Moeder op 63e sterft op 72e jarige leeftijd.

11-07-2020 07:39 106 berichten
Nu gun ik iedereen die het wil het moederschap, maar destijds had ik hier al erg veel moeite mee.

Nu is deze dame overleden en laat ze haar 9 jarige dochter achter.

Vooral de laatste zin vind ik moeilijk:

De familie laat weten dat de opvang van haar dochter goed geregeld is.

Nou nee, ze groeit op zonder moeder

Wat vinden jullie van deze situatie? Is ze egoistisch geweest?

of heeft ze maar mooi 9 jaar haar droom kunnen verwezenlijken?
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 11-07-2020 12:20
Reden: Herkenbaarheid.
11.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat het het probleem van ouder worden boven de 45. De kans dat je voortijdig overlijd is altijd groter dan jezelf inschat.

Wat ik wel raar vind is, dat de discussie altijd over vrouwen gaat. Die zijn natuurlijk biologisch al niet gemaakt om zo laat nog kinderen te krijgen.

Maar mannen als Charlie Chaplin, Rob de Nijs, Trump, Peter Jan Rens, Mick Jagger kregen allemaal kinderen toen ze al boven de 60 waren en sommige zelfs boven de 70.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een kind nemen op je 63e vind ik een daad van ultiem egoïsme. Zo beschouwd kun je er niet vroeg genoeg van af zijn. Van zo'n moeder, bedoel ik.
Mijn moeder liet ook een kind van 9 achter. En hoewel je dus niet alles voor het zeggen hebt, want mijn moeder stierf dus redelijk jong, vind ik het egoïstisch om bewust een situatie te creëren waarin kinderen hun ouders op jonge leeftijd moeten missen.

Je moeder verliezen op jonge leeftijd is verschrikkelijk zwaar. Dat moet je echt niet willen voor je kind. En sterven op 72 jarige leeftijd is natuurlijk niet zo ontzettend raar.
Zowel voor vaders als voor moeders vind ik het egoïstisch om op (veel) latere leeftijd kinderen te krijgen.

Natuurlijk zijn er daar ook weer uitzonderingen in.

Maar op je 63e moeder worden kan ik in geen enkele situatie 'goedpraten'.
Alle reacties Link kopieren
Ze zal het zelf ook heel rottig hebben gevonden dat ze dood ging. Het lijkt mij een van de ergste dingen die je kunnen overkomen: doodgaan en je jongere kinderen achterlaten. Ik neem aan dat de opvoeding door liefdevolle mensen ter harte zal worden genomen, en dat 17 miljoen mensen een oogje in het zeil houden.

Ik hoop dat iedereen gelukkig is geweest en dat het kind goed opgroeit.

Ach en wee roepen vind ik niet erg smaakvol.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
11-07-2020 08:00
Ze zal het zelf ook heel rottig hebben gevonden dat ze dood ging. Het lijkt mij een van de ergste dingen die je kunnen overkomen: doodgaan en je jongere kinderen achterlaten. Ik neem aan dat de opvoeding door liefdevolle mensen ter harte zal worden genomen, en dat 17 miljoen mensen een oogje in het zeil houden.

Ik hoop dat iedereen gelukkig is geweest en dat het kind goed opgroeit.

Ach en wee roepen vind ik niet erg smaakvol.
Oh, ik neem dat ook ook zeker allemaal aan, maar daar gaat in mijn ogen de 'gesprek' hier niet echt over.

Ik vind mijzelf niet perse onsmaakvol om dit op een forum ter discussie te stellen eigenlijk.. think
72 is nog best jong. Ik bedoel ze kon ook 80 worden of 85
Alle reacties Link kopieren
Triest verhaal. Arm kind. Het meisje groeit nu op bij mensen die geen bloedverwanten zijn. Was de vader ook een donor?
cranberryjuice schreef:
11-07-2020 08:05
72 is nog best jong. Ik bedoel ze kon ook 80 worden of 85
Ik was 16 toen mijn moeder overleed. Dat heeft ook behoorlijk dramatische effecten op mij gehad toentertijd.

Dat was dus het, ze kon wel 80 worden scenario. Dan was haar dochter rond de 17 geweest.
JenBarber schreef:
11-07-2020 08:09
Ik was 16 toen mijn moeder overleed. Dat heeft ook behoorlijk dramatische effecten op mij gehad toentertijd.

Dat was dus het, ze kon wel 80 worden scenario. Dan was haar dochter rond de 17 geweest.
Een vriendin van mij is ook haar moeder verloren op 16 jarige leeftijd, ze heeft het nooit echt verwerkt.

We zijn nu in de 40.
Alle reacties Link kopieren
cranberryjuice schreef:
11-07-2020 08:05
72 is nog best jong. Ik bedoel ze kon ook 80 worden of 85
Dat is meer dan de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen sterven, mensen overschatten zichzelf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
11-07-2020 08:12
Dat is meer dan de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen sterven, mensen overschatten zichzelf.
Gemiddelde leeftijd om te komen te overlijden is toch 86 voor een vrouw?
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
11-07-2020 08:13
Gemiddelde leeftijd om te komen te overlijden is toch 86 voor een vrouw?
83,6 heb ik net opgezocht. Dus ze is dan nog 'jong' gestorven.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
11-07-2020 08:13
Gemiddelde leeftijd om te komen te overlijden is toch 86 voor een vrouw?
Sorry ik keek bij de mannen, gemiddeld is 83,6 jaar (2019).

Dus precies in het midden, maar goed daar zitten altijd mensen onder en boven.

Dit jaar gaat de levensverwachting sowieso omlaag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
11-07-2020 07:45
Dat het het probleem van ouder worden boven de 45. De kans dat je voortijdig overlijd is altijd groter dan jezelf inschat.

Wat ik wel raar vind is, dat de discussie altijd over vrouwen gaat. Die zijn natuurlijk biologisch al niet gemaakt om zo laat nog kinderen te krijgen.

Maar mannen als Charlie Chaplin, Rob de Nijs, Trump, Peter Jan Rens, Mick Jagger kregen allemaal kinderen toen ze al boven de 60 waren en sommige zelfs boven de 70.

Dat is waar, maar deze mensen waren in elk geval samen, als een van beiden overlijdt, blijft er nog een ouder over. Deze vrouw kreeg als alleenstaande moeder een kindje, dat lijkt me voor kind nog heftiger, ze is nu wees.

Triest voor moeder om nog 'redelijk jong' te overlijden, voor de dochter het allerergst en natuurlijk voor de familie, die nu de zorg voor dochter overneemt.
.
Alle reacties Link kopieren
Er is volgens mij nooit een hype van 60+ moeders geweest nadat bekend werd dat de wetenschap het mogelijk maakte op oudere leeftijd nog een kind te dragen (weliswaar met een eicel van een ander), dus voor mij mogen de mensen die al dat geld én de moeite én alle commentaar van de anderen er voor over hebben hun wens in vervulling laten komen een kind krijgen.

Een gewenst kind zal veel beter opgroeien dan een kind in een getto in de US dat al jong in een straatbende terecht komt, voor een grijpstuiver mensen omlegt en geen andere ambitie meer heeft dan drugs spuiten en onder een viaduct slapen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar om over dit geval te vallen. Ik geloof dat wezen door te oude ouders niet een groeiend, problematisch fenomeen is. Als je je druk maakt over kinderen die hun ouders op jonge leeftijd verliezen, dan zijn te oude vaders een vele malen groter probleem dan te oude moeders.

Als je het egocentrisch vindt van de moeder, ook dan kan ik je uit de droom
helpen: het krijgen van kinderen ís egocentrisch. Ik heb zomaar het vermoeden dat deze mevrouw beter dan de gemiddelde ouder heeft nagedacht wat er met haar dochter gebeurt als ze komt te overlijden en dat ook met haar omgeving heeft besproken.

Is er een idealere situatie om als kind ter wereld te komen? Zeker weten, maar dat geldt voor heel veel situaties en ik vind dit een van de minst problematische. Kinderen die ter wereld komen in een onveilige omgeving met ouders die elkaar de tent uitvechten vind ik bijvoorbeeld een veel meer voorkomend en ernstiger probleem.
quadrupel wijzigde dit bericht op 11-07-2020 08:36
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blondie68 schreef:
11-07-2020 08:07
Triest verhaal. Arm kind. Het meisje groeit nu op bij mensen die geen bloedverwanten zijn. Was de vader ook een donor?

Haar overleden moeder is ook geen bloedverwant als puntje bij paaltje komt.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
11-07-2020 08:23
Er is volgens mij nooit een hype van 60+ moeders geweest nadat bekend werd dat de wetenschap het mogelijk maakte op oudere leeftijd nog een kind te dragen (weliswaar met een eicel van een ander), dus voor mij mogen de mensen die al dat geld én de moeite én alle commentaar van de anderen er voor over hebben hun wens in vervulling laten komen een kind krijgen.

Een gewenst kind zal veel beter opgroeien dan een kind in een getto in de US dat al jong in een straatbende terecht komt, voor een grijpstuiver mensen omlegt en geen andere ambitie meer heeft dan drugs spuiten en onder een viaduct slapen.
Wanneer je met dat soort drogredenen keuzes maakt dan kun je overal wel voor kiezen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
11-07-2020 08:18
Dat is waar, maar deze mensen waren in elk geval samen, als een van beiden overlijdt, blijft er nog een ouder over. Deze vrouw kreeg als alleenstaande moeder een kindje, dat lijkt me voor kind nog heftiger, ze is nu wees.

Triest voor moeder om nog 'redelijk jong' te overlijden, voor de dochter het allerergst en natuurlijk voor de familie, die nu de zorg voor dochter overneemt.
Deze vrouw heeft daarmee dubbel risico genomen.

Tja houd ze nou een man van 35...

Dit kindje groeit dus niet alleen op zonder moeder, maar ook zonder vader en mag nog maar hopen dat zijn biologische ouders iets met haar te maken willen hebben.

Dat je het praktisch regelt betekent niet dat het emotioneel voor het kind klopt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
11-07-2020 07:46
Een kind nemen op je 63e vind ik een daad van ultiem egoïsme. Zo beschouwd kun je er niet vroeg genoeg van af zijn. Van zo'n moeder, bedoel ik.
Een kind krijgen is sowieso egoïstisch.
En als je zo redeneert dan is het ook raar en egoïstisch als je een kind krijgt als je schulden hebt of een kind krijgen van een zaaddonor of ...
Alle reacties Link kopieren
cranberryjuice schreef:
11-07-2020 08:05
72 is nog best jong. Ik bedoel ze kon ook 80 worden of 85
Pcies, sommige mensen worden zelfs wel 86!
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
11-07-2020 08:48
Pcies, sommige mensen worden zelfs wel 86!
In mijn familie worden ze bijna allemaal ouder dan 90.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven