Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
rosepudding schreef:
18-06-2019 10:32
Ik heb het expres allemaal dicht bij mijzelf gehouden, mijn eigen ervaringen en waarom de adviezen en oplossingen die zo simpel lijken, dat voor mij niet zijn.
Ik geef (volgens mij) niemand anders de schuld, wijs niet naar iemand die dun is en wel veel kan eten maar probeer alleen mijn kant te belichten.
De vergelijking met mijn vriend heb ik aangehaald om aan te geven dat ik er begrip voor heb dat mensen die anders in elkaar steken zich moeilijk in mij kunnen verplaatsen en dat het dus lastig is om hier begrip voor te hebben.
Juist omdat ik het ook moeilijk vind om mij te verplaatsten in zijn manier in omgang met eten.

Ik kon mijn overgewicht niet accepteren, dus ik verwacht al helemaal niet dat een ander dit wel doet maar dat mijn persoonlijke ervaringen steeds als slachtofferrol worden weggezet, daar word ik echt schijtziek van.
Ik kan me juist uitstekend in jou verplaatsen. Alleen heb ik mezelf bepaalde copingmechanismen aangeleerd om met die drang (of zoals jij het noemt jeuk) om te gaan.
ok, waar gaat het dan mis met proberen begrip te kweken? Ik heb mijn verhaal gedeeltelijk verteld, Rosepudding heeft verteld hoe het voor haar werkt, Solo heeft dat gedaan, Kia, maar daar wordt niet of nauwelijks op gereageerd. Wel wordt er steeds geroepen dat we in een slachtofferrol zitten en dat het allemaal heel simpel is en als je dan met argumenten komt waarom het niet zo simpel is, ben je weer excuses aan het bedenken.

Schiet mij maar lek hoor, maar ik volg het niet meer
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Snarky schreef:
18-06-2019 11:14
Nou het begrip kweken is zo goed gelukt dat alleen 'Team Dik' nog over is, en verder niemand meer zin heeft om nog iets te zeggen.

En ik maar denken dat ook dikke mensen gewoon individuen zijn met hun eigen verhaal...
Blijk ik ineens in een team te zitten en de tegenstander te zijn. Weer wat geleerd.
Inderdaad heel verhelderend, dit topic.

Ik zit niet in team Dik en volgens mij ook niet in team de Tegenstander, maar zelfs ik vind dit een vreselijke discussie worden omdat er elke drie pagina's het hele riedeltje van voor naar achter weer begint.

Het hele idee is (naar mijn mening) om niet gelijk te oordelen als je mensen met overgewicht ziet. Gewoon wat aardiger zijn voor elkaar, niet gelijk een mening klaar hebben. Iedereen blij.
Snarky schreef:
18-06-2019 11:14
Nou het begrip kweken is zo goed gelukt dat alleen 'Team Dik' nog over is, en verder niemand meer zin heeft om nog iets te zeggen.

En ik maar denken dat ook dikke mensen gewoon individuen zijn met hun eigen verhaal...

Blijk ik ineens in een team te zitten en de tegenstander te zijn. Weer wat geleerd.
Inderdaad heel verhelderend, dit topic.

Klopt
Maar als ik mijn eigen verhaal vertel, wordt me gelijk verweten dat ik in een slachtofferrol zit. En daar ben ik behoorlijk zat van.
Later is nu
Vixxen schreef:
18-06-2019 11:26
Ik zit niet in team Dik en volgens mij ook niet in team de Tegenstander, maar zelfs ik vind dit een vreselijke discussie worden omdat er elke drie pagina's het hele riedeltje van voor naar achter weer begint.

Het hele idee is (naar mijn mening) om niet gelijk te oordelen als je mensen met overgewicht ziet. Gewoon wat aardiger zijn voor elkaar, niet gelijk een mening klaar hebben. Iedereen blij.

:bigkiss:
Later is nu
rosanna08 schreef:
18-06-2019 11:19
ok, waar gaat het dan mis met proberen begrip te kweken? Ik heb mijn verhaal gedeeltelijk verteld, Rosepudding heeft verteld hoe het voor haar werkt, Solo heeft dat gedaan, Kia, maar daar wordt niet of nauwelijks op gereageerd. Wel wordt er steeds geroepen dat we in een slachtofferrol zitten en dat het allemaal heel simpel is en als je dan met argumenten komt waarom het niet zo simpel is, ben je weer excuses aan het bedenken.

Schiet mij maar lek hoor, maar ik volg het niet meer
Ik snap het ook niet meer. Wat hier gebeurt in dit topic is exact waar het fout gaat in RL. Begrip valt blijkbaar niet te kweken bij mensen die niet worstelen met gewicht.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Dreamer schreef:
18-06-2019 11:27
Klopt
Maar als ik mijn eigen verhaal vertel, wordt me gelijk verweten dat ik in een slachtofferrol zit. En daar ben ik behoorlijk zat van.

Als ik uitleg dat het voor mij niet makkelijk is, zit ik in een slachtofferrol. Als ik zeg dat ik tevreden ben met mezelf, ben ik overgewicht aan het verheerlijken. Als ik daar tegenin ga, zit ik weer in een slachtofferrol. Als ik zeg dat ik niet veel en vooral gezond eet, doe ik toch iets niet goed. Ga ik daar tegenin, is m'n IQ te laag en snap ik het allemaal niet.

Als hier meerdere mensen zeggen dat het allemaal niet zo eenvoudig is als door een aantal wordt voorgesteld, dat zijn we (ook de slanke mensen, trouwens) lui en steken we onze kop in het zand.

Oftewel: we kunnen het niet goed doen, wat we ook zeggen.
Later is nu
Oudblond schreef:
18-06-2019 11:30
Ik snap het ook niet meer. Wat hier gebeurt in dit topic is exact waar het fout gaat in RL. Begrip valt blijkbaar niet te kweken bij mensen die niet worstelen met gewicht.
ik denk dat het meer is dan dat. Ik denk dat degenen die slank zijn en daar wel heel veel voor doen, het gevoel hebben dat hun moeite niet gezien wordt en ook oprecht niet snappen waarom een ander niet dat resultaat wil/kan behalen. De scheiding dun = geluk, dik = is heel veel moeite is ook niet terecht
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dreamer schreef:
18-06-2019 09:40
Sterker nog, ik heb hier zelfs wel eens gelezen (in een ander topic met zelfde onderwerp) dat die slanke mensen eigenlijk helemaal niet zoveel eten, want die hebben een natuurlijke rem. En als je dan zegt dat jouw slanke vriendin écht meer eet dan jijzelf, dan dénk je dat maar. :facepalm:
Echt, die oordelen kunnen heel ver gaan.
Ik eet op een feestje, of tijdens een borrel ook lekker mee met alle hapjes en drankjes. Soms vragen mensen dan verrast hoe ik dat toch doe, zoveel eten en toch slank blijven. Zij weten alleen niet dat ik rekening hou met die momenten, zodat ik over de dag nooit te veel eet. Als ik s avonds een etentje heb, of een feestje, dan eet ik de rest van de dag zeer licht.
Maya85 schreef:
18-06-2019 11:36
Ik eet op een feestje, of tijdens een borrel ook lekker mee met alle hapjes en drankjes. Soms vragen mensen dan verrast hoe ik dat toch doe, zoveel eten en toch slank blijven. Zij weten alleen niet dat ik rekening hou met die momenten, zodat ik over de dag nooit te veel eet. Als ik s avonds een etentje heb, of een feestje, dan eet ik de rest van de dag zeer licht.
Dat jij nog niet spontaan opstijgt! Zo licht en met al die wapperende veren in je reet.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Wat ik jammer vind is dat sommige mensen hier echt wel heel hard en veroordelend reageren tegen de 'dikkerds'. Je moet maar 'gewoon' minder eten. Als je dat niet kan heb je niet de verstandelijke vermogens gekregen om juiste keuzes te maken dus ben je zo dom als maar kan zijn, bij iedere dikkerd ligt het aan teveel eten en te weinig bewegen, dus dat is makkelijk op te lossen (als stoppen met roken zo eenvoudig was, waarom roken er dan toch nog best wel veel mensen), etc..

Je kent de verhalen achter iemands overgewicht niet. Ik heb al van jongs af aan best een slechte relatie met voedsel (en met mezelf), dat wil ik best erkennen, dat maakt mij geen slachtoffer. Maar die slechte relaties heb ik in 33 jaar opgebouwd. Ik ben nu hard aan het werk om een betere relatie met mezelf te krijgen en hoop dat juist daardoor mijn relatie met eten ook verbetert en dat ik slanker word.
Maya85 schreef:
Wat bijzonder! En wat goed bedacht van je. Echt een eye-opener weer. En al die verraste mensen toch. Pfff dat je niet moe wordt van al die verbaasde aandacht,,,

Zit je je dan zo opvallend vol te stouwen? Alleen dan begrijp ik mogelijke reacties. Als iemand dun of dikker gewoon een balletje meepakt en een paar glaasjes drinkt zou dat mij beslist niet opvallen.
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 11:48
22.41% gewijzigd
Vixxen schreef:
18-06-2019 11:26

En zo simpel is het, ja. Niet meteen oordelen en met een mening zwaaien. Accepteren dat er ook dikke mensen zijn en je niet bemoeien met hoe en wat ze eten.
Niemand zegt dat het makkelijk is. Het is niet makkelijk in de wereld waarin wij leven. Overal zijn verleidingen, dat is hartstikke lastig. Zeker als je heel erg van lekker eten houdt (zoals de meeste mensen nu eenmaal doen).

Er zijn wel een paar gewoonten die je jezelf kunt aanleren (wederom niet makkelijk!! maar wel mogelijk). Als ik hier vertel dat ik geen koekjes, chips en snoep in huis heb, dan word ik nog net niet afgemaakt, want dit zou zo slecht zijn voor de kinderen. Maar misschien zou je in plaats van zo defensief te reageren op ieder advies dat je krijgt, ook eens kunnen luisteren wat slanke mensen te zeggen hebben, omdat je er wellicht iets van kunt leren?

Die houding mis ik hier. Dat je open en nieuwsgierig bent naar hoe andere mensen dit doen, wij slankerds leven immers in dezelfde wereld als jij.
Lacuba schreef:
18-06-2019 11:45
Wat bijzonder! En wat goed bedacht van je. Echt een eye-opener weer. En al die verraste mensen toch. Pfff dat je niet moe wordt van al die verbaasde aandacht,,,

Zit je je dan zo opvallend vol te stouwen? Alleen dan begrijp ik mogelijke reacties. Als iemand dun of dikker gewoon een balletje meepakt en een paar glaasjes drinkt zou dat mij beslist niet opvallen.
Ik hou van eten en als ik in een goed restaurant zit, dan bestel ik geen salade zonder dressing. En ja, daar krijg ik opmerkingen over. Kennelijk is het heel bijzonder dat een vrouw lekker zit te eten, zonder zich druk te maken.

Ergens wel heftig.
Maya85 schreef:
Ik eet ook heel licht om te voorkomen dat ik nog dikker word. Ik heb gelukkig geen hongeraanvallen, dus het valt me niet zwaar.

Maar oh, die ene keer dat ik me eens een beetje laat gaan. "Zou je dat nou wel doen?" Of, op een terrasje, als ik wél appeltaart bij de koffie neem: "Nou, je kunt wel zien waar die het van heeft." Zij weten niet dat ik zeer zelden snoep of snack. En dat is niet eens een zware opgave, want ik geef niet zoveel om snacks of zoetigheid.

Maar ja, ik ben dik... Dus ik zal wel onzin verkopen, want je wordt niet dik van lucht.
Lacuba schreef:
18-06-2019 11:45

Ja, precies dit. Als je zoveel eet dat het anderen opvalt ben je ook niet heel sociaal bezig zeg maar.
Maya85 schreef:
18-06-2019 11:50
Ik hou van eten en als ik in een goed restaurant zit, dan bestel ik geen salade zonder dressing. En ja, daar krijg ik opmerkingen over. Kennelijk is het heel bijzonder dat een vrouw lekker zit te eten, zonder zich druk te maken.

Ergens wel heftig.
Vreemde mensen ga jij mee om zeg. Pffff, moet er niet aan denken. (overigens ben ik slank)
lilguinea schreef:
18-06-2019 11:42
Wat ik jammer vind is dat sommige mensen hier echt wel heel hard en veroordelend reageren tegen de 'dikkerds'. Je moet maar 'gewoon' minder eten. Als je dat niet kan heb je niet de verstandelijke vermogens gekregen om juiste keuzes te maken dus ben je zo dom als maar kan zijn, bij iedere dikkerd ligt het aan teveel eten en te weinig bewegen, dus dat is makkelijk op te lossen (als stoppen met roken zo eenvoudig was, waarom roken er dan toch nog best wel veel mensen), etc..

Je kent de verhalen achter iemands overgewicht niet. Ik heb al van jongs af aan best een slechte relatie met voedsel (en met mezelf), dat wil ik best erkennen, dat maakt mij geen slachtoffer. Maar die slechte relaties heb ik in 33 jaar opgebouwd. Ik ben nu hard aan het werk om een betere relatie met mezelf te krijgen en hoop dat juist daardoor mijn relatie met eten ook verbetert en dat ik slanker word.
Ik zie eigenlijk alleen dat 'team dik' zich telkens weer laat opfokken door twee steeds terugkerende zuignappen, en dat daardoor geen normaal gesprek mogelijk is.
Terwijl het dus inderdaad heel wat gecompliceerder ligt dan 'dikke mensen kunnen er niks aan doen en bij dunne mensen gaat alles vanzelf' aan de ene kant, en 'dikke mensen hebben geen discipline en dun zijn is je eigen verdienste' aan de andere kant.
Voor iedereen.

Volgens mij vond bijna iedereen, dik, dun of ertussenin, aan het begin van discussie dat Olcay een domme kortzichtige opmerking had gemaakt.
Je bent denk ik al halverwege als je je niet hapt bij alles wat een domme doos uitkraamt, hier of op tv.
Waarom zou je?
Lacuba schreef:
18-06-2019 11:54
Vreemde mensen ga jij mee om zeg. Pffff, moet er niet aan denken. (overigens ben ik slank)
Dit soort dingen heb ik ook echt nog nooit meegemaakt. En ik ben dan wel 'stevig/dik', maar de meeste van mijn vriendinnen zijn gewoon slank.
Zou ook niet in mij opkomen om iets te vinden over wat iemand anders al dan niet bestelt.
Maya85 schreef:
18-06-2019 11:48
Niemand zegt dat het makkelijk is. Het is niet makkelijk in de wereld waarin wij leven. Overal zijn verleidingen, dat is hartstikke lastig. Zeker als je heel erg van lekker eten houdt (zoals de meeste mensen nu eenmaal doen).

Er zijn wel een paar gewoonten die je jezelf kunt aanleren (wederom niet makkelijk!! maar wel mogelijk). Als ik hier vertel dat ik geen koekjes, chips en snoep in huis heb, dan word ik nog net niet afgemaakt, want dit zou zo slecht zijn voor de kinderen. Maar misschien zou je in plaats van zo defensief te reageren op ieder advies dat je krijgt, ook eens kunnen luisteren wat slanke mensen te zeggen hebben, omdat je er wellicht iets van kunt leren?

Die houding mis ik hier. Dat je open en nieuwsgierig bent naar hoe andere mensen dit doen, wij slankerds leven immers in dezelfde wereld als jij.
En vertel eens, wat heb jij geleerd van wat dikke mensen te zeggen hebben?

Dat ze bijvoorbeeld dik zijn omdat hun trek heel heftig is?
Dat ze bijvoorbeeld dik zijn omdat ze ziek zijn, of medicatie hebben waar je moeiteloos 30 kilo van aankomt?
Dat ze bijvoorbeeld dik zijn omdat ze liever genieten en die extra kilo's voor lief nemen?

Waarom wil niemand geloven dat er ook dikke mensen zijn die óók op hun eten letten en keuzes voor gezond eten maken, net als jij, die geen "verleiders" in huis hebben, en toch dat vet er niet af krijgen?

En waarom wil iedereen zich er mee bemoeien als er dikke mensen zijn die liever bourgondisch willen blijven leven en daar hun kilo's bij accepteren?
Snarky schreef:
18-06-2019 11:55
Ik zie eigenlijk alleen dat 'team dik' zich telkens weer laat opfokken door twee steeds terugkerende zuignappen, en dat daardoor geen normaal gesprek mogelijk is.
Terwijl het dus inderdaad heel wat gecompliceerder ligt dan 'dikke mensen kunnen er niks aan doen en bij dunne mensen gaat alles vanzelf' aan de ene kant, en 'dikke mensen hebben geen discipline en dun zijn is je eigen verdienste' aan de andere kant.
Voor iedereen.

Volgens mij vond bijna iedereen, dik, dun of ertussenin, aan het begin van discussie dat Olcay een domme kortzichtige opmerking had gemaakt.
Je bent denk ik al halverwege als je je niet hapt bij alles wat een domme doos uitkraamt, hier of op tv.
Waarom zou je?
Ik ben het met je eens. Volledig.
Maya85 schreef:
18-06-2019 11:50

Ergens wel heftig.

Juist
Je snapt dat als IK eens 'lekker zit te eten', een aantal mensen met vooroordelen dan gaan zeggen "zou je dat nou wel doen, kun je dat wel hebben?", terwijl ik net als jij (ja echt) voor een feestje rekening houd met wat ik eet en ga eten. En ja, ik zit dan inderdaad lekker te eten zonder me druk te maken, maar anderen maken zich daar kennelijk wél druk over. Mensen zoals jij.
dreamer wijzigde dit bericht op 18-06-2019 11:57
0.14% gewijzigd
Later is nu
the_Wicked_Witch schreef:
18-06-2019 11:52
Ja, precies dit. Als je zoveel eet dat het anderen opvalt ben je ook niet heel sociaal bezig zeg maar.
Nee hoor, ik eet zeker niet extreem veel, maar als er allerlei hapjes zijn doe ik wel met alles mee en ik drink ook gerust een paar biertjes en in een restaurant eet ik ook gewoon alle gerechten, zoals anderen dat ook doen.

Ik krijg dan dus geregeld de vraag: hoe blijf jij toch zo slank?
Maya85 schreef:
Ik zou het daarentegen niet in mijn hoofd hebben gehaald om te eten tijdens een feestje, sowieso eten in het openbaar vermeed ik zoveel mogelijk.
Omdat mensen altijd menen dat ze er iets van moeten vinden.
Heb jij bij zo'n opmerking niet zoiets van: waar bemoei jij je mee? Ook al is de lading misschien niet direct negatief omdat word benadrukt dat je slank bent, je wordt er wel op gewezen dat je (volgens deze mensen) veel eet.
Waarom is dat nodig? Jij weet zelf toch heel goed wat je doet?

Als je dik bent, gebeurt het maar zelden dat iemand echt recht in je gezicht durft te zeggen hoe moddervet je wel niet bent (behalve mijn oma, die deed dan wel)
Iemand die dik is vragen wat zijn of haar gewicht is zal iemand ook niet zo snel doen.
Maar zodra je afgevallen bent krijg je steeds in een soort verkapte complimenten te horen hoe vreselijk dik je wel niet was.

Ik krijg nu schaamteloos de vraag hoe zwaar ik was en wat ik nu weeg.
En niet meer afvallen hoor, anders blijft er niets meer van je over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven