Miljoenennota 2023

19-09-2023 20:10 344 berichten
Prinsjesdag is weer geweest en daarmee ook de presentatie van de miljoenennota. Weliswaar van een demissionair kabinet maar goed. Wat valt jullie op? Wat zijn de positieve en wat zijn de negatieve punten? En wat hadden jullie graag (anders) opgenomen zien worden in de miljoenennota?
Summer234 schreef:
19-09-2023 22:12
Ik kijk naar Europa, aangezien we bij de EU horen.

Maar ik betaal dit jaar bijv. zo'n 1400 a 1500 euro en dan ben ik nog niet bij een dokter geweest of iets.
De tandarts en mn pil kan ik ondertussen ook nog gewoon zelf betalen.

Als je veel mankeert vallen de zorgkosten inderdaad mee. Maar als je gezond bent niet.
Ik heb ook nog geen dokter gezien dit jaar. Thank god. Pil en tandarts betaal ik ook zelf. Wat wil je nu eigenlijk zeggen, dat je flink ziek wil worden minstens 1 x pj zodat je je zorgkosten eruit hebt ofzo?

Ken genoeg mensen die kanker hebben die graag met je zouden willen ruilen. Die willen wel €500 zorgpremie per maand betalen om gezond te zijn...
Ik had graag gezien dat de IB/LB omlaag was gegaan. En dan bijvoorbeeld in tredes. Dus hoe meer uren je werkt hoe minder IB/LB je betaalt procentueel gezien. Dan houdt je dus uiteindelijk per gewerkt uur meer over als je meer werkt. Zo loont werken ook daadwerkelijk.

Jammer dat ze gekozen hebben voor (weer) een verhoging in de toeslagen wat meer werken nog steeds niet lonend maakt.
VeerleVeertje schreef:
19-09-2023 22:20
Ik heb ook nog geen dokter gezien dit jaar. Thank god. Pil en tandarts betaal ik ook zelf. Wat wil je nu eigenlijk zeggen, dat je flink ziek wil worden minstens 1 x pj zodat je je zorgkosten eruit hebt ofzo?

Ken genoeg mensen die kanker hebben die graag met je zouden willen ruilen. Die willen wel €500 zorgpremie per maand betalen om gezond te zijn...

Je moet het geld dan wel hebben he?
Even mezelf als voorbeeld, ik betaal dus straks 150 euro zorgpremie en 2300 euro (191 euro per maand even uit mijn hoofd) zorgverzekeringswet, dat is een flink bedrag. Dat moet je eerst ook maar eens netto over zien te houden.

Beter tikken ze de zorgverzekeraars op de vingers en leggen ze die aan banden qua bureaucratie en vergoedingen. Die hebben veel teveel vrij spel naar mijn mening. Vrije marktwerking in de zorg is echt een onzalig plan gebleken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, dat is jouw interpretatie. Natuurlijk ben ik blij dat ik gezond ben en zou ik niet willen ruilen met iemand die ernstig ziek is.

Ik wil gewoon zeggen dat ik het een flinke smak geld vind iedere maand. Net als de kosten voor wonen, boodschappen, tanken etc etc.
Ik vind het echt bizar hoe duur alles de afgelopen jaren geworden is. Het looot de spuigaten uit onderhand.

VeerleVeertje schreef:
19-09-2023 22:20
Ik heb ook nog geen dokter gezien dit jaar. Thank god. Pil en tandarts betaal ik ook zelf. Wat wil je nu eigenlijk zeggen, dat je flink ziek wil worden minstens 1 x pj zodat je je zorgkosten eruit hebt ofzo?

Ken genoeg mensen die kanker hebben die graag met je zouden willen ruilen. Die willen wel €500 zorgpremie per maand betalen om gezond te zijn...
Summer234 schreef:
19-09-2023 22:12

Als je veel mankeert vallen de zorgkosten inderdaad mee. Maar als je gezond bent niet.
Ik geef je met liefde dat wat ik mankeer. Betaal ik jouw premie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Summer234 schreef:
19-09-2023 22:12
Ik kijk naar Europa, aangezien we bij de EU horen.

Maar ik betaal dit jaar bijv. zo'n 1400 a 1500 euro en dan ben ik nog niet bij een dokter geweest of iets.
De tandarts en mn pil kan ik ondertussen ook nog gewoon zelf betalen.

Als je veel mankeert vallen de zorgkosten inderdaad mee. Maar als je gezond bent niet.
Je komt vanzelf aan de beurt als je ouder wordt. Het grootste gedeelte van je zorgkosten maak je in het laatste gedeelte van je leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
19-09-2023 22:23
Ik had graag gezien dat de IB/LB omlaag was gegaan. En dan bijvoorbeeld in tredes. Dus hoe meer uren je werkt hoe minder IB/LB je betaalt procentueel gezien. Dan houdt je dus uiteindelijk per gewerkt uur meer over als je meer werkt. Zo loont werken ook daadwerkelijk.

Jammer dat ze gekozen hebben voor (weer) een verhoging in de toeslagen wat meer werken nog steeds niet lonend maakt.
Helemaal mee eens. Het hele toeslagen beleid is op termijn gewoon niet houdbaar, maar ja je wordt afgestraft door de stemmers als je daaraan gaat morrelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens, werken moet weer meer gaan lonen.

Nu loont het voor veel mensen om maar een dag of 2/3 te werken en dat aan te laten vullen met toeslagen.

MrsMorrison schreef:
19-09-2023 22:23
Ik had graag gezien dat de IB/LB omlaag was gegaan. En dan bijvoorbeeld in tredes. Dus hoe meer uren je werkt hoe minder IB/LB je betaalt procentueel gezien. Dan houdt je dus uiteindelijk per gewerkt uur meer over als je meer werkt. Zo loont werken ook daadwerkelijk.

Jammer dat ze gekozen hebben voor (weer) een verhoging in de toeslagen wat meer werken nog steeds niet lonend maakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
19-09-2023 21:54
Met de ziektekostenverzekering zitten we nog steeds ver onder wat het daadwerkelijk kost en ook beter dan in de meeste andere landen.
Ziektekosten per persoon per jaar zijn gemiddeld 7000 euro
Die 150 euro per maand is een schijntje van de werkelijke kosten inderdaad. Maar dat is niet het enige dat ik betaal. Mijn werkgever betaalt ook nog de inkomensafhankelijke bijdrage.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
19-09-2023 21:57
Ik heb hem ook ingevuld maar hij klopt niet qua keuzes. Hoe dan ook alle mogelijkheden die het dichtst bij kwamen bij mijn situatie ga ik erop achteruit.

Een paar honderd per maand extra? Wat doe ik verkeerd???
Wat je verkeerd doet? Je werkt. Dan heb je sterke schouders, daar kan je lasten op blijven stapelen.
thistle schreef:
20-09-2023 06:24
Wat je verkeerd doet? Je werkt. Dan heb je sterke schouders, daar kan je lasten op blijven stapelen.

Haha en geen kinderen ;-)

Ik las dat Volt een schuldenpardon wilde voor zo'n zodat ze weer met een schone lei konden beginnen. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Kan niet zo zijn dat je schulden maakt door een verkeerd huishoudboekje te hanteren dat anderen (want daar komt het dan feitelijk op neer) die afbetalen voor je. Ik ben benieuwd of hij dit ook wil voor bedrijven die na corona in moeilijkheden en schulden zitten. Daar wordt niet over gesproken.

https://nieuws.nl/algemeen/20230919/das ... geschoven/

Ik ben wel helemaal voor tegemoetkoming (en een flinke ook nog) van de slachtoffers van de toeslagen affaire en Groningen. Dat duurt toch echt allemaal veel en veel te lang. Zeker als je kijkt hoe snel er geld voor corona vrijgemaakt kon worden. Schandalig dat dit bestaat in een "rijk" land als Nederland.
Alle reacties Link kopieren Quote
Summer234 schreef:
19-09-2023 23:00
Eens, werken moet weer meer gaan lonen.

Nu loont het voor veel mensen om maar een dag of 2/3 te werken en dat aan te laten vullen met toeslagen.
Ik lees dit steeds vaker, maar is dat echt zo? Gebeurt dit op grote schaal? Ik werk ook 3 dagen en houd mijn eigen broek op. Zo ook alle parttimers die ik verder ken.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja dat idee van Volt viel me ook op. Schulden kwijtschelden vind ik een heel slecht idee . Vaak gebeurt dat sowieso na drie jaar in de schuldsanering. Maar dan hebben mensen er wel aan gewerkt om iets terug te betalen.
Voor veel mensen in armoede zou een budget coach wel een goed idee zijn. Leren omgaan met geld is echt iets wat eigenlijk op school al mag beginnen.
72jelle wijzigde dit bericht op 20-09-2023 09:12
0.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Summer234 schreef:
19-09-2023 23:00
Eens, werken moet weer meer gaan lonen.

Nu loont het voor veel mensen om maar een dag of 2/3 te werken en dat aan te laten vullen met toeslagen.
Soms heb je ook geen keuze hè. Er zijn lange wachtlijsten bij de opvang, je kunt niet altijd rekenen op grootouders en daarnaast het is schreeuwend duur om je kind zoveel op te laten vangen.
Het is voor veel gezinnen zo nu eenmaal het goedkoopst en in deze tijden snap ik dat helemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
StevieNicks schreef:
20-09-2023 07:41
Soms heb je ook geen keuze hè.
Het is een algemene stelling: inzet moet worden beloond.
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
19-09-2023 21:49
Ik heb de koopkrachtberekenaar van Nibud ingevuld en ik ga er op vooruit. Ik ga een paar honderd euro per maand extra uitgeven. Maar ze verwachten ook een loonontwikkeling van 5,2%, wat meer is dan die kostenstijging. Gaan ze er nu serieus vanuit in die tool dat iedereen er volgend jaar 5,2% op vooruit gaat in loon?
Ik heb deze ook ingevuld maar er klopt volgens mij niets van. Volgens die berekening zit de vooruitgang in ons gezin vooral in de verhoging van het kgb. Wij hebben daar alleen nog nooit recht op gehad. Heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
20-09-2023 08:57
Het is een algemene stelling: inzet moet worden beloond.
Inzet kan ook het opvangen van je eigen kinderen zijn, of het mantelzorgen voor je hoogbejaarde ouders. Of chronisch ziek zijn en toch mee proberen te draaien in de maatschappij.

Niet elke inspanning is in geld uit te drukken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
19-09-2023 21:31
Dit is dus precies de reden waarom er zoveel accijns opzit he: omdat t zo slecht is voor t milieu, willen we het ontmoedigen. Kan dat jij niet graag zuinig rijdt, maar dan vind ik dat wel gejank jaa.

Ik vind het erg voor de lage inkomens die onevenredig hard geraakt worden en die genoodzaakt zijn een auto te gebruiken voor werk. Niet voor iemand die graag flink doorkachelt in haar sportwagen en nu plots wat zuiniger is gaan rijden omdat t zo duur is.

Deze mensen, de lage inkomens, die gaan dit vooral voelen. En daarnaaat dan nog dat de MRB op elektrisch rijden mega duur gaat worden. Gaat lekker zo jaa...

Al waren de klimaatdoelen dan wel weer in zicht volgens de laatste doorberekening las ik vandaag.
Het zijn niet alleen de lage inkomens hoor die het gaan voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Griebus67 schreef:
20-09-2023 09:14
Inzet kan ook het opvangen van je eigen kinderen zijn, of het mantelzorgen voor je hoogbejaarde ouders. Of chronisch ziek zijn en toch mee proberen te draaien in de maatschappij.

Niet elke inspanning is in geld uit te drukken.
Mensen die betaalde arbeid verrichten, doen dit er ook naast.
Ik heb een tijd alleen voor mijn kinderen gezorgd en nu voor mijn hoogbejaarde vader. Ik vind dit mijn eigen verantwoordelijkheid.
Voor chronisch zieken moet gezorgd worden.
Griebus67 schreef:
20-09-2023 09:14
Inzet kan ook het opvangen van je eigen kinderen zijn, of het mantelzorgen voor je hoogbejaarde ouders. Of chronisch ziek zijn en toch mee proberen te draaien in de maatschappij.

Niet elke inspanning is in geld uit te drukken.

Klopt. Maar meer werken zou meer beloont moeten worden. Het kan niet zo zijn dat je met 8 uur of 6 uur meer werken per week je er nauwelijks op vooruit gaat financieel. In sommige gevallen dus juist niets omdat het verrekend wordt met toeslagen.

En juist nu met enorme personeelstekorten zou meer werken meer gestimuleerd moeten worden en dat kan alleen maar wanneer je er onder aan de streep echt op vooruit gaat, op de korte termijn en niet alleen de lange termijn in de vorm van carrière groei en pensioenopbouw.

Ik vind het een gemiste kans dat de toeslagen en dan met name KGB zo omhoog gaan en er op uurloon nauwelijks iets bij komt. Ik snap het wel met het oog op de komende verkiezingen maar toch.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
20-09-2023 09:22
Mensen die betaalde arbeid verrichten, doen dit er ook naast.
Ik heb een tijd alleen voor mijn kinderen gezorgd en nu voor mijn hoogbejaarde vader. Ik vind dit mijn eigen verantwoordelijkheid.
Voor chronisch zieken moet gezorgd worden.
En soms kan dit niet.

Ik vind de focus op mensen die om welke reden dan ook niet volledig mee kunnen draaien in onze volledig op geld en status gefocuste maatschappij altijd nogal vermoeiend. Dat is namelijk niet de hoek waar de grootste misstanden zich afspelen, maar wel de hoek op wie het zo makkelijk afreageren is. Trappen gaat nu eenmaal altijd makkelijker naar beneden dan naar boven.
Socks schreef:
20-09-2023 09:22
Het zijn niet alleen de lage inkomens hoor die het gaan voelen.

https://www.vastelastenbond.nl/blog/mil ... g-in-2024/

Gezinnen met kinderen gaan er het meest op vooruit. 2.4%. Er staat niks bij over gezinnen zonder kinderen met een middeninkomen, die zijn er ook genoeg. In mijn berekening van het Nibud (die voor geen meter klopt vgm) ga ik er in alle gevallen op achteruit in ieder geval.
Griebus67 schreef:
20-09-2023 09:28
En soms kan dit niet.

Ik vind de focus op mensen die om welke reden dan ook niet volledig mee kunnen draaien in onze volledig op geld en status gefocuste maatschappij altijd nogal vermoeiend. Dat is namelijk niet de hoek waar de grootste misstanden zich afspelen, maar wel de hoek op wie het zo makkelijk afreageren is. Trappen gaat nu eenmaal altijd makkelijker naar beneden dan naar boven.

Niemand praat toch over naar beneden trappen? Dat haal je er nu zelf bij. Het gaat er alleen om dat werken meer moet lonen. En voor chronisch zieken moet gezorgd worden dat ze normaal kunnen leven. En dan is dus de vraag wat is normaal? Om te wonen en leven (dus vaste lasten, 1e levensbehoeften) of nog wat extra om te sparen en op vakantie te gaan?

En is het dan eerlijk dat mensen die fulltime werken op basis van een minimum inkomen maar een fractie meer overhouden? Laat staan de mensen die net boven de toeslagengrens verdienen en fulltime werken?

Dat is een heel lastig dilemma.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-09-2023 09:25
Klopt. Maar meer werken zou meer beloont moeten worden. Het kan niet zo zijn dat je met 8 uur of 6 uur meer werken per week je er nauwelijks op vooruit gaat financieel. In sommige gevallen dus juist niets omdat het verrekend wordt met toeslagen.

En juist nu met enorme personeelstekorten zou meer werken meer gestimuleerd moeten worden en dat kan alleen maar wanneer je er onder aan de streep echt op vooruit gaat, op de korte termijn en niet alleen de lange termijn in de vorm van carrière groei en pensioenopbouw.

Ik vind het een gemiste kans dat de toeslagen en dan met name KGB zo omhoog gaan en er op uurloon nauwelijks iets bij komt. Ik snap het wel met het oog op de komende verkiezingen maar toch.
Het is een ingewikkeld probleem. Want juist dat personeelstekort zorgt ervoor dat mensen hun kinderen niet naar de opvang kunnen brengen, en dat er voor oudere of hulpbehoevende mensen onvoldoende professionele zorg is waardoor vrijwel alles op de mantelzorger neerkomt. Om mensen te laten participeren op de arbeidsmarkt, heb je dus om te beginnen al meer personeel nodig. Ergens moet deze vicieuze cirkel doorbroken worden, maar hoe?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-09-2023 09:32
Niemand praat toch over naar beneden trappen? Dat haal je er nu zelf bij. Het gaat er alleen om dat werken meer moet lonen. En voor chronisch zieken moet gezorgd worden dat ze normaal kunnen leven. En dan is dus de vraag wat is normaal? Om te wonen en leven (dus vaste lasten, 1e levensbehoeften) of nog wat extra om te sparen en op vakantie te gaan?

En is het dan eerlijk dat mensen die fulltime werken op basis van een minimum inkomen maar een fractie meer overhouden? Laat staan de mensen die net boven de toeslagengrens verdienen en fulltime werken?

Dat is een heel lastig dilemma.
Persoonlijk vind ik het eerlijk dat chronisch zieken ongeveer hetzelfde kunnen als werkenden, ja.

Maar ik geloof dan ook in een samenleving die is gebaseerd op solidariteit. Omdat ik oprecht denk dat mens, dier en aarde daar beter van worden dan van de neoliberale doctrine dat wie niet werkt, ook niet zal eten.

En nee, ik ben zelf niet chronisch ziek, behoor juist tot de werkenden die alles vrijwel zonder toeslagen doen maar wel de broekriem hebben moeten aanhalen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven