Lerarensalarissen

30-08-2017 18:15 748 berichten
Ik hoop niet dat ik nu alle lesgevende forummers op mijn nek krijg maar vroeg me iets af over de kwestie lerarensalarissen. Ik begrijp uit de meest recente nieuwsberichten dat het kabinet de salarissen voor leerkrachten basisonderwijs gelijk wil gaan trekken met de tweedegraads leerkracht op het voortgezet onderwijs. Is dat wel 'eerlijk' als je kijkt naar de inhoud van de functie? Qua belasting geloof ik heus wel dat dat aan elkaar gelijk is, maar een salaris heeft toch ook te maken met complexiteit en niveau van een functie? De stof die je als leerkracht b.o. moet overbrengen is totaal niet te vergelijken met bijv een vak als biologie of Frans, en zo'n lerarenopleiding wordt over het algemeen een stuk moeilijker gevonden dan de pabo.
Ander puntje is dat ambtenaren in andere takken van sport met hbo vaak ook niet verder komen dan schaal 9. Dan is het toch erg lullig dat een leerkracht b.o. ineens veel meer gaat verdienen dan iemand met bijv een financiële of managementsfunctie bij een gemeente.
Alleen een zware functie door werkdruk en (licht) administratieve bijkomende taken rechtvaardigt toch geen hoger salaris?
Leraren klagrn over de werkdruk en over het salaris. Nu komtver geld bij maar zijn ze dan geholpen mbt de werkdruk?

Dit klopt van geen kanten. Mijn mening is dat ze gewoon meer geld willen. Punt

Dus nu ze dat krijgen wordt hun werk minder zwaar?
Wageningen1985 schreef:
30-08-2017 18:50
Waarom leraren wel en mensen in de zorg niet?
Wat let ze om te gaan staken?
Van mij mogen de salarissen in het BO best omhoog, maar dan liefst in een pakket met maatregelen:
- hoge eisen aan vakbekwaamheid. Leraren die spelfouten of rekenfouten maken er uit.
- meer onafhankelijkheid voor scholen om zelf in te vullen wat ze wel en niet doen, en leraren in het bestuur die meer doen aan leerinhoud en minder aan allerlei tralala eromheen
- grotere aanstellingen en minder gefrut met kleine baantjes, invalpools en tijdelijke aanstellingen
- hoger salaris.

Ik verwacht dat daardoor het vak aantrekkelijker wordt, ook voor mannen, dat het werk lichter wordt, en de kwaliteit hoger.
2Italy2 schreef:
30-08-2017 19:52
Wat let ze om te gaan staken?
Geen idee, misschien zijn mensen in de zorg niet zulke zeurkousen als leraren.
Alle reacties Link kopieren
Eerst maar eens maatregelen om de werkdruk te verlagen, maar ook strengere eisen wat betreft vakbekwaamheid, zoals Fluithaas ook schrijft.

Als de werkdruk verlaagd wordt, de klassen kleiner zijn en er niet om de haverklap van methode wordt veranderd, scheelt dat al veel.

De salarissen vind ik eerlijk gezegd zo slecht niet.
Wageningen1985 schreef:
30-08-2017 19:59
Geen idee, misschien zijn mensen in de zorg niet zulke zeurkousen als leraren.
Of nemen ze genoegen met in verhouding laag salaris ten opzichte geleverde arbeid. Ook wel weer jammer.

Politie mag er ook wel wat bij.

Ach...hadden we de gulden nog maar. Dan hadden we een dubbel salaris gehad.
Mevrouw75 schreef:
30-08-2017 19:13
https://onderwijs.cnvconnectief.nl/file ... 6_2017.pdf

Even snel van de cnv-site.
Je moet naar de Lb kijken.

Dat hebben wij best goed voor elkaar weten te krijgen, niet waar?
Toen ik 11 jaar geleden begon was het ongeveer 2200 voor Lb 1.
:O

Startend bij €2601 !!
Ja, dan hebben jullie het zeker goed voor elkaar!

Startsalaris in sectoren als GGZ, medische zorg, gehandicaptenzorg, jeugdzorg is tussen de €1700 en €2300 voor een startende HBO-er.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 30-08-2017 20:11
12.92% gewijzigd
Wageningen1985 schreef:
30-08-2017 19:59
Geen idee, misschien zijn mensen in de zorg niet zulke zeurkousen als leraren.
Of nemen ze genoegen met in verhouding laag salaris ten opzichte geleverde arbeid. Ook wel weer jammer.

Politie mag er ook wel wat bij.

Ach...hadden we de gulden nog maar. Dan hadden we een dubbel salaris gehad.
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 20:05
:O

Startend bij €2601 !!
Ja, dan hebben jullie het zeker goed voor elkaar!
Gek dat men dan niet staat te dringen om voor de klas te kunnen staan. Riant salaris. Super veel vakantie. Perfecte baan!!!
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
30-08-2017 19:58
Van mij mogen de salarissen in het BO best omhoog, maar dan liefst in een pakket met maatregelen:
- hoge eisen aan vakbekwaamheid. Leraren die spelfouten of rekenfouten maken er uit.
- meer onafhankelijkheid voor scholen om zelf in te vullen wat ze wel en niet doen, en leraren in het bestuur die meer doen aan leerinhoud en minder aan allerlei tralala eromheen
- grotere aanstellingen en minder gefrut met kleine baantjes, invalpools en tijdelijke aanstellingen
- hoger salaris.

Ik verwacht dat daardoor het vak aantrekkelijker wordt, ook voor mannen, dat het werk lichter wordt, en de kwaliteit hoger.
Hier ben ik het geheel mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Staken zou niet nodig moeten zijn voor een normaal salaris.
Ik zou als wijkverpleegkundige ook niet weten hoe. Insuline niet geven? Zorgtijd halveren? Allemaal onmogelijk (zorgtijd kan ook niet krapper) en in een verpleeghuis staken..ehh...niet douchrn ofzo?(oh wacht...de douchedag bestaat al ) ook daar is staken geen optie.

Ik vind geld naar de leerkrachten moet gaan naar werkdruk verlichting als eerste.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
30-08-2017 18:31
Ik keek naar het salaris van een leekracht basisschool en was meer dan een hbo verpleegkundige. Als ze dan gaan klagen dat ze na 6 weken zomervakantie effectief maar vier weken hebben dan kennen ze de zomerdrukte in andere sectoren niet (zorg bv )
Verder een leerkracht van een mbo of hbo heeft doorgaans 2 hbo's of een uni achter de rug..dat zou niet hetzelfde kwa beloning moeten zijn.

Dat de regeldruk en administratie sterk verlicht moet..daar moet wel op ingezet...zo ook beter geld voor kleinere klassen..dat scheelt automatisch werkdruk en ook fijn voor de leerlingen.
Hier een leerkracht. Ik ben het grotendeels met je eens. Er zijn maar weinig leraren bij wie de grootste ontevredenheid zit in het salaris.
Nu heb ik weinig sterke argumenten gehoord hoor, waarom het salaris op het VO hoger is dan op het PO. Leraren in het PO hebben ook steeds vaker een WO-opleiding, waardoor dat argument ook niet lang meer houdbaar is.

Maar het gaat om de kinderen. Iedere collega die ik spreek gaat het om de kinderen. Echt. Het ontbreken van tijd om de leerlingen van goed onderwijs te kunnen voorzien. Het wegsluipen van de tijd die gaat zitten in de steeds mondigere ouders (die ook in het weekend direct antwoord eisen), de vele overleggen en administratie.

Stop met het zien van actievoeren als klaagzang over het salaris. Zie het als leerkrachten die zich met hart en ziel willen inzetten voor onze kinderen, voor de toekomst. En vrees voor de toekomst, er zijn genoeg scholen in regio Noord die maandag beginnen, maar de formatie nog niet rond hebben, vanwege het oplopende tekort.
2Italy2 schreef:
30-08-2017 19:52
Wat let ze om te gaan staken?
Werkgevers.

Maar ik begrijp dat het weer opbieden is wat betreft wie het het zwaarst heeft en wie het beste draagt zonder te klagen.

Ik vind mijn werk geweldig en mijn salaris is niet hoog, zeker niet voor het werk dat ik doe. Ik zit al een aantal jaar op de max en ga gewoon de rest van mijn werkende leven niet meer omhoog. Ik heb trouwens niet eens de vakanties.

Mijn werk is zo bevredigend dat er natuurlijk geen geld bij hoeft. Vandaar dat wij standaard 3fte te kort komen en dan reken ik de langdurig zieken niet mee.
Onvoorstelbaar dat er gewoon géén personeel te vinden is voor mijn werkveld.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, waarom wordt de zorg steeds betrokken bij de discussie over het onderwijs? Ja, ik vind ook dat er zeker wat moet veranderen in de zorg. Maar wat heeft dat toch te maken met het onderwijs? In ieder nieuwsbericht, ieder topic, iedere discussie over het onderwijs worden de salarissen in de zorg genoemd. Betekent dat dat het onderwijs niet aan de bel mag trekken omdat het in de zorg niet goed geregeld is? Kunnen de zorgen rondom het onderwijs én de zorg niet naast elkaar bestaan?
Fluithaas schreef:
30-08-2017 19:58
Van mij mogen de salarissen in het BO best omhoog, maar dan liefst in een pakket met maatregelen:
- hoge eisen aan vakbekwaamheid. Leraren die spelfouten of rekenfouten maken er uit.
- meer onafhankelijkheid voor scholen om zelf in te vullen wat ze wel en niet doen, en leraren in het bestuur die meer doen aan leerinhoud en minder aan allerlei tralala eromheen
- grotere aanstellingen en minder gefrut met kleine baantjes, invalpools en tijdelijke aanstellingen
- hoger salaris.

Ik verwacht dat daardoor het vak aantrekkelijker wordt, ook voor mannen, dat het werk lichter wordt, en de kwaliteit hoger.
En ik denk ook....
- afschaffen passend onderwijs.
- zeikende en grootbekkende ouders moeten een andere school zoeken.
- afschaffen van 'zwarte' scholen.
- kleinere klassen.
- afschaffen van schoolreisjes e.d. vanwege aansprakelijkheid en eventele rechtzaken.
- NT2 kinderen eerst Nederlands leren op speciale scholen. Dan pas in de klas.
- landelijk continu model invoeren.
- nutteloze cursussen afschaffen.
- lerarenregister opdoeken.
- onderwijs'vernieuwingen' toetsen in de praktijk, anders niet invoeren.
- directeuren weer voor de klas.
- afschaffen van allerlei 'ogen' die de leerkrachten betuttelen.
- afschaffen van werkgroepen.
- afschaffen van allerlei gastlessen over allerlei geneuzel wat niks met het onderwijs te maken heeft.


Kortom....gewoon weer lesgeven. Verder niks. Dan komen de mannen weer terug. Hoop ik.
Verkademeisje schreef:
30-08-2017 20:21
Overigens, waarom wordt de zorg steeds betrokken bij de discussie over het onderwijs? Ja, ik vind ook dat er zeker wat moet veranderen in de zorg. Maar wat heeft dat toch te maken met het onderwijs? In ieder nieuwsbericht, ieder topic, iedere discussie over het onderwijs worden de salarissen in de zorg genoemd. Betekent dat dat het onderwijs niet aan de bel mag trekken omdat het in de zorg niet goed geregeld is? Kunnen de zorgen rondom het onderwijs én de zorg niet naast elkaar bestaan?
Ik denk dat het komt omdat ze op vergelijkbare manier gefinancieerd worden en dat geld uit ongeveer dezelfde pot komt.

Ik vind zeker dat er wat moet veranderen in het onderwijs, ik zou het zelf niet willen op het moment, in het basisonderwijs werken. Maar ik vind niet dat het geld dat in het onderwijs geïnvesteerd wordt in salarissen gestopt moet worden. Daar los je het minst mee op naar mijn idee. Het kost alleen meer geld en alle problemen blijven bestaan. Het is me overigens niet duidelijk waarom een startende leerkracht in het voortgezet onderwijs meer verdient dan een startende leerkracht in het basisonderwijs of hoe dat ooit zo is gekomen en of het terecht is of niet. Maar inmiddels is dat nu eenmaal zoals het is.

Als ik kijk naar mijn eigen werkgebied (hiervoor al genoemd) zou ik veel liever hebben dat extra geld in de kwaliteit en bureaucratische rompslomp zou worden gestopt zodat ik prettiger en makkelijker mijn werk kan doen, zodat de werkdruk enigszins verlaagd zou kunnen worden. Meer verdienen lost voor mij daarin niks op. Dat ik geen riant salaris verdien hoort bij mijn werkgebied en omdat het over de zorg, ontwikkeling en veiligheid van onze kinderen gaat heb ik eerlijk gezegd liever dat het geld naar de inhoud gaat. Maar dat komt ook omdat ik in de loop van de jaren wel door werkervaring meer ben gaan verdienen en ook een schaal omhoog heb kunnen gaan door een functie met meer verantwoordelijkheid. In het begin rende ik de benen uit mijn lijf en werkte ik onregelmatig en vond ik dat ik weinig daarvoor verdiende.

Maar het staat de leraren uiteraard vrij om meer te willen verdienen. Ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is.
Even voor mijn begrip hoeveel verdient men dan ruweg in het BO en hoeveel scheelt dat dan ruweg met het VO? Ik heb daar eerlijk geen idee van.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uit het onderwijs gegaan omdat ik de werkdruk te hoog vond, ondanks de vakanties.

Mijn huidige baan is zoveel fijner, minder werkdruk, ondanks ik nu nog maar 4 weken vakantie op kan nemen.

Nooit meer onderwijs voor mij.

Op de koop toe, verdien ik nu ook nog eens 500 netto meer. Ik ben van 1500 netto per maand naar 2050 netto per maand gegaan (32 uur)
shamrock wijzigde dit bericht op 30-08-2017 20:55
1.97% gewijzigd
Here I am - now what are your other two wishes...
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 20:39
Ik denk dat het komt omdat ze op vergelijkbare manier gefinancieerd worden en dat geld uit ongeveer dezelfde pot komt.

Ik vind zeker dat er wat moet veranderen in het onderwijs, ik zou het zelf niet willen op het moment, in het basisonderwijs werken. Maar ik vind niet dat het geld dat in het onderwijs geïnvesteerd wordt in salarissen gestopt moet worden. Daar los je het minst mee op naar mijn idee. Het kost alleen meer geld en alle problemen blijven bestaan. Het is me overigens niet duidelijk waarom een startende leerkracht in het voortgezet onderwijs meer verdient dan een startende leerkracht in het basisonderwijs of hoe dat ooit zo is gekomen en of het terecht is of niet. Maar inmiddels is dat nu eenmaal zoals het is.

Als ik kijk naar mijn eigen werkgebied (hiervoor al genoemd) zou ik veel liever hebben dat extra geld in de kwaliteit en bureaucratische rompslomp zou worden gestopt zodat ik prettiger en makkelijker mijn werk kan doen, zodat de werkdruk enigszins verlaagd zou kunnen worden. Meer verdienen lost voor mij daarin niks op. Dat ik geen riant salaris verdien hoort bij mijn werkgebied en omdat het over de zorg, ontwikkeling en veiligheid van onze kinderen gaat heb ik eerlijk gezegd liever dat het geld naar de inhoud gaat. Maar dat komt ook omdat ik in de loop van de jaren wel door werkervaring meer ben gaan verdienen en ook een schaal omhoog heb kunnen gaan door een functie met meer verantwoordelijkheid. In het begin rende ik de benen uit mijn lijf en werkte ik onregelmatig en vond ik dat ik weinig daarvoor verdiende.

Maar het staat de leraren uiteraard vrij om meer te willen verdienen. Ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is.
Ik ben het er volledig mee eens dat een hoger salaris de problemen zoals hoge werkdruk niet oplost. Nogmaals: ik ken geen leerkracht die bij wie het salaris in de top 3 van problemen in het onderwijs staat.
(Uiteraard zal er ook geen leerkracht nee zeggen tegen een hoger salaris. Maar het lost maar weinig op.)
HasseSimonsdochter schreef:
30-08-2017 20:44
Even voor mijn begrip hoeveel verdient men dan ruweg in het BO en hoeveel scheelt dat dan ruweg met het VO? Ik heb daar eerlijk geen idee van.
Dat is eerder in het topic genoemd.

In het primaire onderwijs startsalaris €2346
In het voortgezet onderwijs startsalaris €2601
ShamRock schreef:
30-08-2017 20:54
Ik ben uit het onderwijs gegaan omdat ik de werkdruk te hoog vond, ondanks de vakanties.

Mijn huidige baan is zoveel fijner, minder werkdruk, ondanks ik nu nog maar 4 weken vakantie op kan nemen.

Nooit meer onderwijs voor mij.

Op de koop toe, verdien ik nu ook nog eens 500 netto meer. Ik ben van 1500 netto per maand naar 2050 netto per maand gegaan (32 uur)
Begrijp ik het goed dat je als leerkracht in het BO 1500 netto verdient voor 4 dagen werken ? Of werk je dan 32 uur verdeeld over 5 dagen? En hoeveel vakantiedagen heb je dan? Is dit ook zo als je al 20 jaar ervaring hebt?
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 20:56
Dat is eerder in het topic genoemd.

In het primaire onderwijs startsalaris €2346
In het voortgezet onderwijs startsalaris €2601
Overheen gelezen, bruto?
HasseSimonsdochter schreef:
30-08-2017 21:00
Overheen gelezen, bruto?
Ja, gewoon eerste trede van salarisschaal.
Alle reacties Link kopieren
Leraren in het PO zitten vooral in LA. Het maximaal haalbare, na 15 jaar ervaring of meer, is als fulltimer 3482 euro bruto.
Leraren in het VO zitten in LB, maximaal 3978 euro of LC, maximaal 4639 euro.
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:00
Ja, gewoon eerste trede van salarisschaal.
Ok nou dat is geen vetpot inderdaad. Kan me voorstellen dat het niet in verhouding staat met de verantwoordelijkheid en het gezeur met sommige ouders. Hoeveel vakantiedagen hebben jullie dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven