Ons voedsel is goedkoop

17-06-2019 18:52 379 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de krant: https://www.ad.nl/politiek/minister-ete ... ~acdb8aac/

Ik vind het een interessant onderwerp omdat ik benieuwd ben hoe dit doorgevoerd gaat worden. Volgens mij ligt er een behoorlijke rol bij de overheid, grote bedrijven en supermarkten.

Sommige voedingsmiddelen zijn zeker veel te goedkoop, ik verbaas mijzelf nog regelmatig over de prijzen van kip of varkensvlees. Maar als ik dan kijk naar de marge op bijvoorbeeld de buitenbeentjesgroente bij de appie dan vind ik dat helemaal belachelijk, die boeren worden echt uitgeknepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan best goedkoop boodschappen doen. Maar dat komt doordat ik kan kiezen uit zes verschillende supermarkten, vier Marokkanen en vijf Turken. En de kaasboer op de markt. Heb jij alleen een Ah of Plus in het dorp, dan betaal je zo het dubbele.
.
Koop ook regematig bij de turkse winkel.
Het kan wel voordeliger maar niet alles zit om de hoek.
De verhouding prijs van de turkse winkel naar bv a/h zijn echt onbeschoft vind ik.

Eet bv al 20 jaar geen varkensvlees meer (geen moslim) behalve als iemand het maakt en ik schuif aan maar andere vleessoorten en vis zijn ook niet erg voordelig.
Eet niet dagelijks vlees, geen behoefte aan maar zou ik dat wel vaker doen dan kan ik mijn boodschappenbudget flink ophogen.
Termen als 'goedkoop' en 'duur' zijn relatief en daar kun je dus oeverloos over bakkeleien. Maar ik geloof niet dat gezond eten duurder is dan ongezond eten. Voor het geld van patat met een hamburger heb je ook een volwaardige gezonde maaltijd. Als je een functioneel eetpatroon volgt zoals dat tot de beginjaren 70 gebruikelijk was dan heb je zelfs genoeg geld voor geheel of grotendeels duurzaam en biologisch eten. Maar dat is dan wel wat sober naar onze huidige maatstaven. Ik eet ook niet zo, maar ik weet nog wel uit mijn jeugd hoe veel eenvoudiger we toen aten en hoe uitzonderlijker het was om iets extra's te krijgen. We zijn gewoon verwend, willen steeds meer maar zonder er voor te hoeven betalen,
Donna1971 schreef:
17-06-2019 20:02
De verhouding prijs van de turkse winkel naar bv a/h zijn echt onbeschoft vind ik.
De overheadkosten en de assortimentsgrootte van een keten van luxe supermarkten is wel van een heel andere orde van grootte (ook relatief) dan die van een karig ingerichte Turkse middenstandswinkel die feitelijk weinig meer is dan een overdekte marktstand. Dat is appels en peren vergelijken.
Ariellle schreef:
17-06-2019 19:46
Dat was het eerste dat in mij opkwam. Als boeren zo slecht betaald worden, dan is voor boeren en consumenten rechtstreeks bij de boer kopen een voor de hand liggende oplossing.
Ik ga hier regelmatig naar de boerderijwinkels maar veel goedkoper dan de supermarkt is dat niet. Sommige producten zijn volgens mij zelfs duurder.
redbulletje schreef:
17-06-2019 20:12
Ik ga hier regelmatig naar de boerderijwinkels maar veel goedkoper dan de supermarkt is dat niet. Sommige producten zijn volgens mij zelfs duurder.
Hier zijn die boerderij-winkels standaard 2 à 3 keer zo duur dan de supermarkt.

En ze zitten ook nog es in the middle of nowhere, dus zonder auto geraak je er niet.
Zonder rijbewijs dus een crime om te geraken.


Ik koop dus alles gewoon in de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-06-2019 20:12
Ik ga hier regelmatig naar de boerderijwinkels maar veel goedkoper dan de supermarkt is dat niet. Sommige producten zijn volgens mij zelfs duurder.
ja, een potje jam voor 6 euro enzo.
wij slapen nooit.
Het is weer zo'n typische voorbode dat de overheid weer eens van plan is om de burgers klem te zetten.

Net als destijds, allerlei onderzoeken die aantoonden dat de 60-plussers buitensporig veel geld in handen hadden. En een paar maanden later: we verhogen de pensioenleeftijd.

En dan nu weer: we betalen veel te weinig voor ons eten. De boer krijgt er te weinig voor. Tja... er zijn heel wat gezinnen die niet méér kunnen werken en die elke maand na vaste lasten en boodschappen nog maar heel weinig geld over houden om ook nog kleren te kopen, laat staan voor leuke dingen.

Over kleren gesproken: ook daarvan wordt tegenwoordig iets teveel gezegd dat we er een eerlijke prijs voor moeten betalen en dat die véle malen hoger ligt dan de prijs die we nu betalen.

En echt, voor alles valt wel wat te zeggen. Maar als burgers geen geld meer overhouden voor zaken die geen eerste basisbehoefte zijn, dan gaat de economie naar de maan.
anoniem_228669 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 20:16
8.12% gewijzigd
We zijn aan een veel luxer en gevarieerder voedingspatroon gewend geraakt. Avocado's, paprika's, meerdere keren in de week vlees...
Ik vind het fijn hoor, daar niet van. Maar de hele winter kool, peen en uien, en geweckte boontjes eten is natuurlijk veel goedkoper. En af en toe een doorregen speklapje.
Zuurkool kost ook bijna niks, zeker niet als je het zelf maakt met kool uit de moestuin, maar een heel seizoen weinig variatie komt je op zeker moment de neus uit.
Ooit waren aardbeien en kip en sinaasappels een traktatie, nu vinden we dat gewone levensmiddelen. Als je dat als gewone standaard aan wil houden, én een reële prijs voor de boer wil betalen, én op een duurzame manier wil telen, dan kost dat geld.
Nu betalen we voor die luxe relatief weinig (voor sommige mensen is het veel geld), maar de prijs voor milieu en landbouwer en dieren is in die prijs niet meegerekend.
valentinamaria schreef:
17-06-2019 20:14
ja, een potje jam voor 6 euro enzo.
Ja precies en uiteindelijk smaakt het hetzelfde als hero.
Alle reacties Link kopieren
boeren krijgen subsidie.

hoe meer grond ze bezitten, hoe meer subsidie.

ik ken geen armlastige boeren, alleen in de Flevopolder zie je nog wat van die armzalige uien telers.

maar de glastuinbouw en fruitkwekers zitten er behoorlijk warmpjes bij, als ik die villa,s waar ze in wonen zie.
wij slapen nooit.
TsumTsum schreef:
17-06-2019 19:30
De koekjes, snoepjes en chips zijn goedkoop maar wil je echt een goede voedsame gezonde maaltijd op tafel zetten zonder poespas ben je veel meer kwijt.
Je vergelijkt versnaperingen met maaltijden, dat slaat nergens op. Bovendien is het ook onzin. Juist versnaperingen en frisdanken en andere overbodige lekkernijen zijn relatief hartstikke duur, evenals kant-en-klare sausen en dat soort rommel. De gewone onbewerkte basisvoedingsmiddelen kosten geen drol. Je moet gewoon een beetje slim winkelen, seizoensgroenten kopen (buiten het seizoen dus pot of diepvries) en aanbiedingen gebruiken.
Er zou geen btw geheven moeten worden op groente, fruit, zuivel, eieren en brood.
valentinamaria schreef:
17-06-2019 20:19
maar de glastuinbouw en fruitkwekers zitten er behoorlijk warmpjes bij, als ik die villa,s waar ze in wonen zie.
Dankzij het uitbuiten van Polen en andere buitenlanders. Maar die willen niet meer, dus nu halen ze nieuwe arme sloebers hierheen, zelfs uit de Fillipijnen.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
17-06-2019 20:21
Dankzij het uitbuiten van Polen en andere buitenlanders. Maar die willen niet meer, dus nu halen ze nieuwe arme sloebers hierheen, zelfs uit de Fillipijnen.
precies, en maar klagen.
wij slapen nooit.
Star² schreef:
17-06-2019 19:35
De markt is hier trouwens stinkend duur, de Turk dan weer niet.
Bij de Marokkaan/Turk vandaan moet het toch echt op dag 3 op zijn, anders kan je het weggooien.
Alle reacties Link kopieren
En dat terwijl ze zich geen raad weten met het overschot aan geïnd belastinggeld.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik stem dus nooit meer op Christenunie.
JuriaanB schreef:
17-06-2019 20:07
Termen als 'goedkoop' en 'duur' zijn relatief en daar kun je dus oeverloos over bakkeleien. Maar ik geloof niet dat gezond eten duurder is dan ongezond eten. Voor het geld van patat met een hamburger heb je ook een volwaardige gezonde maaltijd. Als je een functioneel eetpatroon volgt zoals dat tot de beginjaren 70 gebruikelijk was dan heb je zelfs genoeg geld voor geheel of grotendeels duurzaam en biologisch eten. Maar dat is dan wel wat sober naar onze huidige maatstaven. Ik eet ook niet zo, maar ik weet nog wel uit mijn jeugd hoe veel eenvoudiger we toen aten en hoe uitzonderlijker het was om iets extra's te krijgen. We zijn gewoon verwend, willen steeds meer maar zonder er voor te hoeven betalen,
Weet niet of het in de jaren 70 minder luxe was.
Wel smaakte de aardappel naar aardappel en de wortelen waren heerlijk.
Smaakt nu naar water.
redbulletje schreef:
17-06-2019 20:20
Er zou geen btw geheven moeten worden op groente, fruit, zuivel, eieren en brood.
Mag van mij, maar ik heb niet de illusie dat mensen daardoor gezonder gaan eten. Eetpatroon wordt volgens mij veel meer bepaald door sociale factoren en ontwikkelingsniveau dan door puur financiele factoren. Het is vaak een kwestie van verschil in prioriteiten. Als je een tv koopt van 3000 euro of honderden euro's uitgeeft per maand aan onnodige zaken moet je niet gaan klagen over dat de worteltjes zo duur zijn.

Ik heb het niet over echt arme mensen, die moeite hebben met rondkomen van een karig inkomen. Voor hen is alles duur, ook eten.
Ariellle schreef:
17-06-2019 19:46
Dat was het eerste dat in mij opkwam. Als boeren zo slecht betaald worden, dan is voor boeren en consumenten rechtstreeks bij de boer kopen een voor de hand liggende oplossing.
Dan moet ik dus eerst in de auto stappen om bij een boer te komen en heb ik ook nog eens zeer beperkte keuze.

Bovendien is er veel in stand gehouden door de EEG subsidies. Te groot aanbod, daardoor dumpprijzen, maar met subsidie aangevuld.
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
17-06-2019 19:13
Het zijn de supermarkten die de boeren uitknijpen en de klanten een poot uitdraaien. De overheid doet gezellig mee met die schandalige btw verhoging.
Exact! De supermarkten hebben de grootste macht. Dat is te zien aan de belachelijke lage prijzen die ze betalen aan de boeren en de hoge prijzen die ze aan ons doorberekenen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
17-06-2019 20:25
Bij de Marokkaan/Turk vandaan moet het toch echt op dag 3 op zijn, anders kan je het weggooien.
Hier niet. Althans, niet bij elke Turk. Er is er eentje die kun je kwalitatief bestempelen als groentenjuwelier. Heeft ook alles, tot de meest exotische zaken aan toe. Maar dan nog goedkoop ook. Het is er dan ook loeidruk, mensen komen van heinde en verre. Ook veel restauranthouders doen er inkopen.
.
Voedingsmiddelen zijn het afgelopen jaar flink duurder geworden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) lagen in mei prijzen voor voeding 3,8 procent hoger dan een jaar eerder. Daarmee was volgens het statistiekbureau sprake van de sterkste prijsstijging op jaarbasis in tien jaar tijd. Vooral voor vlees en vis moet fors meer worden betaald. De verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent zorgde er mede voor dat prijzen opliepen.

De prijzen van vlees en vis lagen in mei gemiddeld zo'n 5 procent hoger dan een jaar eerder. Dat betekende voor die producten de sterkste stijging in bijna anderhalf jaar tijd. Brood en granen schommelen sinds begin dit jaar rond het hoogste prijsniveau in tien jaar tijd. Zuivel werd op jaarbasis 3 procent duurder en voor de overige voedingsmiddelen moest circa 4 procent meer worden afgerekend.
Groente en fruit

Al met al leverde voeding een stevige bijdrage aan de totale prijsontwikkeling. In tien jaar tijd werd eten in doorsnee 14,5 procent duurder. Groente en fruit spanden daarbij de kroon, met een gemiddelde prijsstijging van 20 procent. Het leven op zich, dus de kosten van alle goederen en diensten, werd in tien jaar tijd door de bank genomen zo'n 16 procent duurder.

Volgens het CBS gaat circa een tiende van de uitgaven van huishoudens op aan voeding. Een kwart van dat budget gaat op aan vlees en vis en 22 procent van het boodschappengeld is bestemd voor groente en fruit.
'Zorgelijk'

Voedselwaakhond foodwatch noemt het zorgelijk dat juist de prijzen van gezonde voeding het sterkst stijgen. De organisatie stelt dat suiker, snoepgoed en ijs de afgelopen tien jaar zelfs in prijs zijn gedaald. Het is volgens foodwatch aan het kabinet om maatregelen te nemen, zoals het btw-vrij maken van groente en fruit. "Een voorlichtingscampagne helpt niet als de overheid slechts toekijkt hoe de afgelopen 10 jaar een appel veel duurder is geworden dan een appelkoek." ANP
De laagste inkomens zijn de klos.

https://nos.nl/artikel/2289443-duurzame ... raakt.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven