Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
Maya85 schreef:
18-06-2019 11:57
Nee hoor, ik eet zeker niet extreem veel, maar als er allerlei hapjes zijn doe ik wel met alles mee en ik drink ook gerust een paar biertjes en in een restaurant eet ik ook gewoon alle gerechten, zoals anderen dat ook doen.

Ik krijg dan dus geregeld de vraag: hoe blijf jij toch zo slank?

Ik ben ook slank, maar die vraag krijg ik zelden.
Maya85 schreef:
18-06-2019 11:50
Ik hou van eten en als ik in een goed restaurant zit, dan bestel ik geen salade zonder dressing. En ja, daar krijg ik opmerkingen over. Kennelijk is het heel bijzonder dat een vrouw lekker zit te eten, zonder zich druk te maken.

Ergens wel heftig.
Vreemd. Dat overkomt mij nooit. En waarschijnlijk ben ik een stuk 'slanker'dan jij. (En kaasverslaafd).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Maya85 schreef:
Nee hoor, ik eet zeker niet extreem veel, maar als er allerlei hapjes zijn doe ik wel met alles mee en ik drink ook gerust een paar biertjes en in een restaurant eet ik ook gewoon alle gerechten, zoals anderen dat ook doen.

Precies, en ik zou de opmerking kunnen krijgen "geen wonder dat je zo dik bent", terwijl ik precies hetzelfde doe als jij.
Moeilijk he?
Later is nu
lilguinea schreef:
18-06-2019 11:56
Dit soort dingen heb ik ook echt nog nooit meegemaakt. En ik ben dan wel 'stevig/dik', maar de meeste van mijn vriendinnen zijn gewoon slank.
Zou ook niet in mij opkomen om iets te vinden over wat iemand anders al dan niet bestelt.
Nee, natuurlijk niet. Onder vrienden is het al helemaal niet belangrijk wat de ander bestelt en fatsoenlijke "anderen" zullen nooit een opmerking maken over het al dan niet bestellen van een salade met of zonder dressing.
the_Wicked_Witch schreef:
18-06-2019 11:59
Ik ben ook slank, maar die vraag krijg ik zelden.
Ik zelfs helemaal nóóit. En ik ga heel vaak uit eten :)
Snarky schreef:
18-06-2019 11:55
Ik zie eigenlijk alleen dat 'team dik' zich telkens weer laat opfokken door twee steeds terugkerende zuignappen, en dat daardoor geen normaal gesprek mogelijk is.
Terwijl het dus inderdaad heel wat gecompliceerder ligt dan 'dikke mensen kunnen er niks aan doen en bij dunne mensen gaat alles vanzelf' aan de ene kant, en 'dikke mensen hebben geen discipline en dun zijn is je eigen verdienste' aan de andere kant.
Voor iedereen.

Volgens mij vond bijna iedereen, dik, dun of ertussenin, aan het begin van discussie dat Olcay een domme kortzichtige opmerking had gemaakt.
Je bent denk ik al halverwege als je je niet hapt bij alles wat een domme doos uitkraamt, hier of op tv.
Waarom zou je?
Oh ja, het ging over Olcay. Was ik intussen al vergeten. :$
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Toch komen dit soort opmerkingen veel voor, het valt me op dat het altijd vrouwen zijn die dit soort dingen zeggen en dan specifiek de dames met een maatje meer.
De meeste mensen zijn uitsluitend met zichzelf bezig. Als je denkt dat een ander de hele tijd wat loopt te vinden van jouw eetgewoonten en gewicht maak je jezelf waarschijnlijk veel belangrijker dan je voor die ander bent.
Of je nu dik bent of dun.
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 12:03
5.51% gewijzigd
Maya85 schreef:

Ik denk dat dat komt omdat jij er nogal mee bezig bent. En jouw tafelgenoten weten hoe ze jou "blij" kunnen maken.
Maya85 schreef:
18-06-2019 12:02
Toch komen dit soort opmerkingen veel voor, het valt me op dat het altijd vrouwen zijn die dit soort dingen zeggen en dan specifiek de dames met een maatje meer.
Integendeel
Snarky schreef:
18-06-2019 11:55

Volgens mij vond bijna iedereen, dik, dun of ertussenin, aan het begin van discussie dat Olcay een domme kortzichtige opmerking had gemaakt.
Je bent denk ik al halverwege als je je niet hapt bij alles wat een domme doos uitkraamt, hier of op tv.
Waarom zou je?
En wat was er precies dom aan haar opmerking?
Werkelijk NIEMAND is geïnteresseerd wat ik als slank persoon weg loopt te proppen op een feestje. Niemand.
Alsof alle slanke mensen op een feestje (50% van de gasten dus) worden ondervraagd hoe ze dat toch doen terwijl ze nog een toastje kipkerrie smeren...

Alleen toen ik ondergewicht had (bmi 15) kreeg ik constant ongevraagd commentaar als ik iets wel of niet at.
Nu heb ik een normaal gewicht en interesseert zich werkelijk niemand dat ik de chipsbak mijn kant op heb geschoven of al 10 bitterballen naar binnen heb gewerkt.
Bedjeindezon schreef:
17-06-2019 22:21
Ik ken een paar mensen die inderdaad zoals jij beschrijft, geen interesse in eten hebben. Die het puur als brandstof zien. En ik ken ook iemand die gewoon een sober karakter heeft. Gematigd, nooit teveel van wat dan ook, die is ook zo opgevoed en dat past dan blijkbaar bij het karakter.

Maar hallo zeg, de overgrote meerderheid van de vriendinnen en ook mannelijke vrienden die ik heb én ikzelf incluis, zijn dól op eten (en drinken), hebben weinig discipline van nature daarin en moeten zichzelf actief een levensstijl aanmeten, voor altijd, om het gewicht en de gezondheid in goede banen te houden. En die mensen hebben daardoor géén of hooguit heel licht overgewicht.

Ik las iemand hier over een snicker schrijven, dat ze volledig geobsedeerd wordt door die snicker in huis als ze een craving krijgt. Ik zal je zeggen, ik probéér me niet eens in te houden als er een snicker in huis ligt, volstrekt kansloos. Of als er lekker maisbrood ligt, en lekkere oude kaas of ontbijtkoek, of ijsjes, of chips.
Maar je kent jezelf toch? Haal het niet in huis! Doe boodschappen 1x per week met een weekmenu en lijstje, ga niet met honger boodschappen doen en ga niet tussendoor naar de supermarkt. Maak een lijst met alternatieve dingen om te doen als je cravings krijgt die niet met eten te maken hebben, zoals een wandeling, mediteren, in bad gaan, je tanden poetsen. Voor problemen met eten moet je geen oplossing zoeken in.. eten (wat ik veel dikke mensen zie doen, gaan ze het ene eten vervangen door ander eten, nee, je moet gewoon minder eten en je focus verleggen).

Dat zijn de geheimen van slanke mensen. Niet jezelf met een soort magische zelfdiscipline van een snicker weerhouden die voor je neus ligt.
Ken jezelf en zoek wegen om met je zwakke punten om te gaan, in plaats van ertegen te blijven strijden of het buiten jezelf te zoeken, wat ik velen hier zie doen.
Dit dus. Scheelt mij weer typen, dankjewel :worship:
@Vixxen: wat dus compleet normaal gedrag is. Het zal soms wat onbehouwen overkomen, maar eigenlijke drukken deze personen hun bezorgdheid uit over jou. Het is in feite erger wanneer ze niets meer zeggen, want op dat moment word je een buitenstaander met wie ze geen band meer hebben.
Maya85 schreef:
18-06-2019 12:06
Dit dus. Scheelt mij weer typen, dankjewel :worship:
Iemand gevonden die ook zeer slecht op de hoogte is. Yeah!
Vixxen schreef:
18-06-2019 10:10
Voor iemand die vatbaar is voor depressies ben je wel erg positief.

Kijk. En dat is dus een van de vele misvattingen over depressies. Kan ik je helemaal gaan uitleggen hoe dat werkt en mezelf ontzettend onbegrepen en gestigmatiseerd voelen (waar de meeste mensen met psychische ziektes tegenaan lopen) én bijkans nog even roepen dat “jullie het allemaal zo makkelijk hebben als je niet eens weet wat een depressie is”. Maar weet je: daar wordt het niet beter van, integendeel.

Dus ik denk: “Ach, ze weet niet beter, gelukkig voor haar dat ze er nooit mee te maken heeft gehad.” ;)
Valdemar_II schreef:
18-06-2019 12:13
@Vixxen: wat dus compleet normaal gedrag is. Het zal soms wat onbehouwen overkomen, maar eigenlijke drukken deze personen hun bezorgdheid uit over jou. Het is in feite erger wanneer ze niets meer zeggen, want op dat moment word je een buitenstaander met wie ze geen band meer hebben.
Dan ga je er dus vanuit dat degenen met of zeer ernstig overgewicht óf zeer ernstig ondergewicht dat zélf niet weten.
Rare aanname!
Lacuba schreef:
18-06-2019 12:14
Iemand gevonden die ook zeer slecht op de hoogte is. Yeah!

Slecht op de hoogte? Ik adviseer het niet in huis te halen en de supermarkt te mijden, in plaats van de snickers of ander eten in je kast te hebben liggen. Want dat vergroot de kans dat je meer eet.

Kan je me uitleggen wat daar niet aan klopt?
anoniem_381495 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 12:18
0.26% gewijzigd
Bedjeindezon schreef:
18-06-2019 12:15
Kijk. En dat is dus een van de vele misvattingen over depressies. Kan ik je helemaal gaan uitleggen hoe dat werkt en mezelf ontzettend onbegrepen en gestigmatiseerd voelen (waar de meeste mensen met psychische ziektes tegenaan lopen) én bijkans nog even roepen dat “jullie het allemaal zo makkelijk hebben als je niet eens weet wat een depressie is”. Maar weet je: daar wordt het niet beter van, integendeel.

Dus ik denk: “Ach, ze weet niet beter, gelukkig voor haar dat ze er nooit mee te maken heeft gehad.” ;)

Ik ben meerder keren in mijn leven opgenomen op de paaz voor depressies, dus je hoeft het me niet uit te leggen hoor. Maar juist als je weet hoe een depressie voelt had ik wel wat meer openmindedheid en empathie verwacht voor de struggles van anderen.

Edit: juist op de paaz hadden veel mensen moeite met de kilo's. Door de medicatie voor bepaalde psychische aandoeningen kwamen ze erg aan.
anoniem_362802 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 12:25
7.62% gewijzigd
Bedjeindezon schreef:
18-06-2019 12:15

Het gequote stuk gaat niet over je depressie dus iets met slachtofferrol, pot met ketel etc ?
Lacuba schreef:
18-06-2019 12:02
Ik denk dat dat komt omdat jij er nogal mee bezig bent. En jouw tafelgenoten weten hoe ze jou "blij" kunnen maken.
Haha nou mij maak je er niet blij mee hoor.

:rofl:
Valdemar_II schreef:
18-06-2019 12:13

Dat mijn moeder d'r zorgen uit vind ik geen probleem. Maar dat complete wildvreemden zich gingen bemoeien hoe dik het beleg op mijn toastje wel niet was of me op de markt een koek in de hand drukte, dat ging me echt te ver. Het was vast allemaal goed bedoelt, maar er was niets mis met me! Ik kwam gewoon niet aan en had heel veel moeite om op gewicht te blijven.
Bedjeindezon schreef:
18-06-2019 12:18
Slecht op de hoogte? Ik adviseer het niet in huis te halen en de supermarkt te mijden, in plaats van de snickers of ander eten in je kast te hebben liggen. Want dat vergroot de kans dat je meer eet.

Kan je me uitleggen wat daar niet aan klopt?
Wat er niet aan klopt is dat het niets maar dan ook helemaal niets te maken heeft met het eigenlijke probleem. Open deuren zijn hier uiteraard nergens voor nodig.
Maya85 schreef:
18-06-2019 12:19
Haha nou mij maak je er niet blij mee hoor.

:rofl:
Niet? Nou dan vinden ze het leuk om je te pesten, kan ook . hihihih, bulderend over de grond rollen pffff
Vixxen schreef:
18-06-2019 12:06
Werkelijk NIEMAND is geïnteresseerd wat ik als slank persoon weg loopt te proppen op een feestje. Niemand.
Alsof alle slanke mensen op een feestje (50% van de gasten dus) worden ondervraagd hoe ze dat toch doen terwijl ze nog een toastje kipkerrie smeren...
Ik krijg anders geregeld een soort argwanende blik van stevigere vrouwen van 'jij eet zeker niks', en dat ze me actief van alles toestoppen op moederlijke wijze zo van 'hier, eet maar, jij kunt het hebben' (en ik heb verre van ondergewicht, gewoon slank). Ik was als tiener een keer met mijn moeder (ook gezond gewicht) in een kledingwinkel en toen zei de verkoopster het zelfs hardop: 'jullie eten zeker niks'.

Ook wordt er op een bbq of zo wel eens verbaasd gereageerd over wat ik wegkaan. Een zeer slanke collega die blijkbaar bijna nooit etend gesignaleerd wordt gaat geregeld over de tong hier. Vrouwen letten gewoon heel erg op elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven