Ons voedsel is goedkoop

17-06-2019 18:52 379 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de krant: https://www.ad.nl/politiek/minister-ete ... ~acdb8aac/

Ik vind het een interessant onderwerp omdat ik benieuwd ben hoe dit doorgevoerd gaat worden. Volgens mij ligt er een behoorlijke rol bij de overheid, grote bedrijven en supermarkten.

Sommige voedingsmiddelen zijn zeker veel te goedkoop, ik verbaas mijzelf nog regelmatig over de prijzen van kip of varkensvlees. Maar als ik dan kijk naar de marge op bijvoorbeeld de buitenbeentjesgroente bij de appie dan vind ik dat helemaal belachelijk, die boeren worden echt uitgeknepen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
17-06-2019 19:21
Zijn er nog wel echt seizoenen? Veel groente en fruit is het hele jaar door gewoon te krijgen en zijn buiten het seizoen vaak net zo duur als wanneer ze in het seizoen zijn.
Scheelt wel degelijk hoor.Bijvoorbeeld aardbeien. Heb iets minder dan 2 euro voor een doos betaald. Kan je ook wel in de winter kopen maar stuk duurder.
Zak spruitjes in de winter voor nog geen euro, nu zijn ze het dubbele ja.
Een heel brood voor iets meer dan een euro.
Als je zou willen kan je echt heel goedkoop boodschappen doen in NL.
Het scheelt ook al veel als je groente en fruit koopt op de markt.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
17-06-2019 19:26
Legbatterijvlees is relatief spotgoedkoop. Niet mensen, maar dieren betalen de prijs hiervoor. Kip voor 7 euro per kilo... dat klopt gewoon niet.

Ook dingen als chips en sommige koekjes kosten vrijwel niets, vooral als je naar de B-merken uitwijkt. Gezond eten is dan weer relatief duur en ik snap dat mensen daar niet altijd geld voor hebben. Dus ja, er zit wel iets scheef in het systeem.
Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Koop een zak aardappelen van 10 kilo voor een paar euro en de ene dag eet je er bloemkool bij voor 2 euro, of prei voor 3 euro, beetje margarine om jus van te maken, en je eet heel de week gezond voor een paar euro. Of je gaat naar de markt, koop een bos wortelen voor 1,50 euro, heb je ook weer een dag groente.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Madeliefjees schreef:
17-06-2019 19:10
Duurzaam kost gewoon geld. De boeren moeten van alles, en willen daar ook graag naar betaald worden.
Er is zoveel overgewicht, we kunnen best wel wat minder eten.
Je zit gewoon te rellen.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
17-06-2019 19:26
Legbatterijvlees is relatief spotgoedkoop. Niet mensen, maar dieren betalen de prijs hiervoor. Kip voor 7 euro per kilo... dat klopt gewoon niet.

Ook dingen als chips en sommige koekjes kosten vrijwel niets, vooral als je naar de B-merken uitwijkt. Gezond eten is dan weer relatief duur en ik snap dat mensen daar niet altijd geld voor hebben. Dus ja, er zit wel iets scheef in het systeem.
Het scheelt wel enorm waar je verse groenten haalt. Supermarkten zijn veel duurder dan de Turk. Daar heb je drie avocado's voor een euro, een rode peper voor 20 cent en een bosje koriander voor 40 cent. Twee doosjes frambozen voor 1,50.Vergelijk dat eens met appie. En je kunt er ook rustig 1 aardappel kopen.
De Turk heeft geen reclamekosten.
.
Ja dat valt me ook op: De koekjes, snoepjes en chips zijn goedkoop maar wil je echt een goede voedsame gezonde maaltijd op tafel zetten zonder poespas ben je veel meer kwijt. Als het zo nog een paar door gaat lijkt het hier Amerika waar het ongezonde eten een stuk goedkoper is dan het gezonde eten.

Zou weer meer op de markt moeten kopen en eens een Turkse of wellicht Poolse supermarkt binnen moeten lopen. Scheelt wellicht al een hoop
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 19:31
18.86% gewijzigd
Star² schreef:
17-06-2019 19:25
Het feit dat het niet klopt? Het CBS roept niet zomaar iets.
Het CBS zal wel uitgaan van een gemiddeld inkomen om een globaal plaatje te kunnen presenteren. Laten we wel zijn, de beter gefortuneerden zijn misschien 3% per maand kwijt aan voedsel. Het ligt er maar aan van welke kant je het bekijkt.
madelief030 schreef:
17-06-2019 19:26
Legbatterijvlees is relatief spotgoedkoop. Niet mensen, maar dieren betalen de prijs hiervoor. Kip voor 7 euro per kilo... dat klopt gewoon niet.

Ook dingen als chips en sommige koekjes kosten vrijwel niets, vooral als je naar de B-merken uitwijkt. Gezond eten is dan weer relatief duur en ik snap dat mensen daar niet altijd geld voor hebben. Dus ja, er zit wel iets scheef in het systeem.

Dat idee wordt goed in stand gehouden ja.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-06-2019 19:29
Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Koop een zak aardappelen van 10 kilo voor een paar euro en de ene dag eet je er bloemkool bij voor 2 euro, of prei voor 3 euro, beetje margarine om jus van te maken, en je eet heel de week gezond voor een paar euro. Of je gaat naar de markt, koop een bos wortelen voor 1,50 euro, heb je ook weer een dag groente.
Als ik 10 kilo aardappelen koop, rot er 9 kilo weg. Dat krijg ik niet weggewerkt.
Een bloemkool kostte in de supermarkt afgelopen week bijna 3 euro trouwens.
impala wijzigde dit bericht op 17-06-2019 19:32
7.01% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Het eten is juist duurder geworden, bijvoorbeeld puntpaprika's zijn nu 2,89 i.p.v. afgelopen jaar 2,49.

Ik koop ze dus wel minder vaak en doe dan een halve in het eten i.p.v. een hele.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
pejeka schreef:
17-06-2019 19:29
Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Koop een zak aardappelen van 10 kilo voor een paar euro en de ene dag eet je er bloemkool bij voor 2 euro, of prei voor 3 euro, beetje margarine om jus van te maken, en je eet heel de week gezond voor een paar euro. Of je gaat naar de markt, koop een bos wortelen voor 1,50 euro, heb je ook weer een dag groente.
Dat de markt goedkoper is is volgens mij inmiddels ook wel een fabel.
Als je een beetje gevarieerd wil eten red je het niet met een prei en een bloemkool.

Sinds verse groente en fruit duurder is geworden dit jaar merk ik dat echt fiks in mijn uitgaven.
Wij gaan naar de turkse supermarkt dat is stuk goedkoper dan de ah .
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-06-2019 19:30
Het scheelt wel enorm waar je verse groenten haalt. Supermarkten zijn veel duurder dan de Turk. Daar heb je drie avocado's voor een euro, een rode peper voor 20 cent en een bosje koriander voor 40 cent. Twee doosjes frambozen voor 1,50.Vergelijk dat eens met appie. En je kunt er ook rustig 1 aardappel kopen.
De Turk heeft geen reclamekosten.
Dat is waar, ook voor gezond eten zijn er goedkopere opties, het kost alleen iets meer moeite.
Verder valt het me in supermarkten op dat diepvriesgroente vaak ook best wel goedkoop is. Waarschijnlijk omdat dit logistiek veel eenvoudiger is, want in de vriezer bederft het niet.
MarindaH schreef:
17-06-2019 19:14
Dat vind ik best interessant, want hier redden we het met z'n tweeën met 300 euro per maand. Kopen vrijwel alles vers, onbewerkt en brood van de bakker. We doen de meeste boodschappen bij de Vomar, wat die niet hebben bij de AH. En soms de Dirk/Jumbo/Turk.
€70 voor een week voor één persoon is dan ook niet bepaald armoedig hoor.
Ik kan het prima voor €40 (heb ook een kat). Ik eet niet elke dag vlees, maar als ik het eet, dan wel biologisch. Elke dag verse groenten, wijntje, biologische yoghurt en kaas en ik kook allerlei keukens.
En dan zit ik niet te knieperen, dus ook voor minder dan €40 is het prima te doen (weet ik uit ervaring).
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 19:33
1.61% gewijzigd
pejeka schreef:
17-06-2019 19:29
Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Koop een zak aardappelen van 10 kilo voor een paar euro en de ene dag eet je er bloemkool bij voor 2 euro, of prei voor 3 euro, beetje margarine om jus van te maken, en je eet heel de week gezond voor een paar euro. Of je gaat naar de markt, koop een bos wortelen voor 1,50 euro, heb je ook weer een dag groente.

Precies.
Naar aanleiding van een soortgelijk topic vanmiddag eens gekeken, 9 slavinken bij de Jumbo, 5,50.
Bij winkels als de Aldi misschien nog wel goedkoper.
Star² schreef:
17-06-2019 19:32
Precies.
Naar aanleiding van een soortgelijk topic vanmiddag eens gekeken, 9 slavinken bij de Jumbo, 5,50.
Bij winkels als de Aldi misschien nog wel goedkoper.
Dat is geen duurzaam vlees.
TsumTsum schreef:
17-06-2019 19:30
Ja dat valt me ook op: De koekjes, snoepjes en chips zijn goedkoop maar wil je echt een goede voedsame gezonde maaltijd op tafel zetten zonder poespas ben je veel meer kwijt. Als het zo nog een paar door gaat lijkt het hier Amerika waar het ongezonde eten een stuk goedkoper is dan het gezonde eten.

Zou weer meer op de markt moeten kopen en eens een Turkse of wellicht Poolse supermarkt binnen moeten lopen. Scheelt wellicht al een hoop

Aardappels, vlees en groente kan echt prima met een klein budget.
Nu word dit op rtl nieuws besproken
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
17-06-2019 19:26
Legbatterijvlees is relatief spotgoedkoop. Niet mensen, maar dieren betalen de prijs hiervoor. Kip voor 7 euro per kilo... dat klopt gewoon niet.

Ook dingen als chips en sommige koekjes kosten vrijwel niets, vooral als je naar de B-merken uitwijkt. Gezond eten is dan weer relatief duur en ik snap dat mensen daar niet altijd geld voor hebben. Dus ja, er zit wel iets scheef in het systeem.
Legbatterijvlees?
Nog los van het feit dat daar vroeger legkippen inzaten en geen vleeskippen, zijn legbatterijen al jaren verboden in Nederland. Ik neem aan dat je dat weet als je er iets over roept?
Orișa schreef:
17-06-2019 19:33
Dat is geen duurzaam vlees.

Weet ik, maar ik word zo kriegel van dat gegil altijd dat gezond eten duurder is. Is gewoon echt niet waar.
De markt is hier trouwens stinkend duur, de Turk dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-06-2019 19:34
Weet ik, maar ik word zo kriegel van dat gegil altijd dat gezond eten duurder is. Is gewoon echt niet waar.
slavinken zijn, naast niet te eten, ook nog eens hartstikke ongezond.

https://www.hpdetijd.nl/2015-02-24/na-h ... vink-meer/
wij slapen nooit.
impala schreef:
17-06-2019 19:31
Als ik 10 kilo aardappelen koop, rot er 9 kilo weg. Dat krijg ik niet weggewerkt.
Een bloemkool kostte in de supermarkt afgelopen week bijna 3 euro trouwens.

Welke supermarkt dan? Jumbo 1,69, AH 199, de biologische versie 2.59.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
17-06-2019 19:32
Dat is waar, ook voor gezond eten zijn er goedkopere opties, het kost alleen iets meer moeite.
Verder valt het me in supermarkten op dat diepvriesgroente vaak ook best wel goedkoop is. Waarschijnlijk omdat dit logistiek veel eenvoudiger is, want in de vriezer bederft het niet.
Klopt. Ik heb laatst dus diepvries bloemkool gekocht. Goedkoper dan verse, waarschijnlijk verser én je kunt restjes makkelijk bewaren/beter doseren.
.
Ons voedsel goedkoop?
Voedsel in tien jaar tijd 14,5 procent duurder geworden https://www.nu.nl/economie/5936844/voed ... orden.html (via @NUnl)

Volgens het centraal bureau statistiek
valentinamaria schreef:
17-06-2019 19:37
slavinken zijn, naast niet te eten, ook nog eens hartstikke ongezond.

https://www.hpdetijd.nl/2015-02-24/na-h ... vink-meer/

Mooi, ik at ze toch ook al niet ;-)
Nooit geweten dat ze zo beroerd waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven