Onverdoofd ritueel slachten

07-04-2011 21:39 651 berichten
De PvdA twijfelt niet langer en steunt het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren, PvdD) om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten van dieren. Met de PvdA erbij is er een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor, want eerder schaarden PVV, SP, GroenLinks en D66 zich al achter de Pvd A.

Niet alleen het onverdoofd ritueel slachten, maar de hele sector moet onder de loep. Ook het dagelijkse welzijn van de dieren laat veel te wensen over. Dieren die nooit een dag van hun leven in de buitenlucht hebben doorgebracht.

Ik ben tegen onverdoofd ritueel slachten, hoop dat deze wet er door komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:hanneke000 schreef op 12 april 2011 @ 23:02:

[...]

Ik denk dat er wel een verschil zit tussen een godsdienst en een sekte. In de tijd van keizer Nero zagen de Romeinen het Christendom ook slechts als een Joodse sekte. Gezien het aantal aanhangers in Nederland is het Jodendom en misschien zelfs ook de Islam ook slechts een (fanatieke) sekte. Ik vind dat we voor deze sektes geen uitzonderingen moeten maken op de wet die wel geldt voor andere Nederlanders, en al helemaal niet als het gaat om dierenwelzijn.
Ik voorspel trouwens alvast dat als die wet op onverdoofd ritueel slachten wordt aangenomen, en ook vlees van onverdoofd geslachte dieren niet mag worden geïmporteerd, verreweg de meeste Moslims en Joden eieren voor hun geld zullen kiezen.

Sommigen letterlijk (geen vlees meer eten maar vleesvervangende eiwitten) maar de meesten zullen na wat gemopper gewoon weer hun osseworst en lamskoteletjes kopen en consumeren.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
.
Joodse organisaties willen naar de rechter stappen om een eventueel verbod ongedaan te maken. Maar zo’n verbod is nog nergens door de rechter teruggedraaid.

http://www.refdag.nl/nieu ... cht_verdeelt_pvv_1_545951

Ik heb hier niet alles doorgelezen, maar of het wetsvoorstel doorgaat is niet helemaal duidelijk.
quote:Donkeyshot schreef op 12 april 2011 @ 22:53:

Wie mocht denken dat het niet pijnlijk is om je keel doorgesneden te krijgen: pak een mes en maak een sneetje in je vinger, zodat het goed bloedt. Let op de pijn.

Bedenk vervolgens dat je in het keelgebied veel meer pijnzenuwen hebt dan in je vingers en dat het (bij mensen en bij zoogdieren) na het doorsnijden van de halsslagader nog 1 a 2 minuten duurt voordat je het bewustzijn verliest.

.

Als je een diepe snee maakt met een scherp mes doet het juist bijna geen pijn. De pijn komt pas later.

En dat we in het keelgebied meer pijnzenuwen hebben zou kunnen, maar waar vind je die informatie dan?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
van mij mogen ze het verbieden. Dat halalgelul! Ik weet zeker dat er een hele hoop dieren 'zogenaamd' halal geslacht zijn, kop naar mekka, wie controlleerd dat??? hahaha volgens mij eten ze vlees vanaf de andere kant geslacht ook gewoon op. wat niet weet..... En als alles zo moet zoals in de koran staat dan moet je ook niet mekkeren als je uitgehuwelijkt wordt aan een of andere lelijke engerd. Meestal wordt de koran alleen nageleeft zoals het hun zelf uitkomt.
Anne, gaat het een beetje? Zoveel idioterie en onwetendheid in één post zie je hier zelden. Gefeliciteerd.
quote:anne7580 schreef op 14 april 2011 @ 17:25:

van mij mogen ze het verbieden. Dat halalgelul! Ik weet zeker dat er een hele hoop dieren 'zogenaamd' halal geslacht zijn, kop naar mekka, wie controlleerd dat??? hahaha volgens mij eten ze vlees vanaf de andere kant geslacht ook gewoon op. wat niet weet..... En als alles zo moet zoals in de koran staat dan moet je ook niet mekkeren als je uitgehuwelijkt wordt aan een of andere lelijke engerd. Meestal wordt de koran alleen nageleeft zoals het hun zelf uitkomt.

Waarom zo fel?

Wat heeft uithuwelijk 'aan een of andere lelijke engerd' in vredesnaam te maken met het eten van halalvlees?

Ik eet mijn vlees ook graag halal.

Halal gaat verder dan 'met de kop naar Mekka'.

Ik vind het belangrijk dat een dier voordat het geslacht wordt een goed leven heeft gehad en ook dat is een vereiste bij halalslachten.

Een dier wat enkel daglicht heeft gezien toen hij de vrachtwagen naar het slachthuis in en uit getrokken werd, is niet halal te noemen, ook al slacht je hem IN Mekka.

Stress voor de slacht is niet goed. Mensen die een dier dat wel aandoen, houden zich niet aan de voorschriften.

Ik persoonlijk vind het erg zonde, dat verbod.

Vind het ook hypocriet.

Dat halal slachten is wel zó zielig, volgens velen..

Alsof gewoon slachten niet 'zielig' is.. Maar een pin door je kop is kennelijk beter.

Laatst is ergens hier in de buurt een vrachtwagen met varkens gekanteld. Er zijn veel varkens in de sloot gekomen.

Een aantal verdronk en een aantal kon 'gered' worden.

Die dieren zijn weer ingeladen en alsnog geslacht.

Dat vind IK zielig.

Een dier wat tijdens zijn laatste reis zoveel stress doormaakt hoor je niet meer te slachten.

Maarja, dat is kennelijk niet zielig.
Stoppen met vlees eten, is uiteindelijk de juiste oplossing. Zonder ritueel, zonder pin in zijn kop. Zonder dat er tien jaar aan je uiers getrokken wordt. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
quote:Kuzu schreef op 14 april 2011 @ 17:48:

[...]

Ik vind het belangrijk dat een dier voordat het geslacht wordt een goed leven heeft gehad en ook dat is een vereiste bij halalslachten.

Een dier wat enkel daglicht heeft gezien toen hij de vrachtwagen naar het slachthuis in en uit getrokken werd, is niet halal te noemen, ook al slacht je hem IN Mekka.

Stress voor de slacht is niet goed. Mensen die een dier dat wel aandoen, houden zich niet aan de voorschriften.

Vind het ook hypocriet.

Alsof gewoon slachten niet 'zielig' is.. Maar een pin door je kop is kennelijk beter.

Laatst is ergens hier in de buurt een vrachtwagen met varkens gekanteld. Er zijn veel varkens in de sloot gekomen.

Dat vind IK zielig.

Een dier wat tijdens zijn laatste reis zoveel stress doormaakt hoor je niet meer te slachten.

Honderdduizend dieren geslacht voor Offerfeest

--------------------------------------------------------------------------------

(Novum) - Voor het Offerfeest zijn dit jaar ongeveer 95 duizend schapen en ruim vierduizend runderen onbedwelmd geslacht in slachthuizen. De regels voor het slachten en vervoeren van dieren zijn over het algemeen goed nageleefd. Dat meldt de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) vrijdag.

In ieder slachthuis houden dierenartsen toezicht tijdens het islamitische feest, die een aantal overtredingen constateerden. In enkele slachthuizen zijn zogeheten voorsnijders, die een kerf in de hals maken, weggestuurd omdat ze niet vakbekwaam bleken.

Ook werd bij een aantal runderslachthuizen een defect tijdsmechanisme aangetroffen. Dat moet ervoor zorgen dat de dieren lang genoeg liggen om het dodingsproces goed af te ronden. Deze runderen zijn alsnog bedwelmd. In een aantal gevallen bleken dieren niet volgens de regels te zijn vervoerd. Hiervoor kregen de chauffeurs een boete.

Het Offerfeest, dit jaar van 16 tot en met 18 november, wordt door moslims gevierd ter nagedachtenis aan de profeet Ibrahim, die bereid was zijn zoon te offeren.

bron: AD 2010

Al dat halalvee kan nooit van een biologische boerderij komen.

Dit vee komt regelrecht uit de bio-industrie.
anoniem_109511 wijzigde dit bericht op 14-04-2011 19:51
Reden: gehalul
% gewijzigd
quote:anne7580 schreef op 14 april 2011 @ 17:25:

van mij mogen ze het verbieden. Dat halalgelul! Ik weet zeker dat er een hele hoop dieren 'zogenaamd' halal geslacht zijn, kop naar mekka, wie controlleerd dat??? hahaha volgens mij eten ze vlees vanaf de andere kant geslacht ook gewoon op. wat niet weet..... En als alles zo moet zoals in de koran staat dan moet je ook niet mekkeren als je uitgehuwelijkt wordt aan een of andere lelijke engerd. Meestal wordt de koran alleen nageleeft zoals het hun zelf uitkomt.De Tweede kamer wil ook een verbod op het uithuwelijken.
Vlees eten is onbeschaafd. En niet goed voor de celletjes in de darmen.
En nog een stukje van Wakker Dier;

Halal

Halal betekent 'toegestaan' en beperkt zich niet tot voedsel, en binnen voedsel ook zeker niet tot alleen de slachtmethode. Zo is bijvoorbeeld ook van belang dat het dier een goed leven heeft gehad, goed voedsel en een korte transporttijd naar de slachtplaats. Maar Nederlands vlees dat halal geslacht is, komt in de regel uit de vee-industrie. In de Nederlandse vee-industrie gaat aan de slacht een reeks ellende vooraf: onverdoofde ingrepen, kleine benauwde donkere schuren, lopende banden, dieren die bij de geboorte of vlak erna bij de moeder worden weggehaald, lange afstandstransporten etc. De kwalificatie halal is dus op zijn minst twijfelachtig te noemen. Om echt van halal te kunnen spreken, zou je moeten uitgaan van een combinatie van het EKO- en halal keurmerk, en verdoofde slacht. Dit is echter nog niet verkrijgbaar.
quote:Siegfried schreef op 13 april 2011 @ 21:19:

[...]

In de tijd van keizer Nero zagen de Romeinen het Christendom ook slechts als een Joodse sekte. Gezien het aantal aanhangers in Nederland is het Jodendom en misschien zelfs ook de Islam ook slechts een (fanatieke) sekte. Ik vind dat we voor deze sektes geen uitzonderingen moeten maken op de wet die wel geldt voor andere Nederlanders, en al helemaal niet als het gaat om dierenwelzijn.

Jammer dat Atheïst zijn geen godsdienst is en die hele kl*te bio-industrie een atheistisch "religieus" erfgoed .

Het wordt tijd dat er eens etiketjes op bio-industrievlees komen zoals:

Het eten van dit vlees kan gevaar voor uw gezondheid betekenen, zoals BSE en Salmonella

Voor dit stukje vlees heeft een koe ernstig geleden en is tot kannibalisme gedwongen.

Het eten van dit vlees kan van u mogelijk een enorme hypocriet maken aangaande de discussie 'verbod op onverdoofd ritueel geslacht vee'

Dit is halal geslacht vlees van een bio-industriekoe en geen halallangzalzelevenkoe.

Dit vlees in is een andere vorm (van koe) getransporteerd in een "fresh-air' veewagen, geen dichte schotten.
Ik ben een voorstander van het verbeteren van dierenwelzijn in de hele keten. Vanaf de stal tot de slacht, en alles wat er tussen zit.

Verdoving eisen voorafgaand aan de slacht terwijl het dier daarvoor respektloos is behandeld lijkt me weliswaar een stap in de goede richting maar het betekent dat er veel meer moet gebeuren. Uiteraard wordt vlees daardoor duurder maar dat lijkt me niet zo'n ramp. Gewoon wat minder vlees eten. Of helemaal geen vlees meer; je kan ook eieren kiezen voor je geld.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:catte schreef op 14 april 2011 @ 19:55:

Vlees eten is onbeschaafd. En niet goed voor de celletjes in de darmen.Volslagen onzin.
quote:Kuzu schreef op 14 april 2011 @ 17:48:

[...]

Waarom zo fel?

Wat heeft uithuwelijk 'aan een of andere lelijke engerd' in vredesnaam te maken met het eten van halalvlees?

Vind het ook hypocriet.

Dat vind IK zielig.

Helemaal gelijk. Daarom wil de Partij voor de Dieren ook die bio-industrie het liefst afschaffen.

Het is niet het één of het ander.
Laten we ons idd meer richten op de kwaliteit van leven van dieren dan op de kwaliteit van hun dood.
quote:Ruza schreef op 15 april 2011 @ 12:10:

Laten we ons idd meer richten op de kwaliteit van leven van dieren dan op de kwaliteit van hun dood.Ik stel voor dat we beide doen!
Dat schijnt niet te kunnen malu. Dus dan verbeter ik liever eerst de kwaliteit van leven. Die vind ik namelijk toch net iets belangrijker dan of iets wel of niet verdoofd geslacht wordt.
Waarom zou dat niet kunnen? Het een sluit het andere toch niet uit?
quote:Ruza schreef op 15 april 2011 @ 12:14:

Dat schijnt niet te kunnen malu. Dus dan verbeter ik liever eerst de kwaliteit van leven. Die vind ik namelijk toch net iets belangrijker dan of iets wel of niet verdoofd geslacht wordt.Als we de bio industrie nog niet kunnen veranderen, dan maar vast beginnen met verdoofd slachten. Dan is dat vast voor elkaar.
Hoort een respectvolle dood niet bij de kwaliteit van leven?
quote:IlikeFormentera schreef op 14 april 2011 @ 00:15:

[...]

Ik bedoelde hiermee dat je het wel in perspectief moet zien van het totaal. Oftewel er is in nederland één Joodse slachter die op jaarbasis iets van 2500 runderen slacht. Dat gebeurt in één slachthuis in Amsterdam en nergens anders. Daarnaast zijn er nog 80 andere slachthuizen waar men dan zgn. 'rituele' slachtingen uitvoert maar dat zijn géén Joodse. Het totaal aan slachtingen in nederland beloopt vele miljoenen dieren, dus om nu te denken dat we hier een behoorlijk deel van het dierenleed in de kiem hebben gesmoord is ietwat overdreven, to say the least.Voor dat ene schaap wiens keel doorgesneden zou worden, scheelt het ALLES.
quote:Ruza schreef op 15 april 2011 @ 12:14:

Dat schijnt niet te kunnen malu. Dus dan verbeter ik liever eerst de kwaliteit van leven. Die vind ik namelijk toch net iets belangrijker dan of iets wel of niet verdoofd geslacht wordt.

JOUW kwaliteit van leven ja.

Ik hecht ook waarde aan de kwaliteit van leven van een dier en de manier waarop het gedood wordt. Ik vind niet dat mijn eigen hachje als enige telt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven