Miljoenennota 2023

19-09-2023 20:10 344 berichten
Prinsjesdag is weer geweest en daarmee ook de presentatie van de miljoenennota. Weliswaar van een demissionair kabinet maar goed. Wat valt jullie op? Wat zijn de positieve en wat zijn de negatieve punten? En wat hadden jullie graag (anders) opgenomen zien worden in de miljoenennota?
Campanula schreef:
20-09-2023 10:34
Veilige Miljoenennota. Was te verwachten met een demissionair kabinet. Het toeslagen systeem omzetten naar een nieuw belastingstelsel willen veel partijen, maar zolang ze bij de belastingdienst met een ZX spectrum werken komt dat niet van de grond.

Van mij mogen de bedrijven steviger belast worden en mogen vervuilers meer gaan betalen.

Welke bedrijven bedoel je daarmee? Ik mag hopen de grote multinationals en niet het MKB want die worden al zwaar genoeg belast en hebben het al moeilijk genoeg.
Lisava schreef:
20-09-2023 10:23
Precies, vette bonussen uitkeren aan hoge omes die al bulken van het geld, zeer winstgevende bedrijven die weinig dividendbelasting hoeven te betalen. Daar gaat het nooit over. Men is alleen bezig de ander met argusogen te bespieden of ze wel genoeg werken.

De hoogste inkomens betalen over een deel al bijna 50% inkomstenbelasting. Hoeveel meer wil je ze laten betalen?

Dividendbelasting is 31% boven een bepaald bedrag. Ook niet misselijk.

Over de bonussen wordt in de hoogste categorie ook bijna 50% belasting betaald.

En die "hoge" omes werken doorgaans ook iets meer dan 32 uur per week. Hebben een contract waarbij overuren inbegrepen zijn dus niet extra betaald worden.

Ik snap het wel hoor want het naar boven spugen is ook heel makkelijk maar de belastingdruk van de hoge inkomens is al behoorlijk groot. Ik vind het niet wenselijk om die nog verder omhoog te schroeven.

Ben het wel met je eens dat grote multinationals niet allerlei belastingvoordelen zouden moeten hebben in Nederland. Aan de andere kant zorgen ze ook voor veel werkgelegenheid en ze zijn net zo snel vertrokken uit Nederland wanneer ze elders meer kunnen verdienen. Dan zou je dit wereldwijd aan moeten pakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
20-09-2023 10:34
Veilige Miljoenennota. Was te verwachten met een demissionair kabinet. Het toeslagen systeem omzetten naar een nieuw belastingstelsel willen veel partijen, maar zolang ze bij de belastingdienst met een ZX spectrum werken komt dat niet van de grond.

Van mij mogen de bedrijven steviger belast worden en mogen vervuilers meer gaan betalen.
Nederland draait op het mkb.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-09-2023 10:51
Welke bedrijven bedoel je daarmee? Ik mag hopen de grote multinationals en niet het MKB want die worden al zwaar genoeg belast en hebben het al moeilijk genoeg.

Een progressieve belasting die oploopt bij hogere winstmarges tov de omzet zou ideaal zijn. Onderscheid naar bedrijfsgrootte zou minder belangrijk moeten zijn in mijn ogen.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, wat zal ik ervan zeggen.
Ik word er niet blij van.

Trucker en ik werken allebei fulltime, geen kinderen, geen toeslagen. Wij gaan er behoorlijk op achteruit.

Maar wel net huis verduurzaamd en een elektrische auto aangeschaft want goed voor het milieu. Hoe lang kunnen we die blijven rijden? Ik weet het niet.

Ben bang dat er eens een tijd komt dat wij ons geen auto meer kunnen veroorloven en dus niet meer op ons werk kunnen komen. Allebei bouwgerelateerde jobs, en niet bereikbaar met het OV.

En de zorgpremie daar heb ik het al helemaal niet over. Terwijl ik alle diabetesmedicatie ook nog eens zelf moet bekostigen.

Wij gaan onze financiën eens goed onder de loep nemen de komende maanden.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-09-2023 11:00
De hoogste inkomens betalen over een deel al bijna 50% inkomstenbelasting. Hoeveel meer wil je ze laten betalen?

60% boven de 100.000 75% boven de 250.000 en 90% boven de miljoen. Niemand heeft zoveel geld voor zichzelf nodig. Pure decadentie.

Dividendbelasting is 31% boven een bepaald bedrag. Ook niet misselijk.

40%

Over de bonussen wordt in de hoogste categorie ook bijna 50% belasting betaald.

60%


En de vermogensbelasting moet ook flink omhoog. HRA afschaffen en huis naar box 3. Piketty zag het goed.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
20-09-2023 11:03
Een progressieve belasting die oploopt bij hogere winstmarges tov de omzet zou ideaal zijn. Onderscheid naar bedrijfsgrootte zou minder belangrijk moeten zijn in mijn ogen.
Dt is de ideale oplossing om bedrijven de grens over te jagen zodra ze grote winsten gaan maken en het maakt Nederland meteen tot een slecht vestigingsland voor bedrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het ook typisch dat de Koning begon over jongeren die last hebben van depressies. Dat het kabinet samen wil werken met jongeren om tot oplossingen te komen. Oa door het bespreekbaar te maken.

Euh, nou het is er allemaal niet veel beter op geworden sinds de gemeentes verantwoordelijk zijn voor de jeugd GGZ. De budgetten zijn te laag, de wachtlijsten te lang. Doe eerst daar wat aan ipv 'het bespreekbaar maken'. Ik erger me daar aan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
20-09-2023 10:19
Als mensen een achterstand opbouwen van meer dan 6 maand bij de zorgverzekering worden ze aangemeld bij CAK. En die innen dan de nominale premie vanuit de toeslagen of rechtstreeks bij de werkgever.
Ja de maand premie ja, maar dat is nog geen euro aan aflossing. En alleen de huidige zorgverzekering mag eventueel beslag leggen op zorgtoeslag, de vorige verzekering al niet. Plus in een uitkering heeft beslag leggen weinig zin vanwege beslagvrije voet die vrijwel niks scheelt met de uitkering zelf. En als er beslag wordt gelegd dan heb je al een heleboel kostenverhogende maatregelen erbij. Beter is gewoon direct de zorgtoeslag in mindering op de premie.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
20-09-2023 11:19
En de vermogensbelasting moet ook flink omhoog. HRA afschaffen en huis naar box 3. Piketty zag het goed.
Waarschijnlijk stem je SP en denkt dat verder nivelleren een uitstekende oplossing is. Dat is jammer want dat is de kortste weg naar een faillissement van Nederland B.V.
Alle reacties Link kopieren Quote
DingDong schreef:
20-09-2023 11:26
Dt is de ideale oplossing om bedrijven de grens over te jagen zodra ze grote winsten gaan maken en het maakt Nederland meteen tot een slecht vestigingsland voor bedrijven.

Dat is bangmakerij. Veel bedrijven hoppen nu ook al wereldwijd rond in de race naar de bodem. En het vestigingsklimaat is meer dan belastingdruk.
campanula wijzigde dit bericht op 20-09-2023 11:32
1.68% gewijzigd
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
20-09-2023 11:28
Ik vond het ook typisch dat de Koning begon over jongeren die last hebben van depressies. Dat het kabinet samen wil werken met jongeren om tot oplossingen te komen. Oa door het bespreekbaar te maken.

Euh, nou het is er allemaal niet veel beter op geworden sinds de gemeentes verantwoordelijk zijn voor de jeugd GGZ. De budgetten zijn te laag, de wachtlijsten te lang. Doe eerst daar wat aan ipv 'het bespreekbaar maken'. Ik erger me daar aan.
Ja en uitzicht op een woning voor je 35e is er ook al niet. Schrijnend.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
carrie-bradshaw schreef:
20-09-2023 11:30
Ja de maand premie ja, maar dat is nog geen euro aan aflossing. En alleen de huidige zorgverzekering mag eventueel beslag leggen op zorgtoeslag, de vorige verzekering al niet. Plus in een uitkering heeft beslag leggen weinig zin vanwege beslagvrije voet die vrijwel niks scheelt met de uitkering zelf. En als er beslag wordt gelegd dan heb je al een heleboel kostenverhogende maatregelen erbij. Beter is gewoon direct de zorgtoeslag in mindering op de premie.
Misschien is daar een rol weggelegd bij de uitkeringsinstanties. Hou de zorgverzekering in van de uitkering zodat die al betaald is.
Alle reacties Link kopieren Quote
carrie-bradshaw schreef:
20-09-2023 11:32
Ja en uitzicht op een woning voor je 35e is er ook al niet. Schrijnend.
En dan zijn er ook nog mensen die vinden dat je spaargeld wat je hebt opgebouwd om eindelijk een woning gefinancieerd te krijgen zwaarder belast mag worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
DingDong schreef:
20-09-2023 11:31
Waarschijnlijk stem je SP en denkt dat verder nivelleren een uitstekende oplossing is. Dat is jammer want dat is de kortste weg naar een faillissement van Nederland B.V.

Nee. Dramatisch en onwaarschijnlijk verhaal. Maar nivelleren na jarenlang liberalisme is een goede zaak in mijn ogen. Zelfs de VVD spreekt over bestaanszekerheid. Kun je nagaan.

En Nederland is geen B.V. maar een samenleving.
campanula wijzigde dit bericht op 20-09-2023 11:38
6.42% gewijzigd
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
20-09-2023 11:35
Nee. Dramatisch en onwaarschijnlijk verhaal. Maar nivelleren na jarenlang liberalisme is een goede zaak in mijn ogen. Zelfs de VVD spreekt over bestaanszekerheid. Kun je nagaan.
Ik leef in de bubbel van grootverdieners en ik kan je wel vertellen dat verhuizen naar het buitenland (inclusief bedrijf) het eerste is wat we gaan doen. Ik hoop dat je begrijpt dat geen land dan kan draaien.
Alle reacties Link kopieren Quote
carrie-bradshaw schreef:
20-09-2023 11:30
Beter is gewoon direct de zorgtoeslag in mindering op de premie.
Ja eens hoor.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
20-09-2023 11:34
En dan zijn er ook nog mensen die vinden dat je spaargeld wat je hebt opgebouwd om eindelijk een woning gefinancieerd te krijgen zwaarder belast mag worden.
Eigenlijk zou er een grens gesteld moeten worden aan hoeveel je aan overwaarde mag hebben op je huis. Of wellicht nog beter: om de overwaarde flink te belasten.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
20-09-2023 09:29
https://www.vastelastenbond.nl/blog/mil ... g-in-2024/

Gezinnen met kinderen gaan er het meest op vooruit. 2.4%. Er staat niks bij over gezinnen zonder kinderen met een middeninkomen, die zijn er ook genoeg. In mijn berekening van het Nibud (die voor geen meter klopt vgm) ga ik er in alle gevallen op achteruit in ieder geval.
Echt belachelijk dat er voor het tweede + kind méér omhoog gaat dan het eerste kind. Echt, dat moeten ze me toch eens gaan uitleggen.

Bovendien zeggen ze hier dat de zorgtoeslag omhoog gaat, maar daar reppen ze niet over in het stukje, en ik dacht juist gelezen te hebben dat die níet zou stijgen/juist zou dalen?
Alle reacties Link kopieren Quote
DingDong schreef:
20-09-2023 11:38
Ik leef in de bubbel van grootverdieners en ik kan je wel vertellen dat verhuizen naar het buitenland (inclusief bedrijf) het eerste is wat we gaan doen. Ik hoop dat je begrijpt dat geen land dan kan draaien.
Gelukkig zijn er niet zoveel grootverdieners als middenmoot, dus ik vraag me af of die gemist gaan worden. Daarnaast komt sowieso het gros van de belastinginkomsten vanuit de middenmoot, dus ook wat dat betreft zullen de grootverdieners niet zo gemist worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
DingDong schreef:
20-09-2023 11:38
Ik leef in de bubbel van grootverdieners en ik kan je wel vertellen dat verhuizen naar het buitenland (inclusief bedrijf) het eerste is wat we gaan doen. Ik hoop dat je begrijpt dat geen land dan kan draaien.

Welnee. Nog meer bangmakerij. Dat gelooft toch geen hond meer. Outsourcing is ook al op zijn retour. Ik hoop dat je begrijpt dat loze dreigementen geen indruk maken. En dan donderen ze maar op. Kansen voor nieuwe ondernemers. Sprinkhanen zitten we niet op te wachten.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
DingDong schreef:
20-09-2023 11:38
Ik leef in de bubbel van grootverdieners en ik kan je wel vertellen dat verhuizen naar het buitenland (inclusief bedrijf) het eerste is wat we gaan doen. Ik hoop dat je begrijpt dat geen land dan kan draaien.
Hier precies hetzelfde. Vraag me ook wel eens af of mensen die roepen dat met name huizenbezitters aangepakt moeten worden (afschaffen hra, woning naar box 3) maar ook het aanpakken van bedrijven en grootverdieners zich realiseren dat dit ook mensen zijn die vaak heel veel belasting betalen en wat dus de gevolgen zijn als je daar blijft plukken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
20-09-2023 11:40
Eigenlijk zou er een grens gesteld moeten worden aan hoeveel je aan overwaarde mag hebben op je huis. Of wellicht nog beter: om de overwaarde flink te belasten.
Krijgen de huizenbezitters dan ook geld toe als je woning onderwater komt te staan? Want dat is dan wel de andere kant. Maar dat zal dan wel weer niet.
Nogevendit schreef:
20-09-2023 11:34
En dan zijn er ook nog mensen die vinden dat je spaargeld wat je hebt opgebouwd om eindelijk een woning gefinancieerd te krijgen zwaarder belast mag worden.
Inderdaad triest, dat geld is namelijk al een keer belast, zoals al ons geld 36 keer belast moet worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashioncolor schreef:
20-09-2023 11:43
Hier precies hetzelfde. Vraag me ook wel eens af of mensen die roepen dat met name huizenbezitters aangepakt moeten worden (afschaffen hra, woning naar box 3) maar ook het aanpakken van bedrijven en grootverdieners zich realiseren dat dit ook mensen zijn die vaak heel veel belasting betalen en wat dus de gevolgen zijn als je daar blijft plukken.
Die bedrijven betalen helemaal geen belasting. Gelukkig zijn er plannen om daar wat aan te doen, gezien ze nu op kosten van de gewone man hun bedrijf overeind houden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven