NL staat aangeklaagd wegens afsluiten water gezinnen

12-07-2020 17:07 331 berichten
De Nederlandse Staat wordt aangeklaagd omdat er gezinnen met kinderen zijn waar het water wordt afgesloten: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ned ... rinkwater/

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Enerzijds moet je als kind toegang hebben tot water. Anderzijds moet er wel een prikkel voor ouders zijn om hun rekening te betalen.

Wat vinden we ervan?
Alle reacties Link kopieren
Als je 3 kinderen hebt waarvan een baby van 6 maanden dan kan je niet werken.
Alle reacties Link kopieren
AnnabelLevensgezel schreef:
12-07-2020 17:36
Hoe weet je dat ze die zelf heeft betaald?
Ook al had een ander ze betaald, dan had diegene beter even de waterrekening af kunnen tikken.
Daar had dit gezin duidelijk meer aan gehad.
€100,- das bijna een heel jaar water.
jo12345 wijzigde dit bericht op 12-07-2020 17:54
6.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-07-2020 17:24
Wat ik overigens wel een goed idee vind is om verhuurders en nuts bedrijven melding te laten maken bij de gemeente als de rekeningen niet betaald worden.
Dan kan de gemeente actief aan de slag met een gezin, om te voorkomen dat schulden uit de hand lopen.

Ook zouden al die kleine kredieten, van bijvoorbeeld postorder bedrijven, gewoon verboden moeten worden. Ze zijn vaak asociaal duur en zorgen alleen maar voor problemen. Zo'n bedrijf als Wehkamp bijvoorbeeld haalt 60 % van hun omzet uit verkoop op afbetaling (met een rente boven de 10%!) en bijna alle winst van het bedrijf komt van de rente die ze incasseren van mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen.
Mee eens.

In principe is het ook eigen verantwoordelijkheid van de lener, maar normale financiële instellingen nemen hun deel van de verantwoordelijkheid als geldverstrekker.
De rente bij Wehkamp bedraagt 14%. ... Een doorlopend krediet kun je al afsluiten voor 4,9% en dat is flink goedkoper dan 14%. ... Er wordt niet gecontroleerd wat je verdient je kunt een fictief inkomen opgegeven.
https://weblog.moneywise.nl/geld-lenen/ ... oplossing/

Mijn beeld is dat een grote groep mensen waar een normale bank vanuit de zorgplicht geen krediet aan verstrekt wel een, voor hun inkomen, loodzwaar krediet krijgen bij partijen die producten verkopen op afbetaling.

Voor de meest kwetsbaren is er vaak bij de gemeente de mogelijkheid een gunstige lening te krijgen voor hoogst noodzakelijke aankopen zoals een ijskast.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-07-2020 17:52
Ook al had een ander ze betaald, dan had diegene beter even de waterrekening af kunnen tikken.
Daar had dit gezin duidelijk meer aan gehad.
Tja, schoenen lijkt mij nu ook een essentieel iets.
Je kan kinderen moeilijk op hun blote voeten laten lopen en naar school sturen.

Filmpje niet gezien, maar voor 't zelfde geld zijn het tweede (of vijfde)handse.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
12-07-2020 17:46
Het recht op water is een grondrecht.
Dan zou het misschien wel voor iedereen gratis moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als er kinderen in het spel zijn, zou het mooi zijn als er in plaats van afsluiting van water, gas of licht een vorm van verplicht budgetbeheer zou worden ingevoerd.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
12-07-2020 17:56
Dan zou het misschien wel voor iedereen gratis moeten zijn.
In feite wel ja.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
12-07-2020 17:56
Dan zou het misschien wel voor iedereen gratis moeten zijn.
Voor een beperkte hoeveelheid zou ik dat geen slecht idee vinden.

Niet om persé iedere dag een uitgebreid bad te kunnen nemen.
Wel een paar liter per dag om te kunnen drinken, een beperkt afwasje te kunnen doen en 1 of 2 keer per week kort te kunnen douchen en dagelijks het toilet te kunnen doorspoelen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
12-07-2020 17:54
Tja, schoenen lijkt mij nu ook een essentieel iets.
Je kan kinderen moeilijk op hun blote voeten laten lopen en naar school sturen.

Filmpje niet gezien, maar voor 't zelfde geld zijn het tweede (of vijfde)handse.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het volwassen leven bestaat uit keuzes maken.
Voor alleenstaande ouders is het financieel echt riant geregeld in Nederland.
Met bijstand, toeslagen, kinderbijslag, kindgebonden budget, ouderkortingen, een waaier aan gemeentelijke regelingen zoals gratis computers, schoolspullen, fietsen en kleding en noem het allemaal nog maar meer op, is er echt geen enkele reden waarom kinderen nog in zulke armoede zouden moeten opgroeien.
Behalve dus de beroerde en onverantwoordelijke keuzes van sommige mensen.
Als je je waterrekening van een tientje niet meer kunt betalen, moet daar een grote langdurige reeks van slechte keuzes aan vooraf gegaan zijn.
Ze hadden beter haar eileiders af kunnen sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
12-07-2020 17:59
Als er kinderen in het spel zijn, zou het mooi zijn als er in plaats van afsluiting van water, gas of licht een vorm van verplicht budgetbeheer zou worden ingevoerd.
En dit lijkt mij dus ook geen slecht plan.
Zeker als er kinderen mee gemoeid zijn.

Kijk dossier per dossier welke gemeente er aan vast hangt, verwittig hen en vraag hen (de bijstands-ambtenaar bijvoorbeeld) contact op te nemen als ze nog niet gekend staan.

Gaat in veel gevallen veel meer opbrengen dan zomaar een paar ton aan intresten te factureren die toch nooit betaald raken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind het echt een gotspe om de Nederlandse staat aan te klagen; wat is het toch voor rare mentaliteit ‘ik maak er een zooitje van, maar de consequenties zijn voor ‘de overheid’.
Hou toch op zeg!
Wissewis schreef:
12-07-2020 17:33
Dit dus ook.

In no time is je rekening van 100 euro geen 100 euro maar 500 euro.

Als je al geen geld hebt zal je in veel gevallen zeker die extra 400 euro niet hebben.
En op die 400 euro komen ook weer continu intresten bij.

Jij woont in België toch? Ik weet niet hoe het in België is geregeld, maar in Nederland zijn er wettelijke regels voor het berekenen van incassokosten en rente. Die 100 euro wordt niet zomaar 500 euro. Dan heb je zelf niet goed opgelet (bijvoorbeeld bij de rente van Wehkamp) of het héél lang laten oplopen.
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
12-07-2020 17:51
Als je 3 kinderen hebt waarvan een baby van 6 maanden dan kan je niet werken.
Grapje toch?
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
12-07-2020 17:46
Het recht op water is een grondrecht.
Dan kunnen ze het beter via de belastingen verrekenen
Jufjoke schreef:
12-07-2020 17:56
Dan zou het misschien wel voor iedereen gratis moeten zijn.

Onbetaalbaar. Water valt nog wel mee qua kosten, maar onderdak en zorg zijn ook grondrechten en als die daarom ook allemaal gratis moeten worden...
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
12-07-2020 18:05
Jij woont in België toch? Ik weet niet hoe het in België is geregeld, maar in Nederland zijn er wettelijke regels voor het berekenen van incassokosten en rente. Die 100 euro wordt niet zomaar 500 euro. Dan heb je zelf niet goed opgelet (bijvoorbeeld bij de rente van Wehkamp) of het héél lang laten oplopen.
Zolang je niet alles hebt afbetaald blijft de rente ook gewoon verder tikken.

Stel je hebt een schuld van 100 euro.
Je betaalt elke maand 5 euro af omdat je niet meer over hebt bovenop je maandelijkse kosten (de volgende facturen moeten immers ook betaald worden).
Dan blijft het restant dus 20 maanden lang openstaan en blijf je 20 maanden extra rente verzamelen.

Dan kan je dus nog eens 10 maanden extra betalen achteraf omdat de boel geen 100 euro meer is, maar 150 euro.


Ik ken echt mensen die een factuur van 50 euro niet betalen en na 2 jaar tegen een factuur van 2.000 euro aanhikken.
Vrij logisch dat die al hélemaal niet betaald kan worden.
Die na een tijd eventueel in stukken en brokken die 50 euro wel zouden kunnen betalen.
Maar 20 jaar bezig zijn aan die 2.000 euro + intresten.

Is het dan zo gek dat een deel van die mensen "foert, vergeet het" zeggen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
12-07-2020 17:51
Als je 3 kinderen hebt waarvan een baby van 6 maanden dan kan je niet werken.

Koekoek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Een liter water kost 0,0008 euro. De rest wat je betaalt is vastrecht en belasting.
Wissewis schreef:
12-07-2020 18:13
Zolang je niet alles hebt afbetaald blijft de rente ook gewoon verder tikken.

Stel je hebt een schuld van 100 euro.
Je betaalt elke maand 5 euro af omdat je niet meer over hebt bovenop je maandelijkse kosten (de volgende facturen moeten immers ook betaald worden).
Dan blijft het restant dus 20 maanden lang openstaan en blijf je 20 maanden extra rente verzamelen.

Dan kan je dus nog eens 10 maanden extra betalen achteraf omdat de boel geen 100 euro meer is, maar 150 euro.


Ik ken echt mensen die een factuur van 50 euro niet betalen en na 2 jaar tegen een factuur van 2.000 euro aanhikken.
Vrij logisch dat die al hélemaal niet betaald kan worden.
Die na een tijd eventueel in stukken en brokken die 50 euro wel zouden kunnen betalen.
Maar 20 jaar bezig zijn aan die 2.000 euro + intresten.

Is het dan zo gek dat een deel van die mensen "foert, vergeet het" zeggen?

De wettelijke rente is voor particulieren al jaren 2% per jaar. Na een jaar is die 100 euro opgelopen naar 102 euro. De incassokosten zijn met zo'n laag bedrag wel relatief hoog: 40 euro, maar dan nog kom je niet aan 150 euro. Als je in 2 jaar van 50 euro naar 2000 euro gaat, is er veel meer aan de hand.

Er zijn incassobureaus die meer kosten berekenen, maar ook dan: dan zit je zelf niet goed op te letten. Internet staat vol met waarschuwingen voor dat soort bureaus en er zijn ook genoeg rekentools te vinden waar je zelf de incassokosten kan berekenen.
girasole3 schreef:
12-07-2020 18:05
Ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind het echt een gotspe om de Nederlandse staat aan te klagen; wat is het toch voor rare mentaliteit ‘ik maak er een zooitje van, maar de consequenties zijn voor ‘de overheid’.
Hou toch op zeg!
Ik denk dat er een groep mensen is die gewoon het vermogen niet heeft om verstandige keuzes te maken als het gaat om geld, gezondheid, gezinsplanning en noem maar op.

Ik vind het vooral heel triest voor de kinderen en dat weegt voor mij toch het zwaarste. Kinderen zonder water laten zitten omdat hun ouders er een zootje van maken, dat kan echt niet.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
12-07-2020 18:20
De wettelijke rente is voor particulieren al jaren 2% per jaar. Na een jaar is die 100 euro opgelopen naar 102 euro. De incassokosten zijn met zo'n laag bedrag wel relatief hoog: 40 euro, maar dan nog kom je niet aan 150 euro. Als je in 2 jaar van 50 euro naar 2000 euro gaat, is er veel meer aan de hand.

Er zijn incassobureaus die meer kosten berekenen, maar ook dan: dan zit je zelf niet goed op te letten. Internet staat vol met waarschuwingen voor dat soort bureaus en er zijn ook genoeg rekentools te vinden waar je zelf de incassokosten kan berekenen.
De standaard incasso hier in BE is een sjoemelaar eerste klas die woekertarieven en woeker-intresten hanteert :-).

Waarbij je écht niet vantevoren weet met welk bedrijf je water- of elektriciteitsmaatschappij gaat samenwerken.
Het dossier wordt gewoon overgedragen en zij (die sjoemelaars) doen er hun zin nadien mee.


Veel bedrijven sturen hier bovendien tegenwoordig zelfs geen rappel meer.
Gewoon ... factuur niet betaald is direct incasso.

Ook al is 't factuur misschien niet betaald omdat er een adreswijziging in 't spel is en de factuur naar 't fout adres werd gestuurd.

Ik kreeg zo 2 maanden na mijn verhuis voor een factuurtje van 20 euro ergens waar ik vaste klant was ineens een oproep voor de rechtbank.
Bedrijf had het niet nodig gevonden om een rappel te sturen / vast te stellen dat hun factuur naar een fout adres ging.
(Jep, hier achteraan gebeld en dat was letterlijk hun reactie.
Blijkbaar konden ze mij bij 't incasso en de rechtbank wel in no time vinden :-).)



Kijk dus als bedrijf eerst waar het misloopt voor je giga intresten gaat rekenen of dossiers doorspeelt naar "de maffia".
(Jep, in BE heb je gewoon te maken met incasso-maffia.)
wissewis wijzigde dit bericht op 12-07-2020 18:32
30.73% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef: ↑12-07-2020 17:51
Als je 3 kinderen hebt waarvan een baby van 6 maanden dan kan je niet werken.

Koekoek.

Nou, dat verteld die Manuela in dat filmpje dus letterlijk.

Wij moeten met z'n allen wèl haar waterrekening betalen, want zij kan dus niet werken met 3 kinderen waarvan eentje een baby.

Dit terwijl haar inkomen vanuit de diverse regelingen ruimschoots boven de €2000,- uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
12-07-2020 18:19
Een liter water kost 0,0008 euro. De rest wat je betaalt is vastrecht en belasting.
Ik vind de verhouding tussen de kosten van het vastrecht/belastingen en het product (gwl) echt belachelijk.
Hoeveel je ook bezuinigd, aan het vastrecht ontkom je niet.
Van de 10 euro per maand die ik voor water betaal is meer dan de helft vastrecht en belastingen.
Met mijn gas en elektra is het zelfs 3/4 van mijn maandbedrag
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
12-07-2020 18:19
Een liter water kost 0,0008 euro. De rest wat je betaalt is vastrecht en belasting.
Van de site van oasen

"Update 20 december 2019: De overheid heeft eind december het tarief voor de belasting op leidingwater voor 2020 bekend gemaakt. Dit tarief stijgt van € 0,339 (in 2019) naar € 0,348 (in 2020). Als gevolg hiervan wordt de drinkwaterprijs bij Oasen inclusief BTW en overige belastingen € 1,17 in 2020."

Nog steeds niet duur maar niet zo goedkoop als jij zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven