Situatie Midden-Oosten III

17-04-2024 18:57 527 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnebrillie schreef:
18-04-2024 12:16
Ja en nee... Ik ben afhankelijk van het IDF voor mijn veiliheid zolang ik hier kies te wonen. Ik kan morgen terug gaan naar NL of ergens anders in Europa (niet iedereen heeft deze privilege)
Ik zeg dit omdat ik het baseer op eigen kennis (als voormalige officier in IDF en als gewoon een inwoner in dit land) en niet van artiekelen die alleen over de rotte appels geschreven worden. Ik snap dat alleen dit het nieuws maakt en ik snap dat ik maar 1 persoon ben en dit niet representatief is, maar voelde voor mij wel even belangrijk om te zeggen :)
Dan begrijp je als geen ander hoe soldaten in oorlogstijd zich gaan gedragen als de discipline in het veld slecht wordt gehandhaafd, overtredingen niet worden bestraft en dat ook wordt vergoeilijkt door de top. Dit soort "carte blanche" is de opmaat naar oorlogsmisdaden omdat mensen in een oorlogssituatie zich onaantastbaar gaan voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
18-04-2024 12:59
Dan begrijp je als geen ander hoe soldaten in oorlogstijd zich gaan gedragen als de discipline in het veld slecht wordt gehandhaafd, overtredingen niet worden bestraft en dat ook wordt vergoeilijkt door de top. Dit soort "carte blanche" is de opmaat naar oorlogsmisdaden omdat mensen in een oorlogssituatie zich onaantastbaar gaan voelen.
Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt, ik heb juist meegemaakt dat soldaten en officiers geschorsts/ gestraft en zelfs de bak in gingen voor overtredingen, ik ben in dienst geweest in de jaren van de tweede Intifada (2000-2003) er was een mini oorlog in de westerlijke jordaanoever en reservisten werden opgeroepen, maar de Gaza oorlog nu is iets wat we nog nooit hebben meegemaakt. Er worden ook wel fouten gemaakt (het neerschieten van de 3 ontsnapte gijzelaars), dat is helaas iets wat in een oorlogsveld gebeurd met soldaten en officiers die amper slapen en amper eten en de hele tijd op de hoedde moeten zijn omdat er op ze geschoten wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnebrillie schreef:
18-04-2024 14:02
Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt, ik heb juist meegemaakt dat soldaten en officiers geschorsts/ gestraft en zelfs de bak in gingen voor overtredingen, ik ben in dienst geweest in de jaren van de tweede Intifada (2000-2003) er was een mini oorlog in de westerlijke jordaanoever en reservisten werden opgeroepen, maar de Gaza oorlog nu is iets wat we nog nooit hebben meegemaakt. Er worden ook wel fouten gemaakt (het neerschieten van de 3 ontsnapte gijzelaars), dat is helaas iets wat in een oorlogsveld gebeurd met soldaten en officiers die amper slapen en amper eten en de hele tijd op de hoedde moeten zijn omdat er op ze geschoten wordt.
Zoals je in mijn post hierboven kon lezen heb ik het niet over het maken van fouten. Ik heb het over onprofessioneel en onreglementair gedrag dat niet bestraft en zelfs aangemoedigd is. Aangezien jij andere ervaringen hebt is er in 20 jaar een boel veranderd, en niet ten goede. Dat heeft vast ook iets te maken met de moreel verrotte politieke leiding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anna75 schreef:
18-04-2024 10:25
Ik probeer je reactie te ontrafelen, maar ik heb nog niet eens gereageerd op je bericht in het vorige topic. Maar ik begin even met dit topic.

Je kunt mijn samenvatting niet leuk vinden, maar dat is wel waar jouw tekst op neerkomt. Het is ook niet zo dat als je maar bronnen toevoegt, je een gedegen en inhoudelijke reactie geeft. Het was al benoemd, maar in deze situatie keurt de slager zijn eigen vlees. Tot slot, als jij een volwassen gesprek wil, dan geef je op deze manier geen voorzetje: ‘ Zij was geen journalist hoor, dus daar gaat je informatie al’ en (..), ‘maar ik ben verder geen arts’

In het vorige topic schreef ik dat ik het rotsvaste vertrouwen in de goede intenties van het IDF niet zo begrijp. Ik onderbouw dat met een verwijzing naar Instituut Clingendael en een artikel in Trouw (rapport HRW) over hoe het IDF kolonistengeweld ondersteunt
Jij geeft weliswaar een reactie, maar dan op een heel ander standpunt: is het terecht dat bewoners weggestuurd worden? Je noemt daarbij een situatie in Khirbet Zanuta, waar Palestijnen illegaal gebouwd lijken te hebben op een archeologisch interessant gebied. Maar dit artikel stelt dat het nog maar de vráág is of de bewoners weggestuurd mogen worden. Dat ligt op dat moment -2016- nog voor de rechter.

Je gaat wel enigszins op kolonistengeweld, namelijk: ‘(…) dat veel kolonisten nu door willen pakken.’ Tja, zo kun je het treiteren, vermoorden, inpikken ook noemen. Maar over het IDF gaat het niet.

Je eindigt je tekst met je twijfels over betrouwbare verslaglegging. Dat snap ik heel goed. Daarom vind ik het ook leuk om hier andere visies te lezen dan de mijne. Je maakt het alleen wel lastig om door jouw soms schreeuwerige toon heen te lezen. Je schreef in het vorige topic ook hoe het komt dat jij weinig empathie kunt opbrengen. En juist die tekst riep bij mij empathie op voor jou.
Anna, wat een mooie post. Kan me er helemaal in vinden, alleen jij schrijft wat beter dan ik :)
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
Uit de oude doos:
Hoe toegewijdt en heldhaftig was het Amerikaanse leger in Vietnam.
Jonge mannen en vrouwen werden daarheen gestuurd om een zg. ideologische oorlog uit te vechten. Zoveel zijn zwaar getraumatiseerd en / of gewond teruggekeerd of niet en met vlag in Arlington begraven.
Het IDF kan een volksleger zijn, als de euforie van het plat branden gooien is verdwenen blijven de beelden van dat ene kind, de wanhopige moeder, de chaos.
Niet de trots dat je een VietCong strijder hebt uitgeschakeld of de Hamas.
Het doet mij echt zeer, niet alleen de bewoners van Gaza zijn slachtoffer, maar ook jonge Israëlies die ingezet worden.

Mijn bron: iin 1982-83 was ik trainee in Bethesda VS Military Rhabilitation Centre.

Bij demonstraties in NL tegen de oorlog in Vietnam was het argument " de VS zijn wel onze bevrijders" dus moeten we solidair zijn. Terwijl heel Zd. Vietnam werd platgegooid. Herhaalt de geschiedenis zich..?
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
18-04-2024 15:28
Zoals je in mijn post hierboven kon lezen heb ik het niet over het maken van fouten. Ik heb het over onprofessioneel en onreglementair gedrag dat niet bestraft en zelfs aangemoedigd is. Aangezien jij andere ervaringen hebt is er in 20 jaar een boel veranderd, en niet ten goede. Dat heeft vast ook iets te maken met de moreel verrotte politieke leiding.
Dit is zeker waar, maar we moeten ook herinneringen: het onprofessionele gedrag is een minderheid maar wordt ge-highlight...
Alle reacties Link kopieren Quote
Het onprofessionele gedrag zal vast de minderheid zijn.
Als fout noemen dat er drie gijzelaars doodgeschoten zijn.

Voor mij tellen vooral de heeeeeeeeel veel doden die niet eens doelwit waren, maar als nevenschade voor het grotere doel, Hamas met wortel en tak uitroeien, gewoon geaccepteerd worden. De enorme vernietiging op grote schaal, de honger.
En de bizarre aantallen dode kinderen.

Dan kan en wil ik het leger dat dit op z’n geweten heeft niet in de buurt van gelijkstellen aan het Israëlische volk.
Want voor mij zijn veel van deze zaken gewoon fout en kwaadaardig.
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
Klapstoel schreef:
18-04-2024 17:17
Het onprofessionele gedrag zal vast de minderheid zijn.
Als fout noemen dat er drie gijzelaars doodgeschoten zijn.

Voor mij tellen vooral de heeeeeeeeel veel doden die niet eens doelwit waren, maar als nevenschade voor het grotere doel, Hamas met wortel en tak uitroeien, gewoon geaccepteerd worden. De enorme vernietiging op grote schaal, de honger.
En de bizarre aantallen dode kinderen.


Dan kan en wil ik het leger dat dit op z’n geweten heeft niet in de buurt van gelijkstellen aan het Israëlische volk.
Want voor mij zijn veel van deze zaken gewoon fout en kwaadaardig.
En dat krijg je dus als je je doelen onder andere met AI kiest en domme inplaats van geleide luchtwapens gebruikt. Ik begrijp niet waarom daar voor gekozen is en "fout en kwaadaardig" is dan inderdaad een mogelijkheid.

Het afknijpen van heel Gaza van water en voedsel diende in het begin van de oorlog vast een doel, maar het overgrote deel is nu een rokende puinhoop. Ik begrijp niet waarom in die delen de toevoer van voedsel en water niet hersteld is. Je zou haast gaan denken dat een paar miljoen mensen, 90% (95%?) burgers collectief gestraft worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sharing* schreef:
18-04-2024 16:18
Uit de oude doos:
Hoe toegewijdt en heldhaftig was het Amerikaanse leger in Vietnam.
Jonge mannen en vrouwen werden daarheen gestuurd om een zg. ideologische oorlog uit te vechten. Zoveel zijn zwaar getraumatiseerd en / of gewond teruggekeerd of niet en met vlag in Arlington begraven.
Het IDF kan een volksleger zijn, als de euforie van het plat branden gooien is verdwenen blijven de beelden van dat ene kind, de wanhopige moeder, de chaos.
Niet de trots dat je een VietCong strijder hebt uitgeschakeld of de Hamas.
Het doet mij echt zeer, niet alleen de bewoners van Gaza zijn slachtoffer, maar ook jonge Israëlies die ingezet worden.

Mijn bron: iin 1982-83 was ik trainee in Bethesda VS Military Rhabilitation Centre.

Bij demonstraties in NL tegen de oorlog in Vietnam was het argument " de VS zijn wel onze bevrijders" dus moeten we solidair zijn. Terwijl heel Zd. Vietnam werd platgegooid. Herhaalt de geschiedenis zich..?

Rake post. Want ja, er zijn wel degelijk overeenkomsten daar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnebrillie schreef:
18-04-2024 17:08
Dit is zeker waar, maar we moeten ook herinneringen: het onprofessionele gedrag is een minderheid maar wordt ge-highlight...
Van veel jongeren die het 'slagveld' ingestuurd worden, met gevaar voor eigen leven, heel stoer met uniform, terwijl ze gewoon willen studeren of werken kun je toch geen professioneel gedrag verwachten? Slimme gasten uit goede families of orthodoxe buren ontkomen aan de dienstplicht.
Echt op de Golan hoogte heb ik vaak gesproken met de Israëlisie militairen. Professioneel nee, gewoon jonge gasten die moeten schieten als ze iets zien bewegen.
En eerlijk gezegd waren ze best jaloers op de blauw helmen aan de andere kant van het prikkeldraad, Die kregen iedere week een voorraad worsten, zuurkool en bier. En zij op een houtje bijten.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren Quote
Sharing* schreef:
18-04-2024 16:18
Uit de oude doos:
Hoe toegewijdt en heldhaftig was het Amerikaanse leger in Vietnam.
Jonge mannen en vrouwen werden daarheen gestuurd om een zg. ideologische oorlog uit te vechten. Zoveel zijn zwaar getraumatiseerd en / of gewond teruggekeerd of niet en met vlag in Arlington begraven.
Het IDF kan een volksleger zijn, als de euforie van het plat branden gooien is verdwenen blijven de beelden van dat ene kind, de wanhopige moeder, de chaos.
Niet de trots dat je een VietCong strijder hebt uitgeschakeld of de Hamas.
Het doet mij echt zeer, niet alleen de bewoners van Gaza zijn slachtoffer, maar ook jonge Israëlies die ingezet worden.

Mijn bron: iin 1982-83 was ik trainee in Bethesda VS Military Rhabilitation Centre.

Bij demonstraties in NL tegen de oorlog in Vietnam was het argument " de VS zijn wel onze bevrijders" dus moeten we solidair zijn. Terwijl heel Zd. Vietnam werd platgegooid. Herhaalt de geschiedenis zich..?
Je kunt het Amerikaanse leger dat in Vietnam vocht niet vergelijken met het huidige IDF. Daartussen zitten echt zóveel verschillen dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. En niet alleen de legers verschillen dag en nacht van elkaar, ook in de omstandigheden waaronder deze legers moe(s)ten vechten zit een wereld van verschil. Laten we het er maar op houden dat ik het topic te veel vervuil als ik dat moet gaan uitleggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het hier opmerkelijk stil nadat Israël een vermoedelijke vergelding, in lichte mate, heeft uitgevoerd. Of dit slim is moeten we afwachten. In mijn ogen is het niet helpend in ieder geval. Ik hoop op inmenging van de vn. De escalatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
redhead70 schreef:
19-04-2024 17:41
Ik vind het hier opmerkelijk stil nadat Israël een vermoedelijke vergelding, in lichte mate, heeft uitgevoerd. Of dit slim is moeten we afwachten. In mijn ogen is het niet helpend in ieder geval. Ik hoop op inmenging van de vn. De escalatie.
Nou heel even kort dan, omdat ik net terug ben uit het buitenland en nu ook weer onderweg ergens naartoe..:)
Het schijnt nog niet helemaal duidelijk te zijn wát Israël precies geraakt heeft. Wel zeggen militair experts dat het een vrij belangrijk signaal is, omdat de provincie die geraakt is waar nucleair gedoe opgeslagen is. (Sorry heb nu geen tijd om uit te zoeken wat precies) en Israël dus aantoont, dat het met 2 missiles de best beveiligde plek van Iran kan raken. Waar Iran met een shitload aan raketten 7 keer iets geraakt heeft….
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyday21 schreef:
19-04-2024 18:09
Nou heel even kort dan, omdat ik net terug ben uit het buitenland en nu ook weer onderweg ergens naartoe..:)
Het schijnt nog niet helemaal duidelijk te zijn wát Israël precies geraakt heeft. Wel zeggen militair experts dat het een vrij belangrijk signaal is, omdat de provincie die geraakt is waar nucleair gedoe opgeslagen is. (Sorry heb nu geen tijd om uit te zoeken wat precies) en Israël dus aantoont, dat het met 2 missiles de best beveiligde plek van Iran kan raken. Waar Iran met een shitload aan raketten 7 keer iets geraakt heeft….
Ik vind het best risky om te richten in een omgeving waar nucleair gedoe opgeslagen ligt
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
redhead70 schreef:
19-04-2024 17:41
Ik vind het hier opmerkelijk stil nadat Israël een vermoedelijke vergelding, in lichte mate, heeft uitgevoerd. Of dit slim is moeten we afwachten. In mijn ogen is het niet helpend in ieder geval. Ik hoop op inmenging van de vn. De escalatie.
Een in omvang beperkte maar politiek gemotiveerde, militair schijnbaar onnodige actie. Netanyahu speelt met vuur, IDF heeft zijn handen nog vol aan Gaza en de noordgrens, een derde front zit niemand nu op te wachten. Ook Iran niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
redhead70 schreef:
19-04-2024 17:41
Ik vind het hier opmerkelijk stil nadat Israël een vermoedelijke vergelding, in lichte mate, heeft uitgevoerd. Of dit slim is moeten we afwachten. In mijn ogen is het niet helpend in ieder geval. Ik hoop op inmenging van de vn. De escalatie.
Ik zie alleen maar politieke dingen met als doel te escaleren.

Dat G7 oproept om te de-escalate, maar in de praktijk de acties van Iran wel veroordeeld maar de aanval van Israël op het consulaat in Syrië en de aanval van vandaag niet.

Dit kan alleen maar escalerend werken en dat weet de G7 best wel

Als je wilt de-escaleren moet je elke actie veroordelen een niet eenzijdig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Israel heeft officieel nog geen verantwoordelijkheid genomen voor de aanval van vannochtend, ook Iran zegt dat "een land heeft aangevallen" en dat ze geen tegenreactie gaan uitvoeren, vluchten naar Tehran zijn weer terug.
Er zijn ook een paar theorien, een zegt dat een oude luchtmacht basis schijnbaar is geraakt (net zoals de luchtmacht basis in Israel op zaterdagnacht), weer anderen hebben het over de nuclear centrale
(op zaterdag zijn ook raketten afgevuurd op de plek waar Israel schijnbaar een atoom centrale heeft).

Alles is schijnbaar en niks is zeker. Het was vanochtend nog een beetje gespannen hier, straten waren leeg maar die vulden tot de middag weer op.

Israel zit niet op een derde front te wachten, iedereen heeft het eerst over de oorlog in Gaza afronden (IDF is bijna 99% weggetrokken, Gazanen gaan weer naar het strand, markten zijn open etc- jullie kunnen foto's googelen van gisteren)- de gijzelaars terugbrengen, een nieuwe leiding in Gaza (dit lijkt niet te lukken en het lijkt alsof Sinwar geen genoeg druk voelt, hij heeft geen haast voor een overeenkomst), daarna moet er wat aan Hizbollah gedaan worden, het hele Noorden is uitgeruimd, 100, 000 mensen zijn internal displaced en nu dakloos, er zijn stadjes die zowat verroverd zijn door Hizbollah, daarna kan Israel samen met allies iets doen aan de Iraanse regime.

Het is in en in triest dat wij op Maandag Passover gaan "vieren" van Slavernij naar Vrijheid toen het Joodse volk wegtrok uit Egypte, terwijl we 133 gijzelaars hebben die gevangen zitten, op maandag wordt het 200 (!!!) dagen in Hamas' gevangenschap.
Ik ga iniedergeval niks vieren, ik zal een simpele maaltijd eten met mijn familie, en dan gaan wij naar het Plein van de Gijzelaars om de avond door te brengen met families van gijzelaars.
Alle reacties Link kopieren Quote
SadSloth schreef:
19-04-2024 18:40
Ik vind het best risky om te richten in een omgeving waar nucleair gedoe opgeslagen ligt
Nou, het zou kunnen variëren van een bunker waar al het niet nucleaire materiaal ligt opgeslagen tot de financiële administratie…. Maar iets ontregelends waarschijnlijk
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnebrillie schreef:
18-04-2024 11:13
Ik pik deze er even uit, als je IDF met elk ander leger vergelijkt, is het wel het meest morele leger in de wereld (ze helpen met evacueren, ze hebben bij de humanitaire corridor burgers beschermd van Hamas schietingen, eten en drinken uitgedeeld). Ik wil niet proveceren of het hele forum over mij heen krijgen, maar ik wil iets uitleggen, hoe verbonden Israel met IDF is : Ok, ik ben dan wel bevooroordeeld, ben zelf in dienst geweest, heb vrienden die in dienst zitten (reservisten), heb vriendinnen wiens zoons in dienst zitten. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen (en die maken vaak de headlines, ook in Israelische media), maar iedereen die een connectie met Israel heeft, weet dat omdat er dienstplicht is in Israel, dat IDF een "volksleger" is, als je tegen IDF bent, ben je ook tegen de meeste Israelies... Iedereen heeft wel een connectie met het leger. Neem mijn voormalige baas bijvoorbeeld, een professor en CEO van een onderzoeks instituut, een leger veteraan (was een militaire arts) heeft ook jaren lang reserve gedaan, en zoals hij zijn er zoveel meer, de Israelische gemeenschap is heel erg met IDF verbonden... terwijl aan de andere kant, er groeperingen zijn die niks met IDF hebben, zoals de ultra orthodoxen.
Je kunt IDF eigenlijk niet los zien van Israel... IDF werkt ook alleen uit opdracht van de regering, ook al zijn ze het er niet mee eens, zo werkt het.... Meeste Israelies die ik ken hebben kritiek op de regering, niet op IDF (tenzij er iets specifiek gebeurd wat echt niet door de beugel kan, wat ik zei over de rotte appels, maar geloof mij dat is een minderheid die de headlines haalt).
Het is super complex en soms moeilijk uit te leggen aan een buitenstander...
Ik vind dit een interessante post.

In de eerste plaats om je nogal absolute vergelijking: "als je het Israelische leger vergelijkt me elk ander leger te wereld.." Dat is nogal een uitspraak.

Verder is de samenleving in Israel sterk gemilitariseerd. Volgens sommige het meest gemilitariseerde land ter wereld.

Dat betekent dat de burgermaatschappij en defensie door elkaar lopen en 1 zijn.

Je schrijft het goed op denk ik, maar het is niet bepaald iets om trots op te zijn. Ook al is het misschien broodnodig dat bijna iedereen in dienst moet.

Maar blijf vooral schrijven hier. Je bijdragen worden gewaardeerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
SadSloth schreef:
19-04-2024 18:40
Ik vind het best risky om te richten in een omgeving waar nucleair gedoe opgeslagen ligt
Sorry, nog een keer, want ik zit nu iets rustiger. Het was niet zo handig, dat ik "nucleair gedoe" schreef. Maar daarmee bedoelde ik dus, dingen verbandhoudend met het Iraans nucleair programma. Geen nuclieair materiaal. Ik zou zeggen, vanzelfsprekend. Maar het zou dus (maar dit is speculatie) een bunker met al het niet-nucleaire materiaal voor de atoombom kunnen zijn. Maar ook de salarisadministratie van de Iranese Revolutionaire Garde. En er was kennelijk een tweede (witte) explosie te zien op filmpjes op social media, die zou kunnen wijzen op het ontploffen van cycloniet, dat nodig is voor de atoombom.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
De VS gaan sancties aankondigen tegen een bataljon van het Israëlische leger vanwege mensenrechtenschendingen op de westelijke Jordaanoever. Ze waren betrokken bij meerdere geweldsincidenten tegen Palestijnse burgers, daarbij zouden ook burgers zijn gedood.( NOS)

Hoewel de VS, in mijn ogen, nogal met twee tongen spreken, wel een bewijs voor sommigen dat Israël niet alleen maar ' goed' doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
redhead70 schreef:
19-04-2024 17:41
Ik vind het hier opmerkelijk stil nadat Israël een vermoedelijke vergelding, in lichte mate, heeft uitgevoerd. Of dit slim is moeten we afwachten. In mijn ogen is het niet helpend in ieder geval. Ik hoop op inmenging van de vn. De escalatie.
Ik las ergens dat Israël zich verder inhoudt tegen Iran met als uitruil ( met de VS) dat ze Rafah mogen binnen vallen. Ik hoop dat dat niet waar is.
Al lees ik ook dat er gisteren in Rafah ook weer luchtaanvallen zijn geweest. 10 mensen gedood en een klein meisje uit het puin gered....
Eigenlijk weet ik niet zo goed meer wat ik van het hele politieke spel, het zwijgen van Europa, de dubbele moraal, moet denken. Om het maar niet over de bizarre bedragen richting de wapenindustrie te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een ramp:

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ttack.html

En de 90 lichamen en 40 levenden (als het nog 40 zijn) krijgen we ook niet terug. IDF is al teruggetrokken uit Gaza, dat is wat Sinwar wilde. En nog steeds is er geen overeenkomst.
You can't negotiate with terrorists
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnebrillie schreef:
21-04-2024 10:32
Wat een ramp:

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ttack.html

En de 90 lichamen en 40 levenden (als het nog 40 zijn) krijgen we ook niet terug. IDF is al teruggetrokken uit Gaza, dat is wat Sinwar wilde. En nog steeds is er geen overeenkomst.
You can't negotiate with terrorists
Shin Bet beweert het tegengestelde:

https://www.timesofisrael.com/shin-bet- ... ill-alive/

Niet alles geloven wat er in een tabloid staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een puinhoop aaan alle kanten...
Voor wie vanavond Pesach viert, ik wens jullie het licht van verbondenheid en hoop.

Dit weekend mijn kleinkinderen het verhaal van 'Mozes in z'n rieten mandje' voorgelezen. Ze wilden het nog een keer horen :)
Alles sal reg kom

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven