thuis standaard gespaard, mijn ouders lezen nog een dagblad dus ik heb bij hen even wat kranten gehaald. Het was in een kwartiertje klaar, maar toch.
woensdag 6 september 2017 om 20:51
Ik wil niet flauw doen, maar als je dit als voorbeeld gaat noemen bij het overwerken van leerkrachten neemt niemand je meer serieus...Andersom schreef: ↑06-09-2017 20:45.

woensdag 6 september 2017 om 20:52
Nou, dat jij waarschijnlijk meer op je strepen durft te staan dan iemand van 22 die net begint en blij is dat ze aan de slag kan met een tijdelijk contract. Zij zal graag een vaste aanstelling willen en zich daarom waarschijnlijk toch iets anders opstellen.

woensdag 6 september 2017 om 20:53
Ooooo zo.Pientjexxxx schreef: ↑06-09-2017 20:52Nou, dat jij waarschijnlijk meer op je strepen durft te staan dan iemand van 22 die net begint en blij is dat ze aan de slag kan met een tijdelijk contract. Zij zal graag een vaste aanstelling willen en zich daarom waarschijnlijk toch iets anders opstellen.
Neuh, heb ik altijd al gedaan. Ik ben behoorlijk star in sommige dingen

woensdag 6 september 2017 om 21:08
Ja. Helaas wel. Daarom verandert er ook niets
woensdag 6 september 2017 om 21:09
Dit. Echt helemaal dit!!vitamined schreef: ↑06-09-2017 20:30Dat is ook zeker waar. Ik kijk niet op een uurtje meer. Maar ik weet wel wat ik ongeveer kan doen in mijn 32-urige werkweek. En als ik eens een half uur heb lopen ouwehoeren, blijf ik gerust een uurtje langer. Ik weet heel goed wanneer ik wel (en soms niet) efficiënt werk.
En als mijn 'betaalde' uren erop zitten, stop ik dus ook met werken. Dat gaat écht niet op de minuut.
Maar als ik dan op fb zie dat er weer iemand op zaterdag de muren wit staat te verven, op donderdagavond een schoonmaakavond staat te organiseren en coördineren of op zondag het schoolplein staat op te knappen... Daar zakt mijn broek vanaf.
Als mijn werkgever mij daarvoor wil betalen, helemaal prima. En zo niet, dan huurt hij maar een schilder/schoonmaker/klusjesman in.
EvaHier2 heeft echt wel een punt. Als iets niet past, moet je ook gewoon eens nee zeggen (en natuurlijk maak ik ook een uitzondering als er een crisisplaatsing is oid, maar niet voor wissewasjes of kutklusjes).

woensdag 6 september 2017 om 21:13
.nessemeisje schreef: ↑06-09-2017 20:51Ik wil niet flauw doen, maar als je dit als voorbeeld gaat noemen bij het overwerken van leerkrachten neemt niemand je meer serieus...
Dit is nog maar het begin, en je doet het zo automatisch, MoirenPhae haalde ook al aan dat ze dat geen werk noemt, maar ook dat komt er in veel gevallen nog bij. Ter vergelijking; toen ik in het bedrijfsleven werkte deed ik dat soort dingen nooit. Ik verdiende fors beter dan nu. (Ik ben overigens geen leerkracht maar onderwijsassistent.)
woensdag 6 september 2017 om 21:23
Het gaat idd geleidelijk. In je vrije tijd (vaak van je eigen geld) de action leegkopen want school heeft geen budget voor knutselspul, pinteresten voor lessen en leuke ideeën, toch nog even die toets nakijken én analyseren. Zal niet zeggen dat het me nooit meer gaat gebeuren, echt wel. Maar ik ga me dan ook niet meer schuldig voelen als ik om 4 uur de schooldeur dichttrek.
Het uren registreren doe ik overigens vooral voor mezelf. Het geeft me echt inzicht en rust
Het uren registreren doe ik overigens vooral voor mezelf. Het geeft me echt inzicht en rust

woensdag 6 september 2017 om 21:29
Toen ik nog op de groep werkte deed ik dat ook. Vind ik ook niet vervelend.Andersom schreef: ↑06-09-2017 21:13.
Dit is nog maar het begin, en je doet het zo automatisch, MoirenPhae haalde ook al aan dat ze dat geen werk noemt, maar ook dat komt er in veel gevallen nog bij. Ter vergelijking; toen ik in het bedrijfsleven werkte deed ik dat soort dingen nooit. Ik verdiende fors beter dan nu. (Ik ben overigens geen leerkracht maar onderwijsassistent.)
Ik probeer wel te stoppen met zelf van alles te betalen.
woensdag 6 september 2017 om 21:40
Jammer dat je mijn stukje verkeerd las.
Ik ben er van overtuigd dat leraren veel meer dan één uur overwerken op een dag.
Na de juffenverjaardag in groep 0 was ik gesloopt. En dat was maar drieëneenhalf uur.
Ik heb nog een paar keer een dansworkshop gegeven, maar als leek kost je een uurtje les acht uur voorbereiding. (Aansprekende muziek, eenvoudige moves, attributen). Bij de tweede workshop dus géén muziekinstrumentjes (rinkelbellen, tamboerijns), een mens leert snel.
Wat leverde het op? Ik was op het plein ineens die mama met die mooie kleren en een "lastig jochie" vertelde me jaren later dat hij het fijn vond dat ik hem er óók bij betrok, juf had hem tot dj benoemd. Jaren later in groep 7 waren de kids wat aan het chillen op een themadag en aan het youtuben. Ik besloot "het liedje" op te zoeken en had meteen dansende knullen en meiden. Ze herkenden het direct. "Oh ja !! Hoe héét dit liedje nou??"
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

woensdag 6 september 2017 om 22:02
.MoirenPhae schreef: ↑06-09-2017 21:29Toen ik nog op de groep werkte deed ik dat ook. Vind ik ook niet vervelend.
Ik probeer wel te stoppen met zelf van alles te betalen.
Ik vind het ook niet vervelend, want het maakt mijn les morgen makkelijker en mijn voorbereiding op school korter. Iedereen op elke school doet zulke dingen en ziet dat niet als echt extra werk. Maar reken het eens om op jaarbasis. Het komt er ook nog eens bovenop.
.

woensdag 6 september 2017 om 22:04
Mwah, ik ga ook wel eens eerder weg. Of ik sta wat langer te kletsen na schooltijd, maar ik heb het idee dat wij veel minder administratie hebben en delen gewoon weigeren te doenAndersom schreef: ↑06-09-2017 22:02.
Ik vind het ook niet vervelend, want het maakt mijn les morgen makkelijker en mijn voorbereiding op school korter. Iedereen op elke school doet zulke dingen en ziet dat niet als echt extra werk. Maar reken het eens om op jaarbasis. Het komt er ook nog eens bovenop.
.

woensdag 6 september 2017 om 22:14
.MoirenPhae schreef: ↑06-09-2017 22:04Mwah, ik ga ook wel eens eerder weg. Of ik sta wat langer te kletsen na schooltijd, maar ik heb het idee dat wij veel minder administratie hebben en delen gewoon weigeren te doen![]()
Dat heb ik dus niet, twee dagen werk ik slechts de contracturen plus een half uur voor schooltijd en een kwartier na schooltijd.