nieuwe donorwet

31-01-2018 07:56 1238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Hier vind je meer informatie:

https://nos.nl/artikel/2132443-elf-vrag ... orwet.html

Zelf ben ik VOOR!

Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Totaal aantal stemmen: 284

Voor! (53%)
Tegen! (41%)
Maakt me niet uit. (6%)
MarkSD schreef:
13-02-2018 19:27
Lady,

wanneer jij wil beweren dat het een goede zaak is dat de overheid (zie vandaag nog even voor het type mens waaruit die de overheid bestaat) zonder jouw uitdrukkelijke toestemming jouw lichaam mag misbruiken, twijfel ik serieus aan je verstandelijke vermogens.

Slavernij is kinderspel vergeleken met deze wet.
Nabestaanden hebben nog altijd het laatste te zeggen dan. En omdat ik een andere visie heb op het leven, heb ik gelijk geen verstand. Prima, als jij daarover denkt. Ik zie orgaandonatie niet als misbruik van het lichaam en ik zie het probleem niet van even 'nee' ergens aankruisen als je tegen orgaandonatie bent. Wat slavernij hier verder mee te maken heeft is me een raadsel.
Eidde schreef:
13-02-2018 19:32
Serieus? Hoe ben je daar achter gekomen en hoe weet je zeker dat dat echt zo is? (Oprechte vraag)

Lijkt me gek; als je geopereerd wordt doet het toch ook geen pijn? Het lijkt me dat geen enkele arts dit zou willen meemaken, dat kan je als arts en mens toch niet aan? Wat voor monsters moeten dat wel niet zijn?
Er lekken steeds meer verhalen uit en er zijn steeds meer medici die zich bezighouden met oogsten die zelf geen donor zijn, precies vanwege die redenen.
Google het eens, verhalen zat.
Cateautje schreef:
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze wet via de rechter terug te draaien is, want het hele idee van zelfbeschikking wordt met deze wet op de schop gegooid.
Dat zal wel meevallen, in andere (Westerse) landen wordt deze wet al jaren met succes gehandhaafd.
MarkSD schreef:
13-02-2018 19:30
Geen idee.

Weet wel dat als men in een kind van mij wil gaan snijden of al heeft gesneden ('omdat het snel moest enzo') er rap een paar extra donoren bij komen. Daar komt dan geen rechter aan te pas.

Kalmpjes aan.
De ouder(s) zijn degene die voor hun minderjarige kind beslissen, zoals al met zoveel zaken het geval is.
Amant schreef:
13-02-2018 19:28
Ik krijg ondertussen een sik van dat ‘je wordt nergens toe gedwongen’.

Dat wordt je wel. Dat is niet mijn mening, dat is een feit. Het staat in die wet, namelijk.
Klopt, je wordt gedwongen om een keuze te maken indien je tegen orgaandonatie bent. Niet gedwongen om orgaandonor te zijn. Excuses dat ik daarover onduidelijk was, maar dat is wat ik bedoelde.
ElizabethThatcher schreef:
13-02-2018 19:35
Dat zal wel meevallen, in andere (Westerse) landen wordt deze wet al jaren met succes gehandhaafd.
Daar heeft niemand er iets tegen ondernomen blijkbaar.
Cateautje schreef:
13-02-2018 19:34
Er lekken steeds meer verhalen uit en er zijn steeds meer medici die zich bezighouden met oogsten die zelf geen donor zijn, precies vanwege die redenen.

Google inderdaad, dat lees je dat het allemaal niet zo griezelig is als men hier graag voordoet. :)
MrsLady schreef:
Nabestaanden hebben nog altijd het laatste te zeggen dan. En omdat ik een andere visie heb op het leven, heb ik gelijk geen verstand. Prima, als jij daarover denkt. Ik zie orgaandonatie niet als misbruik van het lichaam en ik zie het probleem niet van even 'nee' ergens aankruisen als je tegen orgaandonatie bent. Wat slavernij hier verder mee te maken heeft is me een raadsel.
Dat is de tweede schending van het zelfbeschikkingsrecht in deze kwestie; eerst is niet-registreren opeens hetzelfde als geen bezwaar, daar bovenop hebben je nabestaanden ook nog (soort van) het laatste woord (waar je nooit toestemming voor gegeven hebt).

Brave new world. Echt te absurd voor woorden. Van alle kanten.

Een zwarte bladzijde.
anoniem_359747 wijzigde dit bericht op 13-02-2018 19:40
0.31% gewijzigd
Cateautje schreef:
13-02-2018 19:28
Hoe kom je daarbij? Waar heb ik dat geschreven?
1900 uur. Iemand zei dat je er nog steeds iets tegen kon doen, ik vroeg wat? En daarop antwoordde jij ‘brief niet kwijtraken’.
Of ik moet je verkeerd begrepen hebben.
Ik ben al vanaf mijn 15de donor van organen, niet voor de wetenschap, dat vond ik toen een eng idee.

Ik begrijp je vurige betoog gerust Amant, ik ben het er alleen zo niet mee eens.

Je hoopt allemaal gezond oud te worden, is veel mensen niet eens gegeven. En diegene die het wel worden zal niet zo heel veel meer van bruikbaar zijn volgens mij, wat kan een 80 of 90 jarige nog doneren?

Mijn lichaam is van mij ja, ik rook, ik giet er regelmatig wat alcohol in, mijn leesbril is al factor 2,5. Geloof dat mijn nieren en mijn hart nog wel te gebruiken zijn mocht ik morgen een ongeluk krijgen, de gedachte dat mijn ongeluk een ander zijn of haar geluk gaat worden vind ik een fijn idee.
die ik wilde bestaat al...
Fluithaas schreef:
13-02-2018 19:40
1900 uur. Iemand zei dat je er nog steeds iets tegen kon doen, ik vroeg wat? En daarop antwoordde jij ‘brief niet kwijtraken’.
Of ik moet je verkeerd begrepen hebben.
Nee, dat is geen manier om tegen die wet te protesteren en zo heb ik het ook helemaal niet bedoeld, niet eens bij stilgestaan.
Mijn keuze staat al geregistreerd sinds dat mogelijk is en die wet heeft geen invloed op de die keuze.
Amant schreef:
13-02-2018 19:39
Dat is de tweede schending van het zelfbeschikkingsrecht in deze kwestie; eerst is niet-registreren opeens hetzelfde als geen bezwaar, daar bovenop hebben je nabestaanden ook nog (soort van) het laatste woord (waar je nooit toestemming voor gegeven hebt).

Brave new world. Echt te absurd voor woorden. Van alle kanten.

Een zwarte bladzijde.
Geen idee hoe de rol van nabestaanden nu precies verandert. Maar wat mij betreft wordt geluisterd naar de registratie en alleen als iemand zijn keuze niet geregistreerd heeft naar de nabestaanden. Het is voor mij onvoldoende duidelijk of dat met de nieuwe wet ook gaat gebeuren. Want dan vervalt die tweede dus.

En die eerste vervalt sowieso in mijn ogen, omdat je wel zelfbeschikkingsrecht hebt gezien je geen verplichting tot orgaandonatie hebt.
Eidde schreef:
Serieus? Hoe ben je daar achter gekomen en hoe weet je zeker dat dat echt zo is? (Oprechte vraag)

Lijkt me gek; als je geopereerd wordt doet het toch ook geen pijn? Het lijkt me dat geen enkele arts dit zou willen meemaken, dat kan je als arts en mens toch niet aan? Wat voor monsters moeten dat wel niet zijn?
Als je een gewone operatie krijgt dan is dat wel onder narcose of met verdoving. Bij het verwijderen van organen hoeft dat niet.
Kut.

Gedwongen een keuze te maken die ik niet wil maken.
Dan maar nee.
Grrrrr. Moet ik wéér een nieuwe didiD aanvragen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
13-02-2018 19:44
Kut.

Gedwongen een keuze te maken die ik niet wil maken.
Dan maar nee.
Grrrrr. Moet ik wéér een nieuwe didiD aanvragen.

Luxeproblemen. :-D
attribuutje schreef:
13-02-2018 19:41
Ik ben al vanaf mijn 15de donor van organen, niet voor de wetenschap, dat vond ik toen een eng idee.

Ik begrijp je vurige betoog gerust Amant, ik ben het er alleen zo niet mee eens.

Je hoopt allemaal gezond oud te worden, is veel mensen niet eens gegeven. En diegene die het wel worden zal niet zo heel veel meer van bruikbaar zijn volgens mij, wat kan een 80 of 90 jarige nog doneren?

Mijn lichaam is van mij ja, ik rook, ik giet er regelmatig wat alcohol in, mijn leesbril is al factor 2,5. Geloof dat mijn nieren en mijn hart nog wel te gebruiken zijn mocht ik morgen een ongeluk krijgen, de gedachte dat mijn ongeluk een ander zijn of haar geluk gaat worden vind ik een fijn idee.
Ik vraag me nog steeds af waarom mensen zaken posten die helemaal niets te maken hebben met waar deze wet om gaat.

Snap je dan niet waar het om gaat? Heb je dan geen respect voor het zelfbeschikkingsrecht van mensen? Of heb je er geen moeite mee dat de overheid na je hersendood eigenaar van je lichaam wordt? Of beschouw je het als iets normaals dat je je moet verzetten tegen een overheid die zich eigenaar van jouw lichaam wil maken? Begrijp je het concept van een glijdende schaal niet? Denk je dat omdat jij er niet over na wil denken dat je voor alle anderen mag bepalen dat zij er wél over na moeten denken?

Hoeveel moeite wil je doen om niet na te denken over wat de implicaties zijn van deze wet?
Cateautje schreef:
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze wet via de rechter terug te draaien is, want het hele idee van zelfbeschikking wordt met deze wet op de schop gegooid.
Ik zal vast mosterd zijn in een lang topic als deze maar lees nu dat de wet op lichamelijke integriteit een achterdeur heeft die inhoudt dat indien er voldoende voorlichting is er wel mogelijkheden zijn om de wet te omzeilen. Nou mooi is dat.. Gaan ze ook nog bepalen wat ik allemaal moet lezen, doen ze toch al maar je moet al zoveel. https://www.volkskrant.nl/opinie/donorw ... ~a4380376/

Ik heb stiekem ergens nog een droom om ooit in een hutje op de hei te gaan wonen en mijn eigen leven te leven maar dat is dus mooi gevaarlijk.
Ik heb geen problemen met eigenaarschap na mijn dood. Dan ben ik immers mij niet meer. Je mag sowieso niet doen wat je wilt met een lijk, ook daar zijn strenge regels voor.
Cateautje schreef:
Zo'n betrouwbare bron, dat google... :facepalm:
Hetvrijewoord schreef:
13-02-2018 19:46
Luxeproblemen. :-D
Uiteraard.
Maar meestal geniet ik daarvan, deze keer niet.
Omdat ik niet tegen orgaandonatie ben.
'Nee' is voor nu mijn beste optie. En niet doodgaan uiteraard, daar werk ik nog aan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Cateautje schreef:

Heb je die mensen zelf gesproken? Hoe weet je zeker dat die verhalen waar zijn? Waarom luiden deze mensen niet de noodklok? Hoe onethisch en onmenselijk moet je zijn als je dit meemaakt en het verzwijgt. Dat kan er bij niet in.

Google wijsheid kan ik niets mee sorry.
I wanna live my life with the volume full!
MrsLady schreef:
13-02-2018 19:42
Geen idee hoe de rol van nabestaanden nu precies verandert. Maar wat mij betreft wordt geluisterd naar de registratie en alleen als iemand zijn keuze niet geregistreerd heeft naar de nabestaanden. Het is voor mij onvoldoende duidelijk of dat met de nieuwe wet ook gaat gebeuren. Want dan vervalt die tweede dus.

En die eerste vervalt sowieso in mijn ogen, omdat je wel zelfbeschikkingsrecht hebt gezien je geen verplichting tot orgaandonatie hebt.
De nabestaanden krijgen in de nieuwe situatie zelfs meer rechten.
Als je overledene ja heeft gezegd, maar de nabestaanden hebben daar problemen mee, dan gaat het niet door.
Dat is nu in de praktijk ook al zo, maar het is niet officieel zo geregeld.
Persoonlijk ben ik daar aan de ene kant niet blij mee, want ik vermoed dat ik, geheel tegen mijn wil, geen donor zal worden tenzij ik snel nog even ga trouwen met iemand die mijn mensen wél respecteert. Aan de andere kant is het misschien wel goed, want het zal veel mensen over de streep trekken om alsnog ja te zeggen.
ElizabethThatcher schreef:
13-02-2018 19:49
Ik heb geen problemen met eigenaarschap na mijn dood. Dan ben ik immers mij niet meer. Je mag sowieso niet doen wat je wilt met een lijk, ook daar zijn strenge regels voor.
En hele volksstammen hebben daar wel problemen mee en denken dat wat gebeurt met het lichaam wel invloed heeft. Ik denk dat ook niet, maar heel veel mensen wel. Ik zie niet in wat jouw persoonlijke mening omtrent de dood te maken heeft met deze wet, of orgaan donatie op zich.
quattro-stagioni schreef:
13-02-2018 19:50
Zo'n betrouwbare bron, dat google... :facepalm:
Sorry hoor, maar hier krijg ik de slappe lach van.
Ik ben absoluut tegen. Het is mijn lichaam en niet de eigendom van de staat. Daarnaast is het geen simpel onderwerp, heeft veel haken en ogen. Een van de consequenties is dat er minder moeite gedaan wordt om iemand (die donor is) te redden. Dit heeft te maken met de eisen die gesteld worden aan een donor, bijvoorbeeld dat de lijk `vers´ moet zijn (hoe raar het ook klinkt). Mensen die er interesse hebben kunnen zich verdiepen in deze consequenties en je zult zien dat het niet simpel gaat om levens redden. Ook draait het helaas hier ook om geld.
De overheid gaat echt te ver, snap niet dat er 38 stemmen voor zijn geweest! Is het teveel gevraagd om daar zelf beslissingen over te nemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven