Ons voedsel is goedkoop

17-06-2019 18:52 379 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de krant: https://www.ad.nl/politiek/minister-ete ... ~acdb8aac/

Ik vind het een interessant onderwerp omdat ik benieuwd ben hoe dit doorgevoerd gaat worden. Volgens mij ligt er een behoorlijke rol bij de overheid, grote bedrijven en supermarkten.

Sommige voedingsmiddelen zijn zeker veel te goedkoop, ik verbaas mijzelf nog regelmatig over de prijzen van kip of varkensvlees. Maar als ik dan kijk naar de marge op bijvoorbeeld de buitenbeentjesgroente bij de appie dan vind ik dat helemaal belachelijk, die boeren worden echt uitgeknepen.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
17-06-2019 19:37
slavinken zijn, naast niet te eten, ook nog eens hartstikke ongezond.

https://www.hpdetijd.nl/2015-02-24/na-h ... vink-meer/
Klopt. En verder vind ik de naam idioot. Het is gemaakt van varkensgehakt en er zit sla noch vink in een slavink.
Vind boodschappen ook erg prijzig geworden.
Heel veel geld gaat hieraan op.
Koop wel sinds vorig jaar zoveel mogelijk duurzaam maar vind sowieso de prijzen belachelijk hoog.

Bespaar dan wel weer op chips, frisdrank en snelle koolhydraten omdat ik dit weinig meer eet maar schrik steeds vaker bij de kassa's en hoe snel mijn boodschappen budget al op is voor de maand voorbij is, dus heb deze reeds aangepast.

Nog duurder vind ik echt not done.
De lagere inkomens eten al ongezond en de voedselpakketten zijn ook niet bepaald gezond.
Vind het sneu en zielig...

Dat Schouten wil dat er geen vermelding meer van duurzaam op produkten komt te staan en juist de niet duurzame produkten wil merken dat vind ik dan wel weer goed.
Er zullen dan héél veel niet duurzame stickers te zien zijn in de winkels als dit doorgaat.
Echter moet bio Logisch dan wel weer goedkoper lijkt me als het zo logisch is..
Ik denk dat er serieus eens gekeken moet worden naar de vaste kosten van een ondernemer. Ze zullen ongetwijfeld het onderste uit de kan willen halen bij de boer en zo min mogelijk willen betalen voor de producten. Neemt niet weg dat met name de huren van de winkeliers ook de pan uitrijzen. Daar zou ook iets aan gedaan moeten worden.

Winkelpersoneel verdient ook al zo weinig terwijl de verhuurders en investeerders schathemelrijk worden en er wordt niets tegen gedaan.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-06-2019 19:37
Klopt. Ik heb laatst dus diepvries bloemkool gekocht. Goedkoper dan verse, waarschijnlijk verser én je kunt restjes makkelijk bewaren/beter doseren.

Van restjes groente kan je prima bouillon maken.Goedkoper en gezonder dan die blokjes.
Such fun!1
pejeka schreef:
17-06-2019 19:29
Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Koop een zak aardappelen van 10 kilo voor een paar euro en de ene dag eet je er bloemkool bij voor 2 euro, of prei voor 3 euro, beetje margarine om jus van te maken, en je eet heel de week gezond voor een paar euro. Of je gaat naar de markt, koop een bos wortelen voor 1,50 euro, heb je ook weer een dag groente.

Tja als je de prijzen verzint is het niet zo duur. Bloemkool is meestal duurder dan prei. En aan een bos wortelen van 1,50 hangt nog geen pond wortelen.


Vrijdag op de markt:
Bos wortelen 2,65
Bloemkool 2,50
Prei 0.89/1 kg

Maar mijn gezin eet twee bossen wortelen, de bloemkool was fors maar toch net te weinig met vijf, dus kropje sla erbij van 0,99.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
17-06-2019 19:34
Legbatterijvlees?
Nog los van het feit dat daar vroeger legkippen inzaten en geen vleeskippen, zijn legbatterijen al jaren verboden in Nederland. Ik neem aan dat je dat weet als je er iets over roept?
Pfff een probleem verdwijnt echt niet als je het etiketje verandert. Kippen zitten nog steeds veel te dicht op elkaar en over de industriele manier waarop in NL varkens worden gehouden (inclusief de nodige stalbranden) kunnen we maar beter beschaamd zwijgen en hopen dat de overheid het een keer verbiedt.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-06-2019 19:32
Precies.
Naar aanleiding van een soortgelijk topic vanmiddag eens gekeken, 9 slavinken bij de Jumbo, 5,50.
Bij winkels als de Aldi misschien nog wel goedkoper.
Slavinken zijn ook rotzooi.
Heb je wel eens gekeken hoeveel vlees daar daadwerkelijk in zit? En vraag niet wat voor vlees. In goedkope ham zit soms ook maar 75-80 procent vlees. Lees de etiketten maar eens.
.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
17-06-2019 19:39
Klopt. En verder vind ik de naam idioot. Het is gemaakt van varkensgehakt en er zit sla noch vink in een slavink.
ik vind bewerkt vlees sowieso niet te eten.
en het is gewoon niet gezond.
wij slapen nooit.
Maar goed, dan nemen we kippenbout, staat in de schijf van 5. 650 gram voor 2.72 bij de Jumbo. Kan het toch echt niet duurder dan ongezonde meuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-06-2019 19:35
De markt is hier trouwens stinkend duur, de Turk dan weer niet.
Bii mij ook. Alleen de kaasboer op de markt is echt goedkoop én goed. Maar groenten en fruit zijn duur. Of verrot.
.
Andersom schreef:
17-06-2019 19:42
Tja als je de prijzen verzint is het niet zo duur. Bloemkool is meestal duurder dan prei. En aan een bos wortelen van 1,50 hangt nog geen pond wortelen.


Vrijdag op de markt:
Bos wortelen 2,65
Bloemkool 2,50
Prei 0.89/1 kg


Maar mijn gezin eet twee bossen wortelen, de bloemkool was fors maar toch net te weinig met vijf, dus kropje sla erbij van 0,99.
Dan ben je dus duur uit, want bij de Jumbo is diezelfde bloemkool een stuk goedkoper. Lidl misschien nog wel goedkoper.
Bos wortelen 1,49 en prei 0.79 de kilo.
Poezengek schreef:
17-06-2019 19:22
Als dorpsbewoner koop ik veel in de landwinkel, komt dus direct bij de boer terecht. Nou snap ik best dat dat niet kan als je in de stad woont. Maar op 't platteland zouden meer mensen dat kunnen doen.
Dat was het eerste dat in mij opkwam. Als boeren zo slecht betaald worden, dan is voor boeren en consumenten rechtstreeks bij de boer kopen een voor de hand liggende oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-06-2019 19:43
Maar goed, dan nemen we kippenbout, staat in de schijf van 5. 650 gram voor 2.72 bij de Jumbo. Kan het toch echt niet duurder dan ongezonde meuk vinden.
Ingespoten met water. Niet bruin te bakken.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-06-2019 19:31
Als ik 10 kilo aardappelen koop, rot er 9 kilo weg. Dat krijg ik niet weggewerkt.
Een bloemkool kostte afgelopen week bijna 3 euro trouwens.
Veel producten zijn op de markt echt stukken goedkoper, betaalde voor bloemkool iets van de helft.
Aardappelen kan je volgens mij ook vaak bij de boer zelf kopen goedkoper.
Maarja het is vaak natuurlijk ook gemak, alles bij de supermarkt kopen :)
Basisproducten kan je over algemeen wel echt goedkoop aankomen. Alleen de luxe producten zijn veelal wel duurder.
Vandaag toevallig bitterballen gekocht, voor in de oven. Dat kost dan wel gelijk 3 euro.
impala schreef:
17-06-2019 19:46
Ingespoten met water. Niet bruin te bakken.

O dat zal, maar dat maakt het stuk vlees zwaarder, maar niet ongezonder toch? Daar gaat het mij om.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
17-06-2019 19:41
Van restjes groente kan je prima bouillon maken.Goedkoper en gezonder dan die blokjes.
Die blokjes kosten geen drol. En van alleen groenten krijg je echt geen lekkere bouillon. Je kan de soep er wel goedkoop mee vullen, dat is waar.
.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-06-2019 19:48
O dat zal, maar dat maakt het stuk vlees zwaarder, maar niet ongezonder toch? Daar gaat het mij om.
https://www.thequestionmark.org/product ... -ca-1-2-kg
wij slapen nooit.
impala schreef:
17-06-2019 19:46
Ingespoten met water. Niet bruin te bakken.
Het ging over de prijzen niet of we het wel of niet moeten eten.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-06-2019 19:48
O dat zal, maar dat maakt het stuk vlees zwaarder, maar niet ongezonder toch? Daar gaat het mij om.
Het ging toch om de prijs? Je denkt een pond kip te kopen, maar krijgt maar de helft aan vlees, de rest is water. Blijft niks van over in de pan.
.

Hmm, ook stom, want als ik bij datzelfde Voedingscentrum dit intyp, staat er dit:

Kippenbout, ongekruid staat in de Schijf van Vijf

Er staat daar geen optie om te kiezen voor een bepaalde winkel.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-06-2019 19:52
Hmm, ook stom, want als ik bij datzelfde Voedingscentrum dit intyp, staat er dit:

Kippenbout, ongekruid staat in de Schijf van Vijf

Er staat daar geen optie om te kiezen voor een bepaalde winkel.
een kippenbout van een poelier is iets heel anders dan een kippenbout van de Jumbo.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
17-06-2019 19:54
een kippenbout van een poelier is iets heel anders dan een kippenbout van de Jumbo.

Ja dat begrijp ik, maar dan is de voorlichting van het Voedingscentrum ronduit slecht eigenlijk.
YellowLemon schreef:
17-06-2019 19:14
Ging er vroeger 10% van je inkomen naar een woning?

*valt achterover van haar stoel* O_O

Mijn 1e huur voor 3 kamer woning was nog geen 250 gulden. Ja gulden dus. Jaren 80. Was geen 10%, maar 20% max.
Het blok staat er nog en er wordt nu ruim 600 euro voor betaald. Dubbelglas dat wel en geen geiser maar een combiketel nu en vast ook een nieuw keukenblok.
Verder is de buurt verpauperd en verloederd en veel criminaliteit daar.

Toen ik mijn baan nog had in2016 betaalde ik bijna 40% aan huur waar ik nu woon. Iets meer dan € 23000 bruto = € 1500 nettoloon en € 600 aan huur. Geen toeslagen.
impala schreef:
17-06-2019 19:46
Ingespoten met water. Niet bruin te bakken.
Oh die krijg je wel met een korstje als je een beetje je best doet hoor. :$

Maar je hebt gelijk, veel van die aanbiedingen zijn grootverpakkingen met troep. Slavinken of cordon blue’s hoef ik echt niet, dat vind ik troep, sorry.

Dus ik eet eigenlijk vooral nog kip, maar als je kip uit de supermarkt eet die niet biologisch is dan ben je een gewelddadige kippenmoordenaar.
Star² schreef:
17-06-2019 19:46
Dan ben je dus duur uit, want bij de Jumbo is diezelfde bloemkool een stuk goedkoper. Lidl misschien nog wel goedkoper.
Bos wortelen 1,49 en prei 0.79 de kilo.

Dat weet ik dus niet zeker. Mijn bloemkool van de markt was uiteindelijk 900 gram. Bij de supermarkt had ik er twee genomen, die waren veel kleiner. Aan de bos wortelen hield ik in de pan 750 gram over, terwijl die bij de supermarkt echt veel kleinere worteltjes had.

Dit soort stuks prijzen zijn gewoon erg lastig te vergelijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven