Provocatieve marsen Israël

11-05-2021 15:56 411 berichten
Alle reacties Link kopieren
-Illegale uithuiszettingen
-Bestormingen biddende mensen in moskeeën tijdens Ramadan

En als kers op de taart:

-Provocatieve marsen organiseren dwars door Oost-Jeruzalem.

Daar gaan we weer (oh, nee het was nooit opgehouden):

https://www.hln.be/buitenland/wouter-de ... ~a115bd09/
mabido wijzigde dit bericht op 11-05-2021 16:02
31.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
15-05-2021 00:10
Lees je eerst eens in, want je bent erg slecht op de hoogte.

Grappig, de gedachte dat als ik me inlees, ik de behandeling van de Palestijnen door Israël opeens totaal gerechtvaardigd zou vinden.

Je kan excuses bedenken wat je wil. Het is gewoon nooit goed te praten. Je kan niet het internationale recht keer op keer schenden, en op het moment dat je slachtoffers daar genoeg van hebben de vermoorde onschuld spelen.

Nou ja, het kan wel, maar steeds minder mensen trappen er in.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-05-2021 00:20
Grappig, de gedachte dat als ik me inlees, ik de behandeling van de Palestijnen door Israël opeens totaal gerechtvaardigd zou vinden.

Je kan excuses bedenken wat je wil. Het is gewoon nooit goed te praten. Je kan niet het internationale recht keer op keer schenden, en op het moment dat je slachtoffers daar genoeg van hebben de vermoorde onschuld spelen.

Nou ja, het kan wel, maar steeds minder mensen trappen er in.
Heb je mijn eerdere posts in dit topic gelezen? Over de rol van Hamas? Over de rol van een land zoals bijv. Iran?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
15-05-2021 00:24
Heb je mijn eerdere posts in dit topic gelezen? Over de rol van Hamas? Over de rol van een land zoals bijv. Iran?

Als ik Palestijn zou zijn, zou ik ook lid van Hamas zijn. En als ik Jood zou zijn, was ik lid van het IDF. Dat doet er allemaal niet zoveel toe. Het is een kwestie van oorzaak en gevolg, van beide klanten. Dat maakt niet dat Israël enige sympathie verdient.
julius schreef:
15-05-2021 00:31
Als ik Palestijn zou zijn, zou ik ook lid van Hamas zijn. En als ik Jood zou zijn, was ik lid van het IDF. Dat doet er allemaal niet zoveel toe. Het is een kwestie van oorzaak en gevolg, van beide klanten. Dat maakt niet dat Israël enige sympathie verdient.
Mwa dat betwijfel ik hoor. Kijk eens naar bijv Fauda op Netflix.
julius schreef:
15-05-2021 00:20
Grappig, de gedachte dat als ik me inlees, ik de behandeling van de Palestijnen door Israël opeens totaal gerechtvaardigd zou vinden.

Je kan excuses bedenken wat je wil. Het is gewoon nooit goed te praten. Je kan niet het internationale recht keer op keer schenden, en op het moment dat je slachtoffers daar genoeg van hebben de vermoorde onschuld spelen.

Nou ja, het kan wel, maar steeds minder mensen trappen er in.
Ik vind de VN ook antisemitische. Het is niet normaal hoeveel moties er jaarlijks tegen Israël worden aangenomen, maar bijv niet tegen S-A of Syrie.
Israel krijgt gemiddeld per jaar 20 resoluties en alle overige landen bij elkaar maar 3.
Dan klopt er toch iets niet?
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
15-05-2021 00:50
Ik vind de VN ook antisemitische. Het is niet normaal hoeveel moties er jaarlijks tegen Israël worden aangenomen, maar bijv niet tegen S-A of Syrie.
Israel krijgt gemiddeld per jaar 20 resoluties en alle overige landen bij elkaar maar 3.
Dan klopt er toch iets niet?

Israël trekt zich geen moer aan van welke resolutie dan ook. Zullen we het daar eerst even over hebben?

Daarbij is kritiek op Joden niet gelijk aan antisemitisme. Een beetje exact zoals kritiek op moslims niet gelijk staat aan islamofobie. Zulke woorden gebruiken verpest iedere discussie.
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
13-05-2021 22:46
Begrijp me niet verkeerd. Ik begrijp de behoefte wel voor een eigen Joodse staat, écht.
Alleen de manier waarop dat gerealiseerd moest worden daar ben ik op tegen.
Maar de behoefte aan eigen land is in mijn ogen geen vreemde behoefte.
Maar dat kan vast ook wel zonder het schenden van mensenrechten, of het opsluiten van een heel volk achter een muur. Daar heb ik 0,0 begrip voor.

Trouwens Jeruzalem zal nooit kunnen worden opgegeven door zowel de joden als de moslims. Voor beiden heeft deze stad zo een enorme grote betekenis dat er voor beiden géén water bij de wijn gedaan kan worden.
Elk modern land is zo gecreëerd. Natie-staten zijn een Europese uitvinding. Kijk naar het Afrikaanse continent en het Midden-Oosten, al die grenzen zijn getekend. De Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Australië, Nieuw-Zeeland etc. allemaal 'gekolonialiseerd'. Ook niet vergeten dat Palestijnen afkomstig zijn uit Armenië, Libanon, Jordanie, Syrië, Irak, Iran etc... Dus het is een kip en het ei verhaal.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
14-05-2021 23:55
Ik ben de laatste die de islam zal verdedigen. Ik vind het echter net zo bespottelijk dat de Joden recht denken te hebben op een stuk land op basis van religieuze geschriften.

Verplaats Israël gewoon ergens naar het zuiden van de verenigde staten. Laat ze daar een eigen staat hebben. Maar daar gaat het ze niet om. Het gaat ze om specifiek het stuk land waar ze niet welkom zijn.

Dan roep je de problemen over jezelf af. En met de toenemende invloed van social media sleuren ze de wereld daar in mee. Als ik een moslim zou zijn en de beelden van de bombardementen in Gaza zou zien, of de beelden van dansende Joden terwijl de heiligste moskee van je religie wordt belegerd, dan zou ik ook een enorme haat voelen opborrelen. Dat voel ik zelfs, en ik heb verder helemaal niets met de Palestijnen.

En uiteraard zeggen de Joden dat het gaat om hun veiligheid. Fuck die hypocrieten.
En toch is de moslim gemeenschap aardig stil wanneer het aankomt op Yemen, de Oeigoeren of de Rohingya's in Myanmar.. Hoe zou dat nou komen..
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
13-05-2021 23:28
De “Palestijn “ bestaat niet. Joden die er woonde noemde zichzelf ook zo. Ze riepen zelfs op om naar palestina te gaan.

De Joden zijn ook massaal uit het midden oosten geknikkerd zonder dat ze hun bezittingen mee konden nemen.

Het zou fijn zijn als er gewoon een Joodse staat kon zonder dat ze elke dag bang zijn voor de omliggende landen die ze willen vernietigen .

Ik denk soms dat de mensen in Gaza beter af zijn als ze de hele zooi sluiten en verplaatsen. Er is genoeg grond in het midden oosten. Dan hebben ze vrijheid en geen last meer van gesloten grenzen en Israël heeft een stuk land minder van waaruit ze raketten kunnen schieten.

Israel mogen ze van mij ook verplaatsen :$ maar ik vrees dat de rest van het midden oosten geen grond aan een Joodse staat wil
Afstaan.
Geen enkel buurland steekt een poot uit voor de Palestijnen (M.u.v. Libanon maar daar liep dat ook niet echt prettig in 1982). De Palestijnen zijn gewoon een mascotte om te krijsen tegen ‘het Westerse Imperialisme’. Onder de noemer ‘ze (Palestijnen) hebben een land’ subsidiëren ze officieus (via ‘particuliere burgerinitiatieven’) wapensmokkel. De annexatiepogingen in het verleden liepen niet zo succesvol.

Geen enkel buurland wil Palestijnen op hun grondgebied. Of Koerden. De Koerden hebben niet zo’n hoog knuffelgehalte als de Palestijnen maar beide groepen zijn niet gewenst. Tot zover de Al Oemma en de mogelijkheid om te verplaatsen. Want de Palestijnen zijn geen homogeen groepje, er is ook een aanzienlijke hoeveelheid christenen onder de Palestijnen. Net zoals de nationaliteit Israëliër niet gelijk staat aan ‘aanhanger van het jodendom’.

Het is een klein staatje maar van grote betekenis in de geopolitiek. Een erfenis van het ineenstorten van het Ottomaanse rijk. Een hoop treurnis en lijden. Ik snap de gemiddelde Palestijn wel die niet wil scheiden van zijn olijfboomgaard waar zijn familie al 400 jaar werk in heeft gestoken. Ik snap ook de gemiddelde Israëliër die bij binnenkomst van een restaurant onmiddellijk kijkt wat de meest veilige plek is just in case er iemand zichzelf wil opblazen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Nicco88 schreef:
14-05-2021 12:37

Ik snap wel dat het voor de Joden lastig. Er is maar 1 Joodse staat in de wereld en die is super klein.
Er zijn dan ook maar 14 miljoen Joden, waarvan er net zoveel in de VS wonen als in Israël. Israël heeft dezelfde bevolkingsdichtheid als Nederland en België, dus zo superklein is het nou ook weer niet.
julius schreef:
15-05-2021 00:31
Als ik Palestijn zou zijn, zou ik ook lid van Hamas zijn.
Ik niet. In 2005 heeft Israël Gaza ontruimd van alle Joodse nederzettingen en hun bewoners. Dat was een moedig besluit. Het was de grootste kans voor de Palestijnen om te laten zien dat zij hun kant van de oplossing wilden en konden leveren: vrede in ruil voor land, gezien de status quo van al 50 jaar DE realistische en constructieve weg vooruit.

Vervolgens kiest een jaar later dik 40% van de Palestijnen bij de verkiezingen voor Hamas, een radicale partij waarvan het onduidelijk is of ze Israël willen vernietigen. Zelfs met in gedachten alles wat je is aangedaan door Israël in al die tijd dan denk je niet goed na vind ik.

Extra pijnlijk vind ik het nu dan ook dat veel raketaanvallen nu juist vanuit Gaza plaatsvinden (ipv Westoever). De juiste stap voor de mensen in Gaza zou juist zijn: knikker Hamas eruit en laat met Gaza zien dat het wel kan, een vredige tweestaten-oplossing.
maylina schreef:
15-05-2021 03:56
Er zijn dan ook maar 14 miljoen Joden, waarvan er net zoveel in de VS wonen als in Israël. Israël heeft dezelfde bevolkingsdichtheid als Nederland en België, dus zo superklein is het nou ook weer niet.
Maar een heel ander land. Wij hebben geen woestijn
Ceder schreef:
15-05-2021 09:52
Ik niet. In 2005 heeft Israël Gaza ontruimd van alle Joodse nederzettingen en hun bewoners. Dat was een moedig besluit. Het was de grootste kans voor de Palestijnen om te laten zien dat zij hun kant van de oplossing wilden en konden leveren: vrede in ruil voor land, gezien de status quo van al 50 jaar DE realistische en constructieve weg vooruit.

Vervolgens kiest een jaar later dik 40% van de Palestijnen bij de verkiezingen voor Hamas, een radicale partij waarvan het onduidelijk is of ze Israël willen vernietigen. Zelfs met in gedachten alles wat je is aangedaan door Israël in al die tijd dan denk je niet goed na vind ik.

Extra pijnlijk vind ik het nu dan ook dat veel raketaanvallen nu juist vanuit Gaza plaatsvinden (ipv Westoever). De juiste stap voor de mensen in Gaza zou juist zijn: knikker Hamas eruit en laat met Gaza zien dat het wel kan, een vredige tweestaten-oplossing.
Dat zeggen Israëliërs ook. Als wij land weggeven voor vreden, komen ze alleen maar dichter op ons staan met hun raketten.
julius schreef:
15-05-2021 01:11
Israël trekt zich geen moer aan van welke resolutie dan ook. Zullen we het daar eerst even over hebben?

Daarbij is kritiek op Joden niet gelijk aan antisemitisme. Een beetje exact zoals kritiek op moslims niet gelijk staat aan islamofobie. Zulke woorden gebruiken verpest iedere discussie.
Dat vindt ik niet zo gek. Ze hebben geleerd dat ze voor hun eigen veiligheid moeten zorgen.

Vindt jij het niet raar. 20 resoluties per jaar tegen Israël en maar 3 tegen de rest van de de wereld?
Nicco88 schreef:
15-05-2021 09:59
Dat zeggen Israëliërs ook. Als wij land weggeven voor vreden, komen ze alleen maar dichter op ons staan met hun raketten.
Dat is het vertrouwen dat opgebouwd moet worden. Eerst rustig worden op flinke afstand, net zoals de Sovjets deden met Polen wat betreft Duitsland en vast nog op veel meer historische momenten.

Israël gaat ook niet vrijuit: ze ontruimden Gaza wel, maar gingen vervolgens wel de Westoever nog harder koloniseren. Ze hadden ook kunnen weten dat zij daarmee hun aandeel in het schenden van het vertrouwen bijdroegen.
Ceder schreef:
15-05-2021 10:12

Israël gaat ook niet vrijuit: ze ontruimden Gaza wel, maar gingen vervolgens wel de Westoever nog harder koloniseren. Ze hadden ook kunnen weten dat zij daarmee hun aandeel in het schenden van het vertrouwen bijdroegen.
Gaza is jodenvrij gemaakt net zoals de westerlijke Jordaanoever. De Joden zijn teruggekeerd nadat ze het land weer in bezit kregen. Ze wilde het in eerste instantie teruggeven aan jordanie in ruil voor vrede. Dit werd afgewezen door Jordanië.

Juridisch gezien is niet iedereen het ermee eens dat er sprake is van kolonisatie van de westerlijke Jordaanoever.
Nicco88 schreef:
15-05-2021 10:00
Dat vindt ik niet zo gek. Ze hebben geleerd dat ze voor hun eigen veiligheid moeten zorgen.

Vindt jij het niet raar. 20 resoluties per jaar tegen Israël en maar 3 tegen de rest van de de wereld?
Dit is volgens mij de onbalans die zich over vele generaties uitstrekt.
Eerst eeuwenlang de Joden discrimineren en vervolgen.
Vervolgens leidt met name dat tot de Holocaust.
De wereldbevolking is vervolgens beschaamd over zichzelf en stemt (misschien ook uit gemakzucht) half-en-half in met een aparte staat voor de Joden op een plek waar ook allerlei andere mensen wonen.
En weer later het besef dat dat ook geen redelijke oplossing was en dan maar die staat nauwer bekritiseren dan andere staten.

Op zich zijn de meeste resoluties tegen Israël wel steekhoudend volgens mij. Maar een aantal andere landen (Marokko, Rusland etc) zou dezelfde resoluties moeten krijgen.
Ceder schreef:
15-05-2021 10:31
Dit is volgens mij de onbalans die zich over vele generaties uitstrekt.
Eerst eeuwenlang de Joden discrimineren en vervolgen.
Vervolgens leidt met name dat tot de Holocaust.
De wereldbevolking is vervolgens beschaamd over zichzelf en stemt (misschien ook uit gemakzucht) half-en-half in met een aparte staat voor de Joden op een plek waar ook allerlei andere mensen wonen.
En weer later het besef dat dat ook geen redelijke oplossing was en dan maar die staat nauwer bekritiseren dan andere staten.

Op zich zijn de meeste resoluties tegen Israël wel steekhoudend volgens mij. Maar een aantal andere landen (Marokko, Rusland etc) zou dezelfde resoluties moeten krijgen.
Rond 1880 begonnen Joden al terug te keren naar Palestina ( Israël) dat is niet begonnen na de tweede wereld oorlog.

En de VN meer inderdaad met twee maten. Zoiets moet niet kunnen.
Nicco88 schreef:
15-05-2021 09:57
Maar een heel ander land. Wij hebben geen woestijn
Wij hebben vooral veel water. Maar goed, het is duidelijk wat je standpunten zijn en je zal elk argument aangrijpen om dat te bepleiten. Discussiëren en informeren lijkt me zinloos.
maylina schreef:
15-05-2021 10:55
Wij hebben vooral veel water. Maar goed, het is duidelijk wat je standpunten zijn en je zal elk argument aangrijpen om dat te bepleiten. Discussiëren en informeren lijkt me zinloos.
Zo te zien heb jij er vooral geen behoefte aan, want hiermee ben jij degene die de discussie op slot gooit.
julius schreef:
15-05-2021 00:31
Dat maakt niet dat Israël enige sympathie verdient.
Meer dan de terroristen van Hamas iig...
Nicco88 schreef:
15-05-2021 10:28
Gaza is jodenvrij gemaakt net zoals de westerlijke Jordaanoever. De Joden zijn teruggekeerd nadat ze het land weer in bezit kregen. Ze wilde het in eerste instantie teruggeven aan jordanie in ruil voor vrede. Dit werd afgewezen door Jordanië.

Juridisch gezien is niet iedereen het ermee eens dat er sprake is van kolonisatie van de westerlijke Jordaanoever.
Ik vind je reacties erg ongenuanceerd.

Het Jodenvrij maken van Gaza en van de Westoever stel je in 1 zin. Daar zit 30 jaar, 2 heel verschillende machten en heul veul geweld tussen.

Jordanië heeft inmiddels vrede gesloten met Israël: het is in het verleden een belangrijke factor geweest, maar onnodig om die er nu bij te halen.

Je stelt dat de Joden de Westoever weer "in hun bezit" kregen. Dat vind ik een eufemisme voor "bezetten".

Dat Israël de Westoever koloniseert wordt door niet zo veel mensen in twijfel getrokken. Maar door sommigen inderdaad wel.
Wat vind jij eigenlijk?
Ceder schreef:
15-05-2021 12:27
Ik vind je reacties erg ongenuanceerd.

Het Jodenvrij maken van Gaza en van de Westoever stel je in 1 zin. Daar zit 30 jaar, 2 heel verschillende machten en heul veul geweld tussen.

Jordanië heeft inmiddels vrede gesloten met Israël: het is in het verleden een belangrijke factor geweest, maar onnodig om die er nu bij te halen.

Je stelt dat de Joden de Westoever weer "in hun bezit" kregen. Dat vind ik een eufemisme voor "bezetten".

Dat Israël de Westoever koloniseert wordt door niet zo veel mensen in twijfel getrokken. Maar door sommigen inderdaad wel.
Wat vind jij eigenlijk?
Het is inderdaad wat kort door de bocht, maar het is ook een lang en slepend conflict.

Ik ben voor westerse normen en waarden en vrijheden. Dus ik heb liever dat het in handen is van een land die hier op toeziet. Dat maakt dat ik ongeacht mijn geloof of geaardheid vrij en veilig kan bewegen en de plaatsen kan bezoeken die voor mij belangrijk zijn.

Als Hamas of de PA of IS het voor het zeggen heeft lukt dat niet en is het gedaan met al deze waarde en vrijheden.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
15-05-2021 12:18
Meer dan de terroristen van Hamas iig...

Afbeelding


Wat voor de 1 een terrorist is, is voor de ander een vrijheidsstrijder. Als je in Gaza geboren bent, is je perspectief toch anders dan het perspectief van iemand die daar niet geboren is.
julius schreef:
15-05-2021 12:54
Afbeelding


Wat voor de 1 een terrorist is, is voor de ander een vrijheidsstrijder. Als je in Gaza geboren bent, is je perspectief toch anders dan het perspectief van iemand die daar niet geboren is.
De vraag is of alle mensen in Gaza er zo over denken. Ze willen bijvoorbeeld wel gebruik maken van de gezondheid zorg van Israël. Ook de hoog geplaatste politieke leiders. Blijkbaar zijn ze niet bang om omgelegd te worden als ze naar Israël gaan. Ik denk netanyahu echt niet zo goed behandeld wordt als hij een voet over Gaza zet.

Daarnaast zorgt hamas ervoor dat er te weinig eten is en te weinig elektriciteit en te weinig water.
Volgens de inlichtingendienst heeft hamas nog genoeg raketten om dit de komende 2
Maanden vol te houden. Reken maar uit wat zo’n raket kost en wat ze daarvan hadden kunnen doen voor het volk.

Hamas heeft nu schijnbaar ook de elektriciteitsvoorziening geraakt van Gaza aan de kant van Israël.
Ze haten Israël meer dan dat ze liefde hebben voor hun volk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven