Mag ik nog wel vrouw zijn?

01-08-2021 21:49 407 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het circulerende artikel over moedermelk/mensenmelk vroeg ik mij af of ik nog wél een vrouw mag zijn.

Mag een trotse vrouw zijn nog wel? Is het erg als ik in bepaalde situaties juist níet over 1 kam geschoren wil worden met een man juist omdat ik een vrouw ben?

Ik wil een vrouw blijven!


https://www.telegraaf.nl/vrouw/56700203 ... m-aandacht
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
02-08-2021 08:50
Ik begin wel steeds meer irritatie puntjes te krijgen.
Zo zijn er steeds meer gedeelde toiletten. Deze zijn vuiler, stinken, toiletbril onder de pis. Bovendien kan ik nu nergens meer even rustig mijn bh of ondergoed goeddoen zonder me in zo een krap pishok te moeten wringen waarbij ik eigenlijk liever de muren niet aanraak. Terwijl het mij niks interesseert als een transgender vrouw het vrouwentoilet wil gebruiken. Kom er gerust bij.

Bovendien voel ik mij op en top vrouw. Ik wil niet aangesproken worden met onzijdige termen op plekken waar ik een individu ben. Beste reiziger of klant? Prima. Maar mensenmelk? Nee. Ik ben een moeder. Een vrouw. Voor die paar mensen die zich identificeren als man maar wel een kind op de wereld zetten en melk produceren, die mensen spreek ik met liefde en respect aan met 'mensenmelk' als ze dat willen. Maar dat dit in de hele maatschappij maar zou moeten veranderen? Ik wil als vrouw worden aangesproken. Waarom telt dat minder mee dan mensen die juist niet als vrouw (of man) willen worden aangesproken?

Het wordt allemaal zo gigantisch opgeblazen. Laten we gewoon iedereen aanspreken hoe iemand specifiek dit zelf wil. Ik ken maar 1 transgender maar ik heb hem de eerste keer gevraagd hoe hij graag aangesproken wilde worden. Vond hij prettig, gaf dit aan, en dat is wat wij nu aan houden. Dan is het toch opgelost? Iedereen tevreden.
:couple: eens.
Ik heb alleen de TO gelezen en daarin schoot het woord mensenmelk bij mij al door het verkeerde keelgat. Wat een idioterie is dit weer.

Ben niet tegen lhbtq, prima leven en laten leven maar dat hele idiote woke gedoe slaat door. Doe ff normaal zeg.
Volgens mij is het ook een kleine groep die hier mee komt.

Ik zie Nikkie de jager of Liza Lois of Kelly van der veer niet dit soort uitspraken doen.
Het is voor sommigen nooit genoeg en het lijken wel eens stel stampende kleuters dat vraagt om aandacht.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 07:57
Ik wijs transgenders niet af, vind alleen niet dat ik het over alles met ze eens moet zijn, omdat ze anders gekwetst kunnen raken, dat is iets anders. Als ik een transgender ontmoet behandel ik die net als ieder ander, en noem die persoon haar of hem zoals die persoon dat graag wil. Maar als die persoon om mijn mening zou vragen zou ik niet liegen en zeggen dat ik vind dat een transvrouw hetzelfde is als een biologische vrouw. Dat zou ik ook niet ongevraagd roepen ofzo, maar desgevraagd ga ik niet liegen.
Zo denk ik er ook over.
Maar ik beland denk ik toch niet gauw in zo'n discussie, dus who cares?
Rustig aan moonpoppy.
Alle reacties Link kopieren
Juliette schreef:
02-08-2021 09:07
Ik heb alleen de TO gelezen en daarin schoot het woord mensenmelk bij mij al door het verkeerde keelgat. Wat een idioterie is dit weer.

Ben niet tegen lhbtq, prima leven en laten leven maar dat hele idiote woke gedoe slaat door. Doe ff normaal zeg.
Volgens mij is het ook een kleine groep die hier mee komt.

Ik zie Nikkie de jager of Liza Lois of Kelly van der veer niet dit soort uitspraken doen.
Het is voor sommigen nooit genoeg en het lijken wel eens stel stampende kleuters dat vraagt om aandacht.
Maar heb je je ook verdiept in waar het om gaat? Het gaat er niet om dat jij het mensenmelk zou moeten noemen, er zijn een paar mensen die het zelf graag mensenmelk noemen. Mensen die jij in het dagelijks leven waarschijnlijk niet of nauwelijks tegenkomt, dus je hebt er geen greintje last van.

De heisa die erover ontstaat komt niet van de 'woke' mensen, maar van mensen als TO die het enorm opblazen en doen alsof ze geen vrouw of hetero meer mogen zijn. Terwijl er voor vrouwen en hetero's niks verandert. De stampende kleuters zijn de mensen die er hysterisch over doen op internet en er zelf dingen van maken die 100x verder gaan dan het kleine dingetje voor die paar mensen.

Leven en laten leven, je zegt het zelf. Waarom zouden zij het niet zo mogen noemen, wat heb jij daar voor last van?
nicole123 wijzigde dit bericht op 02-08-2021 11:06
4.66% gewijzigd
Ik kon het artikel waarnaar verwezen wordt niet lezen, maar vanuit taalkundig perspectief vind ik het helemaal niet raar om het geen 'moedermelk' meer te noemen.
Alle zoogdieren hebben namelijk moeders die melk geven en mensenbaby's hebben mensenmelk nodig.
Juliette schreef:
02-08-2021 09:07
Ik heb alleen de TO gelezen en daarin schoot het woord mensenmelk bij mij al door het verkeerde keelgat. Wat een idioterie is dit weer.

Ben niet tegen lhbtq, prima leven en laten leven maar dat hele idiote woke gedoe slaat door. Doe ff normaal zeg.
Volgens mij is het ook een kleine groep die hier mee komt.

Ik zie Nikkie de jager of Liza Lois of Kelly van der veer niet dit soort uitspraken doen.
Het is voor sommigen nooit genoeg en het lijken wel eens stel stampende kleuters dat vraagt om aandacht.
Als er iemand hier overkomt als een stampende kleuter ben jij het wel :lol:

En waarom? Hoe heb jij er last van als iemand graag aangeduid wil worden als mens in plaats van als man of vrouw? Berooft het je van je levensgeluk? Ik begrijp echt heel die woede niet.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
02-08-2021 08:50
Ik begin wel steeds meer irritatie puntjes te krijgen.
Zo zijn er steeds meer gedeelde toiletten. Deze zijn vuiler, stinken, toiletbril onder de pis. Bovendien kan ik nu nergens meer even rustig mijn bh of ondergoed goeddoen zonder me in zo een krap pishok te moeten wringen waarbij ik eigenlijk liever de muren niet aanraak. Terwijl het mij niks interesseert als een transgender vrouw het vrouwentoilet wil gebruiken. Kom er gerust bij.

Bovendien voel ik mij op en top vrouw. Ik wil niet aangesproken worden met onzijdige termen op plekken waar ik een individu ben. Beste reiziger of klant? Prima. Maar mensenmelk? Nee. Ik ben een moeder. Een vrouw. Voor die paar mensen die zich identificeren als man maar wel een kind op de wereld zetten en melk produceren, die mensen spreek ik met liefde en respect aan met 'mensenmelk' als ze dat willen. Maar dat dit in de hele maatschappij maar zou moeten veranderen? Ik wil als vrouw worden aangesproken. Waarom telt dat minder mee dan mensen die juist niet als vrouw (of man) willen worden aangesproken?

Het wordt allemaal zo gigantisch opgeblazen. Laten we gewoon iedereen aanspreken hoe iemand specifiek dit zelf wil. Ik ken maar 1 transgender maar ik heb hem de eerste keer gevraagd hoe hij graag aangesproken wilde worden. Vond hij prettig, gaf dit aan, en dat is wat wij nu aan houden. Dan is het toch opgelost? Iedereen tevreden.
Ja, dat is ook precies waar dit topic en dat stukje van dat ziekenhuis in de UK over gaat. Dat voor de mensen die dat willen er een mogelijkheid is. Niet dat de hele maatschappij zich daarop moet aanpassen.
Er zijn alleen wat geframede artikelen de wereld in geschoten dat die woorden vervangen zouden worden en dat is dus juist niet zo.
Dus relax, je hoeft de barricaden niet op. Voor jou verandert er niets.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
02-08-2021 09:18
Ja, dat is ook precies waar dit topic en dat stukje van dat ziekenhuis in de UK over gaat. Dat voor de mensen die dat willen er een mogelijkheid is. Niet dat de hele maatschappij zich daarop moet aanpassen.
Er zijn alleen wat geframede artikelen de wereld in geschoten dat die woorden vervangen zouden worden en dat is dus juist niet zo.
Dus relax, je hoeft de barricaden niet op. Voor jou verandert er niets.
Alle artikelen zitten achter betaalmuren, wat al meerdere keren benoemd is, dus mijn reactie was op anderen in dit topic, niet op de artikelen.
Respectloze reactie. Ik 'ga de barricaden' helemaal niet op. Ik geef in een respectvolle post mijn mening. Beetje makkelijk he, mensen meteen in een hoek proberen weg te zetten als hysterisch, dan 'win' je sneller een argument als je de ander als excessief neerzet.

En er verandert voor mij wel iets door deze verschuiving van man/vrouw maatschappij naar genderneutrale maatschappij. Het gaat namelijk vaak niet om een toevoeging (man, vrouw, EN genderneutrale toiletten), maar om een wijziging (genderneutrale toiletten).
-
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
01-08-2021 22:14
https://www.bsuh.nhs.uk/maternity/wp-co ... rvices.pdf

Dit zijn de opgestelde guidelines. Het is idd niet vervangen van, maar de mogelijkheid bieden tot alternatieven. Het is opgesteld in samenspraak mét verschillende lgbtqia+ organisaties.

https://katelynburns.medium.com/no-that ... ca19fde8b0
Voor de mensen die later zijn ingeschakeld: Hierbij (de eerste link) de link waar alle ophef over gaat. Geen vervanging, jouw breastmilk blijft gewoon breastmilk. En voor die uitzondering is er een woord (cheastmilk) bijgekomen als men dat wil.
Wanna grow up to be
Be a debaser
moonpoppy schreef:
02-08-2021 08:50
Ik denk niet dat ik nog meeschrijf hier, omdat ik merk dat dat voor mij niet zo gezond is.

Ik heb door dit topic wel het inzicht gekregen waarom ik zo heftig reageer op dit soort dingen, die link had ik eerder nog niet gelegd.

Fijne dag iedereen.
:thumbsup:

Het Vivaforum heeft mij ook wel eens zo'n inzicht gegeven. Intensief, maar waardevol. Ik ben blij dat het forum blijft bestaan.

Relax. Kuier anders even een rondje en waardeer het nieuwe zelfinzicht dat je gekregen hebt :)
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
02-08-2021 09:23
Alle artikelen zitten achter betaalmuren, wat al meerdere keren benoemd is, dus mijn reactie was op anderen in dit topic, niet op de artikelen.
Respectloze reactie. Ik 'ga de barricaden' helemaal niet op. Ik geef in een respectvolle post mijn mening. Beetje makkelijk he, mensen meteen in een hoek proberen weg te zetten als hysterisch, dan 'win' je sneller een argument als je de ander als excessief neerzet.

En er verandert voor mij wel iets door deze verschuiving van man/vrouw maatschappij naar genderneutrale maatschappij. Het gaat namelijk vaak niet om een toevoeging (man, vrouw, EN genderneutrale toiletten), maar om een wijziging (genderneutrale toiletten).
Jeetje, ik wilde je alleen maar geruststellen. Uit je stukje begreep ik dat je bang was dat jouw moedermelk geen moedermelk meer genoemd mocht worden en dat wilde ik dus ontkrachten.! Je hoeft hierover geen irritatie puntjes te hebben en je wordt niet aangesproken met eenzijdige termen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
02-08-2021 09:32
Jeetje, ik wilde je alleen maar geruststellen. Uit je stukje begreep ik dat je bang was dat jouw moedermelk geen moedermelk meer genoemd mocht worden en dat wilde ik dus ontkrachten.! Je hoeft hierover geen irritatie puntjes te hebben en je wordt niet aangesproken met eenzijdige termen.
Ik snap het, ik las het anders maar dat is het gevaar van het geschreven woord, het gemis aan intonatie.
-
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 08:50
Ik stop er nu mee, ga zo dineren, want ik woon aan de andere kant van de wereld.

Ik denk niet dat ik nog meeschrijf hier, omdat ik merk dat dat voor mij niet zo gezond is.

Ik heb door dit topic wel het inzicht gekregen waarom ik zo heftig reageer op dit soort dingen, die link had ik eerder nog niet gelegd.

Fijne dag iedereen.
Eet smakelijk en bedankt voor je waardevolle bijdrage en duidelijke formulering. Ik kan mij er volledig in vinden.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
02-08-2021 09:23
Alle artikelen zitten achter betaalmuren, wat al meerdere keren benoemd is, dus mijn reactie was op anderen in dit topic, niet op de artikelen.
Respectloze reactie. Ik 'ga de barricaden' helemaal niet op. Ik geef in een respectvolle post mijn mening. Beetje makkelijk he, mensen meteen in een hoek proberen weg te zetten als hysterisch, dan 'win' je sneller een argument als je de ander als excessief neerzet.

En er verandert voor mij wel iets door deze verschuiving van man/vrouw maatschappij naar genderneutrale maatschappij. Het gaat namelijk vaak niet om een toevoeging (man, vrouw, EN genderneutrale toiletten), maar om een wijziging (genderneutrale toiletten).
Maar deze discussie gaat toch niet om genderneutrale toiletten? Daar ben ik ook niet zo voor, niet vanwege iets principieels, maar omdat ik niet op het gespetter van mannen wil zitten.

Het gaat in dit topic om die moedermelk en dat sommige mensen die het heel graag 'human milk' willen noemen dat nu mogen. Een TO die dat opklopt door te doen alsof iedereen het voortaan zo zou moeten noemen en dat zij daardoor geen vrouw meer mag zijn vind ik wel degelijk hysterisch. En de mensen hier die vervolgens gillen dat 'woke' mensen het allemaal zo groot maken die moeten eens in de spiegel kijken, want zij zijn zelf degenen die zo'n klein dingetje enorm opblazen.
Chienandalou schreef:
02-08-2021 09:23
Voor de mensen die later zijn ingeschakeld: Hierbij (de eerste link) de link waar alle ophef over gaat. Geen vervanging, jouw breastmilk blijft gewoon breastmilk. En voor die uitzondering is er een woord (cheastmilk) bijgekomen als men dat wil.
Dank voor de feiten, al relt het natuurlijk zoals altijd niet zo lekker met feiten maar gaat dat veel fijner met meninkjes.

Mooi gevonden neologisme trouwens.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 08:34
Dat betekend het in deze tijd wel, er is nu "cancel culture".

Maar je merkt het ook op dit forum, over sommige topics kunnen mensen niet meer normaal discusieren. En ik vind het oprecht gevaarlijk als mensen roepen, zoals ook hier, dat er meerdere "waarheden"zijn. Dat is niet zo. Niet over dit onderwerp. Een man kan geen kind baren, bijvoorbeeld, hoe gestoord is deze tijd dat ik nu iets controversieels zeg?!

Er zijn nu goede en foute meningen, en het enge is, dat de goede mening willen hebben vaak betekend dat je de wetenschappelijke feiten naast je neer moet leggen. Dat is niet o.k.
Weet je wat pas cancel culture was? Dat er maar twee smaakjes waren qua gender en qua seksuele voorkeur, en dat Je anders je mond moest houden, omdat je in de gevangenis kon belanden, de doodstraf kon krijgen of in elkaar getremd kon worden.

En dat laatste gebeurt hier dus nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
02-08-2021 09:38
Maar deze discussie gaat toch niet om genderneutrale toiletten? Daar ben ik ook niet zo voor, niet vanwege iets principieels, maar omdat ik niet op het gespetter van mannen wil zitten.

Het gaat in dit topic om die moedermelk en dat sommige mensen die het heel graag 'human milk' willen noemen dat nu mogen. Een TO die dat opklopt door te doen alsof iedereen het voortaan zo zou moeten noemen en dat zij daardoor geen vrouw meer mag zijn vind ik wel degelijk hysterisch. En de mensen hier die vervolgens gillen dat 'woke' mensen het allemaal zo groot maken die moeten eens in de spiegel kijken, want zij zijn zelf degenen die zo'n klein dingetje enorm opblazen.
De discussie mag wel veel breder getrokken worden hoor. Bijvoorbeeld of het vanuit wedstrijdelement gezien eerlijk is als een transgendervrouw meedoet aan de Olympische Spelen als vrouw.
1 punt eruit halen en dat kapot analyseren. Hysterisch iemand als racist of transfoob wegzetten alleen omdat niet iedereen mee wil gaan in het hele woke gebeuren.

Apart dat de mensen die zo niet in hokjes willen denken andere mensen graag wegzetten in een hokje als het zo uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
02-08-2021 09:23
Voor de mensen die later zijn ingeschakeld: Hierbij (de eerste link) de link waar alle ophef over gaat. Geen vervanging, jouw breastmilk blijft gewoon breastmilk. En voor die uitzondering is er een woord (cheastmilk) bijgekomen als men dat wil.
Ik begrijp het niet goed, omdat men in het Engels ook spreekt over ‘ breast cancer’ bij mannen. Het woord ‘ breast’ wordt dus nu al niet enkel voor vrouwen gebruikt. Dus waarom het hier ‘chest’ zou worden ?
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
02-08-2021 09:51
Ik begrijp het niet goed, omdat men in het Engels ook spreekt over ‘ breast cancer’ bij mannen. Het woord ‘ breast’ wordt dus nu al niet enkel voor vrouwen gebruikt. Dus waarom het hier ‘chest’ zou worden ?
Cheast.
Ik denk dat dat meer een taaldingetje is. Het gaat hier specifiek over (hypothetisch) een persoon die zich als man indentificeert, maar (nog) niet in transitie is. Als die persoon een kind baart, heeft die persoon vaak ook nog ‘gewoon’ vrouwenborsten. Die persoon zal misschien alleen niet als vrouw met behorende kenmerken willen worden aangesproken. En daar zijn enkele alternatieven voor bedacht.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Sierkussentje schreef:
02-08-2021 09:50
De discussie mag wel veel breder getrokken worden hoor. Bijvoorbeeld of het vanuit wedstrijdelement gezien eerlijk is als een transgendervrouw meedoet aan de Olympische Spelen als vrouw.
1 punt eruit halen en dat kapot analyseren. Hysterisch iemand als racist of transfoob wegzetten alleen omdat niet iedereen mee wil gaan in het hele woke gebeuren.

Apart dat de mensen die zo niet in hokjes willen denken andere mensen graag wegzetten in een hokje als het zo uitkomt.
Maar dan gooi je een heleboel verschillende dingen op één hoop. Ik vind transgenders in de sport iets heel anders dan hoe we toiletten inrichten of hoe iemand borstvoeding wel of niet zou mogen noemen. Van het ene hebben sommige andere mensen namelijk wel veel last en van het andere niet. Daar zou het over moeten gaan, niet bij alles wat met transgenders te maken heeft in een 'help, woke, ik mag geen vrouw meer zijn' spasme schieten. Dat er in een Brits ziekenhuis sommige mensen een andere term voor borstvoeding mogen hanteren daar heb jij toch geen enkele last van? Waarom zou je dat willen verbieden?
Alle reacties Link kopieren
En over 1 punt eruit halen en dat kapot analyseren: jij haalt toch alleen dat ene punt aan in je OP en - zonder het echt te analyseren - trek je er de hysterische reactie uit dat je geen vrouw meer zou mogen zijn? Als je genuanceerd wilt overkomen, schrijf dan een genuanceerde OP.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
02-08-2021 10:00
Cheast.
Ik denk dat dat meer een taaldingetje is. Het gaat hier specifiek over (hypothetisch) een persoon die zich als man indentificeert, maar (nog) niet in transitie is. Als die persoon een kind baart, heeft die persoon vaak ook nog ‘gewoon’ vrouwenborsten. Die persoon zal misschien alleen niet als vrouw met behorende kenmerken willen worden aangesproken. En daar zijn enkele alternatieven voor bedacht.
Ik heb een keer een moeder gezien die nog een baby kreeg vlak voor de transitie en ik had daar echt veel bewondering voor.
Ik had al een beetje moeite met de andere functies van mijn lichaam tijdens mijn zwangerschap, en je zag echt dat diegene 'eye on the prize' deed maar zo worstelde met het 'supervrouwelijke' van een zwangerschap.
Ik zat echt mee te leven, ik zag het zo voor me dat mijn man als enige optie op een kind dat zou moeten 'doorstaan' en ik had diep respect voor diegene. Het leek me niet makkelijk.
Als dit soort kleine gebaren dan helpen om iemand zich zichzelf te laten voelen waarom dan niet.
Als vrouw moet je juist solidair zijn met andere vrouwen vind ik, helemaal in de fase van net bevallen etc.
Alle reacties Link kopieren
Sierkussentje schreef:
02-08-2021 09:37
Eet smakelijk en bedankt voor je waardevolle bijdrage en duidelijke formulering. Ik kan mij er volledig in vinden.
Ja? Ook jij ziet de hele wereld als jouw gezin waarin iedereen jouw waarheid moet spreken of je anders een throwback krijgt? Bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
02-08-2021 10:05
En over 1 punt eruit halen en dat kapot analyseren: jij haalt toch alleen dat ene punt aan in je OP en - zonder het echt te analyseren - trek je er de hysterische reactie uit dat je geen vrouw meer zou mogen zijn? Als je genuanceerd wilt overkomen, schrijf dan een genuanceerde OP.
Terecht punt.
Dit artikel was het zoveelste waar ik mijn bedenkingen bij heb omdat we doorslaan en daarom haalde ik dit artikel aan maar ik wil het dan wel wat breder trekken.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
02-08-2021 10:13
Als dit soort kleine gebaren dan helpen om iemand zich zichzelf te laten voelen waarom dan niet.
Ja, daar gaat het in dat moedermelk voorbeeld over inderdaad, dat die paar mensen waar het om gaat met respect en zoals zij graag willen aangesproken kunnen worden. Gewoon, leven en laten leven en omgaan met een ander zoals je wilt dat er met jou omgegaan wordt.

Ik vind het bizar om daar iets tegen te hebben of om te suggereren dat zij het aan anderen op zouden willen leggen en dat daardoor je eigen wereld en identiteit helemaal zou veranderen. Sommige mensen lijken een soort waas voor ogen te krijgen als alleen het woord transgender ook maar valt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven