Miljoenen Nederlanders hebben inkomen onder bijstandsniveau

11-10-2017 13:13 425 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het triest. Maar blijkbaar is dat stemmingmakerij.



https://youtu.be/TXbCGGUMr4k

Stand van het Land
11 oktober 2017 — 07:18

Miljoenen Nederlanders hebben inkomen onder bijstandsniveau

Drie miljoen Nederlanders moesten het in 2016 doen met een netto inkomen van minder dan 920 euro per maand. Dat blijkt uit een analyse van het CBS.

Het CBS spreekt in het onderzoek van een financieel kwetsbaar persoon wanneer iemand geen inkomen heeft uit betaald werk of het inkomen uit betaald werk onder de netto bijstand van een alleenstaande ligt. In 2015 was dit 11.080 euro, wat neerkomt op 920 euro per maand.

Mannen

Van de drie miljoen financieel kwetsbaren zijn er één miljoen man. 27 procent van die mannen had wel een baan, maar verdiende minder dan het bijstandsniveau. Bijna twee derde van de mannen had een uitkering. 28 procent ontving een bijstandsuitkering en 21 procent een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Vrouwen

Bij vrouwen ligt het anders. Bijna een kwart van de financieel kwetsbare vrouwen heeft geen inkomen. Vrijwel altijd waren dit gehuwde of samenwonende vrouwen die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van hun partner.

Korte werkweek

Bij zowel werkende mannen als vrouwen die financieel kwetsbaar zijn is een korte werkweek de belangrijkste reden dat hun verdiende inkomen niet boven het bijstandsniveau uitkomt.

Voor zowel mannen als vrouwen geld dat grootste groep financieel kwetsbaren in de leeftijdscategorie van 45 tot 65 jaar. Ruim 1,5 miljoen financieel kwetsbaren horen bij die groep.
missie_m wijzigde dit bericht op 11-10-2017 21:09
5.92% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
SweetChili schreef:
11-10-2017 13:51
Een beetje wel. Ik vind het vooral erg dat er zo weinig respect is voor vrouwen die deze keuze maken. Ze zitten niet de hele dag niks te doen, maar zorgen voor kleine kinderen < 4 jaar.

Zelf werk ik trouwens 32 uur per week, maar denk er wel over om na de geboorte van de tweede een half jaar thuis te blijven. Mijn man verdient genoeg en werk is voor mij makkelijk te vinden. Dat eerste half jaar met mijn baby thuis vind ik meer waardevol dan die maanden werken, dat kan ik daarna immers nog 40 jaar doen.
Dan kun je toch ouderschapsverlof opnemen? Dan is je baan er daarna nog gewoon.
Blondie456 schreef:
11-10-2017 14:19
Conclusie is dus dat het eigenlijk allemaal wel mee valt in Nederland.
Ja ;-)
zazamaenade schreef:
11-10-2017 13:52
Het is natuurlijk wel zo dat er nogal wat mensen zijn die als ZZP'er sappelen met een laag uurloon, of te weinig uren kunnen werken.
Wanneer je een eigen huis hebt, dus kapitaal, kom je niet in aanmerking voor bijstandsregelingen.
Dat is niet onredelijk, dat je dan niet zomaar bijstand krijgt, maar zorgt er wel voor dat mensen vreselijk in het nauw kunnen komen.
Je huis verkopen, soms onder de aankoopwaarde, doe je ook niet 123, dus blijf je sappelen en zwoegen en hopen dat het snel beter wordt.
Ik ken wel mensen die in deze situatie zitten. Geen idee hoeveel dat er landelijk zijn.
Precies.
Ik ken wel wat zzp ers die onder doe inkomensgrens zitten.
En ik las laatst een artikel waarbij een postbode openheid van zaken gaf over zijn inkomen, ouders moesten bijspringen (dertiger).
Mijn broer leeft ook onder bijstandsniveau, die aanvullende uitkering is bijna niet te krijgen bij een wisselend inkomen
(als in wisselend 100 of 50 euro per maand). Hij werd laatst gebeld door de belastingdienst, en een heel onderzoek omdat zijn inkomen te laag was en men dat niet geloofwaardig vond.
Bij hem thuis geweest, gezien dat alles oud/tweedehands was, bankafschriften gezien en inkomstenplaatje doorgenomen.
Als je genoegen neemt met weinig nieuwe spullen, familie die echt enge dingen (onverwachte rekening arts etc) kunnen voorschieten en een goed sociaal netwerk hebt kom je best ver.
Maar de bijstand als aanvulling is voor een beetje autonoom persoon geen optie.
Alleen al de bejegening en de idioot onredelijke eisen
(als in: Je hebt een part time baan maar moet verplicht gratis proefdagen komen werken, verplicht afspraken, verplichte trainingen, zo niet dan een boete. Bijstand kostte meer geld dan het opleverde, hij heeft drie keer 50 euro moeten betalen en uiteindelijk na bezwaren etc 110 euro teruggekregen).
Ik persoonlijk vind 1 persoon die werkt en zijn best doet eruit te komen maar zo wordt tegengewerkt al teveel.
Verkeerde manier van bezuinigen.

Als je al dat geld van dat handhaven etc en administratie bij elkaar optelt is het een dure grap.
Als je nu kan aantonen dat je onder bijstandsniveau leeft, wel werkt en alleenstaande bent, snap ik ook niet dat je dan jaarlijks niet het missende bedrag terug zou kunnen krijgen of iets via de belasting ofzo.
Bizar dat de belasting dat dan wel concludeert maar er vanuit 'fraude' gelijk wel een onderzoek gestart wordt. Ipv vanuit zorg.
Alle reacties Link kopieren
7102 schreef:
11-10-2017 14:03
Hier het juiste artikel
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/41 ... -kwetsbaar

Dank voor de link. Ik zal alleen het bovenste stukje quoten, want die grafieken kan ik niet quoten.


CBS

Drie miljoen Nederlanders financieel kwetsbaar
vandaag 02:00

Eén miljoen mannen waren in 2016 niet economisch zelfstandig en daarmee financieel kwetsbaar. Weliswaar had 27 procent van deze mannen betaald werk, ze verdienden echter minder dan het bijstandsniveau. Bijna 2 miljoen vrouwen waren in 2016 financieel kwetsbaar. Van hen had 35 procent een baan. Dit blijkt uit nieuwe analyses van het CBS.

Bijna twee derde van de financieel kwetsbare mannen had een uitkering. Het vaakst was dat een uitkering uit sociale voorzieningen zoals een bijstandsuitkering (28 procent), gevolgd door een arbeidsongeschiktheidsuitkering (21 procent). Financieel kwetsbare vrouwen ontvingen die uitkeringen met respectievelijk 17 procent en 13 procent minder vaak.

Financieel kwetsbare vrouw vaak geen of weinig inkomen

Bijna een kwart van de financieel kwetsbare vrouwen had geen inkomen (23 procent). Vrijwel altijd waren dit gehuwde of samenwonende vrouwen die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van hun partner.

Nog eens een kwart van de financieel kwetsbare vrouwen werkte als werknemer. Een korte werkweek was de belangrijkste reden dat hun verdiende inkomen niet boven het bijstandsniveau uitkwam. Ook financieel kwetsbare mannelijke werknemers, hadden dikwijls een korte werkweek. Daarnaast kwam het bij mannen relatief vaak voor dat ze een deel van 2016 een uitkering, studiebeurs of helemaal geen inkomen hadden.

Ongeveer één op de tien financieel kwetsbare mannen en vrouwen werkte als zelfstandige. Een verlies of bescheiden winst was (bij degenen onder hen die een substantiële werkweek maakten) meestal de reden voor hun financiële kwetsbaarheid.

................enz.enz.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
11-10-2017 13:30
Ik zit ook onder bijstandsniveau, maar zo leef ik niet. Mijn man zorgt voor het inkomen :-D
En dit is onze eigen keus.

Als je man een vet salaris heeft en jullie kunnen er goed van leven dan zit je niet onder bijstandsniveau lijkt me.
Het gaat ook over de man die te weinig verdiend terwijl de vrouw geen werk heeft of een parttimebaan.

Ik schat dat zo'n vijfentwintig jaar geleden geen of bijna kinderdagopvang was, wel peuterschooltjes (de crech waar kindjes een ochtend of twee per week terecht konden) toen waren er bijna allemaal alleen maar thuisblijfmoeders die een paar uurtjes ergens wat bij verdienden maar weer thuis waren als de kinderen uit school kwamen. En dat is volgens mij nog op veel plaatsen zo. Niet iedereen kan het gezin met jonge kinderen goed combineren met een onregelmatige-, drukke- of fulltime- baan. Het is een keuze die goed gaat zolang partner een goed salaris heeft. Maar als partner straks met pensioen gaat en geen aow voor twee (zoals dat tot voor kort was) ontvangt zal men dat zeker merken.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
11-10-2017 13:33
Missie, ik vind je titel misleidend. Veel van deze Nederlanders leven namelijk niet onder bijstandsniveau, iets wat je wel suggereert met de titel. Het artikel vertelt iets anders.

Wat moet ik veranderen in de titel zodat het duidelijk is? Het woord 'hebben inkomen' er tussen laten zetten?
Ik schreef niet dat ze onder bijstandsniveau leven. Maar ze zitten wel onder bijstandsniveau.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
11-10-2017 16:52
Wat moet ik veranderen in de titel zodat het duidelijk is? Het woord 'hebben inkomen' er tussen laten zetten?
Ik schreef niet dat ze onder bijstandsniveau leven. Maar ze zitten wel onder bijstandsniveau.

Wat bedoel je dan met je eerste zin "erg triest"?
missie_m schreef:
11-10-2017 16:49
Als je man een vet salaris heeft en jullie kunnen er goed van leven dan zit je niet onder bijstandsniveau lijkt me.
Het gaat ook over de man die te weinig verdiend terwijl de vrouw geen werk heeft of een parttimebaan.

Ik schat dat zo'n vijfentwintig jaar geleden geen of bijna kinderdagopvang was, wel peuterschooltjes (de crech waar kindjes een ochtend of twee per week terecht konden) toen waren er bijna allemaal alleen maar thuisblijfmoeders die een paar uurtjes ergens wat bij verdienden maar weer thuis waren als de kinderen uit school kwamen. En dat is volgens mij nog op veel plaatsen zo. Niet iedereen kan het gezin met jonge kinderen goed combineren met een onregelmatige-, drukke- of fulltime- baan. Het is een keuze die goed gaat zolang partner een goed salaris heeft. Maar als partner straks met pensioen gaat en geen aow voor twee (zoals dat tot voor kort was) ontvangt zal men dat zeker merken.
Je hebt het over de jaren ‘90 maar als ik jou lees lijkt het alsof je denkt dat het toen net als in 1950 ging.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
11-10-2017 17:04
Wat bedoel je dan met je eerste zin "erg triest"?
Precies.
Misschien in het vervolg eerst eens goed lezen voordat je weer met een stemming makend topic komt.
missie_m schreef:
11-10-2017 16:49
Als je man een vet salaris heeft en jullie kunnen er goed van leven dan zit je niet onder bijstandsniveau lijkt me.
Het gaat ook over de man die te weinig verdiend terwijl de vrouw geen werk heeft of een parttimebaan.

Ik schat dat zo'n vijfentwintig jaar geleden geen of bijna kinderdagopvang was, wel peuterschooltjes (de crech waar kindjes een ochtend of twee per week terecht konden) toen waren er bijna allemaal alleen maar thuisblijfmoeders die een paar uurtjes ergens wat bij verdienden maar weer thuis waren als de kinderen uit school kwamen. En dat is volgens mij nog op veel plaatsen zo. Niet iedereen kan het gezin met jonge kinderen goed combineren met een onregelmatige-, drukke- of fulltime- baan. Het is een keuze die goed gaat zolang partner een goed salaris heeft. Maar als partner straks met pensioen gaat en geen aow voor twee (zoals dat tot voor kort was) ontvangt zal men dat zeker merken.

Huh? Je bedoelt denk ik 35 jaar geleden. 25 jaar geleden werkten al mijn collega's met kinderen minstens twee dagen, en hun kinderen gingen naar het kdv of gastouder.
mosterd.
Blondie456 schreef:
11-10-2017 14:19
Conclusie is dus dat het eigenlijk allemaal wel mee valt in Nederland.
De conclusie is dat er 1,3 miljoen vrouwen in Nederland zijn die uit vrije wil niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. De verborgen conclusie is dat er 1,3 miljoen mannen zijn die maar een minimale rol in hun gezin spelen. Het is allemaal eigen keus, maar voor de maatschappij is deze gendergebaseerde eenzijdigheid geen wenselijke situatie.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
11-10-2017 17:04
Wat bedoel je dan met je eerste zin "erg triest"?

dat ik het triest vind dat er zo veel mensen een inkomen hebben dat onder het bijstandsniveau zit.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
11-10-2017 17:13
Je hebt het over de jaren ‘90 maar als ik jou lees lijkt het alsof je denkt dat het toen net als in 1950 ging.

ik weet niet hoe het was in 1950
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Pantax schreef:
11-10-2017 19:15
De conclusie is dat er 1,3 miljoen vrouwen in Nederland zijn die uit vrije wil niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. De verborgen conclusie is dat er 1,3 miljoen mannen zijn die maar een minimale rol in hun gezin spelen. Het is allemaal eigen keus, maar voor de maatschappij is deze gendergebaseerde eenzijdigheid geen wenselijke situatie.
Eens, alhoewel van die werkende mannen natuurlijk niet 1 op 1 geconcludeerd kan worden dat ze geen andere bijdrage dan financieel aan hun gezin leveren.
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 11-10-2017 19:27
15.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
11-10-2017 19:24
ik weet niet hoe het was in 1950
Je hebt duidelijk ook geen idee hoe het in de jaren '90 was.
missie_m schreef:
11-10-2017 19:24
ik weet niet hoe het was in 1950
En duidelijk ook niet hoe het begin jaren 90 was.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
11-10-2017 17:18
Precies.
Misschien in het vervolg eerst eens goed lezen voordat je weer met een stemming makend topic komt.
:wtf:

....voor mij was het duidelijk. Het bericht zou niet voor de joeks in het nieuws komen als het allemaal koek en ei is.

Dat enkelen het verkeerd opvatten terwijl ik het artikel PLUS filmpje er bij plaats is aan hen zelf. Lees dan eerst voor je reageert Ik vroeg alleen wat ik in de titel moet veranderen zodat het voor hen ook duidelijk is. Jouw reactie is stemmingmakend.
missie_m wijzigde dit bericht op 11-10-2017 19:35
11.64% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Janmergenoeg pakt ook dit kabinet het toeslagenfestijn niet aan. Zowel het belastigstelsel als het sociale stelsel is wat mij betreft aan hervorming toe. Maar ja wie ben ik ;)
missie_m schreef:
11-10-2017 19:22
dat ik het triest vind dat er zo veel mensen een inkomen hebben dat onder het bijstandsniveau zit.

Wat had hierover dan in de troonrede moeten staan? En wat moet politiek Den Haag hiermee? De meeste mensen in dit onderzoek kiezen zelf voor dat lagere salaris.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
11-10-2017 19:34
Wat had hierover dan in de troonrede moeten staan? En wat moet politiek Den Haag hiermee? De meeste mensen in dit onderzoek kiezen zelf voor dat lagere salaris.

nee dat geloof ik niet
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
11-10-2017 19:22
dat ik het triest vind dat er zo veel mensen een inkomen hebben dat onder het bijstandsniveau zit.
Wat is er triest als iemands partner een ton verdient en diegene kiest ervoor om niet te werken?
Nou.... begin jaren 90 was er geen kinderopvangtoeslag. Dat betekende dat ik van elke 10 gulden die ik verdiende er met 2 kinderen 6 gulden naar de oppas kon brengen. Bovendien raakte ik dan ook de zg. "Aanrechttoeslag" kwijt. Een rekensom leerde dat ik beter thuis kon blijven.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
11-10-2017 14:31
Precies.
Ik ken wel wat zzp ers die onder doe inkomensgrens zitten.
En ik las laatst een artikel waarbij een postbode openheid van zaken gaf over zijn inkomen, ouders moesten bijspringen (dertiger).
Mijn broer leeft ook onder bijstandsniveau, die aanvullende uitkering is bijna niet te krijgen bij een wisselend inkomen
(als in wisselend 100 of 50 euro per maand). Hij werd laatst gebeld door de belastingdienst, en een heel onderzoek omdat zijn inkomen te laag was en men dat niet geloofwaardig vond.
Bij hem thuis geweest, gezien dat alles oud/tweedehands was, bankafschriften gezien en inkomstenplaatje doorgenomen.
Als je genoegen neemt met weinig nieuwe spullen, familie die echt enge dingen (onverwachte rekening arts etc) kunnen voorschieten en een goed sociaal netwerk hebt kom je best ver.
Maar de bijstand als aanvulling is voor een beetje autonoom persoon geen optie.
Alleen al de bejegening en de idioot onredelijke eisen
(als in: Je hebt een part time baan maar moet verplicht gratis proefdagen komen werken, verplicht afspraken, verplichte trainingen, zo niet dan een boete. Bijstand kostte meer geld dan het opleverde, hij heeft drie keer 50 euro moeten betalen en uiteindelijk na bezwaren etc 110 euro teruggekregen).
Ik persoonlijk vind 1 persoon die werkt en zijn best doet eruit te komen maar zo wordt tegengewerkt al teveel.
Verkeerde manier van bezuinigen.

Als je al dat geld van dat handhaven etc en administratie bij elkaar optelt is het een dure grap.
Als je nu kan aantonen dat je onder bijstandsniveau leeft, wel werkt en alleenstaande bent, snap ik ook niet dat je dan jaarlijks niet het missende bedrag terug zou kunnen krijgen of iets via de belasting ofzo.
Bizar dat de belasting dat dan wel concludeert maar er vanuit 'fraude' gelijk wel een onderzoek gestart wordt. Ipv vanuit zorg.

ik vind dit triest.
missie_m wijzigde dit bericht op 11-10-2017 19:41
0.15% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Zalmsnipper schreef:
11-10-2017 19:25
Eens, alhoewel van die werkende mannen natuurlijk niet 1 op 1 geconcludeerd kan worden dat ze geen andere bijdrage dan financieel aan hun gezin leveren.
De rol van fulltime werkende vaders in het gezin is vele malen kleiner dan die van de vrouw. Hij is doorgaans niet nul, maar hoe minder de vrouw werkt, hoe minder de man thuis bijdraagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven