Mishandelde grensrechter overleden

03-12-2012 16:53 2114 berichten
Ik lees dit walgelijke bericht zojuist op internet:

"De 41-jarige grensrechter uit Almere die gistermiddag ernstig werd mishandeld, is in het ziekenhuis overleden. Hij was mishandeld na de wedstrijd van SC Buitenboys B3 (Almere) tegen sv Nieuw Sloten B1 (Amsterdam).

Voetballers van Nieuw Sloten schopten en sloegen hem, waarna hij op de vlucht sloeg. De jongens achterhaalden hem en mishandelden hem opnieuw.

Amulance

Een paar uur na het geweld werd de man onwel en zakte hij in elkaar. Daarna werd hij met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij vanmiddag"

Vind het echt shocking, ongelooflijk en verdrietig.

Deze jongens mogen van mij levenslang opgesloten worden, en agressie op sportvelden veel en veel harder worden aangepakt!!!

Toevallig vertelde vorige week een neef van mij, die ook fluit in het amateurvoetbal, dat hij steeds vaker overweegt daarmee te stoppen, omdat hij merkte dat de agressie laatste jaren steeds meer toeneemt. Ook hij heeft regelmatig met bedreigingen te maken.

Misschien dat het me daarom nu wel extra raakt..
Alle reacties Link kopieren
quote:biekoe schreef op 04 december 2012 @ 15:30:

[...]

Maar zo algemeen wordt het hier nu niet gebracht. Hier wordt ook op een bepaalde groep gereageerd. Dit is op dit forum nogal ongefundeerd, wat weten we nou werkelijk over deze jongens? Ja, het zijn voetballers, en ze zijn 15 en 16 jaar oud.

Hier zitten ook mensen die inderdaad elk incident aangrijpen om hun PVV drol neer te leggen. Dat doet niets af aan het feit dan er onder Marokkaanse jongeren meer problemen zijn dan onder andere jongeren.

Wat we weten over ze daders is het volgende:

Ze den ook aan kickboksen

Ze hadden een Marokkaanse achtergrond

Ze speelde bij een club die al vaker voor opschudding heeft gezorgd
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 04 december 2012 @ 15:24:

Geheimtaal, omdat is besloten dat zestienjarigen in bijzondere gevallen als volwassene berecht mogen worden. En negenjarigen niet.

Lijkt me duidelijk.

Je kunt je alleen wel afvragen wat voor persoon je na tien jaar de maatschappij instuurt als je een kind van 16 de rest van zijn jeugd in een volwassenengevangenis laat doorbrengen. Lijkt me een recept voor nog meer ellende.

Noem me maar naief, maar ik heb de illusie dat er misschien nog wel iets te redden of op te voeden valt aan een kind van die leeftijd.
quote:geheimtaal schreef op 04 december 2012 @ 15:32:

[...]

En die van 15 dan? Ook maar volgens het volwassenstrafrecht?Het jeugdstrafrecht zou misschien meer handvatten moeten hebben om dit soort gevaarlijk tuig een poos veilig uit te maatschappij te houden. Je hoeft niet direct aan gevangenisstraf te denken, maar eerder aan behandeling in een gesloten inrichting. Dit soort jongens zijn namelijk niet normaal en mogen voorlopig niet opnieuw de maatschappij in gevaar brengen. Dat zou pas kunnen gebeuren als ze genezen zijn, en als ze ongeneeslijk blijken, jammer voor hen... dan maar tot hun oude dag verzorgen in een gesloten instelling.
quote:ravachol schreef op 04 december 2012 @ 15:38:

[...]

Het jeugdstrafrecht zou misschien meer handvatten moeten hebben om dit soort gevaarlijk tuig een poos veilig uit te maatschappij te houden. Je hoeft niet direct aan gevangenisstraf te denken, maar eerder aan behandeling in een gesloten inrichting. Dit soort jongens zijn namelijk niet normaal en mogen voorlopig niet opnieuw de maatschappij in gevaar brengen. Dat zou pas kunnen gebeuren als ze genezen zijn, en als ze ongeneeslijk blijken, jammer voor hen... dan maar tot hun oude dag verzorgen in een gesloten instelling.

Ik ben heel blij met ons Nedrlandse rechtsysteem.

En nog blijer ben ik dat emoties als deze niet meewegen in het bersluit van de rechter.
quote:lattemachiato schreef op 04 december 2012 @ 11:05:

Ik moet wel toegeven wat iemand hierboven ook zegt, dat bij teams met bijna alleen Marokkanen meer rottigheid is. Mijn dochter speelt in een meidenteam maar wel in een gemengde (lees merendeels jongens) competitie. Nou je wilt niet weten wat ze naar hun hoofd hebben gekregen toen ze tegen een Marokkaans team moesten spelen, hoer was nog het minst erge. Dan heb je het over D'tjes he (11 en 12 jarigen). De coach heeft daarna wel een officiele klacht ingediend eerst bij hun eigen wedstrijdleiding en later nog bij de KNVB, nooit meer wat over gehoord trouwens. Bij "witte" Vinexwijk teams is het meestal een stuk gezelliger en zijn met name de ouders ook heel positief over de voetbalprestaties van onze meiden, vaak vertellen ze spontaan aan ons (ouders van de tegenstanders) dat hun jongens aanvankelijk hun neus ophaalden en dachten dat het een makkie was, maar dat ze daar nu van terug moeten komen.

Ik merkte het ook vroeger hoor...

Uit in Zaandam voetballen was geen pretje...

Ik vind het zo frappant dat we niet mogen noemen en dat het niets uitmaakt of het Marokkanen zijn terwijl we wel telkens bij die bevolkingsgroep tegen problemen blijven aanlopen... Waarom niet gewoon het beestje bij de naam noemen? Wat deze post hierboven zegt is toch exemplarisch? Waarom dat onder het vloerkleed trachten te schuiven? Ik begrijp daar echt niets van!
En ik begrijp niet waarom het wel benoemd moet worden.

Waarom?

Collega vandaag ook. '' Ja, het zijn wel weer Marokkanen he'.

Ik: 'Ehm, ja zou kunnen. Dus?'

Dus de vraag stel ik hier ook. Dus?
quote:geheimtaal schreef op 04 december 2012 @ 15:46:

Waarom?

Dus de vraag stel ik hier ook. Dus?Ben je echt wereldvreemd? Of doe je alsof?
quote:vorstmyschkin schreef op 04 december 2012 @ 15:52:

[...]

Ben je echt wereldvreemd? Of doe je alsof?Lastig he om een vraag gewoon te beantwoorden.
quote:Donkeyshot schreef op 04 december 2012 @ 14:28:

[...]

Het is geen of/of maar en/en. Ouders van straatjeugd missen te vaak de elementaire vaardigheden om hun kinderen enigszins "normaal" op te voeden en ze e.e.a. bij te brengen qua normen en waarden. Dat is beroerd maar het is wel de waarheid.

Je kan wel gaan roepen dat die ouders het moeten oplossen maar daarmee komt een oplossing geen stap dichterbij. En ook het beboeten van de ouders zal weinig helpen want dan is het kwaad al geschied en bovendien kan je van een kale kikker weinig veren plukken.

Scholen, sportclubs en i.h.a. de sociale omgeving hebben ook een rol. Ooit hadden we ook in dit land zoiets als sociale controle: als de jeugd zich op straat misdroeg dan was er wel een buurman of een omstander die er iets van zei. Helaas is dat verloren gegaan: vrijwel niemand durft meer iets te zeggen (angst voor grote bek en/of een mes tussen je ribben).

Ik ben zelf leider van een jong voetbalteam en ik reken het wel degelijk tot mijn taak om die jongens zonodig duidelijk te maken dat verbale noch fysieke agressie, ook in de hitte van de wedstrijd, toegestaan is. Desnoods haal ik ze zelf naar de kant, kunnen ze afkoelen. En ik bespreek het regelmatig met ze.Wat doen die mensen hier dan nog? Als je je kinderen niet kunt opvoeden aan de hand van voor ons 'normale' normen en waarden wat ben je dan nog waard als ouder? Zijn er geen plekken waar die mensen geleerd kan worden hoe ze hun kinderen kunnen opvoeden? In ieder geval uit onze maatschappij halen lijkt me!
quote:Dahlia74 schreef op 04 december 2012 @ 15:21:

Deze jongens hadden een kickboksles voor dat ze gingen voetballen geloof ik. Of zitten ook op kickboksen.

In de basis is er niets mis met kickboksen. Tijdens de lessen leren ze met hun agressiviteit omgaan. Op een goede kickboksschool leren ze heel duidelijk dat ze dit niet buiten de school mag worden gebruikt en wordt hier zwaar op toegekeken. Helaas zijn niet alle scholen hier even goed in om dit over te dragen op deze jongens. En ook de controle schort het her en der wat aan. Net als bij elke (sport)school heb je goede en slechte docenten.

Gisteren bij DWDD werd ook al de schuld gegeven aan de buitenspelregel. Ja, een scheidsrechter kan dit verkeerd inschatten. Het is immers een mens. En ja, ik kan mij voorstellen dat je in het vuur van de wedstrijd de scheidsrechter op een niet al te vriendelijke manier wijst op zijn fout. Maar schoppen en slaan met de dood te gevolg? In DWDD werd gezegd dat het afschaffen van deze regel dit kan voorkomen. Dat is toch de wereld op zijn kop!Hoe simpel kan mijn zijn zeg. LEREN dat ze hun vechtsport niet buiten mogen gebruiken.... Hetzelfde als een vis leren fietsen. Dit soort kan niets leren.
quote:vorstmyschkin schreef op 04 december 2012 @ 15:52:

[...]

Ben je echt wereldvreemd? Of doe je alsof?

Op de plek waar ik woon kom ik eigenlijk alleen maar heel normale Marokkanen tegen (als het al Marokkanen zijn, want dat staat er niet op aan de buitenkant), en die hebben nog hele aardige kinderen ook.

De stereotype Marokkaanse rotjochies kom ik zelden tegen, dus ik zou niet weten waarom ik net zou moeten doen 'alsof we toch allemaal weten hoe ze zijn'. Omdat iedereen dat zegt?

Er zijn problemen met bepaalde groepen, maar andere groepen doen gewoon normaal mee (meer dan de helft, want van de meisjes heb je al helemaal nooit last.)

Ik vind de vraag 'Dus?' dus ook heel legitiem.
quote:geheimtaal schreef op 04 december 2012 @ 15:53:

[...]

Lastig he om een vraag gewoon te beantwoorden.De vraag is ondertussen al een paar keer beantwoord. Zelfs in dit topic. Sommige mensen steken liever hun kop in het zand; het heeft dan ook geen zin om op die vraag in te gaan.
quote:vorstmyschkin schreef op 04 december 2012 @ 15:56:

[...]

De vraag is ondertussen al een paar keer beantwoord. Zelfs in dit topic. Sommige mensen steken liever hun kop in het zand; het heeft dan ook geen zin om op die vraag in te gaan.Het komt sommige mensen heel goed uit dat het Nederlandse jongens van Marokkaanse komaf zijn. (Want, hoezo Marokkaans? Wonen ze in Marokko en komen ze hier een potje voetballen?) Wordt hun vooroordeel weer lekker bevestigd.
Ik heb het altijd al een waanzinnig idee gevonden om de zgn "kansloze jeugd" middels vechtsport waarden, normen, zelfdiscipline, respect en wat-weet-ik-al-niet-meer bij te brengen.
quote:geheimtaal schreef op 04 december 2012 @ 15:59:

[...]

Het komt sommige mensen heel goed uit dat het Nederlandse jongens van Marokkaanse komaf zijn. (Want, hoezo Marokkaans? Wonen ze in Marokko en komen ze hier een potje voetballen?) Wordt hun vooroordeel weer lekker bevestigd.

Buitengewoon cynische reactie op deze tragedie.

Ik denk niet dat dit iemand überhaupt goed uitkomt, alleen weigeren sommigen hun kop in het zand te steken voor bepaalde maatschappelijke realiteiten.
quote:geheimtaal schreef op 04 december 2012 @ 15:40:

[...]

Ik ben heel blij met ons Nedrlandse rechtsysteem.

En nog blijer ben ik dat emoties als deze niet meewegen in het bersluit van de rechter.Ik ben ook blij met het rechtssysteem hier. Er kan echter wel wat verbeterd worden, namelijk het feit dat de maatschappij vaak niet adequaat wordt beschermd tegen gewelddadige mafketels. Zij worden vaak te coulant behandeld en te snel weer losgelaten.
quote:vorstmyschkin schreef op 04 december 2012 @ 15:59:

Ik heb het altijd al een waanzinnig idee gevonden om de zgn "kansloze jeugd" middels vechtsport waarden, normen, zelfdiscipline, respect en wat-weet-ik-al-niet-meer bij te brengen.Vind ik ook. Scouting lijkt me een beter idee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:geheimtaal schreef op 04 december 2012 @ 15:59:

[...]

Het komt sommige mensen heel goed uit dat het Nederlandse jongens van Marokkaanse komaf zijn. (Want, hoezo Marokkaans? Wonen ze in Marokko en komen ze hier een potje voetballen?) Wordt hun vooroordeel weer lekker bevestigd.Moet je maar eens aan hun vragen wat ze zijn, Nederlander of Marokkaan! Ik moet er nog eentje tegenkomen die zegt dat ie geen Marokkaan is maar een Nederlander....
quote:vorstmyschkin schreef op 04 december 2012 @ 16:01:

[...]

Buitengewoon cynische reactie op deze tragedie.

Ik denk niet dat dit iemand überhaupt goed uitkomt, alleen weigeren sommigen hun kop in het zand te steken voor bepaalde maatschappelijke realiteiten.

Realistisch bedoel je.

Maar als je steeds dingen blijft zeggen zonder dat je durft te zeggen wat je eigenlijk bedoelt, schiet het niet zo eel op.
quote:geheimtaal schreef op 04 december 2012 @ 15:46:

Waarom?

Dus de vraag stel ik hier ook. Dus?

Dus?

Het kan zijn dat Marokkaanse jongens buitengewoon vaak de fout in gaan vanwege bepaalde factoren die bij niet-Marokkanen niet of minder voorkomen. Je kunt, als je het benoemt, je dan op die specifieke factoren richten. Ik denk bijvoorbeeld aan de andere seksuele moraal en de omgang tussen mannen en vrouwen, een 'eer' en 'schaamte' cultuur waardoor je moeilijker in een maatschappij kunt functioneren waar zelfreflectie en zelfkritiek als positief worden gezien en wellicht het (diep) gelovig zijn in een maatschappij die in wezen seculier is.
En dat bedoelt men allemaal met 'Het zijn wel weer die Marokkanen he?'
quote:geheimtaal schreef op 04 december 2012 @ 16:10:

En dat bedoelt men allemaal met 'Het zijn wel weer die Marokkanen he?'Dat zal bij sommigen wel meespelen. Helaas zijn Marokkanen oververtegenwoordigd bij dit soort incidenten en krijgen alle Marokkanen een slechte naam. Het niet benoemen leidt ook tot niet oplossen en een verdere stigmatisering van alle Marokkanen.
quote:ravachol schreef op 04 december 2012 @ 16:06:

[...]

Dus?

Het kan zijn dat Marokkaanse jongens buitengewoon vaak de fout in gaan vanwege bepaalde factoren die bij niet-Marokkanen niet of minder voorkomen. Je kunt, als je het benoemt, je dan op die specifieke factoren richten. Ik denk bijvoorbeeld aan de andere seksuele moraal en de omgang tussen mannen en vrouwen, een 'eer' en 'schaamte' cultuur waardoor je moeilijker in een maatschappij kunt functioneren waar zelfreflectie en zelfkritiek als positief worden gezien en wellicht het (diep) gelovig zijn in een maatschappij die in wezen seculier is.

Maar daar gaat het hier nu even niet over hè? Het gaat hier over een paar gastjes die een grensrechter hebben geschopt. Waar haal je de indruk vandaan dat dat met sexe, religie, eer of schaamte te maken heeft? (Puberale) agressie en groepsdruk, slechte opvoeding en onsportiviteit lijken me eerlijk gezegd veel meer voor de hand te liggen.

Weten we eigenlijk al honderd procent zeker dat het om Marokkaanse jongens gaat? Ik las namelijk elders dat er ook een Antilliaan bij was.

Of is dat allemaal gewoon weer ingevuld omdat we toch allemaal eigenlijk wel weten hoe het zit?
quote:geheimtaal schreef op 04 december 2012 @ 16:10:

En dat bedoelt men allemaal met 'Het zijn wel weer die Marokkanen he?'

Er zijn helaas verschillende groepen in de samenleving die het welzijn van andere mensen bedreigen. Ze zorgen ervoor dat het leefklimaat inNederland steeds onaangenamer wordt. Dit terwijl ze wel door diezelfde samenleving worden onderhouden.

Ik weet niet hoe we dit tij kunnen keren, maar de problemen ontkennen of niet willen benoemen helpt in ieder geval niet. Misschien zouden we bijv,. criminele jongeren met een Marokkaans paspoort eens een tijdje in Marokko moeten vastzetten. Misschien dat ze zo hun verworvenheden in Nederland wat meer gaan waarderen.
quote:ravachol schreef op 04 december 2012 @ 16:15:

[...]

Dat zal bij sommigen wel meespelen. Helaas zijn Marokkanen oververtegenwoordigd bij dit soort incidenten en krijgen alle Marokkanen een slechte naam. Het niet benoemen leidt ook tot niet oplossen en een verdere stigmatisering van alle Marokkanen.Maar het expliciet bnoemen doet mij eerder aan discriminatie denken dan aan denken in oplossingen.Come on, dat geloof je toch zelf niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven