Moestuintje AH, Monsanto?

26-02-2015 14:10 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
AH weigert informatie te geven.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat jullie je dit afvragen. Vragen jullie je dan ook hetzelfde af bij die krop sla die je in je in boodschappentas hebt zitten? Of die zaadjes ook bij Monsanto vandaan komen? Of dat de betreffende teler misschien wel roundup gebruikt rondom zijn erf?
Alle reacties Link kopieren
Ze doen het geweldig, ik ben er blij mee.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:Gravinnetje schreef op 26 februari 2015 @ 15:10:

Grappig dat jullie je dit afvragen. Vragen jullie je dan ook hetzelfde af bij die krop sla die je in je in boodschappentas hebt zitten? Of die zaadjes ook bij Monsanto vandaan komen? Of dat de betreffende teler misschien wel roundup gebruikt rondom zijn erf?Goeie.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Monsanto wil uiteindelijk dat de hele wereld genetisch gemanipuleerde zaden gebruikt. Boeren in arme landen zijn daardoor al in de problemen geraakt, een boer die de zaden van Monsanto wel kon betalen gebruikte ze voor zijn maisveld. Een aanpalende boer, die zijn eigen zaad (sorry, beetje dubbelzinnig) gebruikte, kreeg een boete omdat de bijen die op bezoek waren geweest bij de Monsanto boer zijn zaad hadden bestoven, even in het kort want ik ben geen wetenschapper.

Ik ben echt geen milieufreak maar Monsanto overschrijdt letterlijk en figuurlijk grenzen. Over een paar jaar mag iemand met een moestuintje zijn tomatenzaadjes niet eens meer ruilen met het paprikazaad van de buurman, zo wordt biologisch tuinieren ook de kop ingedrukt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 26 februari 2015 @ 15:10:

Of die zaadjes bij Monsanto vandaan kwamen. Dat is een vraag waar ja of nee, of ik weet het niet kan komen.Natuurlijk komen die zaadjes deels bij monsanto vandaan. Waarom is dat een vraag? Die lui hebben een groot deel van de wereldmarkt in zaad in handen. Als je 20 soorten wasmiddel koopt weet je toch ook dat de helft van Unilever is?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 26 februari 2015 @ 15:08:

[...]



Wat vroeg je je af? Het is mij niet echt duidelijk wat precies de vraag is?Er zijn nog veel meer bedrijven die GMO zaden produceren....
Alle reacties Link kopieren
Monsanto is een heel eng bedrijf. Maar als je tegen zulke praktijken bent, wat doe je dan in vredesnaam bij de AH?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 26 februari 2015 @ 15:13:

Monsanto wil uiteindelijk dat de hele wereld genetisch gemanipuleerde zaden gebruikt. Boeren in arme landen zijn daardoor al in de problemen geraakt, een boer die de zaden van Monsanto wel kon betalen gebruikte ze voor zijn maisveld. Een aanpalende boer, die zijn eigen zaad (sorry, beetje dubbelzinnig) gebruikte, kreeg een boete omdat de bijen die op bezoek waren geweest bij de Monsanto boer zijn zaad hadden bestoven, even in het kort want ik ben geen wetenschapper.

Ik ben echt geen milieufreak maar Monsanto overschrijdt letterlijk en figuurlijk grenzen. Over een paar jaar mag iemand met een moestuintje zijn tomatenzaadjes niet eens meer ruilen met het paprikazaad van de buurman, zo wordt biologisch tuinieren ook de kop ingedrukt.Dus? Wat ga je doen als je weet dat de zaden bij Monsanto vandaan komen?
Alle reacties Link kopieren
Tjonge MarianneDavids,



Ik ben best wel tegen monsanto, en vind het eng hoe weinig mensen het interesseert hoe dat bedrijf werkt. Maar met zo'n openingpost schreeuw je wel om "gijaluhoedjesvouwergageitenwollensokkenkweken"-reacties.



Maar misschien is dat wat je wilt, kan ook natuurlijk.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Roundup vraag ik me idd af. Ik ben blij dat de tuincentra dit nu weren.
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 26 februari 2015 @ 15:10:

Of die zaadjes bij Monsanto vandaan kwamen. Dat is een vraag waar ja of nee, of ik weet het niet kan komen.Als je een vraag stelt ga je ook iets met die informatie doen... anders hoef je de vraag niet te stellen toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:13:

[...]



Er zijn nog veel meer bedrijven die GMO zaden produceren.... Tenzij er mais in zit zal er geen monsanto gmo-zaad inzitten, want die verkopen in europa alleen gmo-mais. Maar ik vermoed dat er sowieso geen GMO's inzitten, want dan moest het er op staan, en die eisen zijn best streng, en AH is nooit betrapt op gesjoemel daarmee.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 26 februari 2015 @ 14:59:

Je hoeft die moestuintjes niet te nemen he laat ze dan gewoon lekker staan voor de volgende, als je je hier zo druk om maakt.

Het kan mij werkelijk waar niet boeien waar die dingen vandaan komen. We hebben er plezier van en hopelijl straks ook nog eens lekkere groente!



Dit dus

Wat een tijd moet je overhebben om je hier druk over te maken



Ik vind het een leuke actie.

Net met zoon de zaadjes geplant en hem de taak gegeven ze te verzorgen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 26 februari 2015 @ 15:15:

[...]



Tenzij er mais in zit zal er geen monsanto gmo-zaad inzitten, want die verkopen in europa alleen gmo-mais. Maar ik vermoed dat er sowieso geen GMO's inzitten, want dan moest het er op staan, en die eisen zijn best streng, en AH is nooit betrapt op gesjoemel daarmee.Vooropgesteld dat ik geen voorstanden ben van GMO spullen.... maar dan moet je ook serieus consequent zijn. Geen chemisch geproduceerde vitaminen, geen chemische e-nummers, etc....
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 26 februari 2015 @ 15:15:

Roundup vraag ik me idd af. Ik ben blij dat de tuincentra dit nu weren.Tja, roundup, Het verving de nog slechtere/gevaarlijkere onkruidverdelgers. Echter, roundup is nu onder tig andere namen te koop. Pak een willekeurige fles onkruidverdelger bij het tuincentrum en de kans is groot dat het hetzelfde is als roundup maar dan met een ander etiketje.
quote:handigmetgeld schreef op 26 februari 2015 @ 15:13:

[...]



Natuurlijk komen die zaadjes deels bij monsanto vandaan. Waarom is dat een vraag? Die lui hebben een groot deel van de wereldmarkt in zaad in handen. Als je 20 soorten wasmiddel koopt weet je toch ook dat de helft van Unilever is?



Ach, zo maak ik me wel vaker druk om aso bedrijven. Je doet er niets tegen behalve aanzien en zien hoe mensen dat massaal negeren en types zoals moi een alu hoedje aanbieden. Maar ik heb het dus ook niet zo op met slavenhandel of oliebedrijven zoals Shell.

Het is wel interessant te zien hoe men de weg vrijmaakt voor bedrijven als Monsanto om een monopoly op voeding te krijgen. Zo vind Nestle dat mensen niet per definitie recht hebben op water.



De westerse wereld is niet zo fraai, maar gelukkig hebben we sla in de supermarkt, de zaadjes van AH en goedkope kleding van de Primark en een Iphone.



I
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:20:

[...]



Vooropgesteld dat ik geen voorstanden ben van GMO spullen.... maar dan moet je ook serieus consequent zijn. Geen chemisch geproduceerde vitaminen, geen chemische e-nummers, etc....Want kleine beetjes helpen niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 26 februari 2015 @ 15:17:

[...]





Dit dus

Wat een tijd moet je overhebben om je hier druk over te maken



Ik vind het een leuke actie.

Net met zoon de zaadjes geplant en hem de taak gegeven ze te verzorgen

Natuurlijk is het hartstikke leuk en als het niet van Monsanto is, is het nog leuker.



Monsanto is het bedrijf dat zich schuldig maakt aan de massale bijensterfte en bijen hebben we nodig.
verba volant, scripta manent.
quote:nerdopviva schreef op 26 februari 2015 @ 15:21:

[...]





Want kleine beetjes helpen niet?Het is alles of niets. Of helemaal niets, of alles. Maar dat helemaal niets wel met een aluhoedje op.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:20:

[...]



Vooropgesteld dat ik geen voorstanden ben van GMO spullen.... maar dan moet je ook serieus consequent zijn. Geen chemisch geproduceerde vitaminen, geen chemische e-nummers, etc....





Waarom? Ik ben tegen GMO-planten, omdat je die planten nu eenmaal niet in een hokje kunt stoppen. Dat zaad waait waarheen het wil en komt zo 'in het wild' terecht. En daarmee heb je kans dat je over 10 jaar ineens iets heel erg verstoord blijkt te hebben, omdat een of andere andere plant in kruising met GMO-mais een plaag is geworden. Het risico is veel groter dan je eigen veldje.



Met chemische bestrijdingsmiddelen is dat minder. Die vervuilen hooguit het water en de grond in de directe omgeving.



Maar nogmaals: Monsanto is groot, en vooral een 'onprettig' bedrijf, maar dat het zaad waarschijnlijk deels van monsanto komt zegt helemaal niets over of het gmo-zaad is. Sterker nog, de kans is dan juist kleiner, omdat monsanto in europa nauwelijks gmo-spullen verkoopt.



En als je de wereld wil redden, ga dan weg bij de AH. Die zijn minstens zo eng als Monsanto.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 26 februari 2015 @ 15:21:

[...]





Want kleine beetjes helpen niet?Jawel, maar mensen zijn hypocriet.... ze horen iets over monsanto en vinden dan dat het enorm slecht is en niet kan. Maar ondertussen denken ze niet na bij alle andere rommel die ze naar binnen schuiven.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 26 februari 2015 @ 15:25:

[...]





Waarom? Ik ben tegen GMO-planten, omdat je die planten nu eenmaal niet in een hokje kunt stoppen. Dat zaad waait waarheen het wil en komt zo 'in het wild' terecht. En daarmee heb je kans dat je over 10 jaar ineens iets heel erg verstoord blijkt te hebben, omdat een of andere andere plant in kruising met GMO-mais een plaag is geworden. Het risico is veel groter dan je eigen veldje.



Met chemische bestrijdingsmiddelen is dat minder. Die vervuilen hooguit het water en de grond in de directe omgeving.



Maar nogmaals: Monsanto is groot, en vooral een 'onprettig' bedrijf, maar dat het zaad waarschijnlijk deels van monsanto komt zegt helemaal niets over of het gmo-zaad is. Sterker nog, de kans is dan juist kleiner, omdat monsanto in europa nauwelijks gmo-spullen verkoopt.



En als je de wereld wil redden, ga dan weg bij de AH. Die zijn minstens zo eng als Monsanto.Ja je kunt veel beter bij Marqt kopen, heeeel sympathiek bedrijf ook
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:15:

[...]



Als je een vraag stelt ga je ook iets met die informatie doen... anders hoef je de vraag niet te stellen toch?



Ik ben het daar niet mee eens. Als jij vraagt waarom het gras groen is, ga je daar dan ook wat mee doen? Of stelt het antwoord je tevreden. Nu snap ik wel dat je vermoed dat er meer achter zit en dat doet het waarschijnlijk. Dat is een vraag die je zelf zou kunnen stellen, hoewel het antwoord al wel gegeven is (bijen, aldus TO).



Mijn antwoord, ik hoef geen zaadjes als ik weet dat het van Monsanto komt. Boycot ik dan maar het hele leven? Nee, maar ik hou er wel rekening mee voor zover ik kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:26:

[...]



Jawel, maar mensen zijn hypocriet.... ze horen iets over monsanto en vinden dan dat het enorm slecht is en niet kan. Maar ondertussen denken ze niet na bij alle andere rommel die ze naar binnen schuiven.Dat is ook niet helemaal waar, de meeste mensen die ik ken kijken echt wel waar hun bloemkool vandaan komt of hun piepers, paprika's, tomaten enzovoort. Die kopen ook geen plofkip bij de super maar kopen een echte bij de poelier.
verba volant, scripta manent.
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:26:

[...]



Jawel, maar mensen zijn hypocriet.... ze horen iets over monsanto en vinden dan dat het enorm slecht is en niet kan. Maar ondertussen denken ze niet na bij alle andere rommel die ze naar binnen schuiven.



Dat is een behoorlijke aanname. Het is hypocriet om weg te kijken en dan alle rommel naar binnen te schuiven.

Ik snap best dat we enorm gebonden zijn aan dit soort bedrijven, maar vele kleine beetjes kunnen helpen voorkomen om nog meer poot aan de grond te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven