Pechtold kreeg appartement cadeau

24-12-2017 12:07 624 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alexander Pechtold kreeg van de Canadese oud-ambassadeur Serge Marcoux een appartement in Scheveningen cadeau. Hij verzweeg dit en noemt het 'een privékwestie'.
Ik vind het wel min of meer een privékwestie, die hij toch had moeten melden. Het lijkt zo stiekem. Aftreden vind ik niet nodig. Wat vinden jullie?



AD

'Pechtold moet weg vanwege duur cadeau'


Een groot deel van de rechtse kiezers vindt dat D66-leider Alexander Pechtold af moet treden vanwege het zwijgen over een appartement dat hij cadeau kreeg, zo blijkt uit een peiling van Maurice de Hond.
ANP/Rosa Oosterhoff 24-12-17, 10:07 Laatste update: 10:09

De politicus ligt onder vuur omdat hij het appartement niet heeft laten opnemen in het geschenkenregister van de Tweede Kamer. Zelf noemt hij het 'een privékwestie' omdat hij geen werkrelatie zou hebben met de Canadese oud-ambassadeur Serge Marcoux, van wie hij de woning in Scheveningen kreeg.

Maar niet iedereen is het met die redenering eens: volgens De Hond vindt ongeveer zeven op de tien kiezers van Forum voor Democratie en de PVV dat Pechtold af moet treden. In mindere mate stelt ook een deel van de 50PLUS-kiezers dat de D66-leider zijn werkzaamheden moet neerleggen.

Twee zetels minder

Ten opzichte van vorige week moet D66 twee zetels inleveren. Of dat komt door de ophef rond de cadeaukwestie is niet duidelijk. Van de ondervraagden vindt 68 procent wel dat de D66-leider het geschenk had moeten melden.

Als er nu verkiezingen zouden zijn, zouden maar liefst zeven partijen uitkomen op 14 of 15 zetels. D66 en Forum voor Democratie zouden er 15 krijgen, PvdA, PVV, CDA, GroenLinks en SP zouden kunnen rekenen op 14 zetels. De VVD zou de grootste blijven met 27 zetels.

De Hond denkt dat dit versplinterde beeld een indicatie geeft voor de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in maart. De coalitie (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) zou de meerderheid kwijtraken en 61 zetels overhouden.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
27-12-2017 00:19
Foute boel dit.
Ja dat denk ik ook, nader onderzoek zal leuk zijn, wie weet komt het ooit nog eens in het daglicht. Via wie werd het bekend dat hij dat huis niet had gemeld?
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 27-12-2017 01:13
1.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ttass schreef:
26-12-2017 10:04
Ik snap niet dat mensen hier over zeuren. So what als Pechtold een appartement heeft gekregen. Hou je bezig met belangerijke zaken. Dit is spijkers op laag water zoeken. Ik ken mensen die appartementen cadeau weggeven.

Tja de één opent een topic over een verzwegen schenking van een politicus, en de ander maakt zich druk om een.......

Wat zijn belangrijkere zaken?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
27-12-2017 00:29
Ja dat denk ik ook, nader onderzoek zal leuk zijn, wie weet komt het ooit nog eens in het daglicht. Hoe werd het bekend dat hij dat huis niet had gemeld?

Ergens las ik dat er een anonieme tip was geweest.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat het van die anonieme tip:

missie_m schreef:
24-12-2017 12:46


Elsevier Weekblad
Geerten Waling

Opmerkelijk cadeau van 135.000 euro voor Pechtold

Hebt u de laatste tijd nog een huis gekregen? Van een buitenlandse ambassadeur bijvoorbeeld? Nee, ik ook niet. Maar D66-fractieleider Alexander Pechtold mocht begin dit jaar een huisje in Scheveningen op zijn naam schrijven dat hem werd geschonken door een Canadese ex-diplomaat.

Precair: Pechtold heeft de schenking niet vermeld in het schenkingenregister, websites buitelen over elkaar heen om hem te veroordelen – maar waarom lezen we er niets over in de krant?

Pechtold gaf wel concertkaartjes op in schenkingenregister

Een anonieme tip aan website 925.nl claimde dat Alexander Pechtold van de Canadese diplomaat Serge Marcoux een appartement heeft gekregen ter waarde van € 135.000. Na enig speurwerk, samen met GeenStijl, toonde 925 de schenking aan: die staat gewoon in het kadaster.

Daarna werd het schenkingsregister van de Tweede Kamer geraadpleegd. En wat blijkt? Pechtold heeft wel allerlei concertkaartjes en boeken netjes als schenkingen opgegeven – zoals elk Kamerlid verplicht is te doen – maar het appartement van Marcoux, in Scheveningen, ontbreekt op de lijst. Dat noemen we dus een verzwegen schenking. En dat voor een niet mals bedrag!

Kamerleden moeten niet de schijn wekken omkoopbaar te zijn

Allereerst moeten Kamerleden schenkingen openbaar maken omdat ze anders de schijn wekken omgekocht te worden. Dat gaat in tegen de Grondwet: Kamerleden stemmen ‘zonder last’. Ze mogen dus ook hun stem niet verkopen voor goederen of diensten in het verleden, heden of toekomst. Logisch, want waar macht is liggen fraude en corruptie op de loer.

In het specifieke geval van de mysterieuze schenking aan Pechtold zou dan kunnen blijken dat de genereuze Canadees de D66-leider wilde bedanken voor zijn steun aan het handelsakkoord met Canada (CETA), waar D66 zich hard voor maakt.

Zo’n corrupte vorm van beïnvloeding is in het geval van Pechtold niet bewezen, maar wel laadt hij hiermee verdenkingen op zich. Niet verstandig voor een parlementariër en partijleider, zeker niet na die eerdere kwestie: het tripje van Pechtold naar Oekraïne, in een privévliegtuig van een zakenman.

Privécadeau valt niet onder schenkingen die je moet opgeven

Reden voor Carla Joosten van Elsevier Weekblad om navraag te doen bij de partij. Wat zegt D66? De schenking is ‘een privé-kwestie’. Verder weigert Pechtold of zijn partij in te gaan op de aard van de schenking en de relatie die hij heeft met de gulle gever.

Dat is onverteerbaar. Jazeker, een privécadeau valt natuurlijk niet onder schenkingen die je moet opgeven – al maakt het Reglement van Orde van de Tweede Kamer (pdf, hoofdstuk XIIC) géén onderscheid tussen cadeaus die ‘in functie’ worden ontvangen of daarbuiten.

We hoeven natuurlijk niet alle verjaardagscadeautjes van parlementariërs in het register terug te lezen. Maar een appartement van meer dan een ton? Daarover mag een politicus stevig aan de tand worden gevoeld – en daarover is Pechtold een goede uitleg verschuldigd. Het siert hem niet dat hij dat niet eerder heeft beseft en het is schandalig dat hij nu nog steeds weigert tekst en uitleg te geven.

Baudet en Omtzigt worden om het minste al veroordeeld

Het is nog maar de vraag of de scoop van de twee websites ook doordringt tot andere media. NRC Handelsblad laat doorgaans geen gelegenheid onbenut om politici als Pieter Omtzigt en Thierry Baudet pootje te lichten, zelfs als dat moet met onbevestigde geruchten, halve waarheden en stevige overdrijving. Je zou verwachten dat de zelfbenoemde kwaliteitskrant ook gretig een nageltje wil meespijkeren aan de doodskist van Alexander Pechtold.

Dat valt nog maar te bezien. Bronnen binnen de krant meldden mij dat hij jarenlang de enige politicus was die zijn opwachting maakte op de NRC-nieuwjaarsborrel, wat zelfs op de redactie tot opgetrokken wenkbrauwen leidde. Er zal dus nog wat water door het gedempte Rokin moeten vloeien voordat de krant dit geval van (vermeende) fraude en ogenschijnlijke corruptie in de kolommen opneemt.

Gelukkig hoeft dat ook niet: Twitter explodeert al over het onderwerp en ook in de Tweede Kamer is opschudding ontstaan. Er is genoeg reden om een gedegen onderzoek te verlangen naar Pechtolds handelen en motieven – en bij het uitblijven van een goede verklaring mag dat zelfs een strafrechtelijk onderzoek worden. Dit verhaal krijgt vast nog een staartje.

18 dec 2017
missie_m wijzigde dit bericht op 27-12-2017 00:55
0.10% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Het erge vind ik nog dat Pechtold kunstgrepen uithaalt om nog geen 3000 euro overdrachtsbelasting te ontlopen. Wat doet hij dan voor een paar ton?

Dat een 73 jarige Canadees ooit nog gebruik maakt van zijn gebruiksrecht is onaannemelijk en rechtvaardigt sowieso geen verlaging van de waarde met 65%.

Dit krijgt een staartje.

https://twitter.com/DeHazeWinkelman/sta ... 6088224768


https://t.co/wjtYIHFgOr
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
27-12-2017 00:02
Hij was het jaar eerder ook al betrapt op het niet melden van een grote schenking, van trip prive vliegtuig en hotel naar oekraine door zijn vriend Frans Lavooij die zakenbelang heeft bij verdrag met Oekraine, dus hij gaat gewoon door. Nu met dit huis, het doet hem niks, hij zal het niet gaan aangeven, Toen niet, nu niet, nooit niet wellicht. Het zal mij niet verbazen als bij nader onderzoek er veel meer nog onbekende schenkingen zijn gedaan.

ps.Ik zag een tijdje geleden een filmpje over Guy Verhofstadt {die ook belangrijke zaken wil doen met Oekraïne) en daarop stond Pechtold te zwaaien naar Guy alsof hij een grote fan van Guy was.

Toen was ik zeer verbaasd, want ná de filmbeelden waarop Guy en consorten in Oekraïne het volk beloftes maakte en hen opriep om te vechten voor de EU, vroeg ik me af "Als je een beetje gerechtigheid in je lijf hebt, Waarom sta je dan zo zwaaien naar deze man?"
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
27-12-2017 00:54
ps.Ik zag een tijdje geleden een filmpje over Guy Verhofstadt {die ook belangrijke zaken wil doen met Oekraïne) en daarop stond Pechtold te zwaaien naar Guy alsof hij een grote fan van Guy was.

Toen was ik zeer verbaasd, want ná de filmbeelden waarop Guy en consorten in Oekraïne het volk beloftes maakte en hen opriep om te vechten voor de EU, vroeg ik me af "Als je een beetje gerechtigheid in je lijf hebt, Waarom sta je dan zo zwaaien naar deze man?"

Nu ben ik dit jaar een paar keer in de Oekraïne geweest en ze kunnen het bloed wel drinken van de EU ophitsers. De hele economie is door de EU in elkaar gedonderd en het land is vervallen in een failed state. Dokters verdienen de helft van hun huur en ziekenhuizen worden gesloten. De vraag is of de verantwoordelijken ooit zullen worden berecht.
Guy Verhofstadt die kan niet anders dan pro oekraine-eu zijn met zoveel haat naar Rusland en Putin toe. Zijn voorkeur en afkeur is duidelijk. Bias, ja, maar kennelijk goed voor een beste positie.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 27-12-2017 07:52
Reden: Spam
99.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren

Onderstaande geeft een beter beeld. Ik heb je er al eerder op gewezen maar je moet het wel willen zien natuurlijk
missie_m schreef:
27-12-2017 00:32
Ergens las ik dat er een anonieme tip was geweest.
Wie, Sherlock Holmes? :sherlock:

De transactie staat in alle openbare registers, for everyone to see, net als elk ander huis dat van eigenaar wisselt... En volgens mij slaapt P er ook nog door de week. Het is niet alsof ze de crime-of-the-century hadden willen verdoezelen, ook al krijg je die indruk als je sommige posts hier leest.

Maar goed, is er al aangifte gedaan of valt het allemaal wel mee met jullie verdachtmakingen?
missie_m schreef:
27-12-2017 00:25
Ooit schreef ik deze zin (maar dan zonder die smilie, en zonder die woordjes tussen de haakjes) op een ander forum, daarvoor kreeg ik een ban wegens op-de-man.

En nu hoop je dat voor mij ook? Wat laag.
Alle reacties Link kopieren
Toch wel apart dat kereltje Pechtold, die altijd met zijn vingertje klaar staat om naar anderen wijzen, ook niet zo zuiver op de graat is. Hopelijk zijn deze issues voldoende om deze man van het politieke toneel te laten verdwijnen.
'...van het politieke toneel te laten verdwijnen.'

Wat een haat en wat een agressie moet er in je leven om dit op te kunnen schrijven. Zoiets zou ik niet eens over een echt controversieel figuur als Wilders schrijven hoezeer ik zijn werkwijze veracht.
forsyth schreef:
26-12-2017 17:50
Interessant. Sinds wanneer is dat?
7 maart 2013
labradokus schreef:
27-12-2017 11:02
Toch wel apart dat kereltje Pechtold, die altijd met zijn vingertje klaar staat om naar anderen wijzen, ook niet zo zuiver op de graat is. Hopelijk zijn deze issues voldoende om deze man van het politieke toneel te laten verdwijnen.
:facepalm:
PowerCube schreef:
27-12-2017 12:00
:facepalm:
Ook wel 'Arrogander' genoemd.

Lijkt mij trouwens niets mis mee, dat hij verdwijnt van het politieke toneel. Hij heeft de D66 en de waarden van die partij eigenhandig de nek omgedraaid en de kist laten zakken.

Dat hij nu behalve demofoob en draaikont ook nog micro fraudeur blijkt te zijn, verbaast mij niets.
MarkSD schreef:
27-12-2017 12:05
Ook wel 'Arrogander' genoemd.

Lijkt mij trouwens niets mis mee, dat hij verdwijnt van het politieke toneel. Hij heeft de D66 en de waarden van die partij eigenhandig de nek omgedraaid en de kist laten zakken.

Dat hij nu behalve demofoob en draaikont ook nog micro fraudeur blijkt te zijn, verbaast mij niets.
Het doet enorm af aan de inhoud van je betoog als je dit soort bijnamen gebruikt. Komt puberaal en daarnaast zeer onorigineel over.
PowerCube schreef:
27-12-2017 12:10
Het doet enorm af aan de inhoud van je betoog als je dit soort bijnamen gebruikt. Komt puberaal en daarnaast zeer onorigineel over.
Ach, het past wel bij hem, vindt je niet?

De arrogantie van de macht spat van zijn gezicht. En dat is tegenwoordig kenmerkend voor D66. Best gek, want Van Mierlo was nu juist een posterboy van het tegengeluid. Er is in die tijd veel veranderd....
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-12-2017 17:34
Ik zag dit topic in de lijst (ontzettend oud nieuws btw) en wist meteen door wie dit geopend moest zijn :rofl:
:!:


missie_m schreef:
27-12-2017 00:25
Ooit schreef ik deze zin (maar dan zonder die smilie, en zonder die woordjes tussen de haakjes) op een ander forum, daarvoor kreeg ik een ban wegens op-de-man.
:!:

MarindaH schreef:
27-12-2017 10:21
En nu hoop je dat voor mij ook? Wat laag.
:arrow:


Ik merk het op. Voor deze regel kreeg ik inderdaad een ban terwijl ik niet eens een schaterlachende smilie erbij had gezet. Niet eens commentaar had over het topic. Daarmee zeg ik dat er niet altijd 'gelijk' word gehandeld door bepaalde moderators. Want op dat andere forum kreeg ik ook een waarschuwing voor het plaatsen van drie gapende smilies onder een oersaai van internet geplukte lange post. Drie gapende smilies en verder niks. Dat vond men weinig respectvol.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
26-12-2017 18:36
En wat een nuttige bijdrage aan deze discussie van jou.
Inderdaad.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
27-12-2017 01:02
Nu ben ik dit jaar een paar keer in de Oekraïne geweest en ze kunnen het bloed wel drinken van de EU ophitsers. De hele economie is door de EU in elkaar gedonderd en het land is vervallen in een failed state.Dokters verdienen de helft van hun huur en ziekenhuizen worden gesloten. De vraag is of de verantwoordelijken ooit zullen worden berecht.

Zeer triest. Het land heeft geen centen en toch kunnen ze kogels blijven schieten op een groot deel van hetland dat tégen de EU is. Wie zal dat oorlogsmateriaal betalen?

Op de Krim zat men ook te azen, maar daar koos het overgrote merendeel van het volk voor aansluiting bij Rusland. Obama vond dat referendum niet geldig. :facepalm: Alsof hij in Amerika daar iets over had te zeggen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
27-12-2017 08:47
Wie, Sherlock Holmes? :sherlock:

De transactie staat in alle openbare registers, for everyone to see, net als elk ander huis dat van eigenaar wisselt... En volgens mij slaapt P er ook nog door de week. Het is niet alsof ze de crime-of-the-century hadden willen verdoezelen, ook al krijg je die indruk als je sommige posts hier leest.

Maar goed, is er al aangifte gedaan of valt het allemaal wel mee met jullie verdachtmakingen?

Ik heb toch het hele stuk gequote waarin staat:


klein stukje quote van Elsevier Weekblad:
...................
Een anonieme tip aan website 925.nl claimde dat Alexander Pechtold van de Canadese diplomaat Serge Marcoux een appartement heeft gekregen ter waarde van € 135.000. Na enig speurwerk, samen met GeenStijl, toonde 925 de schenking aan: die staat gewoon in het kadaster.

Daarna werd het schenkingsregister van de Tweede Kamer geraadpleegd. En wat blijkt? Pechtold heeft wel allerlei concertkaartjes en boeken netjes als schenkingen opgegeven – zoals elk Kamerlid verplicht is te doen – maar het appartement van Marcoux, in Scheveningen, ontbreekt op de lijst. Dat noemen we dus een verzwegen schenking. En dat voor een niet mals bedrag!
..........................
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
27-12-2017 11:39
'...van het politieke toneel te laten verdwijnen.'

Wat een haat en wat een agressie moet er in je leven om dit op te kunnen schrijven. Zoiets zou ik niet eens over een echt controversieel figuur als Wilders schrijven hoezeer ik zijn werkwijze veracht.

Soheeyyy, wat een agressieve taal vanwege één stukje regel, een stukje dat ik al meermaals heb gelezen en wat meer mensen zich afvragen. Is dat je nieuwe manier om iemand de mond te snoeren?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
27-12-2017 12:05
Ook wel 'Arrogander' genoemd.

Lijkt mij trouwens niets mis mee, dat hij verdwijnt van het politieke toneel. Hij heeft de D66 en de waarden van die partij eigenhandig de nek omgedraaid en de kist laten zakken.

Dat hij nu behalve demofoob en draaikont ook nog micro fraudeur blijkt te zijn, verbaast mij niets.
Blijkbaar heb je gemist dat Pechtold D’66 aardig uit het slop heeft getrokken.

Net zoals je de prijzen van appartementen in het complex meerdere keren gemist hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven