Olcay fatshaming
dinsdag 18 juni 2019 om 12:26
Natuurlijk wel. Lees voor de grap eens je eigen reacties door. Je bent zo trots als een aap met zeven staarten op je eigen levenswijze en bikkelharde discipline. Als dat op papier al opvalt, moet dat IRL er helemaal afdruipen.
dinsdag 18 juni 2019 om 12:27
Ik heb zeker empathie voor mensen die worstelen met hun gewicht of levensstijl als ze die liever anders zouden willen zien, en ik snap best dat die uitdaging voor iedereen ander is. Net zoals de uitdaging voor ieder mens, op elk vlak anders liggen.
Ik heb alleen geen begrip voor de vele posts hier over hormonen, oorzaken, dat niemand ze begrijpt en dat anderen het allemaal maar makkelijk hebben. Wat voegt dat toe? Dat zoeken naar begrip en acceptatie en ondertussen daar gefrustreerd over zijn en (onbewust volgens mij) een hoop bitterheid spuwen?
Ik ben in de basis een heel opimistisch persoon met een groot geloof in dat je veel kan beïnvloeden (en accepteer wat ik niet kan beïnvloeden), en die mindset lijkt mij een stuk constructiever en dat is het enige dat ik steeds zeg in verschillende bewoordingen.

dinsdag 18 juni 2019 om 12:27
Murrmurr schreef: ↑18-06-2019 12:25Ik krijg anders geregeld een soort argwanende blik van stevigere vrouwen van 'jij eet zeker niks', en dat ze me actief van alles toestoppen op moederlijke wijze zo van 'hier, eet maar, jij kunt het hebben' (en ik heb verre van ondergewicht, gewoon slank). Ik was als tiener een keer met mijn moeder (ook gezond gewicht) in een kledingwinkel en toen zei de verkoopster het zelfs hardop: 'jullie eten zeker niks'.
Ook wordt er op een bbq of zo wel eens verbaasd gereageerd over wat ik wegkaan. Een zeer slanke collega die blijkbaar bijna nooit etend gesignaleerd wordt gaat geregeld over de tong hier. Vrouwen letten gewoon heel erg op elkaar.
Dat had ik wel toen ik ondergewicht had. Nu niet meer. Mensen zouden minder op elkaar moeten letten.

dinsdag 18 juni 2019 om 12:29
ok, helemaal niet mijn ervaring. Of het valt mij niet op, of ik heb normale mensen om me heen.Murrmurr schreef: ↑18-06-2019 12:25Ik krijg anders geregeld een soort argwanende blik van stevigere vrouwen van 'jij eet zeker niks', en dat ze me actief van alles toestoppen op moederlijke wijze zo van 'hier, eet maar, jij kunt het hebben' (en ik heb verre van ondergewicht, gewoon slank). Ik was als tiener een keer met mijn moeder (ook gezond gewicht) in een kledingwinkel en toen zei de verkoopster het zelfs hardop: 'jullie eten zeker niks'.
Ook wordt er op een bbq of zo wel eens verbaasd gereageerd over wat ik wegkaan. Een zeer slanke collega die blijkbaar bijna nooit etend gesignaleerd wordt gaat geregeld over de tong hier. Vrouwen letten gewoon heel erg op elkaar.

dinsdag 18 juni 2019 om 12:29

dinsdag 18 juni 2019 om 12:30
Precies dit dus. En ik ben echt niet extreem dun (al noemen dikke mensen dit soms wel zo), gewoon slank, maat 36-38 mét rondingen.Murrmurr schreef: ↑18-06-2019 12:25Ik krijg anders geregeld een soort argwanende blik van stevigere vrouwen van 'jij eet zeker niks', en dat ze me actief van alles toestoppen op moederlijke wijze zo van 'hier, eet maar, jij kunt het hebben' (en ik heb verre van ondergewicht, gewoon slank). Ik was als tiener een keer met mijn moeder (ook gezond gewicht) in een kledingwinkel en toen zei de verkoopster het zelfs hardop: 'jullie eten zeker niks'.

dinsdag 18 juni 2019 om 12:30

dinsdag 18 juni 2019 om 12:31
Ik ook hoor. Dat verhaal van die verkoopster heb ik onthouden omdat het juist zo uitzonderlijk onbeschoft was. De vrouwen die soms zo'n opmerking maken zijn hartstikke aardig verder en bedoelen het niet lullig maar veel mensen zijn zelf heel erg bezig met het al dan niet slank zijn en dan spreken ze dat uit. Wat gek is want voor mij is mijn figuur net zoals een huidskleur: je bent je er als het goed is niet continue bewust van, pas als iemand je erop aanspreekt.

dinsdag 18 juni 2019 om 12:32
Haha ja ik had laatst dus lichte stoppels want warm weer, onverwachts op stap, niet die dag geschoren. Er kwamen wel drie vrouwen op een avond onafhankelijk voelen en hun oordeel erover uitspreken. Djiez

dinsdag 18 juni 2019 om 12:33
Mijn god...!

dinsdag 18 juni 2019 om 12:34
En met de gedachte dat anderen dit niet mogen constateren zorg je er net voor dat een individu compleet verantwoordelijk wordt voor zichzelf.
Soms is het gewoon goed om te luisteren naar advies van anderen ipv te veronderstellen dat je alles beter weet.

dinsdag 18 juni 2019 om 12:35
Ik moet dit even nuanceren want dat is lekker makkelijk lullen vanuit een normatieve positie: misschien is een dik iemand zich wel de hele dag door meer bewust van haar figuur en waarschijnlijk wordt ze er veel vaker op gewezen.

dinsdag 18 juni 2019 om 12:36
Goed idee. Ik zit in de zon te 'werken' maar de discipline is weer eens ver te zoekenBedjeindezon schreef: ↑18-06-2019 12:34Nou, ik ga maar eens naar buiten en de weeld in, want als er iets slecht is voor de lijn én het humeur dan is het wel de hele dag forummen. Schermtijd = overgewicht, zit een groot verband tussen.

dinsdag 18 juni 2019 om 12:39
Ik scheer mijn benen zelden maar krijg toch nooit commentaar

Ik zie ook veel vrouwen steeds minder scheren (benen en oksels), denk dat veel vrouwen zich steeds comfortabeler voelen met zichzelf.
dinsdag 18 juni 2019 om 12:39
Eigenlijk is dit ook redelijk denigrerend.Snarky schreef: ↑18-06-2019 11:55Ik zie eigenlijk alleen dat 'team dik' zich telkens weer laat opfokken door twee steeds terugkerende zuignappen, en dat daardoor geen normaal gesprek mogelijk is.
Terwijl het dus inderdaad heel wat gecompliceerder ligt dan 'dikke mensen kunnen er niks aan doen en bij dunne mensen gaat alles vanzelf' aan de ene kant, en 'dikke mensen hebben geen discipline en dun zijn is je eigen verdienste' aan de andere kant.
Voor iedereen.
Volgens mij vond bijna iedereen, dik, dun of ertussenin, aan het begin van discussie dat Olcay een domme kortzichtige opmerking had gemaakt.
Je bent denk ik al halverwege als je je niet hapt bij alles wat een domme doos uitkraamt, hier of op tv.
Waarom zou je?
Ja, ik laat me opfokken. En daar ben ik nog trots op ook.
Ik heb hier op Viva een aantal heel fijne vriendinnen opgedaan en dat was niet gebeurd als ik steeds maar had gedacht: mij raken ze niet hoor.
Dus ik laat me raken, zowel in positieve contacten als in negatieve contacten.
Het is allang niet meer 'maar internet', het zijn gewoon mensen aan de andere kant van dat scherm.
Net als IRL.
En ik wil niet zo afgestompt raken dat het langs me afglijdt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 18 juni 2019 om 12:40
Jemig, ik vroeg me al af of andere vrouwen dit ook overkomt, ik had een paar dagen geleden hetzelfde.
Wat een idioten lopen er toch rond.
Geeft niet, het droogt wel weer op.

dinsdag 18 juni 2019 om 12:42
Vrouwen kunnen onderling echt heksen zijn.
Mijn man wordt nooit aangesproken op een weekendbaardje door andere mannen.
dinsdag 18 juni 2019 om 12:42
Helemaal geen boodschappen meer doen?Bedjeindezon schreef: ↑18-06-2019 12:18Slecht op de hoogte? Ik adviseer het niet in huis te halen en de supermarkt te mijden, in plaats van de snickers of ander eten in je kast te hebben liggen. Want dat vergroot de kans dat je meer eet.
Kan je me uitleggen wat daar niet aan klopt?
David Dunning
David Dunning

dinsdag 18 juni 2019 om 12:44
Bedjeindezon schreef: ↑18-06-2019 12:27Ik heb zeker empathie voor mensen die worstelen met hun gewicht of levensstijl als ze die liever anders zouden willen zien, en ik snap best dat die uitdaging voor iedereen ander is. Net zoals de uitdaging voor ieder mens, op elk vlak anders liggen.
Ik heb alleen geen begrip voor de vele posts hier over hormonen, oorzaken, dat niemand ze begrijpt en dat anderen het allemaal maar makkelijk hebben. Wat voegt dat toe? Dat zoeken naar begrip en acceptatie en ondertussen daar gefrustreerd over zijn en (onbewust volgens mij) een hoop bitterheid spuwen?
Ik ben in de basis een heel opimistisch persoon met een groot geloof in dat je veel kan beïnvloeden (en accepteer wat ik niet kan beïnvloeden), en die mindset lijkt mij een stuk constructiever en dat is het enige dat ik steeds zeg in verschillende bewoordingen.
Ik neem aan dat je ook bekend bent dan met antidepressiva. En dat een veelgenoemde bijwerking is dat je geen verzadigd gevoel meer krijgt als je hebt gegeten. Mensen blijven honger houden. De hele dag door. Als je al worstelt met een zware depressie en daar alle energie naar toe gaat, dan is het logisch dat je geen energie hebt om ook nog eens constant tegen dat honger gevoel te moeten vechten. Leven met een depressie is al overleven an sich. Meer dan een miljoen mensen slikken antidepressiva, dus een groot deel van die mensen zal last hebben van die bijwerkingen. Dus een deel daarvan zal zijn aangekomen. Die zouden dan inderdaad porties moeten gaan afwegen etc, maar je weet zelf dat als je een depressie hebt, dat überhaupt aankleden of douchen al zo'n grote moeite is, dat alle extra inspanning gewoon niet te doen is. Zelfdiscipline heeft er dan al niets mee te maken. Dit gaat alleen over antidepressiva, om maar niet te spreken op wat antipsychotica je lever en schildklier aandoen. Heb je schizofrenie en slik je daar medicijnen tegen, dan weet je al helemaal zeker dat je niet meer slank zal zijn.
Hierboven beschreven groep is dus al een klein deel van mensen met overgewicht. Er zijn ook zeker mensen die gewoon te veel eten en te weinig verbranden. Maar wat heeft het voor nut om deze mensen ongevraagd nog eens aan te spreken op hun gedrag? Alsof ze zelf niet weten dat ze dik zijn...
Hoe zou ik het leven van anderen mensen beter maken door een vieze blik te geven als ze aan de appeltaart zitten? Zelfs al zou ik daar wat van vinden, waarom zou ik dat ook moeten laten merken? Daar gaat het in deze hele discussie over: mensen die net wat dikker of dunner of anders uitzien commentaar geven.
dinsdag 18 juni 2019 om 12:45
Dat heb ik nou werkelijk nergens gezien, nou ja, tegen jou en Maya, omdat jullie nogal hoog te paard zitten.Bedjeindezon schreef: ↑18-06-2019 12:27Ik heb zeker empathie voor mensen die worstelen met hun gewicht of levensstijl als ze die liever anders zouden willen zien, en ik snap best dat die uitdaging voor iedereen ander is. Net zoals de uitdaging voor ieder mens, op elk vlak anders liggen.
Verder heb ik hier mensen (dik en dun) gewoon zien posten over hoe ze met eten omgaan, hoe groot de verschillen zijn tussen mensen, hoe lastig het soms is. Niks bijzonders eigenlijk.
David Dunning
David Dunning