Lerarensalarissen

30-08-2017 18:15 748 berichten
Ik hoop niet dat ik nu alle lesgevende forummers op mijn nek krijg maar vroeg me iets af over de kwestie lerarensalarissen. Ik begrijp uit de meest recente nieuwsberichten dat het kabinet de salarissen voor leerkrachten basisonderwijs gelijk wil gaan trekken met de tweedegraads leerkracht op het voortgezet onderwijs. Is dat wel 'eerlijk' als je kijkt naar de inhoud van de functie? Qua belasting geloof ik heus wel dat dat aan elkaar gelijk is, maar een salaris heeft toch ook te maken met complexiteit en niveau van een functie? De stof die je als leerkracht b.o. moet overbrengen is totaal niet te vergelijken met bijv een vak als biologie of Frans, en zo'n lerarenopleiding wordt over het algemeen een stuk moeilijker gevonden dan de pabo.
Ander puntje is dat ambtenaren in andere takken van sport met hbo vaak ook niet verder komen dan schaal 9. Dan is het toch erg lullig dat een leerkracht b.o. ineens veel meer gaat verdienen dan iemand met bijv een financiële of managementsfunctie bij een gemeente.
Alleen een zware functie door werkdruk en (licht) administratieve bijkomende taken rechtvaardigt toch geen hoger salaris?
lemoos2 schreef:
15-09-2017 23:07
Teveel concurrentie hier. De agrarische school naast ons runt al een grote shop. Wel deels gefinancierd door het Rijk met die subsidie voor zonnepanelen.
Wij doen het ook zo inderdaad. Het geld wassen we in de wasserij wit.
MoirenPhae schreef:
15-09-2017 23:05
Hoe kom je daar nou bij?
Sommige leraren zijn Mbo opgeleid andere hbo of vwo en hoe hoger de opleiding hoe hoger het salaris, zo werkt dat nou eenmaal.
Wageningen1985 schreef:
15-09-2017 23:10
Sommige leraren zijn Mbo opgeleid andere hbo of vwo en hoe hoger de opleiding hoe hoger het salaris, zo werkt dat nou eenmaal.
Het is minimaal HBO.
Wageningen1985 schreef:
Er bestaat geen mbo lerarenopleiding.
Wageningen1985 schreef:
15-09-2017 23:08
En ik denk dat je evenveel verdiend als kassameisje bij de Ah als bij de jumbo, dat is nou eenmaal afgesproken en zo werkt het in heel veel sectoren.
.
Nee hoor, daar is wel een minimum cao-loon maar geen maximum. Het staat de eigenaar/bedrijfsleider vrij om iemand boven coa-niveau te betalen. Toegeven, gebeurt niet snel maar het kan.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 15-09-2017 23:13
0.12% gewijzigd
Wageningen1985 schreef:
15-09-2017 23:03
Leraren zijn toch ook op een verschillend niveau opgeleid, is dus helemaal geen rare vergelijking, mensen verdienen nou eenmaal meer of minder ookal werken ze in dezelfde sector. Vind je gek dat die ouders klagen over die onzinstaking, die moeten het maar uitzoeken met hun kind.
Ik heb zelf in het voortgezet onderwijs lesgegeven, waar dus hogere salarissen worden betaald. Ik had veel minder administratieve rompslomp en onbetaalde overuren dan in het PO. Ik had geen lastige ouders op de stoep, ik hoefde geen leerlingendossiers bij te houden en had geen schoonmaakavonden of andere onzin. Jammer dat je zo slecht op de hoogte bent van wat het werk echt inhoudt. Ik werk nu al weer jaren in het bedrijfsleven en heb een drukke baan met veel verantwoording en vaak ook de nodige stress. Toch is een dag op kantoor minder vermoeiend dan een dag voor de klas. Simpelweg omdat een klas vol kinderen je heel veel energie kost.
lemoos2 schreef:
15-09-2017 23:11
Het is minimaal HBO.
Klassenassistenten toch niet?
Wageningen1985 schreef:
15-09-2017 23:13
Dat zijn geen docenten, maar assistenten.
Wageningen1985 schreef:
Je weet er wel heel weinig van. Met welke MBO-opleiding kun je dan voor de klas staan?
Wageningen1985 schreef:
Dat zijn toch geen leerkrachten? Het werk van een klassenassistent is iets heel anders dan dat van een leerkracht.
vrouwjagersma schreef:
15-09-2017 22:25
Het hele punt van staken, ik zeg het nog maar weer eens, is dat het pijn doet. Als het geen pijn doet, helpt het namelijk niet. Ik snap echt dat je baalt, omdat jij er dingen voor moet regelen en ik begrijp echt dat het vervelend is. Maar hun probleem is ook jouw probleem, want zij proberen 25+ uur in de week ook jouw kinderen basiskennis voor hun verdere leven bij te brengen. Jij hebt er ook alle belang bij dat jouw kinderen door gekwalificeerd en tevreden leerkrachten worden opgeleid.
Daar ben ik het dan wel weer gedeeltelijk mee eens. Wel vind ik het nog steeds jammer dat het allemaal nu om het salaris gaat. En eerst was het voor meer handen in de klas, kleinere klassen etc. Waar ik bang voor ben is dat ze stoppen zodra ze genoeg salaris ontvangen en dat de rest niet meer van de grond gaat komen.

En ja, de overheid lacht. Wat zal hun het boeien dat ouders krom moeten gaan liggen? Want velen kunnen aan het einde van het jaar geen vrij meer krijgen en de kinderopvang krijgt een extra boost. Dus dat boeit ze niks want het geld komt toch wel binnen. De mensen die wel uren opnemen werken bijvoorbeeld in het weekend nog even extra wat weg zonder uren te schrijven. (kan in mijn job jammer genoeg niet. En denk niet dat ik mijn gesprekken met klanten moet gaan voeren met mijn kids erbij hahaha)
Wageningen1985 schreef:
Het gaat om lerarensalarissen... schaal LA versus LB, LC en LD
Wageningen1985 schreef:
.
Klassenassistenten geven geen les. Dat is mbo2 of 3. Die kopieeren, leggen materialen klaar, spoelen kwasten uit, strikken veters etc. Is geen werk in te vinden, geen school die daar geld voor heeft.

Onderwijsassistent is mbo4, die geeft les aan kleine groepjes kinderen of houdt toezicht in de klas terwijl de leerkracht met een groepje kinderen werkt in de klas.

Heeft dus nooit een eigen klas, maakt geen groeps- of handelingsplannen, houdt geen oudergesprekken. Heeft geen eindverantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
15-09-2017 23:08
En ik denk dat je evenveel verdiend als kassameisje bij de Ah als bij de jumbo, dat is nou eenmaal afgesproken en zo werkt het in heel veel sectoren.
En ik denk dat je eerst zelf weleens de schoolbanken in mag. En mbo-er die leerkracht is?
Kijk dat je er niets van weet en begrijpt, prima. Houd dan gewoon je tetter.

En idd wat een schande dat ouders dan zélf voor hun kind moeten zorgen. Het is me ook allemaal wat tegenwoordig.
maylo schreef:
15-09-2017 23:15
Daar ben ik het dan wel weer gedeeltelijk mee eens. Wel vind ik het nog steeds jammer dat het allemaal nu om het salaris gaat. En eerst was het voor meer handen in de klas, kleinere klassen etc. Waar ik bang voor ben is dat ze stoppen zodra ze genoeg salaris ontvangen en dat de rest niet meer van de grond gaat komen.

En ja, de overheid lacht. Wat zal hun het boeien dat ouders krom moeten gaan liggen? Want velen kunnen aan het einde van het jaar geen vrij meer krijgen en de kinderopvang krijgt een extra boost. Dus dat boeit ze niks want het geld komt toch wel binnen. De mensen die wel uren opnemen werken bijvoorbeeld in het weekend nog even extra wat weg zonder uren te schrijven. (kan in mijn job jammer genoeg niet. En denk niet dat ik mijn gesprekken met klanten moet gaan voeren met mijn kids erbij hahaha)
Het lerarentekort is enorm aan het worden en steeds minder mensen kiezen nog voor een lerarenopleiding. Onder andere omdat het krap is er een gezin mee te onderhouden.
Er is een soort hoop dat wanneer het salaris omhoog gaat er ook weer meer mensen voor het vak kiezen.
MoirenPhae schreef:
15-09-2017 23:24
Het lerarentekort is enorm aan het worden en steeds minder mensen kiezen nog voor een lerarenopleiding. Onder andere omdat het krap is er een gezin mee te onderhouden.
Er is een soort hoop dat wanneer het salaris omhoog gaat er ook weer meer mensen voor het vak kiezen.
.
Tja en dan krijgen we steeds vaker dat er dus wel onderwijsassistenten voor de klas staan. Ik heb afgelopen half jaar regelmatig als invaller voor de klas gestaan met mijn mbo4. Drie keer op een school waar ik verder niet bekend was. Die hadden liever iets dan niets uit de invalpool. Je moet er toch niet aan denken dat dat vaker voor gaat komen. Ik overleef zo'n dagje wel en de kinderen ook hoor, maar ik kan natuurlijk nooit de kwaliteit leveren die een leerkracht wel kan leveren. Stel dat zoiets meerdere dagen achter elkaar gebeurt, dat kan toch niet?
Pientjexxxx schreef:
12-09-2017 17:50
Dan vrees ik het ergste als ik de laatste plannen van Edith Schippers hoor. Zij wil (met name in de 4 grote steden) meer doorstroming van MBO'ers naar de PABO. De leerlingen die nu niet aan de eisen van de PABO (de toetsen voor taal, rekenen, aardrijkskunde enz.) voldoen, moeten na een schakelklas van een paar maanden voldoende bijgespijkerd zijn om toch naar de PABO te kunnen. Zo kunnen in de grote steden ook meer allochtonen doorstromen.

Nu dacht ik dat er juist meer universitair geschoolde leerkrachten zouden moeten komen, maar dit beleid staat daar haaks op. Ik ben bang dat de lat alleen maar lager gelegd gaat worden, om zo meer leerkrachten te kunnen opleiden. Ik vraag mij alleen af of het onderwijs gebaat is bij leerkrachten die zeer waarschijnlijk niet erg capabel zullen zijn. Het enige voordeel is dat je geen kinderen naar huis hoeft te sturen.
Je denkt toch niet dat een universitair geschoold iemand zich voor het leerkrachtenkarretje laat spannen voor zo'n schijtloontje?! Nee.... die kijken wel uit! En gelijk hebben ze.
Mevrouw Schippers weet donders goed dat mensen die minder in hun mars hebben makkelijker uit te knijpen zijn. Die kunnen geen kant op.
south schreef:
15-09-2017 23:35
Je denkt toch niet dat een universitair geschoold iemand zich voor het leerkrachtenkarretje laat spannen voor zo'n schijtloontje?! Nee.... die kijken wel uit! En gelijk hebben ze.
Mevrouw Schippers weet donders goed dat mensen die minder in hun mars hebben makkelijker uit te knijpen zijn. Die kunnen geen kant op.
Wat denigrerend.
south schreef:
15-09-2017 23:35
Ik weet niet of iemand die universitair geschoold is per se een betere leerkracht zal zijn. Volgens mij moet je als leerkracht ook bepaalde eigenschappen hebben en leerlingen kunnen aanvoelen. Niet alles is te leren. Het is alleen erg jammer dat in het onderwijs zeer goed presterende leerkrachten niet meer verdienen dan hun zwakke collega's. Hooguit kun je als bijvoorbeeld IB'er in een hogere loonschaal terecht komen.
MoirenPhae schreef:
15-09-2017 23:38
Wat denigrerend.
Enorm.
EvaHier2 schreef:
15-09-2017 23:44
Enorm.
Ik weet niet of South het zo bedoelt als dat het hier overkomt. Ze heeft wel gelijk dat niemand een master wil gaan doen om dan vervolgens met zo'n salaris te worden afgescheept. Aan de andere kant is het ook niet eerlijk als je universitair geschoolde leerkrachten meer gaat betalen dan HBO-leerkrachten die precies hetzelfde werk doen.
Pientjexxxx schreef:
15-09-2017 23:55
Ik weet niet of South het zo bedoelt als dat het hier overkomt. Ze heeft wel gelijk dat niemand een master wil gaan doen om dan vervolgens met zo'n salaris te worden afgescheept. Aan de andere kant is het ook niet eerlijk als je universitair geschoolde leerkrachten meer gaat betalen dan HBO-leerkrachten die precies hetzelfde werk doen.
Ik had op mijn sloffen de uni kunnen doen en koos voor hbo (geen pabo), omdat dat veel beter aansloot bij wat ik wilde doen. Dus idd minder salaris, wel leuker werk.
Exact daarom ook geen eerstegraads.

Of dat dan ook maakt dat ik minder in mijn mars heb vind ik wat dubieus.
Daarbij, ik nodig iedereen die dat denkt om een weekje mee te doen :D
anoniem_338027 wijzigde dit bericht op 16-09-2017 00:04
0.39% gewijzigd
Pientjexxxx schreef:
15-09-2017 23:55
Tja ik heb ook een master. Dat stukje over minder in je mars hebben komt vrij denigrerend over. Alsof je niets kunt dus maar leerkracht wordt en dan niet meer kunt verwachten dan een schijtsalaris
Overigens als men hoger opgeleiden wil en die dus ook andere taken erbij geven dan vind ik een ander salaris fair.
MoirenPhae schreef:
15-09-2017 23:58
Ik had op mijn sloffen de uni kunnen doen en koos voor hbo (geen pabo), omdat dat veel beter aansloot bij wat ik wilde doen. Dus idd minder salaris, wel leuker werk.
Exact daarom ook geen eerstegraads.

Of dat dan ook maakt dat ik minder in mijn mars heb vind ik wat dubieus.
Daarbij, ik nodig iedereen die dat de kat uit om een weekje mee te doen :D
Je hebt goede en slechte leerkrachten, net zoals je goede en slechte artsen hebt. Dat geldt voor iedere beroepsgroep. Het is alleen erg jammer dat een hele beroepsgroep wordt afgerekend op die paar juffen die blijkbaar moeite hebben met spellen en niet voor de klas horen te staan.

Ik vind het een domme zet dat Edith Schippers nu weer met zo'n onzalig plan op de proppen komt om meer (zwakke) MBO'ers door te laten stromen naar de PABO.
Pientjexxxx schreef:
16-09-2017 00:07
Je hebt goede en slechte leerkrachten, net zoals je goede en slechte artsen hebt. Dat geldt voor iedere beroepsgroep. Het is alleen erg jammer dat een hele beroepsgroep wordt afgerekend op die paar juffen die blijkbaar moeite hebben met spellen en niet voor de klas horen te staan.

Ik vind het een domme zet dat Edith Schippers nu weer met zo'n onzalig plan op de proppen komt om meer (zwakke) MBO'ers door te laten stromen naar de PABO.
Als ze aan exact dezelfde norm moeten voldoen scheidt het kaf zich vanzelf van het koren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven