Strategisch stemmen om de pvv te breken

21-09-2025 11:13 595 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou jij op een andere partij dan je eerste keuze stemmen om te voorkomen dat de pvv het grootste wordt en de formatie sneller kan?

We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.

Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.

In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.

Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
rosanna08 schreef:
28-09-2025 08:18
als het alleen om criminele immigranten zou gaan, zou je een punt hebben, maar iedere immigrant is nu zijn bestaan niet zeker. Het gevolg is dat in een heel aantal staten de oogst niet binnengehaald wordt, want dat wordt gedaan door immigranten. Well done Donald!
Verder heeft hij niks afgebouwd, hij heeft het gewoon stopgezet, met als gevolg dat er in de gebieden die ondersteund werden er geen medicatie meer verstrekt kan worden, mensen verhongeren en alsnog vluchten naar andere landen. Well done Donald!
Wat Trump bewezen heeft is dat verandering mogelijk is en dat illegale migratie naar de VS geen natuurverschijnsel is waar je niets aan kon doen. Het was ook een verkiezingsbelofte om de migratie aan te pakken.

En maar een klein percentage van de illegalen werkte in de landbouw.
Questy schreef:
28-09-2025 10:53
Wat Trump bewezen heeft is dat verandering mogelijk is en dat illegale migratie naar de VS geen natuurverschijnsel is waar je niets aan kon doen. Het was ook een verkiezingsbelofte om de migratie aan te pakken.

Ja, want de rest werkt in o.a. de bouw, wegenbouw, schoonmaak, horeca en andere sectoren met zwaar werk waarvoor een Amerikaan teveel geld betaald wil krijgen. Dit komt de Amerikaanse economie (letterlijk) duur te staan.
Verbena schreef:
28-09-2025 09:11
Wat een mooie post!

Heel veel van ons Nederlandse vlees is voor de export, hebben we zelf niet nodig, maar de inkomsten wel. Dus lastig om dat in één keer te stoppen. Ik denk wel dat daar een deel van de oplossing van het stikstofprobleem zit.
De meest actuele cijfers hebben het over 1,1% van het bbp en een werkgelegenheid van 1,3%, of 98.000 banen. Die banen zijn slecht werk waar wij onze neus voor ophalen en die vooral gedaan worden door arbeidsmigranten uit het voormalige Oostblok en illegalen. 💡
We kunnen zeker zonder die werkgelegenheid, want er is overal een schreeuwend tekort aan mensen, dus de toekomstige werklozen kunnen dan mooi iets nuttigers gaan doen waar we wel wat aan hebben als samenleving.
Ik weet niet hoe die 1,1 % van het bbp zich verhoudt tot de kosten die ermee samenhangen, maar ik weet wel wat het ons kost, namelijk een bouw- en stikstofcrisis.
Questy schreef:

En wat wil je daarmee nu zeggen? Is het leven voor arme Amerikanen al verbeterd, of hebben ze nu een zondebok en nog steeds geen oplossing?
ladadieladieda schreef:
28-09-2025 00:43
Stikstofproblemen en de wooncrisis zijn niet opgelost als er geen asielzoekers meer zijn. Dat zijn 2 andere problemen die niet wonderbaarlijk verdwijnen als de asielinstroom 0 is.
Het is wel makkelijk om dat te roepen, want dan hoef je die andere problemen niet op te lossen. Ons land is dichtbevolkt, dat ben ik met je eens. Maar de problemen die dat veroorzaakt komen niet door overvolle azc’s.
Er moeten 100.000 huizen per jaar gebouwd worden, ik geloof de komende 15 jaar ofzo. Dat is niet om 3 miljoen vluchtelingen te bergen hoor.
Er moeten ook boeren uitgekocht worden, en dat is een impopulaire maatregel waar politici zich niet aan durven te wagen uit angst voor miljoenen liters mest die op het Binnenhof gestort worden.
Maar als de 10% grootste veebedrijven gesloten worden, slinkt de veestapel met iets van 50%, en is er heel veel ruimte om te bouwen. Helaas zijn veel kleine boeren opgenaaid door de agro-industrie en staan ze klaar met hooivorken als er ook maar gehint wordt op gedwongen uitkoop. ......
De helft van de veestapel? Je klinkt als een D66 die niet veel bereikt heeft maar wel 1 van de grootste platteland-revoltes van deze eeuw heeft opgeleverd. Inclusief de BBB.

Bontenbal heeft een Tweet over dat het CDA "niet meer een boerenpartij moet zijn" gewist en is flink gestegen in de peilingen.
ladadieladieda schreef:
28-09-2025 11:07
De meest actuele cijfers hebben het over 1,1% van het bbp en een werkgelegenheid van 1,3%, of 98.000 banen. Die banen zijn slecht werk waar wij onze neus voor ophalen en die vooral gedaan worden door arbeidsmigranten uit het voormalige Oostblok en illegalen. 💡
We kunnen zeker zonder die werkgelegenheid, want er is overal een schreeuwend tekort aan mensen, dus de toekomstige werklozen kunnen dan mooi iets nuttigers gaan doen waar we wel wat aan hebben als samenleving.
Ik weet niet hoe die 1,1 % van het bbp zich verhoudt tot de kosten die ermee samenhangen, maar ik weet wel wat het ons kost, namelijk een bouw- en stikstofcrisis.

Kun je dat zo zwart/wit stellen? En wat is nuttig werk? Bijvoorbeeld de zorg?

Dan haal je (even gechargeerd) 1.1% van het BBP weg bij de inkomsten, en die mensen zet je aan het werk in de zorg (waar inderdaad tekorten zijn), waardoor de zorgkosten ook stijgen (die 98.000 mensen moeten betaald worden). Daarmee stijgen de zorgkosten met 1.1% van het BBP, wat betaald moet worden met minder BBP dan er was.

Ja beetje lastig uitgelegd natuurlijk, maar wat je ergens aan inkomsten weghaalt kun je niet aan de uitgavenkant ophogen. Die inkomstenkant moet omhoog. Als straks de meeste mensen werkzaam zijn in de sectoren die door het collectief betaald worden, betekent dat dat de minste mensen werkzaam zijn in de sectoren die dat collectief moeten betalen. En dan valt het collectief uiteindelijk om.
Vanielje schreef:
28-09-2025 10:59
Ja, want de rest werkt in o.a. de bouw, wegenbouw, schoonmaak, horeca en andere sectoren met zwaar werk waarvoor een Amerikaan teveel geld betaald wil krijgen. Dit komt de Amerikaanse economie (letterlijk) duur te staan.
Zwaar werk met slechte arbeidsvoorwaarden.

Veel omstandigheden waar een arbodienstmedewerker een beroerte van zou krijgen als hij dat zou zien!

Het zijn "wegwerpmedewerkers" waarvan de lichamen in 10 jaar versleten zijn.

Uitbuiting van illegalen, moeten we dat normaal vinden?
Questy schreef:
28-09-2025 11:15
De helft van de veestapel? Je klinkt als een D66 die niet veel bereikt heeft maar wel 1 van de grootste platteland-revoltes van deze eeuw heeft opgeleverd. Inclusief de BBB.

Bontenbal heeft een Tweet over dat het CDA "niet meer een boerenpartij moet zijn" gewist en is flink gestegen in de peilingen.
Hmmm…. Christelijke boerendochter hier, ik ben een nestbevuiler. 🤣
Hier, lees dit eens: https://www.boerenbusiness.nl/melk/arti ... ebedrijven.
Nee, maar echt! Hier in de polder hangen nog steeds omgekeerde vlaggen. Die zijn niet opgehangen door de 3 grootste boeren die samen meer dan 2000 koeien hebben. Die hebben het te druk met hun bedrijf managen en lobbyen bij slachterijen, Brussel en Den Haag. Dat heeft niets meer te maken met dierenliefde en de romantiek van het boerderijleven.
Het protest kwam hier van wat kleine boeren of boerenzonen die het bedrijf van hun ouders niet konden overnemen, die zich machteloos en uitgeperst door het systeem voelen. Die rijden rond in oude auto’s met farmers Defence force stikkers, die hebben hun trekkers met giertanks voor het gemeentehuis geparkeerd. Zij zijn de useful fools van de agro-industrie en zien het zelf niet. Met hulp van de bbb zullen niet die kleine boeren overleven, die met passie hun manier van leven verdedigen, maar zullen die paar groten nog veel groter worden en onderweg de hele veehouderij nog verder industrialiseren. En dat allemaal onder het mom én dreiging van Mansholts’ post WOII woorden dat we hier nooit meer honger mochten lijden.
MrsM schreef:
28-09-2025 11:16
Kun je dat zo zwart/wit stellen? En wat is nuttig werk? Bijvoorbeeld de zorg?

Dan haal je (even gechargeerd) 1.1% van het BBP weg bij de inkomsten, en die mensen zet je aan het werk in de zorg (waar inderdaad tekorten zijn), waardoor de zorgkosten ook stijgen (die 98.000 mensen moeten betaald worden). Daarmee stijgen de zorgkosten met 1.1% van het BBP, wat betaald moet worden met minder BBP dan er was.

Ja beetje lastig uitgelegd natuurlijk, maar wat je ergens aan inkomsten weghaalt kun je niet aan de uitgavenkant ophogen. Die inkomstenkant moet omhoog. Als straks de meeste mensen werkzaam zijn in de sectoren die door het collectief betaald worden, betekent dat dat de minste mensen werkzaam zijn in de sectoren die dat collectief moeten betalen. En dan valt het collectief uiteindelijk om.
Oh, dat ben ik helemaal met je eens. Het bedrijfsleven bekostigd onderwijzers en verplegers.
Het is ook hartstikke complex!
Daarom zeg ik ook dat ik niet weet hoe die procent zich verhoudt tot het bbp. Wat ik wil zeggen is dat er met die 1,1% ook heel hoge kosten samenhangen die wij nu net z’n allen niet betalen, maar al kabinet op kabinet voor ons uitschuiven, maar waar we wel de zure vruchten van plukken, namelijk een stikstofprobleem en een huizentekort.
Een probleem los je niet op zonder pijn.

Maar ik denk dat de pijn van pak hem beet 2500 boerengezinnen die uitgekocht moeten worden veel kleiner is dan de pijn van de honderdduizenden jonge mensen die geen huis kunnen vinden.
Questy schreef:
28-09-2025 11:32

Veel omstandigheden waar een arbodienstmedewerker een beroerte van zou krijgen als hij dat zou zien!

Oh, en daarom vind je dat ze uitgezet moeten worden 💡 ICE doet goed werk, ze zijn begaan met de slechte arbeidsomstandigheden van de illegale immigranten!

Aha! Amerika heeft dus behoefte aan een vastgesteld minimumloon! Aan een arbeidstijdenwet! Aan een goed ziektekostenverzekeringssysteem!
Maar goed, Questy, terug naar de kern. Jij vind de pvv goede oplossingen aanreiken om ons uit de problemen te helpen?
Jij denkt niet dat het beter voor ons is om ervoor te zorgen dat ze niet de grootste partij worden?
Questy schreef:
28-09-2025 11:32

Uitbuiting is niet normaal, of het nu illegalen of Amerikanen zijn. Als je je daar zorgen over maakt moet je goede arbeidsomstandigheden bij wet instellen en handhaven.

Amerika kan zijn welvaartsniveau zonder arbeidsmigranten onmogelijk volhouden.
ladadieladieda schreef:
Stikstofproblemen en de wooncrisis zijn niet opgelost als er geen asielzoekers meer zijn. Dat zijn 2 andere problemen die niet wonderbaarlijk verdwijnen als de asielinstroom 0 is.
Het is wel makkelijk om dat te roepen, want dan hoef je die andere problemen niet op te lossen. Ons land is dichtbevolkt, dat ben ik met je eens. Maar de problemen die dat veroorzaakt komen niet door overvolle azc’s.
Er moeten 100.000 huizen per jaar gebouwd worden, ik geloof de komende 15 jaar ofzo. Dat is niet om 3 miljoen vluchtelingen te bergen hoor.
Er moeten ook boeren uitgekocht worden, en dat is een impopulaire maatregel waar politici zich niet aan durven te wagen uit angst voor miljoenen liters mest die op het Binnenhof gestort worden.
Maar als de 10% grootste veebedrijven gesloten worden, slinkt de veestapel met iets van 50%, en is er heel veel ruimte om te bouwen. Helaas zijn veel kleine boeren opgenaaid door de agro-industrie en staan ze klaar met hooivorken als er ook maar gehint wordt op gedwongen uitkoop.

Zolang er ellende is in de wereld en wij rijk, stabiel en welvarend zijn, verdwijnen die vluchtelingen niet hoor. Dat is wensdenken.
De hele asielketen is 1 groot vat doffe ellende. Maar dat is niet te wijten aan de vluchtelingen, maar aan politieke beslissingen.

Ik vind dat wij, als rijk en welvarend land bepaalde verantwoordelijkheden jegens arme landen hebben. Iets met solidariteit en sterke schouders die zware lasten kunnen dragen. Ik snap dat je dat anders kunt zien, omdat je vind dat NL geen rijk land is, omdat er genoeg arme mensen zijn die hun rekeningen niet kunnen betalen. Maar met goed bestuur kun je veel problemen oplossen. Ik meen alleen wel zeker te weten dat onze problemen niet zijn opgelost met een netto-migratie instroom van 0.

Hear hear! :worship:
Questy schreef:

dat is nou juist het probleem, ze pakken niet alleen illegalen op... En vertel ze ff in verschillende delen van het land daar dat ze geen probleem hebben, want werknemers genoeg.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ladadieladieda schreef:
De woningcrisis is in 1x opgelost als de migratie nul wordt. Hoe kan je nou beweren dat dit niet zo is?
Daarbij is het geboortecijfer in Nederland zo laag dat er een bevolkingskrimp zou zijn als er geen migratie zou zijn. Hierdoor zouden dan zoveel woningen vrijkomen dat er keuze te over zou zijn.
Pioen00 schreef:
29-09-2025 09:34
De woningcrisis is in 1x opgelost als de migratie nul wordt. Hoe kan je nou beweren dat dit niet zo is?
Daarbij is het geboortecijfer in Nederland zo laag dat er een bevolkingskrimp zou zijn als er geen migratie zou zijn. Hierdoor zouden dan zoveel woningen vrijkomen dat er keuze te over zou zijn.

huh? Heb jij bronnen waaruit blijkt dat dit wel zo is? Volgens mij is het woningtekort ongeveer 400.000 woningen en het netto migratie saldo is een stuk lager. Dus hoe 0 migratie dan in 1x het woningtekort op kan lossen is mij een raadsel.
De PVV zal denk ik wel nog de grootste worden, nog steeds in de peilingen op 29 zetels.

En met wat D66 in zijn programma heeft staan over de plannen met de AOW verwacht ik niet dat die veel meer stemmen gaan krijgen met dat standpunt, daarmee worden de kansen voor een JA21 weer groter.

JA21 sluit PVV niet uit, BBB ook niet maar die staat op verlies. FvD ook niet. Maar die komen zonder VVD of CDA ook niet aan een meerderheid.

GL/PvdA samen met CDA en VVD zouden met de peilingen samen 65 zetels halen, die hebben D66 of JA21 nodig. Maar VVD/JA21 en GL/PvdA liggen wel heel ver uit elkaar, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dan zal D66 minimaal 10 zetels moeten behalen.

Over links kom je ook tekort, 54 zetels met DENK en Volt erbij, dus die hebben een CDA zeker nodig, al zit je dan met heel veel kleinere partijen in een coalitie wat de werkbaarheid ook niet ten goede komt.

Ik denk dat formeren een hele kluif gaat worden na de verkiezingen.

https://www.ewmagazine.nl/nederland/art ... 5-1482689/
Charlotta schreef:
29-09-2025 10:30
huh? Heb jij bronnen waaruit blijkt dat dit wel zo is? Volgens mij is het woningtekort ongeveer 400.000 woningen en het netto migratie saldo is een stuk lager. Dus hoe 0 migratie dan in 1x het woningtekort op kan lossen is mij een raadsel.
Van 2019 t/m 2023 was het migratiesaldo bijna 1,5 miljoen mensen volgens chatgpt.

Ik denk nog steeds dat GL de grootste wordt en samen met cda, d66 de kern van het nieuwe kabinet gaat vormen. Nu 61 zetels in de peilingen maar dat gaat denk ik nog groeien.
pioen00 wijzigde dit bericht op 29-09-2025 11:36
19.04% gewijzigd
ladadieladieda schreef:

Ik vind dat wij, als rijk en welvarend land bepaalde verantwoordelijkheden jegens arme landen hebben. Iets met solidariteit en sterke schouders die zware lasten kunnen dragen. Ik snap dat je dat anders kunt zien, omdat je vind dat NL geen rijk land is, omdat er genoeg arme mensen zijn die hun rekeningen niet kunnen betalen. Maar met goed bestuur kun je veel problemen oplossen. Ik meen alleen wel zeker te weten dat onze problemen niet zijn opgelost met een netto-migratie instroom van 0.
Ik ben het eens met het grootste gedeelte van je post.

Maar ik heb wel moeite met het frame van Nederland als rijk land.

De meeste landen zijn niet zozeer rijk, maar zijn kredietwaardig. Dat is wat anders.
De meeste landen hebben ook een begrotingstekort. Er wordt dus structureel geld bijgeleend. Dat is in Nederland niet anders.

Inwoners zijn wel rijk. Of een hoop in ieder geval. Maar dat betekent dat om solidair te zijn met andere landen dat er of meer moet worden bijgeleend, of dat de belasting omhoog moet voor burgers. Of misschien bezuinigen.

Dat laatste moet eigenlijk sowieso. Om problemen in Nederland het hoofd te bieden (zorg/defensie/vergrijzing).

Ik ben het met je eens dat we solidair moeten zijn. Maar de manier waarop vind ik ingewikkeld.

Ik heb het zelf goed en kom niets te kort. Maar ik me voorstellen dat mensen die het minder goed hebben moeite hebben met bijvoorbeeld ontwikkelingshulp. Dat dus geld wordt geleend om elders te besteden.
Waarbij ook meespeelt dat al jaren kritiek is op ontwikkelingshulp. Niet alleen door rechtse en populistische partijen. Er is discussie over het effect op lange termijn.
En ChatGTP heeft altijd gelijk.

Of misschien toch niet?

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... -nederland

Volgens de grafiek hier waren het er netto 644.756 in die 5 jaar. Nog steeds behoorlijk veel hoor, ik denk dat iedereen, ook linkse partijen, het daar wel over eens zijn. Maar het is wel ver weg van de 1,5 miljoen die je uit ChatGTP gehaald hebt.

Het plat slaan van het woningtekort op puur migratie is gewoon echt naief (en onwaar).
Pioen00 schreef:
29-09-2025 11:31
Van 2019 t/m 2023 was het migratiesaldo bijna 1,5 miljoen mensen volgens chatgpt.

Ik denk nog steeds dat GL de grootste wordt en samen met cda, d66 de kern van het nieuwe kabinet gaat vormen. Nu 61 zetels in de peilingen maar dat gaat denk ik nog groeien.
Mijn Chatgpt komt maar tot een migratiesaldo van 644.000 over die periode. 11% daarvan was asielmigratie, de rest arbeid- studie- en overige migratie.

Het grootste deel is arbeidsmigratie. Kunnen we al die Nederlandse ouderen, minderjarigen en arbeidsgehandicapten inzetten in de bouw, als aspergesteker en varkensuitbener? Anders zie ik niet in hoe we het werk hier gedaan krijgen.
De hele bevolkingsgroei was ongeveer dat getal van chatgtp. Bizar hoe iemand kan denken dat dat allemaal asielimmigratie was :lol:
Vanielje schreef:
29-09-2025 11:50
Mijn Chatgpt komt maar tot een migratiesaldo van 644.000 over die periode. 11% daarvan was asielmigratie, de rest arbeid- studie- en overige migratie.

Het grootste deel is arbeidsmigratie. Kunnen we al die Nederlandse ouderen, minderjarigen en arbeidsgehandicapten inzetten in de bouw, als aspergesteker en varkensuitbener? Anders zie ik niet in hoe we het werk hier gedaan krijgen.

Dit is echt zo waar. De focus op alleen asiel is gewoon niet terecht (11% van het totaal, waar hebben we het over?),en we hebben de arbeidsmigranten gewoon ook nodig. Maar het is voor de populisten natuurlijk lekkerder om te roepen dat de woningcrisis in 1x weg is als er geen asielzoekers meer binnen komen - mochten ze dan ook geen arbeidsmigranten meer binnen laten dan ben ik wel benieuwd wie dan die 400.000 tekorte huizen gaan bouwen. Want ook dat wordt al jaren vooral gedaan door arbeidsmigranten.
Vanielje schreef:
29-09-2025 11:50

Dus verspreid over 6 jaar hebben er pak hem beet 70.000 mensen asiel aangevraagd? Zo weinig? Nog geen 12.000 mensen per jaar? En dat kunnen we niet oplossen?
Of komen er heel veel vluchtelingen binnen die geen asielaavraag doen?
ladadieladieda schreef:
29-09-2025 15:31
Dus verspreid over 6 jaar hebben er pak hem beet 70.000 mensen asiel aangevraagd? Zo weinig? Nog geen 12.000 mensen per jaar? En dat kunnen we niet oplossen?
Of komen er heel veel vluchtelingen binnen die geen asielaavraag doen?
Migratiesaldo is immigratie minus emigratie.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... -nederland

Verder zijn er de laatste jaren zo’n 30.000 asielverzoeken per jaar. Vluchtelingen die geen asielverzoek doen zijn illegaal en worden niet meegeteld, zij hebben ook geen officieel inkomen en/of woning.
Where is my mind?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven