oneerlijke verdeling van de welvaart
dinsdag 23 januari 2018 om 14:51
https://nos.nl/artikel/2213141-82-proce ... ocent.html
Ik vind dat wel heel erg oneerlijk.
Hoe zouden we dit kunnen veranderen met z'n allen?
dinsdag 23 januari 2018 om 17:08
dinsdag 23 januari 2018 om 17:13
Begrijpelijk.Hamsterweken schreef: ↑23-01-2018 17:12Ik kan me niet herinneren dat in mijn aardrijkskundeboeken gelezen te hebben.
Staat er echt in.
dinsdag 23 januari 2018 om 17:14
https://www.washingtonpost.com/news/won ... 83b3c9c2ef
https://themarketmogul.com/foreign-aid- ... countries/
anappleaday wijzigde dit bericht op 23-01-2018 17:16
18.83% gewijzigd
dinsdag 23 januari 2018 om 17:40
Ik dank spreekwoordelijk ook regelmatig God op mijn blote knieën dat ik aan deze kant van de aardkloot geboren ben.
Ik kan ook weinig met mensen die zo afgeven op asielzoekers die hier een beter leven zoeken.
Een oplossing heb ik helaas ook niet, enige wat ik kan bedenken is een goed irrigatiesysteem in de droogste landen.
Misschien is het een idee om op werkelijke luxe artikelen meer belasting te heffen om daar mee de ergste armoede te kunnen bestrijden.
Er zijn tegenwoordig zo veel programma's over de echt rijken, internet rijken, posh pawn...
Maar eerlijk gezegd, ik en mijn man werken hard genoeg voor ons geld en er gaat eens een paar euro in de collectebus tegen kanker of de dierenambulance, maar daar houdt mijn betrokkenheid ook wel een beetje op.
We gaan binnenkort verhuizen, minimalistisch wordt niet onze nieuwe levensstijl eerlijk gezegd.
Ik kan ook weinig met mensen die zo afgeven op asielzoekers die hier een beter leven zoeken.
Een oplossing heb ik helaas ook niet, enige wat ik kan bedenken is een goed irrigatiesysteem in de droogste landen.
Misschien is het een idee om op werkelijke luxe artikelen meer belasting te heffen om daar mee de ergste armoede te kunnen bestrijden.
Er zijn tegenwoordig zo veel programma's over de echt rijken, internet rijken, posh pawn...
Maar eerlijk gezegd, ik en mijn man werken hard genoeg voor ons geld en er gaat eens een paar euro in de collectebus tegen kanker of de dierenambulance, maar daar houdt mijn betrokkenheid ook wel een beetje op.
We gaan binnenkort verhuizen, minimalistisch wordt niet onze nieuwe levensstijl eerlijk gezegd.
die ik wilde bestaat al...
dinsdag 23 januari 2018 om 17:49
dinsdag 23 januari 2018 om 17:54
De eerste stap is erkenning van het probleem. Zolang er nog kabinetten zijn die berichten dat de welvaart nog nooit zo hoog is geweest terwijl er tegelijkertijd ook nog nooit zoveel mensen onder de armoedegrens leven zal er geen verandering plaatsvinden. Zeer oneerlijke verdeling van welvaart wordt anno 2018 nog steeds niet als een maatschappelijk probleem gezien, maar afgewenteld op het individu onder de noemer “participatiemaatschappij”.
dinsdag 23 januari 2018 om 18:07
DitHamsterweken schreef: ↑23-01-2018 16:23Miljonairs zijn doorgaan eigenaar van succesvolle bedrijven. En die bedrijven zijn succesvol omdat wij hun producten of diensten afnemen....
Daarbij ook eens met Anappleaday.
Er moeten helemaal niet veel miljardairs zijn, en hoe stop je dat? Geld afnemen als je boven een x bedrag komt?
De belasting wordt al veel hoger maar als je er niks meer aan over houdt gaan mensen ook niks meer uitvoeren.
Dus als de baas van een goedlopende onderneming boven de miljard uit komt mag hij niks meer hebben dus dan stopt hij er maar mee. Zijn al zijn werknemers hun baan kwijt... (even simpel genomen dan)
Het feit dat je geld kan verdienen is wat de economie draaiende houdt. Ja dat is niet altijd eerlijk verdeeld maar zonder prikkel stopt de hele economie.
dinsdag 23 januari 2018 om 18:21
Oh? Maar denk eens goed na. In een warm land kun je echt veel makkelijker verbouwen Hier zitten we met veel regen, veel te veel kou Echt sinaasappels groeien hier niet in het wild Waarom is het voor die landen dan toch zo moeilijk om eten te hebben.shisha schreef: ↑23-01-2018 14:51https://nos.nl/artikel/2213141-82-proce ... ocent.html
Deels door het gewoon niet te willen doen. Vriend van mij heeft een tijdje in zuid afrika gezeten en het is echt de mentaliteit van "vandaag heb ik genoeg dus doe ik niets meer' De handelsmentaliteit van het westen, die er voor zorgt dat er welvaar is, die ontbreekt daar gewoon. Anders zou tijdelijke hulp ivm water overlast, storm, oorlog, ook heus wel helpen. Maar het hélpt dus niet. Men blijft daar de hand ophouden en acht het zal wel. Uitzonderingen daargelaten, maar die komen er ook wel en dan vooral door kleine initiatieven als geld lenen om een bedrijfje op te starten.
Maar zolang er landen zijn waar een knappe dochter hoera is omdat je die kan doorverkopen.. nee dan is het niet oneerlijk.
dinsdag 23 januari 2018 om 18:23
Maar dan moeten ze dat wel zelf graven En daar is dan het probleem al. Ook onderhoud blijkt een probleem te zijn En iedere keer moeten er mensen van het westen er dan weer naar toe Echt putten, irrigeren dat is al zooo vreselijk lang aan de orde maar de mensen daar willen (kunnen lijkt me stug) het gewoon niet leren om op eigen benen te staanattribuutje schreef: ↑23-01-2018 17:40Ik dank spreekwoordelijk ook regelmatig God op mijn blote knieën dat ik aan deze kant van de aardkloot geboren ben.
dinsdag 23 januari 2018 om 18:50
Je weet dat Rusland, sinds de val van de Sovjet Unie een tamelijk hard kapitalisme kent met grote ongelijkheid in welvaartsverding? Het communisme begint daar een vage herinnering te worden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
dinsdag 23 januari 2018 om 19:02
attribuutje schreef: ↑23-01-2018 17:40Ik dank spreekwoordelijk ook regelmatig God op mijn blote knieën dat ik aan deze kant van de aardkloot geboren ben.
Ben je dan ook bereid om extra te betalen voor al die asielzoekers?
dinsdag 23 januari 2018 om 19:10
Ik betaal vrij veel belasting, en dan liever voor mensen die hier komen om te werken dan voor werkschuwe zeikerds die denken dat ze ergens recht op hebben puur en alleen omdat ze toevallig in dit land geboren zijn.
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
dinsdag 23 januari 2018 om 19:40
Hier in het Westen zorgt kapitalisme als systeem ervoor dat winsten van een bedrijf in de portemonnee van mensen die er niets voor doen terechtkomen.
In corrupte landen zorgt geweld/wetteloosheid ervoor dat geld in de portemonnee van mensen die er niets voor doen terechtkomt.
Voor ons in het Westen zou het dichtgooien van de grenzen voor een veel eerlijke verdeling van de welvaart zorgen, maar dan zouden we gezamenlijk veel minder welvarend zijn (want nu buiten we onderontwikkelde/corrupe landen uit)
Voor de onderontwikkelde/corrupte landen zou een oplossing zijn dat corrupte ambtenaren/politici worden doodgeschoten, maar ja dat is ook weer zo wat.
In corrupte landen zorgt geweld/wetteloosheid ervoor dat geld in de portemonnee van mensen die er niets voor doen terechtkomt.
Voor ons in het Westen zou het dichtgooien van de grenzen voor een veel eerlijke verdeling van de welvaart zorgen, maar dan zouden we gezamenlijk veel minder welvarend zijn (want nu buiten we onderontwikkelde/corrupe landen uit)
Voor de onderontwikkelde/corrupte landen zou een oplossing zijn dat corrupte ambtenaren/politici worden doodgeschoten, maar ja dat is ook weer zo wat.
dinsdag 23 januari 2018 om 19:46
In veel onderontwikkelde/corrupte landen worden al veel mensen doodgeschoten, is trouwens niet perse aan onderontwikkeld gekoppeld volgens mij.
Je eerste stelling ben ik het ook niet helemaal mee eens, ja geld gaat ook naar nietsnutten, maar ook naar ouderen, zieken, gehandicapten.
Je eerste stelling ben ik het ook niet helemaal mee eens, ja geld gaat ook naar nietsnutten, maar ook naar ouderen, zieken, gehandicapten.
die ik wilde bestaat al...
dinsdag 23 januari 2018 om 19:52
Nee echt wat oneerlijk zeg....JollyRider schreef: ↑23-01-2018 18:50Je weet dat Rusland, sinds de val van de Sovjet Unie een tamelijk hard kapitalisme kent met grote ongelijkheid in welvaartsverding? Het communisme begint daar een vage herinnering te worden
dinsdag 23 januari 2018 om 19:57
Oh, en multinationals zouden verboden moeten worden. Per direct. Helaas kun je dan geen iPad meer kopen voor een paar honderd euro en Google en Microsoft zouden een marginaal bestaan leiden. Feitelijk alles wat nodig is om jezelf te kleden, deze website te bekijken (samen met de hosting van de website en de benodigde infra) en nog 100.000 dingen heb je alleen maar omdat multinationals bestaan, welke drijven op de uitbuiting van de armsten van de wereld.
Zo fijn dat ik in dit land geboren ben
. Tenminste, nu nog, al wordt het ook hier minder. En minder, en minder. Over een tijdje kun je vooral blij zijn wanneer je in een land woont waar het klimaat en de wet je toestaan om je huis van lokale bouwstoffen te bouwen op een stuk grond dat van niemand is, daar je eigen voedsel op te verbouwen en opa’s geweer hebt om dieven en criminelen op afstand te houden.
Zo fijn dat ik in dit land geboren ben
dinsdag 23 januari 2018 om 20:01
Ah, uiteindelijk ga ook jij om en is de USA dus toch het beste land ter wereldAmant schreef: ↑23-01-2018 19:57Oh, en multinationals zouden verboden moeten worden. Per direct. Helaas kun je dan geen iPad meer kopen voor een paar honderd euro en Google en Microsoft zouden een marginaal bestaan leiden. Feitelijk alles wat nodig is om jezelf te kleden, deze website te bekijken (samen met de hosting van de website en de benodigde infra) en nog 100.000 dingen heb je alleen maar omdat multinationals bestaan, welke drijven op de uitbuiting van de armsten van de wereld.
Zo fijn dat ik in dit land geboren ben. Tenminste, nu nog, al wordt het ook hier minder. En minder, en minder. Over een tijdje kun je vooral blij zijn wanneer je in een land woont waar het klimaat en de wet je toestaan om je huis van lokale bouwstoffen te bouwen op een stuk grond dat van niemand is, daar je eigen voedsel op te verbouwen en opa’s geweer hebt om dieven en criminelen op afstand te houden.
dinsdag 23 januari 2018 om 20:03
Met quality people, gok ikstrikjemetstippels schreef: ↑23-01-2018 20:01Ah, uiteindelijk ga ook jij om en is de USA dus toch het beste land ter wereld![]()