Strategisch stemmen om de pvv te breken

21-09-2025 11:13 595 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou jij op een andere partij dan je eerste keuze stemmen om te voorkomen dat de pvv het grootste wordt en de formatie sneller kan?

We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.

Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.

In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.

Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
ladadieladieda schreef:
29-09-2025 15:31
Dus verspreid over 6 jaar hebben er pak hem beet 70.000 mensen asiel aangevraagd? Zo weinig? Nog geen 12.000 mensen per jaar? En dat kunnen we niet oplossen?
Of komen er heel veel vluchtelingen binnen die geen asielaavraag doen?

Het probleem is dat de AZC's vol zitten. Om verschillende redenen:
- er zijn er teveel gesloten in de loop der jaren
- de regering heeft gezegd de spreidingswet in te trekken en dus willen een aantal gemeenten nu direct al geen nieuwe opvangplekken maken
- er is protest bij veel nieuw geplande locaties, en bij die protesten staat Wilders de menigte op te jutten

maar vooral:
- er zitten nog teveel statushouders in de opvanglocaties, omdat er geen doorstroming is. En er is geen doorstroming omdat er maar weinig huizen zijn, omdat er gedoe is over voorrang voor statushouders. Zolang de statushouders niet doorschuiven is er niet genoeg ruimte voor de asielzoekers.
Mariana schreef:
29-09-2025 15:45
- de regering heeft gezegd de spreidingswet in te trekken en dus willen een aantal gemeenten nu direct al geen nieuwe opvangplekken maken
- er is protest bij veel nieuw geplande locaties, en bij die protesten staat Wilders de menigte op te jutten

maar vooral:
- er zitten nog teveel statushouders in de opvanglocaties, omdat er geen doorstroming is. En er is geen doorstroming omdat er maar weinig huizen zijn, omdat er gedoe is over voorrang voor statushouders. Zolang de statushouders niet doorschuiven is er niet genoeg ruimte voor de asielzoekers.
Ik weet het! De problemen in de keten heeft de regering zelf veroorzaakt. Uit onachtzaamheid of willens en wetens om een crisis te veroorzaken.
Regel de zaken goed en dan zul je zien dat met hetzelfde geld en betere, stabielere en zekerder beleid je de problemen op kunt lossen.
Maar dit ad hoc beleid van tijdelijke centra openen en weer sluiten kost goud. En het veroorzaakt heel veel overlast. Zowel van de bewoners die niet weten waar ze aan toe zijn, als de omwonenden die elke keer moeten wennen en ervaren. Terwijl je het ook goed en langdurig kunt doen en dan beperk je de overlast tegelijkertijd. Want die kan best beperkt zijn, leert een rondje Google mij, en zie ik in mijn omgeving.

Want dat neem ik de media kwalijk: ze rennen als een kip zonder kop van drama naar ellende uit angst om marktaandeel te verliezen. Dus als er ellende te melden is zijn ze er ook als de kippen bij.
ladadieladieda schreef:
29-09-2025 19:57

Maar dit ad hoc beleid van tijdelijke centra openen en weer sluiten kost goud. En het veroorzaakt heel veel overlast. Zowel van de bewoners die niet weten waar ze aan toe zijn, als de omwonenden die elke keer moeten wennen en ervaren.

Ik woon dichtbij zo'n tijdelijke locatie, die binnenkort voor de derde keer geopend wordt, voor een paar maanden. En ik ervaar dus geen enkele overlast. Ik loop ook gewoon mijn rondje langs dat terrein, of de locatie nu in gebruik is door het COA of niet.
Voor de eerste opening was er nog aardig wat belangstelling bij de info-avond, voor de tweede opening kwam daar al geen kip op af. We mochten ook nog een rondje over het terrein lopen voordat de asielzoekers er waren. Wat een verschrikking, het is echt vreselijk om daar te moeten verblijven.
Ik ben afgelopen zaterdag bij een opvanglocatie geweest in een verpleeghuis dat op de nominatie staat om gesloopt te worden. De mensen waren zo gelukkig dat ze nu een eigen kamertje hebben in plaats van met wildvreemden een kamer te moeten delen. Ik ervaar ook geen overlast en ik woon er iets meer dan 100 meter vandaan.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Dat merk ik dus ook bij mij in de buurt. Er was 1 opvanglocatie die voor overlast zorgde en daar is na maatregelen de overlast nihil. Van een andere plek is geen eens overlast, zelfs nooit geweest.
Daar zou eens aandact vanuit de media voor moeten zijn. Met gelijk wat landelijke cijfers en duiding erbij.
Ik weet het niet, ik ben geen fan van de PVV, zij hebben zich zo laten kennen de afgelopen periode. Dingen beloven en vervolgens het tegenovergestelde doen. Zoals bijvoorbeeld het eigen risico. Dat zou en moest verdwijnen, vervolgens stemmen ze zelf geheel vrijwillig tegen het wetsvoorstel. Ik snap dat niet. Ik lees nog steeds erg veel reacties van mensen die heilig geloven dat Wilders het reddende antwoord gaat zijn. In dat opzicht vrees ik dat PVV opnieuw de grootste gaat worden en dat word natuurlijk een aanfluiting en een gebed zonder eind. Formatie zal dan echt een ding worden. Echter, ik sluit ook niet helemaal uit dat PvdA/GroenLinks als grootste uit de bus gaan komen. Of ik dat zo'n goed idee vind weet ik eigenlijk ook nog niet. Ik stem normaalgesproken SP maar ik blijf het idee houden dat de kleinere partijen helemaal niets betekenen binnen de politiek. Dat het hoofdzakelijk de grotere partijen zijn die het voor het zeggen hebben.

In elk geval hoop ik wel met heel mijn hart dar de VVD flink op hun bek gaat en het liefst zal eindigen met 2 zetels, zal wel niet maar een mens mag fantaseren toch?

Ik ga morgen de stemwijzer maar eens doen, op dit moment ben ik echt het spoor bijster. Ik vind wel dat het wat betreft asiel enorm uit de hand loopt en ook vind ik dat het klimaatgebeuren als een kip zonder kop word aangepakt waardoor de consument enkel duurder uit is zonder daadwerkelijke oplossing. Maar hoe en wie dit moet en kan aanpakker? Ik heb werkelijk geen idee meer.
ikbenhetzozat schreef:
30-09-2025 18:06
(...)

Ik ga morgen de stemwijzer maar eens doen, op dit moment ben ik echt het spoor bijster. Ik vind wel dat het wat betreft asiel enorm uit de hand loopt en ook vind ik dat het klimaatgebeuren als een kip zonder kop word aangepakt waardoor de consument enkel duurder uit is zonder daadwerkelijke oplossing. Maar hoe en wie dit moet en kan aanpakker? Ik heb werkelijk geen idee meer.

Partij voor de Dieren.
Courage schreef:
30-09-2025 18:18
Partij voor de Dieren.
Kan je voor mijn concrete dingen noemen die de partij voor de dieren de afgelopen tien jaar heeft klaargespeeld? Ik vind juist deze partij slechter en slechter worden, veel gezeur op de achtergrond ook. Ik ben helemaal voor dieren en ze zouden mijn stem ook meteen krijgen als ze het beter zouden doen. Ik heb bij hen geen prettig gevoel. Wat heel erg zonde is.
ikbenhetzozat schreef:
30-09-2025 19:10
Kan je voor mijn concrete dingen noemen die de partij voor de dieren de afgelopen tien jaar heeft klaargespeeld? Ik vind juist deze partij slechter en slechter worden, veel gezeur op de achtergrond ook. Ik ben helemaal voor dieren en ze zouden mijn stem ook meteen krijgen als ze het beter zouden doen. Ik heb bij hen geen prettig gevoel. Wat heel erg zonde is.
https://www.partijvoordedieren.nl/nieuw ... chievement

Best wel wat eigenlijk.
Mariana schreef:
29-09-2025 15:45

maar vooral:
Of in veel minder woorden: de "asielcrisis" wordt kunstmatig door de opvolgende rechtse regeringen in stand gehouden.
ladadieladieda schreef:
Dus verspreid over 6 jaar hebben er pak hem beet 70.000 mensen asiel aangevraagd? Zo weinig? Nog geen 12.000 mensen per jaar? En dat kunnen we niet oplossen?
Mensen laten zich in de luren leggen door Wilders. Als zo'n klein percentage mensen (t.o.v. het totaal aantal inwoners) de boel in de soep kunnen laten draaien dan zit er elders wat fout. Stel je voor dat het bij Albert Heijn helemaal fout gaat met lege schappen en haperende kassa's en zo als ze opeens 0,07% meer klanten krijgen dan zouden we toch gigantisch uit gaan lachen?
Charlotta schreef:
29-09-2025 11:41
En ChatGTP heeft altijd gelijk.

Of misschien toch niet?

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... -nederland

Volgens de grafiek hier waren het er netto 644.756 in die 5 jaar. Nog steeds behoorlijk veel hoor, ik denk dat iedereen, ook linkse partijen, het daar wel over eens zijn. Maar het is wel ver weg van de 1,5 miljoen die je uit ChatGTP gehaald hebt.

Het plat slaan van het woningtekort op puur migratie is gewoon echt naief (en onwaar).
Maar als er per jaar gemiddeld meer dan 100.000 mensen bijkomen, hoe kan dat dan niet van invloed zijn op de woningmarkt?
Pioen00 schreef:
01-10-2025 08:43
Maar als er per jaar gemiddeld meer dan 100.000 mensen bijkomen, hoe kan dat dan niet van invloed zijn op de woningmarkt?
Ja hallo, je beweert hierboven dat de wooncrisis in 1x op is gelost als de migratie naar 0 gaat en noemt daarbij onterecht een veel te hoog getal.... kan ik hieruit concluderen dat je van mening bent veranderd en dat migratie nu enkel nog "van invloed is"?
Pioen00 schreef:

Van invloed: ja. Niemand zegt ook dat dat niet zo is. Maar kan jij nog steeds met droge ogen nog beweren dat de woningcrisis in 1x opgelost is als er geen migratie meer is? Zeker nu je hebt kunnen lezen dat een heel groot deel van die migratie helemaal geen asielzoekers zijn maar arbeidsmigranten? Wilde je die ook stopzetten?
Pioen00 schreef:
Natuurlijk heeft dat invloed. Maar als de regering er nu voor zorgt dat er geen migranten meer bijkomen dan ontstaan er nieuwe problemen, want we hebben immers al een arbeidstekort, en de bestaande problemen met huisvesting zijn nog steeds niet opgelost.
In die 100.000 mensen zitten ook expats en arbeidsmigranten uit bijvoorbeeld oost Europa, of studenten.
Er moet gebouwd worden en dat heeft zo zijn problemen die ook opgelost moeten worden. Die problemen verdwijnen niet vanzelf, daar moet je actief wat aan gaan doen. Enkel zeggen dat de grenzen dicht moeten is geen oplossing. Het is wensdenken.
Ik vond het idee van Bontenbal wel goed klinken, hij meende ergens dat we (Nederland) met de oorspronkelijke EU landen (zoals Frankrijk, Duitsland en België) om de tafel moest om gezamenlijk een plan te maken om de asielmigratie te beteugelen.

Nederland kan dat niet alleen, we zijn geen eiland en hebben samenwerking met andere landen nodig. Dus voor mij nog een reden om toch CDA te kiezen.
Misschien nog maar een keer herhalen. Als we ook arbeidsmigratie stoppen dan:

- wordt er niet veel meer schoongemaakt in kantoren, scholen, zorginstellingen
- gaan de gewassen die de land- tuinbouw produceert rottenl geen export en geen eten voor onszelf
- vallen de distributiecentra stil; dus lege winkels, geen pakketbezorging meer
- vertrekken bedrijven als ASML uit Nederland
- wordt de betrouwbaarheid van internet en telecomnetwerken minder betrouwbaar en worden niet meer up to date gehouden
- zullen heel veel IT systemen er mee ophouden
- stort de zorg in

En nog veel meer.

En indirect: sociale voorzieningen zijn niet meer te betalen omdat er te weinig mensen werken en premies betalen.

En de impact van arbeidsmigratie op van alles is groter dan het kleine groepje asielzoekers. Dus laten we nu gewoon eens stoppen met die asieldiscussie en de echte problemen gaan oplossen. Asielzoekers zijn niet de schuld van het traag bouwen van huizen. Ook de EU is niet de schuld daarvan. Het komt gewoon door onze eigen regels en niet te vergeten omwonenden die veel bouwprojecten tot aan de hoge raad proberen te blokkeren. Bij ons in de stad ligt alles stil door bezwaarprocedure van omwonenden.
Appletje schreef:
01-10-2025 12:02
. Het komt gewoon door onze eigen regels en niet te vergeten omwonenden die veel bouwprojecten tot aan de hoge raad proberen te blokkeren. Bij ons in de stad ligt alles stil door bezwaarprocedure van omwonenden.
Zoals Hugo de jonge ooit zei: de meeste bezwaren tegen woningbouw komen van mensen die al een huis hebben. Tja...
En dat kan ver gaan hoor.
ladadieladieda schreef:
01-10-2025 13:52
Zoals Hugo de jonge ooit zei: de meeste bezwaren tegen woningbouw komen van mensen die al een huis hebben. Tja...
En dat kan ver gaan hoor.

Ik zag net in een clipje op insta dat onze eigen huidige minister van Wonen, mevrouw Mona Keijzer, de komst van een woonzorgcentrum voor demente ouderen in Volendam 2 jaar heeft weten te vertragen. Go figure…
Charlotta schreef:
01-10-2025 14:10
Ik zag net in een clipje op insta dat onze eigen huidige minister van Wonen, mevrouw Mona Keijzer, de komst van een woonzorgcentrum voor demente ouderen in Volendam 2 jaar heeft weten te vertragen. Go figure…
Lees dit: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1940649/ ... waar-maken
Over een ambtenaar van volkshuisvesting in Rotterdam die 4 ton kreeg van de projectontwikkelaar om haar bezwaar in te trekken. Ik kan daar gewoon niet bij met mijn verstand.
..
Ik ben geen fan van strategisch stemmen, maar ben bang dat ik het nu toch ga doen. Normaal stem ik op de SP, maar helaas is dat vaak een stem die een soort van weggegooid is. Dus daarom misschien toch maar strategisch stemmen.
Daantje1970 schreef:
12-10-2025 10:39
Ik ben geen fan van strategisch stemmen, maar ben bang dat ik het nu toch ga doen. Normaal stem ik op de SP, maar helaas is dat vaak een stem die een soort van weggegooid is. Dus daarom misschien toch maar strategisch stemmen.
Maar in het Nederlandse systeem gaat je stem toch vrijwel nooit verloren? Tenzij je op een piepkleine partij stemt die niet genoeg stemmen krijgt voor 1 zetel, maar daar valt de SP niet onder. De SP zit gewoon in de 2e kamer en doet gewoon mee en heeft een stem.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Afgelopen weekend in de Trouw:

Het waren niet toevallig deze drie partijen (GL-PvdA, VVD en PVV) die in de peilingen van 2023 leken te vechten om de ‘verkiezingswinst’. Zo werd het voortdurend gepresenteerd door de opiniepeilers die in de overdaad aan Nederlandse talkshows avond aan avond mochten komen opdraven.

Zij stellen de Nederlandse verkiezingen al jaren consequent foutief voor als een soort Amerikaans of Brits tweepartijenstelsel. In zo’n systeem bestaat inderdaad een duidelijke winnaar, één partij die macht krijgt, en een verliezer die met lege handen achterblijft. Een stem op een derde partij, zonder reële kans op winst, is in dat soort landen per definitie een verloren stem die niet werkelijk telt.

Nederland heeft echter een proportioneel kiesstelsel. Daarin bestaan verloren stemmen nauwelijks. Er bestaat zelfs geen kiesdrempel: iedere partij die genoeg stemmen haalt voor één enkele zetel, krijgt er ook werkelijk eentje in het parlement. Dat levert bijna per definitie een versplinterd parlement op. Maar het geeft juist al die kleine partijen in potentie ook veel macht, omdat zij soms als sleutelpartij kunnen fungeren binnen de regeringscoalities die in zo’n systeem nodig zijn.

Hoe teleurstellend deze veramerikanisering van de Nederlandse verkiezingen kan uitpakken, liet de stembusgang in 2012 zien. De PvdA van Diederik Samsom en de VVD van Mark Rutte ontvingen destijds massa’s strategische stemmen, om ervoor te zorgen dat de ‘verliezer’ buiten de regering zou blijven. De tweestrijd maakte beide partijen echter zo groot dat zij nauwelijks nog anders konden dan samen een regering vormen. Het gros van de strategische stemmers bleef teleurgesteld achter.

https://www.trouw.nl/tijdgeest/strategi ... ~be5bde02/

Kortom, niet doen. Koester de kleinere partijen, zij zijn juist bepalend voor de koers van het kabinet.
ladadieladieda schreef:
In 2024 kwamen er in totaal 44 055 asielzoekers en nareizigers.

Bron: CBS
link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... -nederland
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven