Moestuintje AH, Monsanto?

26-02-2015 14:10 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
AH weigert informatie te geven.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:28:

[...]



Ja je kunt veel beter bij Marqt kopen, heeeel sympathiek bedrijf ook Ik ga naar een heel sympathieke biologische zelfstandige winkel.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 26 februari 2015 @ 15:28:

[...]





Ik ben het daar niet mee eens. Als jij vraagt waarom het gras groen is, ga je daar dan ook wat mee doen? Of stelt het antwoord je tevreden. Nu snap ik wel dat je vermoed dat er meer achter zit en dat doet het waarschijnlijk. Dat is een vraag die je zelf zou kunnen stellen, hoewel het antwoord al wel gegeven is (bijen, aldus TO).



Mijn antwoord, ik hoef geen zaadjes als ik weet dat het van Monsanto komt. Boycot ik dan maar het hele leven? Nee, maar ik hou er wel rekening mee voor zover ik kan.P'sies, ergens rekening mee houden is iets anders dan boycotten. Je kunt een bedrijf ergens op aanspreken, tussen neus en lippen door iets vermelden over de social media en dan gaat het balletje vanzelf rollen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 26 februari 2015 @ 15:30:

[...]





Dat is ook niet helemaal waar, de meeste mensen die ik ken kijken echt wel waar hun bloemkool vandaan komt of hun piepers, paprika's, tomaten enzovoort. Die kopen ook geen plofkip bij de super maar kopen een echte bij de poelier.Een poelier verkoopt niet per definitie biologisch.... maar vooruit als je inderdaad net zo rooms bent als de paus dan is het een valide vraag. Maar dan is het nog wel dubieus waarom je überhaupt bij de AH komt ipv de echte biologische en verantwoorde supermarkten.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:28:

[...]



Ja je kunt veel beter bij Marqt kopen, heeeel sympathiek bedrijf ook Maar wel belachelijk duur.
verba volant, scripta manent.
Eens met tekenis hierboven. Consequentie is natuurlijk mooi, maar niet altijd even haalbaar (zo heb ik bijvoorbeeld geen geld om mijn boodschappen te doen bij de biosuper). Maar er zijn ook dingen die ik wel kan doen. En zo weet ik zeker dat wat in mijn moestuintje staat wel oké is.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 26 februari 2015 @ 15:35:

[...]





Maar wel belachelijk duur.Er zitten gewoon voormalig AH mensen achter.... niets sympathieks aan, en zeker lang niet alles biologisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:34:

[...]



Een poelier verkoopt niet per definitie biologisch.... maar vooruit als je inderdaad net zo rooms bent als de paus dan is het een valide vraag. Maar dan is het nog wel dubieus waarom je überhaupt bij de AH komt ipv de echte biologische en verantwoorde supermarkten.Als je ziet dat iemand van de groenten- en fruit afdeling van een biologische supermarkt 's ochtends vroeg op de weekmarkt kratten groenten en fruit inslaat voor een ramsjprijs, die daarna voor het driedubbele als biologisch worden verkocht in die zelfde biologische supermarkt, krab je je wel even achter je oren.
verba volant, scripta manent.
Je hebt niet eens meer de mogelijkheid iets te boycotten zonder te sterven volgens mij. Overal zitten asociale bedrijven achter. Dat neemt niet weg dat bedrijven subtiel te werk moeten gaan en pas over grenzen gaan als mensen wegkijken. Daarom is het belangrijk dat men wel massaal uit de doppen kijkt en verder kijkt dan het oh zo schattige moestuintje.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 26 februari 2015 @ 15:37:

[...]





Als je ziet dat iemand van de groenten- en fruit afdeling van een biologische supermarkt 's ochtends vroeg op de weekmarkt kratten groenten en fruit inslaat voor een ramsjprijs, die daarna voor het driedubbele als biologisch worden verkocht in die zelfde biologische supermarkt, krab je je wel even achter je oren.daar kun je ook wat aan doen.... overigens lijkt mij dat vrij sterk.
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:34:

[...]



Een poelier verkoopt niet per definitie biologisch.... maar vooruit als je inderdaad net zo rooms bent als de paus dan is het een valide vraag. Maar dan is het nog wel dubieus waarom je überhaupt bij de AH komt ipv de echte biologische en verantwoorde supermarkten.Vanwaar het de kop in drukken van mensen die vraagtekens zetten bij bedrijven als Monsanto? Mag je NIET kritisch zijn als je nu eenmaal in deze wereld beweegt en moet je je mond dan maar houden? Gewoon een vraag. Ben je hypocriet als je kritisch bent?
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 26 februari 2015 @ 15:39:

[...]





Vanwaar het de kop in drukken van mensen die vraagtekens zetten bij bedrijven als Monsanto? Mag je NIET kritisch zijn als je nu eenmaal in deze wereld beweegt en moet je je mond dan maar houden? Gewoon een vraag. Ben je hypocriet als je kritisch bent?

Nee je bent niet hypocriet als je kritisch bent. Maar je bent wel hypocriet als je over dit soort dingen zeurt maar vervolgens wel kant&klaar pakjes eet met grote regelmaat. Mensen zeuren over Monsanto, maar hebben nog nooit een biowinkel van binnen gezien...



Ik zeg overigens niet dat dat bij jullie het geval is, maar ik durf te wedden bij 99 van de 100 schreeuwers wel.



Aardig voorbeeld: ik zie hier in Amsterdam vaak mensen met kinderen achterop met een helm fietsen, maar vervolgens wel door rood rijden... dat is ook enorm hypocriet. Of het kind mag geen patat, snoep of chocola, maar zit wel dagelijks uuuuren voor de tv....
quote:MarianneDavids schreef op 26 februari 2015 @ 15:30:

[...]





Dat is ook niet helemaal waar, de meeste mensen die ik ken kijken echt wel waar hun bloemkool vandaan komt of hun piepers, paprika's, tomaten enzovoort. Die kopen ook geen plofkip bij de super maar kopen een echte bij de poelier.Onze poelier heeft alleen maar plofkip. Toen ik eens vroeg naar biologische kip, keek hij me aan alsof hij het in Keulen hoorde donderen (net als onze Keurslager trouwens). Ik doe wat ik kan (zoveel mogelijk biologisch vlees, zoveel mogelijk groente uit Nederland en Fairtrade), maar ik ben zeker niet heilig. Ik geloof wel in alle kleine beetjes helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:38:

[...]



daar kun je ook wat aan doen.... overigens lijkt mij dat vrij sterk.Ga maar een keer met me mee tussen 07.00 en 08.00. Dan wijs ik ze aan.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 26 februari 2015 @ 15:54:

[...]





Ga maar een keer met me mee tussen 07.00 en 08.00. Dan wijs ik ze aan.Welke markt?
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:43:

[...]



Nee je bent niet hypocriet als je kritisch bent. Maar je bent wel hypocriet als je over dit soort dingen zeurt maar vervolgens wel kant&klaar pakjes eet met grote regelmaat. Mensen zeuren over Monsanto, maar hebben nog nooit een biowinkel van binnen gezien...



Ik zeg overigens niet dat dat bij jullie het geval is, maar ik durf te wedden bij 99 van de 100 schreeuwers wel.



Aardig voorbeeld: ik zie hier in Amsterdam vaak mensen met kinderen achterop met een helm fietsen, maar vervolgens wel door rood rijden... dat is ook enorm hypocriet. Of het kind mag geen patat, snoep of chocola, maar zit wel dagelijks uuuuren voor de tv....Ik snap wel wat je bedoeld. Dat zijn ook niet de mensen die het verschil gaan maken. Alleen zo is inderdaad niet iedereen en zou je dat kind met badwater weggooien.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:55:

[...]



Welke markt?Binnenrotte.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 26 februari 2015 @ 15:13:

Monsanto wil uiteindelijk dat de hele wereld genetisch gemanipuleerde zaden gebruikt. Boeren in arme landen zijn daardoor al in de problemen geraakt, een boer die de zaden van Monsanto wel kon betalen gebruikte ze voor zijn maisveld. Een aanpalende boer, die zijn eigen zaad (sorry, beetje dubbelzinnig) gebruikte, kreeg een boete omdat de bijen die op bezoek waren geweest bij de Monsanto boer zijn zaad hadden bestoven, even in het kort want ik ben geen wetenschapper.

Ik ben echt geen milieufreak maar Monsanto overschrijdt letterlijk en figuurlijk grenzen. Over een paar jaar mag iemand met een moestuintje zijn tomatenzaadjes niet eens meer ruilen met het paprikazaad van de buurman, zo wordt biologisch tuinieren ook de kop ingedrukt.

En wie wil dat op welke manier controleren?

Je kunt dit toch gewoon blijven doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 26 februari 2015 @ 15:03:

Ik vroeg me hetzelfde af.

Godsamme. Het zal toch niet waar zijn.



Ik vroeg het me dus helemaal niet af, en daar erger ik me pas echt aan.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 26 februari 2015 @ 15:59:

[...]





Binnenrotte.Beetje te ver Wij hebben jaren op een markt in Amsterdam gewoond en nooit dit soort praktijken gezien... maar het valt niet te controleren.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 26 februari 2015 @ 15:43:

[...]



Nee je bent niet hypocriet als je kritisch bent. Maar je bent wel hypocriet als je over dit soort dingen zeurt maar vervolgens wel kant&klaar pakjes eet met grote regelmaat. Mensen zeuren over Monsanto, maar hebben nog nooit een biowinkel van binnen gezien...



Ik zeg overigens niet dat dat bij jullie het geval is, maar ik durf te wedden bij 99 van de 100 schreeuwers wel.



Aardig voorbeeld: ik zie hier in Amsterdam vaak mensen met kinderen achterop met een helm fietsen, maar vervolgens wel door rood rijden... dat is ook enorm hypocriet. Of het kind mag geen patat, snoep of chocola, maar zit wel dagelijks uuuuren voor de tv....Laat ik nou nooit kant-en-klaar dingen eten, het enige kant-en-klaar voedsel dat hier op tafel komt is zelf gemaakt en ingevroren van verse producten. Ik beweer overigens niet dat die allemaal biologisch zijn, ik koop mijn verse groenten voornamelijk op de markt maar ik probeer wel altijd te achterhalen waar iets vandaan komt, er zijn ook landen waar nog steeds de ouderwetse flitspuit wordt gehanteerd en dat is ook niet bepaald gezond.
verba volant, scripta manent.
quote:Caribou schreef op 26 februari 2015 @ 15:59:

[...]



En wie wil dat op welke manier controleren?

Je kunt dit toch gewoon blijven doen?



Dat lijkt me nu idd nog niet zo een probleem. Maar voeding wordt schaarste binnen een aantal jaren.

(Net als zo een beetje alles wat van deze aarde komt) Dan is het toch vervelend dat er een groot bedrijf de touwtjes in handen heeft die niet zijn hand omdraait om kleine boeren te ruineren (zoals is gebeurd in de VS)
Alle reacties Link kopieren
quote:Caribou schreef op 26 februari 2015 @ 15:59:

[...]



En wie wil dat op welke manier controleren?

Je kunt dit toch gewoon blijven doen?Natuurlijk, er zit ook een stukje bangmakerij achter maar het geeft wel te denken.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 26 februari 2015 @ 16:02:

[...]





Dat lijkt me nu idd nog niet zo een probleem. Maar voeding wordt schaarste binnen een aantal jaren.

(Net als zo een beetje alles wat van deze aarde komt) Dan is het toch vervelend dat er een groot bedrijf de touwtjes in handen heeft die niet zijn hand omdraait om kleine boeren te ruineren (zoals is gebeurd in de VS)Dit dus.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 26 februari 2015 @ 16:02:

[...]





Laat ik nou nooit kant-en-klaar dingen eten, het enige kant-en-klaar voedsel dat hier op tafel komt is zelf gemaakt en ingevroren van verse producten. Ik beweer overigens niet dat die allemaal biologisch zijn, ik koop mijn verse groenten voornamelijk op de markt maar ik probeer wel altijd te achterhalen waar iets vandaan komt, er zijn ook landen waar nog steeds de ouderwetse flitspuit wordt gehanteerd en dat is ook niet bepaald gezond.

Groentes op de markt zijn eigenlijk per definitie niet biologisch (want te duur).... dus wat daar allemaal mee is gebeurt wil je waarschijnlijk niet weten. Vers is een heel ander begrip, maar dat weet je zelf ook wel.



De enige marktkoopman die bij ons biologisch verkocht had een eigen grote moestuin, en was enorm duur.
Alle reacties Link kopieren
Monsanto moet zoveel mogelijk geboycot worden, ook als ze normaal zaad verkopen. Al is het alleen al vanwege de taktieken die ze gebruiken om zaad in de markt te zetten en boeren uit te wringen.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven