Studentenprotest

21-01-2011 12:26 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan er vandaag nog meer niet bij zijn op het Malieveld?

Ik had er graag bij willen zijn, maar heb helaas begin volgende week nog een tentamen. En je zou toch maar studievertraging oplopen... Hoop dat het protest toch een groot succes wordt!
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 21 januari 2011 @ 13:29:

Dan kan je je uit laten schrijven en op later moment verder gaan.

Dat klopt, daarom vind ik deze bezuiniging nogwel verdedigbaar.

Maar niet voor mensen die nu al de vertraging hebben opgelopen en daarbij niet wisten dat deze voorwaarde nu zou gelden.
Daarnaast zijn er ook omstandigheden waarbij je wel gedeeltelijk kan studeren (zeg voor 50%). Je kunt de dan dus niet uitschrijven, maar je kunt ook niet op tijd afstuderen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Ik heb zelf ook een jaar vertraging opgelopen. Mede door (chronische) ziekte, mede doordat ik graag écht wou studeren en het onder de knie wou krijgen, dus op eigen initiatief vakken extra gedaan. Daarna een master, dus dik 6 jaar gestudeerd. Had ik nu niet meer kunnen opbrengen, financieel gezien.

Fijn dat jij denkt dat de wereld zo simpel in elkaar zit, maar zo werkt het niet.

Ik ben op een heel laag pitje door blijven studeren omdat dat mij de houvast gaf die ik op dat moment zo ontzettend nodig had. Het is erg goed voor me geweest dat ik me dus niet heb uitgeschreven.
quote:quote:

Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 21 januari 2011 @ 13:29:

Jezus nu zoek je het mi wel erg ver omdat je per se gelijk wil krijgen...

Als je in een omstandigheid zit waardoor je niet toekomt aan studeren kom je al helemaaaaal niet toe aan alles regelen met uni en IBG/DUO

Doe niet zo raar, dat is een kwestie van uitschrijven bij je instelling en stopzetten van je stufi.

Heeft mijn zus destijds ook gedaan en was een fluitje van een cent. Het opnieuw oppakken was even wat geregel vanwege vernieuwd curriculum, maar is gewoon goed gegaan.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 januari 2011 @ 13:31:

[...]

Dat klopt, daarom vind ik deze bezuiniging nogwel verdedigbaar.

Maar niet voor mensen die nu al de vertraging hebben opgelopen en daarbij niet wisten dat deze voorwaarde nu zou gelden.

Nee ik vind het echt onzin dat als (stel dat) ik nu hartstikke ziek zou worden ik me eerst zou moeten uitschrijven, mn OV inleveren, mn stufi stopzetten voordat ik me kan concentreren op het beter worden..

Maar inderdaad zoals je zegt, dat ze het met terugwerkende kracht gaan invoeren, dat kan echt niet
quote:hanneke000 schreef op 21 januari 2011 @ 13:34:

Ik heb zelf ook een jaar vertraging opgelopen. Mede door (chronische) ziekte, mede doordat ik graag écht wou studeren en het onder de knie wou krijgen, dus op eigen initiatief vakken extra gedaan. Daarna een master, dus dik 6 jaar gestudeerd. Had ik nu niet meer kunnen opbrengen, financieel gezien.

Ik zit dus in hetzelfde schuitje, alleen geen chronische ziekte maar andere omstandigheden waardoor het allemaal niet lukt!

Mensen praten er zo makkelijk over, ja hallo zij hoeven dalijk niet 6000 euro te betalen van geld dat ze niet hebben!

Dan kan je je uit laten schrijven en op later moment verder gaan.Wat inhoud dat je compleet moet stoppen. Terwijl je anders -door 1 of 2 vakken te blijven volgen- je 'ritme' houdt, je sociale contacten kan blijven voortzetten, je even je gedachten kan verzetten van het "ziek zijn" en vooral je bezig kan blijven met het opbouwen van je toekomst. Ook niet geheel onbelangrijk, lijkt me. Dat je ziek bent, betekend niet, dat je compleet afgeschreven bent om ook maar iets te doen. Alleen soms moet het wel op een lager pitje, en het is erg jammer dat de regering dat niet wil inzien.
Kaatje, dat ben ik met je eens.

En je studie als houvast om beter te worden, nou sorry, dan zoek je maar iets anders (iets wat geen consequenties heeft voor de rest van Nederland).
quote:Madelievv schreef op 21 januari 2011 @ 13:35:

[...]

Nee ik vind het echt onzin dat als (stel dat) ik nu hartstikke ziek zou worden ik me eerst zou moeten uitschrijven, mn OV inleveren, mn stufi stopzetten voordat ik me kan concentreren op het beter worden..

Maar inderdaad zoals je zegt, dat ze het met terugwerkende kracht gaan invoeren, dat kan echt niet Ik vind het ook niet de charmantste oplossing, maar in principe is het wel een oplossing als je nu weet dat je langdurig ziek bent. En ik kan me zelfs voorstellen dat universiteiten hier een regeling op bedenken (inschrijving zonder betaling van collegegeld ofzo)
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 21 januari 2011 @ 13:37:

En je studie als houvast om beter te worden, nou sorry, dan zoek je maar iets anders (iets wat geen consequenties heeft voor de rest van Nederland).Pffff, als iedereen dingen moet gaan laten omwille van de rest van Nederland kun je bijna alle subsidies en uitkeringen gaan afschaffen!
Euhm... Ik studeer half omdat dat mij bezig houd.. Ik wil niet hele dagen niks doen en in bed liggen. Mijn studie zorgt ervoor dat ik mijn bed uit kom, wat te doen heb en niet de hele dag voor pampus voor te tv lig. Zie het als een nuttige bezigheidstherapie. En wat vind ik jou rare statements maken! En ik denk dat heel veel studenten die vertraging hebben (buiten de eigen schuld dan) hetzelfde denken!
Ik woon t.o. een studentenhuis. De kratten bier staan op het balcon tot aan het plafond opgestapeld. Misschien leren deze jongens eerst hoe alcohol werkt, dan hebben ze ook geen geld meer van de Overheid nodig. Weg met de studiefinanciering, gewoon een basisinkomen als je ouders op bijstandsniveau verkeren.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 januari 2011 @ 13:38:

[...]

Ik vind het ook niet de charmantste oplossing, maar in principe is het wel een oplossing als je nu weet dat je langdurig ziek bent. En ik kan me zelfs voorstellen dat universiteiten hier een regeling op bedenken (inschrijving zonder betaling van collegegeld ofzo)De universiteit is zeker bereid mee te werken maar ik ga me echt niet uitschrijven. Mijn studie is nieuw en wordt elk jaar wel een paar keer veranderd, dat betekent dat ik straks bijna al mn vakken opnieuw kan gaan doen. Plus als ik ingeschreven sta loop ik volgens de wet vertraging op, dus boete.
quote:werkverbod schreef op 21 januari 2011 @ 13:40:

Ik woon t.o. een studentenhuis. De kratten bier staan op het balcon tot aan het plafond opgestapeld. Misschien leren deze jongens eerst hoe alcohol werkt, dan hebben ze ook geen geld meer van de Overheid nodig. Weg met de studiefinanciering, gewoon een basisinkomen als je ouders op bijstandsniveau verkeren.

Oh oh oh zij heeft ook één ding in een studentenhuis gezien hoor, en nu geldt het voor elke student

Misschien hebben zij een huisfeest gehad/ drinken zij alleen in het weekend en werken ze zich verder kapot?
Ik word oprecht boos van sommige opmerkingen hier!

En je studie als houvast om beter te worden, nou sorry, dan zoek je maar iets anders (iets wat geen consequenties heeft voor de rest van Nederland).Nounou! het gaat volgens mij niet enkel om houvast. Als je bij ziekte kan blijven studeren, betekend dat óók dat je blijft bouwen aan en toekomst. Zeker voor mensen met een ernstige ziekte is dat geen houvast, maar een ook hoop, dat ze beter kunnen worden. Of iets waar ze nog voldoening uit kunnen halen. Allemaal dingen die ook bijdragen aan hun herstel. Want zieke mensen kosten de staat óók geld.
Weten de juristen onder ons dit? Mag je halverwege het spel de regels veranderen. Met andere woorden:iemand boetes opleggen om iets wat hij/zij gedaan/nagelaten heeft wat toen nog normaal was en waardoor studievertraging is opgelopen?

En je studie als houvast om beter te worden, nou sorry, dan zoek je maar iets anders (iets wat geen consequenties heeft voor de rest van Nederland).

Sorry hoor, maar denk je dat zieke mensen van lucht leven? Die gaan dan de ziektewet van het UWV in en ook dat kost de maatschappij geld. Nog een stuk meer dan wanneer ze gewoon door blijven studeren....

En wat is er mis met je studie als houvast hebben in je leven? Wie weet had je mij wel tijdelijk kunnen opnemen in een instelling als ik dat stukje niet had gehad. Weet je wel hoe duur dat is?
quote:Jurks schreef op 21 januari 2011 @ 13:42:

Ik word oprecht boos van sommige opmerkingen hier!Ik ook, de aannames die ze maken!
En nu ga ik even heel decadent een vakantie boeken, en het geld uitgeven wat ik van de belastingbetalers krijg. Want ja, nu kan het nog.
quote:werkverbod schreef op 21 januari 2011 @ 13:40:

Ik woon t.o. een studentenhuis. De kratten bier staan op het balcon tot aan het plafond opgestapeld. Misschien leren deze jongens eerst hoe alcohol werkt, dan hebben ze ook geen geld meer van de Overheid nodig. Weg met de studiefinanciering, gewoon een basisinkomen als je ouders op bijstandsniveau verkeren.En een zebra is een paard.

En je studie als houvast om beter te worden, nou sorry, dan zoek je maar iets anders (iets wat geen consequenties heeft voor de rest van Nederland).Die laatste opmerking komt een beetje verbitterd op mij over... Het is in Nederland (gelukkig) niet ieder voor zich en God voor ons allen. Als de rest van Nederland geen consequenties mag ondervinden van een individu/groep, dan is het einde zoek...
quote:hanneke000 schreef op 21 januari 2011 @ 13:23:

[...]

Ik vind het stuitend. In mijn jaar zal een jongen die een psychose kreeg, in therapie moest (in een inrichting wel te verstaan) en daarna met hulp van therapie langzaam aan studie weer heeft opgepakt. 3 jaar laten de studie afgerond, dankzij een enorm doorzettingsvermogen en medewerking van de uni (aangepast rooster, vakken verspreid mogen volgen). Deze regeling had hem de kop gekost. Zo ken ik een hoop mensen. Niet elke vertraging van meer dan een jaar is omdat studenten "de kantjes er vanaf lopen".

Ik heb andere psychische en psychiatrische problemen maar ben nu op zo'n zelfde manier mijn studie weer aan het oppakken. "Op therapeutische basis" gaat het nu best de goede kant op, maar erg langzaam. Als Wajongere denk ik dat ik misschien in aanmerking kan komen voor de "functiebeperking" uitzondering, maar dat is ook maar 1 extra boetevrij jaar. Ik ontvang geen stufi meer en heb ook geen OV meer, ik ben inmiddels ouder dan de gemiddelde student. Ik ben getrouwd en mijn man is bijna afgestudeerd, de verwachtingen zijn dat we die boete van 3000 euro per jaar voor mij wel een paar keer zullen kunnen betalen, niet leuk maar het moet te doen zijn. De universiteit moet echter ook ieder jaar dat ik nog nodig heb 3000 euro boete gaan betalen, ik ben bang dat ze me gaan vertellen dat ze daar geen zin in hebben en dat ik maar iets anders moet gaan doen. Ik wil deze studie afmaken, het is een drijfveer geweest om hard aan mijn problemen te werken en nu een middel dat me helpt verder vooruit te komen (op ziektegebied bedoel ik dan), ik hoop dat het mogelijk blijft om dat te doen.

Jurks, het maakt me boos dat jij door die 'geen uitzonderingen' regel in een gat valt. Sterkte.

Ik vind protesteren helemaal niet zielig, volgzaam bukken en het over je heen laten komen want de hoge heren zullen alles wel beter weten maakt het echt niet beter.

Ik had er graag bij willen zijn vandaag, maar toen ik zag hoe druk het op het station was werd ik erg angstig en heb ik me omgedraaid Zo'n grote menigte durf ik nog niet.
Eens met Jurks (sterkte!). Daarnaast is het ook raar dat universiteiten beboet worden voor het geheel. Een universiteit kan echt alles uit de kast halen, maar je krijgt nooit alle studenten op tijd door de studie heen. Dit betekent dat universiteiten fors moeten bezuinigen.

Gevolg: einde kleine werkgroepen, einde individuele begeleidingen.

Ik ben zelf in 2002 met m'n studie gestart. In die tijd was mijn (grote) studie erg onpersoonlijk en eerlijk gezegd ook nogal gemakkelijk. De uni heeft ondertussen zijn best gedaan om de studie intensiever te maken, de zwakke studenten er eerder uit te halen, meer begeleiding waar nodig. Kleinere en meer werkgroepen in plaats van hoorcolleges, mentoren, etc. Ik denk echt een hele grote verbetering. Ondertussen ben ik zelf docent op de uni en ben ik in de mogelijkheid om studenten te begeleiden. Een mooi vak, en heel nodig, vind ik! Terug naar alleen maar hoorcolleges maakt een studie oninspirerend en men steekt er minder van op (want voer maar eens een discussie in een zaal met 200 man). En dan haken studenten weer eerder af of doen langer over hun studie...

Overigens weet ik ook wel dat er bezuinigd moet worden en niemand is daar blij mee natuurlijk, of het nou de zorg, het onderwijs, of cultuur is. Maar ik denk dat het op een andere manier zou moeten kunnen.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven