Aanstaande maandag 11 november wordt er gepland onderhoud uitgevoerd aan het forum. Hierdoor is het forum op maandagochtend enkele uren onbereikbaar.

Miljoenennota 2023

19-09-2023 20:10 344 berichten
Prinsjesdag is weer geweest en daarmee ook de presentatie van de miljoenennota. Weliswaar van een demissionair kabinet maar goed. Wat valt jullie op? Wat zijn de positieve en wat zijn de negatieve punten? En wat hadden jullie graag (anders) opgenomen zien worden in de miljoenennota?
Zwaluw1984 schreef:
19-09-2023 21:23
Leaserijders!

Ja maar het zal toch betaald moeten worden dus dan zijn de ondernemers weer de klos. Dan zou ik dus als ondernemer zijnde een elektrische auto zeker niet in het leasepakket opnemen voor mijn personeel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker dan 150 euro voor basisverzekering terwijl de zorg echt marginaal en nauwelijks toegankelijk is, hier in de regio althans.

Verder vooral veel extra geld voor het krijgen van meer kinderen…

Niet indexeren van spaarbedrag en wel
verhogen van de belasting erop is ook een rotstreek; toen ik begon met werken kon je met 62/63 met prepensioen, inmiyis dag voor mijn leeftijdsgroep bijna 68 en ik probeer die 5 jaar straks met spaargeld te overbruggen dat dus steeds zwaarder belast wordt.
“Kabinet in de Miljoenennota: maatregelen voor armoedebestrijding”
Voor veel mensen in Nederland was de afgelopen periode niet eenvoudig. De hoge inflatie en energieprijzen maakten dat ze maar moeilijk rond konden komen

“Inkomen Oranjes stijgt opnieuw; ze volgen cao Rijk”
Uit de Prinsjesdagstukken blijkt dat ze er in totaal ongeveer 600.000 euro bij krijgen, aan salaris en onkostenvergoeding. De totale kosten voor het Koninklijk Huis komen volgend jaar uit op ruim 55 miljoen euro, een stijging van 11 procent.

Hier word ik echt pisnijdig van.

(bron: NOS)
Sweater schreef:
19-09-2023 21:29
Ik ook. Het interesseert ze werkelijk niks wat de gevolgen zijn van deze beslissingen. Echt heel vervelend van je auto.. zou je met je werkgever een vergoeding kunnen bespreken denk je? Ik zou het proberen.

Zorgverzekering heb ik ook geen woorden voor. Ik betaal al jaren de volle me en heb er nog niet 1 dag gebruik van gemaakt.

Echt verschrikkelijk vind ik het.

Edit: de loonsverhoging van de koning heb ik geen woorden voor. Tenminste, geen woorden die geschikt zijn om hier te plaatsen.
Ik werk in de gehandicaptenzorg en wij zitten vast een CAO. De reiskosten zijn treurig te noemen. Alhoewel, nu 21 cent per km. We gaan er 4 cent op vooruit na aanleiding van de aankomende loonsverhoging. Nou, jippie. Mijn werk kan dus simpelweg niks doen. Ik ga in ieder geval geen 1 dienst extra meer werken, want dat geld kan ik weer uitgeven aan benzine. Ik rij op een route met veel files en woon ook niet om de hoek van mijn werk, dus zuiniger rijden wordt hem gewoon niet. (zelfs niet op mijn first world problem eco stand). De verzekering is triest. Alles duurder maken maar de toeslag omlaag. Hoe dan? Hoe verantwoord je dit nog en hoe denken ze dat het volk hier beter van wordt? We worden gewoon kaal geplukt. En je laatste punt.. als ik nu ga typen wat ik van de koning zijn loonsverhoging vind, heb ik een perma ban.
Irish_Wasser_Woman schreef:
19-09-2023 21:25
Waarom is jouw AOV zo mega hoog dan? Of, wat noem je mega hoog? Hoog te verzekeren jaarbedrag? Risicovol beroep?
Ik ben nu voor het derde jaar op rij verzekerd.. Korting wordt steeds lager dus betaal nu meer. Krijg hier zeker niet wat ik nu per jaar aan mezelf uitbetaal (want nog gebaseerd op een jaarinkomen van een paar jaar terug, maar wil (nog) niet indexeren want dan wordt het nóg duurder). Maar als ik overstap naar een AOV (als dat überhaupt kan hoor) van KNAB, met m'n húidige jaarloon als te verzekeren bedrag, ben ik goedkoper uit.....

Ik schrok van mijn eerste afschrijving afgelopen maand. 694 euro! Ja ik val in de hoogste categorie van risicovolle beroepen en dan zijn klachten agv Restless legs niet eens vergoed. Ik moet eens goed naar mijn polis kijken want vgm is er iets fout gegaan. Had het al doorgegeven aan mijn tussenpersoon dat ik dit veel te hoog vindt. Had gerekend op max 500 euro.
Student201 schreef:
19-09-2023 21:31
Dit is dus precies de reden waarom er zoveel accijns opzit he: omdat t zo slecht is voor t milieu, willen we het ontmoedigen. Kan dat jij niet graag zuinig rijdt, maar dan vind ik dat wel gejank jaa.

Ik vind het erg voor de lage inkomens die onevenredig hard geraakt worden en die genoodzaakt zijn een auto te gebruiken voor werk. Niet voor iemand die graag flink doorkachelt in haar sportwagen en nu plots wat zuiniger is gaan rijden omdat t zo duur is.

Deze mensen, de lage inkomens, die gaan dit vooral voelen. En daarnaaat dan nog dat de MRB op elektrisch rijden mega duur gaat worden. Gaat lekker zo jaa...

Al waren de klimaatdoelen dan wel weer in zicht volgens de laatste doorberekening las ik vandaag.
Mijn baan in de gehandicaptenzorg word ik niet rijk van, hoor. Echt niet. Dat ik toevallig een snellere auto onder m'n kont heb betekent niet dat ik er niet over mag klagen. Ik vind het doodzonde. Ik zou hem bijna eruit gooien omdat het gewoon te duur word, maar dan eet ik liever droog brood. Daarnaast ben ik afhankelijk van de auto, ook omdat ik met mensen werk die ook weleens naar een ziekenhuisafspraak moeten. Ik krijg daar niks voor vergoed, maar een gehandicapt persoon laten zitten doe je ook niet. Wat ik al zei, leuk die elektrische wagens. En het maar aanmoedigen want het is zo goed voor het milieu. Ik denk dat veel mensen hun stekkerbolide keuze gaan heroverwegen, dat is ook niet meer te betalen.
Student201 schreef:
19-09-2023 21:31
Dit is dus precies de reden waarom er zoveel accijns opzit he: omdat t zo slecht is voor t milieu, willen we het ontmoedigen. Kan dat jij niet graag zuinig rijdt, maar dan vind ik dat wel gejank jaa.

Ik vind het erg voor de lage inkomens die onevenredig hard geraakt worden en die genoodzaakt zijn een auto te gebruiken voor werk. Niet voor iemand die graag flink doorkachelt in haar sportwagen en nu plots wat zuiniger is gaan rijden omdat t zo duur is.

Deze mensen, de lage inkomens, die gaan dit vooral voelen. En daarnaaat dan nog dat de MRB op elektrisch rijden mega duur gaat worden. Gaat lekker zo jaa...

Al waren de klimaatdoelen dan wel weer in zicht volgens de laatste doorberekening las ik vandaag.

Die accijnzen zijn gewoon bizar hoor straks. Zeker in vergekijking met andere Europese landen. Waarom moet Nederland daar dan weer een uitzondering op zijn? Evenals de BPM. Autorijden is in Nederland gewoon een melkkoe. Dan heb ik het niet eens over de verkeersboetes die ook veel hoger zijn dan omringende landen.

Die accijnzen zijn er echt niet voor het milieu hoor. Dan ben je wel heel goedgelovig. Daarnaast zolang er geen betaalbare alternatieven zijn moet je "het volk" niet met zulke achterlijk hoge prijzen opzadelen.

En het zijn echt niet alleen de lage inkomens die er last van hebben. De middeninkomens en ondernemers die geen enkel recht op enige toeslag hebben en de laatste groep die meer moet gaan betalen (mkb aftrek en spaargeld bijvoorbeeld) die gaan er echt niet op vooruit. Zeker wanneer je ook nog eens geen kinderen hebt en een koopwoning.
anoniem_65c29b33320d9 wijzigde dit bericht op 19-09-2023 21:47
11.34% gewijzigd
MrsMorrison schreef:
19-09-2023 21:43
Die accijnzen zijn gewoon bizar hoor straks. Zeker in vergekijking met andere Europese landen. Waarom moet Nederland daar dan weer een uitzondering op zijn? Evenals de BPM. Autorijden is in Nederland gewoon een melkkoe. Dan heb ik het niet eens over de verkeersboetes die ook veel hoger zijn dan omringende landen.

Die accijnzen zijn er echt niet voor het milieu hoor. Dan ben je wel heel goedgelovig. Daarnaast zolang er geen betaalbare alternatieven zijn moet je "het volk" niet met zulke achterlijk hoge prijzen opzadelen.
Niets meer aan toe te voegen. Wat ik al zei, dat zogenaamde zuinig rijden gaat het milieu niet op grotere schaal redden. Het is een cash cow geworden op deze manier. De verkeersboetes vind ik ook lachwekkend. Als je 60 kilometer of zo te hard rijdt, volkomen terecht dat daar zware consequenties bij komen kijken. Ik heb 1 boete gereden en die was zo treurig dat ik erom moest lachen. 3 km te hard (correctie er wel al af).. dat is dan 48 euro mevrouw. Waar hebben we 't in hemelsnaam nog over?!
Rosebloom schreef:
19-09-2023 21:37
Ik werk in de gehandicaptenzorg en wij zitten vast een CAO. De reiskosten zijn treurig te noemen. Alhoewel, nu 21 cent per km. We gaan er 4 cent op vooruit na aanleiding van de aankomende loonsverhoging. Nou, jippie. Mijn werk kan dus simpelweg niks doen. Ik ga in ieder geval geen 1 dienst extra meer werken, want dat geld kan ik weer uitgeven aan benzine. Ik rij op een route met veel files en woon ook niet om de hoek van mijn werk, dus zuiniger rijden wordt hem gewoon niet. (zelfs niet op mijn first world problem eco stand). De verzekering is triest. Alles duurder maken maar de toeslag omlaag. Hoe dan? Hoe verantwoord je dit nog en hoe denken ze dat het volk hier beter van wordt? We worden gewoon kaal geplukt. En je laatste punt.. als ik nu ga typen wat ik van de koning zijn loonsverhoging vind, heb ik een perma ban.
Maar oprecht: overal in de zorg zijn vacatures. Kun je niet dichterbij huis gaan werken zodat je op de fiets kan?

En als ik het zo lees: autorijden is een hobby voor je! Dan is het niet raar dat het geld kost ;)
Ik heb de koopkrachtberekenaar van Nibud ingevuld en ik ga er op vooruit. Ik ga een paar honderd euro per maand extra uitgeven. Maar ze verwachten ook een loonontwikkeling van 5,2%, wat meer is dan die kostenstijging. Gaan ze er nu serieus vanuit in die tool dat iedereen er volgend jaar 5,2% op vooruit gaat in loon?
MrsMorrison schreef:
19-09-2023 21:43

Wel mee eens jaa! De accijnzen zullen overigens wel helpen voor het milieu. Net zoals de bizarre energieprijzen afgelopen jaar voor een heel forse vermindering van de CO2 uitstoot hebben gezorgd. Maar klopt, zo lang er geen alternatief is, vind ik dit ook geen goede maatregel.

En dan dus ook nog de zorgpremie die flink omhoog gaat. Ik denk dat dit de komende jaren alleen maar erger gaat worden door de vergrijzing. Ik denk dat t komende kabinet weer een ontzettend lastige taak gaat krijgen en ben echt heel benieuwd waar het opaan gaat...
Zwetser
Zwaluw1984 schreef:
19-09-2023 21:47
Maar oprecht: overal in de zorg zijn vacatures. Kun je niet dichterbij huis gaan werken zodat je op de fiets kan?

En als ik het zo lees: autorijden is een hobby voor je! Dan is het niet raar dat het geld kost ;)
Mwah, autorijden is niet echt een hobby hoor. Noodzakelijk kwaad, maar ik heb inderdaad een voorkeur voor een wat sportiever bakkie, haha. Ik ben ook nog wel wat graag prinses passagier.

En nee. Hier in de buurt zijn er geen passende vacatures voor mijn functie. Er zitten hier ook niet bar veel instellingen in de buurt om het maar zo te zeggen. Daarnaast ga ik mijn werkplezier niet opgeven om geld te besparen, ik vind dat wel heel zwaar wegen. Fijne collega's, fijne cliënten en een uitdagende functie. Ik denk dat ik zwaar ongelukkig word als ik hier wegga.
Met de ziektekostenverzekering zitten we nog steeds ver onder wat het daadwerkelijk kost en ook beter dan in de meeste andere landen.
Ziektekosten per persoon per jaar zijn gemiddeld 7000 euro
72jelle wijzigde dit bericht op 19-09-2023 21:58
18.29% gewijzigd
thistle schreef:
19-09-2023 21:49
Ik heb de koopkrachtberekenaar van Nibud ingevuld en ik ga er op vooruit. Ik ga een paar honderd euro per maand extra uitgeven. Maar ze verwachten ook een loonontwikkeling van 5,2%, wat meer is dan die kostenstijging. Gaan ze er nu serieus vanuit in die tool dat iedereen er volgend jaar 5,2% op vooruit gaat in loon?

Ik heb hem ook ingevuld maar hij klopt niet qua keuzes. Hoe dan ook alle mogelijkheden die het dichtst bij kwamen bij mijn situatie ga ik erop achteruit.

Een paar honderd per maand extra? Wat doe ik verkeerd???
72Jelle schreef:
19-09-2023 21:54
Met de ziektekostenverzekering zitten we nog steeds ver onder wat het daadwerkelijk kost en ook beter dan in de meeste andere landen.

Aahhh okee. Dan moeten we maar niet zeuren ook toch? En hoe zitten we met andere vaste lasten in vergelijking tot de meeste andere landen?
MrsMorrison schreef:
19-09-2023 21:58
Aahhh okee. Dan moeten we maar niet zeuren ook toch? En hoe zitten we met andere vaste lasten in vergelijking tot de meeste andere landen?
Je mag zeuren. Maar ook kijken of je ergens anders beter af bent.
Benzine is wel weer vaak goedkoper in andere landen.
72Jelle schreef:
19-09-2023 22:00

Ik heb gekeken. Ik ga verhuizen naar Luxemburg denk ik. Al telt die eigenlijk niet mee aangezien er meer mensen werken dan wonen.
Wat is er hier dan nog goedkoper dan in andere landen vraag ik me af? We betalen toch eigenlijk echt overal de hoofdprijs voor?!!

72Jelle schreef:
19-09-2023 22:00
thistle schreef:
19-09-2023 21:49
Ja zo kan ik ook presenteren dat iedereen op vooruit gaat. Of betekent dat alle ambtenaren er volgend jaar in ieder geval 5% bij krijgen?! :popcorn:
Summer234 schreef:
19-09-2023 22:05
Wat is er hier dan nog goedkoper dan in andere landen vraag ik me af? We betalen toch eigeijk overal de hoofdprijs voor?!!
De zorg is daar een uitstekend voorbeeld van!

In Amerika mag je "gewoon" per chemo betalen....moet je hier eens mee aankomen. Thank goodness, zoveel zorg voor €150 per maand.
Belasting op vermogen/ spaargeld wordt toch juist dat het om daadwerkelijke opbrengst/ winst gaat, dus de rente die je hebt gekregen als je spaart? Of is dat volgend jaar nog niet?
Zenmomentje schreef:
19-09-2023 22:07
Belasting op vermogen/ spaargeld wordt toch juist dat het om daadwerkelijke opbrengst/ winst gaat, dus de rente die je hebt gekregen als je spaart? Of is dat volgend jaar nog niet?
Nee, dat is later ,2027 geloof ik.
Ik kijk naar Europa, aangezien we bij de EU horen.

Maar ik betaal dit jaar bijv. zo'n 1400 a 1500 euro en dan ben ik nog niet bij een dokter geweest of iets.
De tandarts en mn pil kan ik ondertussen ook nog gewoon zelf betalen.

Als je veel mankeert vallen de zorgkosten inderdaad mee. Maar als je gezond bent niet.
VeerleVeertje schreef:
19-09-2023 22:07
De zorg is daar een uitstekend voorbeeld van!

In Amerika mag je "gewoon" per chemo betalen....moet je hier eens mee aankomen. Thank goodness, zoveel zorg voor €150 per maand.
Summer234 schreef:
19-09-2023 22:12
Ik kijk naar Europa, aangezien we bij de EU horen.

Maar ik betaal dit jaar bijv. zo'n 1400 a 1500 euro en dan ben ik nog niet bij een dokter geweest of iets.
De tandarts en mn pil kan ik ondertussen ook nog gewoon zelf betalen.

Als je veel mankeert vallen de zorgkosten inderdaad mee. Maar als je gezond bent niet.
Je betaalt nou eenmaal ook voor anderen. Dat heet solidariteit.
Ik reageerde erop dat iemand de zorg goedkoop noemde.
Als je niks gebruikt is het gewoon echt niet goedkoop.
Ik ga komend jaar 150 euro om betalen, waar het een aantal jaar geleden nog in de 80 euro was. Ik vind het nogal.
Vooral als je dan kijkt hoeveel geld er steeds over de balk gesmeten wordt en hoeveel miljarden er spoorloos zijn.

72Jelle schreef:
19-09-2023 22:14
Je betaalt nou eenmaal ook voor anderen. Dat heet solidariteit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven