Syriëgangers terug naar Nederland

19-05-2018 15:09 1087 berichten
Alle reacties Link kopieren
Syriëgangers mogen hun hoger beroep (loopt een proces in Turkije) in Nederland afwachten.
Opmerkelijk verhaal, paspoort intrekken mag niet want dan zijn ze stateloos (daar zijn internationale verdragen over) ze opsluiten mag niet want er loopt al een proces in Turkije

De ambassade gaat een paspoort regelen(en vermoedelijk betalen) want dat zijn ze kwijt geraakt.

https://nos.nl/artikel/2232486-syriegan ... rland.html

En Nederland als braaf land doet het allemaal.

Ik zou zeggen, trek dat paspoort maar gewoon en laat ze maar naar de rechter stappen.
Goede kans dat de Nederlandse staat dat verliest maar dit 'brave' gedrag is tenenkrommend.

Overigens kan Nederland een paspoort wel intrekken als de betreffende persoon in vreemde krijgsdienst een dubbel paspoort heeft.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
vrouwjagersma schreef:
19-05-2018 18:16
Dat kinderen loyaal zijn aan hun ouders mag nooit een excuus zijn om kinderen willens en wetens in een gevaarlijke situatie te houden. Nogmaals, ik vind het echt verbazingwekkend wat ik hier lees.

En dat nieuw hervonden cultuurrelativisme vind ik ook opmerkelijk. Het is wel een fijne oplossing om te voorkomen dat je moet nakijken over moeilijke kwesties.
Hoe zie jij het voor je? Baby's maar ook kinderen in de leeftijd vanaf zeg een jaar of 3 tot weet ik veel 15 jaar die beseffen wat er gebeurt bij de ouders letterlijk weghalen? Zit daar een moeder met haar kinderen en dan pak je de kinderen op, weggerukt door wildvreemden. Hoe zie jij dat voor je?
Een oprechte vraag want een ander scenario kan ik niet bedenken.
Romy2017 schreef:
19-05-2018 18:58
Hoe zie jij het voor je? Baby's maar ook kinderen in de leeftijd vanaf zeg een jaar of 3 tot weet ik veel 15 jaar die beseffen wat er gebeurt bij de ouders letterlijk weghalen? Zit daar een moeder met haar kinderen en dan pak je de kinderen op, weggerukt door wildvreemden. Hoe zie jij dat voor je?
Een oprechte vraag want een ander scenario kan ik niet bedenken.
Wat denk je hoe een uithuisplaatsing werkt?
Vrouw, de Universele Rechten van de Mens zijn vooral een westers gedachtegoed. Een hoop landen hangen dit niet aan en ik keur dat vanuit mijn gedachtegoed zeker af, maar tegelijkertijd besef ik dat ik hiermee groot geworden ben. Dat ik het helemaal eens ben met mijn gedachten, betekent niet dat iemand uit zeg Syrie het met me eens moet zijn.

En ja, ik vind heel veel van homohaat en zie dan ook echt niet in waarom we gezinnen terug moeten halen die homo's, afvalligen, vrouwen, niet-moslims en dergelijke haram vinden.

Idealisme heb ik helaas de afgelopen jaren achter me gelaten. Teveel gezien en gehoord om te weten dat de multiculturele samenleving een farce is en dat niet iedereen zit te wachten op Vrij Links. (wat ik dus aanhang)
De term "universeel" is in deze veelzeggend. Maar goed, ik heb hierover al vaker mijn verbazing uitgesproken en het is verder ook niet nuttig voor dit topic. Iedereen weet nu hoe ik er over denk, dus ik kan nu rustig gaan kantklossen.
Vrouw, niet de hele wereld heeft de URVM aangenomen. Dit is ontstaan tijdens een VN-vergadering en ondertekent door tientallen staten, maar niet door iedereen dus. Het woord 'universeel' is misleidend in deze.

De URVM gaan vooral over de westerse normen en niet over die van bijvoorbeeld China of het Midden-Oosten.
vrouwjagersma schreef:
19-05-2018 19:05
Wat denk je hoe een uithuisplaatsing werkt?
In de meeste gevallen zullen daar toch wel vertrouwenspersonen bijzitten. De HV komt al langer bij probleemgezinnen over de vloer.

Daarbij is het (dacht ik) niet de bedoeling dat kinderen nooit meer contact hebben met hun ouders. Ik heb weleens een docu gezien van kinderen die hun ouder(s) opzochten in een gevangenis waarin verduidelijkt werd dat het van groot belang is dat kinderen tat weten wie hun ouders zijn.
Als je kinderen daar op gaat halen dan is de kans niet erg groot dat zij hun ouders de komende jaren nog zullen zien.

Ik vind het ook schrijnend en er is nog zo ontzettend veel meer leed op deze wereld.
Alle reacties Link kopieren
Romy2017 schreef:
19-05-2018 19:37

Als je kinderen daar op gaat halen dan is de kans niet erg groot dat zij hun ouders de komende jaren nog zullen zien.
Die vrouwen hebben een Nederlands paspoort daarom zijn die kinderen ook Nederlanders.

Haal je de kinderen op zijn er 2 opties:

1) De vrouwen reizen direct mee.
2) De vrouwen reizen naar de Ambassade in Istanbul en vertrekken alsnog naar Nederland.

Staatsrechtelijke niets aan te doen.
Het is een beter idee ze zo lang mogelijk daar te laten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
19-05-2018 19:47
Die vrouwen hebben een Nederlands paspoort daarom zijn die kinderen ook Nederlanders.

Haal je de kinderen op zijn er 2 opties:

1) De vrouwen reizen direct mee.
2) De vrouwen reizen naar de Ambassade in Istanbul en vertrekken alsnog naar Nederland.

Staatsrechtelijke niets aan te doen.
Het is een beter idee ze zo lang mogelijk daar te laten.

Was reactie op vrouwjagersma die op pagina 1 zegt dat (in ieder geval) de kinderen daar weg moeten.
Als je de kinderen hierheen haalt, dan is de volgende stap dat de ouders volgen. Dan komt de kinderombudsman in actie en die heeft het over de rechten van het kind enz. enz. Nederland kennende staan dan binnen no-time pa en ma hier weer op de stoep.

Waarom hebben die 2 IS-gangers in Turkije eigenlijk een Nederlands paspoort nodig? Het zijn mannen met een dubbel paspoort, dus ze kunnen toch ook in Marokko of weet ik waar een nieuw paspoort aanvragen?

Nederland wil altijd het braafste jongetje van de klas zijn. Dat de eigen burgers daar uiteindelijk de dupe van zijn, geeft blijkbaar niet.

Ik vind het heel sneu voor die kinderen, maar de veiligheid van de kinderen in Nederland gaat wat mij betreft voor. Er zijn genoeg moslimlanden waar die vrouwen met hun kinderen naar toe kunnen. Maar ja, een woning en uitkering zijn daar helaas niet standaard.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
19-05-2018 19:05
Wat denk je hoe een uithuisplaatsing werkt?
Met veel politie en jeugdzorg.
Maar in een gebied vol gewapende strijders die al anti westers zijn lijkt het je dan nog steeds een goed idee?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
19-05-2018 21:00


Waarom hebben die 2 IS-gangers in Turkije eigenlijk een Nederlands paspoort nodig? Het zijn mannen met een dubbel paspoort, dus ze kunnen toch ook in Marokko of weet ik waar een nieuw paspoort aanvragen?

Weet je dat zeker?
In dat geval mag Nederland wel het paspoort intrekken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
19-05-2018 22:10
Met veel politie en jeugdzorg.
Maar in een gebied vol gewapende strijders die al anti westers zijn lijkt het je dan nog steeds een goed idee?

Het lijkt me helemaal geen goed idee, maar het alternatief is ook prut. Dit is gewoon geen makkelijke situatie, praktisch niet en ethisch ook niet.
In deze documentaire, die uiteraard gekleurd is, kun je dat ook goed zien: https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... ifaat.html
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
19-05-2018 22:19
Het lijkt me helemaal geen goed idee, maar het alternatief is ook prut. Dit is gewoon geen makkelijke situatie, praktisch niet en ethisch ook niet.
In deze documentaire, die uiteraard gekleurd is, kun je dat ook goed zien: https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... ifaat.html

Ik ken het verhaal, bij Pauw gaat het er ook regelmatig over.
Zoals ik schreef, kinderen bevinden zich op vreemd grondgebied (Irak) en net zoals Nederland geen inmenging accepteert doet Irak dat ook niet en anders leveren ze de kinderen maar af op de ambassade in Erbil
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... l-in-erbil
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
sauvignonblanc schreef:
19-05-2018 16:09
Ik vind het een dikke middelvinger naar de echte vluchtelingen. Brengen ze degene waarvoor je gevlucht bent gewoon weer naar je toe.
Inderdaad en een middelvinger naar de bevolking. Totaal verknipte misdadigers hier naar toe halen hoe dom kun je zijn, ze hebben zelf gekozen dat ze lak hebben aan mensen rechten en dus ook hun eigen rechten.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat ik lees, hier.
Ik vind ook dat Nederland zich wat verantwoordelijker zou mogen opstellen ten opzichte van de Nederlandse kinderen die in de kampen met ex-IS- vrouwen vastzitten.
Afgelopen woensdag was bij Nieuwsuur onder andere een interview met de minister van Buitenlandse Zaken van de Democratische Federatie Noord-Syrië te zien. Zij zegt dat het gevangen houden van de IS-strijders en de vrouwen en kinderen veel problemen oplevert voor de nieuwe, jonge (kleine), democratische Koerdische staat en dat de internationale gemeenschap, en de afzonderlijke landen waar de strijders, mannen en vrouwen, en hun kinderen vandaan komen hun verantwoordelijkheid moeten nemen (en sommige landen doen dat ook).

Deze Koerden hebben al zo ontzettend veel offers gebracht in hun strijd tegen IS, ik vind dat de internationale gemeenschap ze tegemoet moet komen.

Wanneer de Koerdische regering hun gevangenen niet meer kan huisvesten en verzorgen, en ze ze simpelweg de grens overzetten zijn de te verwachten problemen nog veel groter.
Dan kunnen ze in de illegaliteit verdwijnen en aanslagen gaan plegen.

Los van deze problemen vind ik dat de kinderen teruggehaald moeten worden, althans dat daar aan gewerkt moet worden (dat zal ongetwijfeld achter de schermen al wel gebeuren). Voor een aantal van de kinderen staan de grootouders klaar om ze te helpen opvangen.
De kinderen hebben hulp en begeleiding nodig, eventueel strikte deradicaliserings-begeleiding als de kinderen al wat ouder zijn.
Voor de ouders, mannen en vrouwen, vind ik het een ander verhaal.

Voor het geval iemand het niet gezien heeft :
Nieuwsuur, met oa interview met Koerdische minister : (van 1:00-8:00 ongeveer)
https://nos.nl/uitzending/33280-nieuwsuur.html
nounou
zazamaenade schreef:
19-05-2018 23:58
Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat ik lees, hier.
Ik vind ook dat Nederland zich wat verantwoordelijker zou mogen opstellen ten opzichte van de Nederlandse kinderen die in de kampen met ex-IS- vrouwen vastzitten.
Afgelopen woensdag was bij Nieuwsuur onder andere een interview met de minister van Buitenlandse Zaken van de Democratische Federatie Noord-Syrië te zien. Zij zegt dat het gevangen houden van de IS-strijders en de vrouwen en kinderen veel problemen oplevert voor de nieuwe, jonge (kleine), democratische Koerdische staat en dat de internationale gemeenschap, en de afzonderlijke landen waar de strijders, mannen en vrouwen, en hun kinderen vandaan komen hun verantwoordelijkheid moeten nemen (en sommige landen doen dat ook).

Deze Koerden hebben al zo ontzettend veel offers gebracht in hun strijd tegen IS, ik vind dat de internationale gemeenschap ze tegemoet moet komen.

Wanneer de Koerdische regering hun gevangenen niet meer kan huisvesten en verzorgen, en ze ze simpelweg de grens overzetten zijn de te verwachten problemen nog veel groter.
Dan kunnen ze in de illegaliteit verdwijnen en aanslagen gaan plegen.

Los van deze problemen vind ik dat de kinderen teruggehaald moeten worden, althans dat daar aan gewerkt moet worden (dat zal ongetwijfeld achter de schermen al wel gebeuren). Voor een aantal van de kinderen staan de grootouders klaar om ze te helpen opvangen.
De kinderen hebben hulp en begeleiding nodig, eventueel strikte deradicaliserings-begeleiding als de kinderen al wat ouder zijn.
Voor de ouders, mannen en vrouwen, vind ik het een ander verhaal.

Voor het geval iemand het niet gezien heeft :
Nieuwsuur, met oa interview met Koerdische minister : (van 1:00-8:00 ongeveer)
https://nos.nl/uitzending/33280-nieuwsuur.html
Als je de kinderen hierheen haalt dat krijg je de ouders erbij. Dat kun je dan wel een ander verhaal vinden, maar zo werkt het niet. En waarom zouden we ze in Nederland moeten opvangen? Ze kunnen toch ook naar bijvoorbeeld Marokko? Dat is tenslotte ook nog eens een islamitisch land en veel IS-gangers hebben ook deze nationaliteit. Waarom moet Nederland de vijand (IS heeft ons immers zelf tot vijand verklaart) onderdak en gratis geld geven?
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
20-05-2018 00:03
Als je de kinderen hierheen haalt dat krijg je de ouders erbij. Dat kun je dan wel een ander verhaal vinden, maar zo werkt het niet. En waarom zouden we ze in Nederland moeten opvangen? Ze kunnen toch ook naar bijvoorbeeld Marokko? Dat is tenslotte ook nog eens een islamitisch land en veel IS-gangers hebben ook deze nationaliteit. Waarom moet Nederland de vijand (IS heeft ons immers zelf tot vijand verklaart) onderdak en gratis geld geven?
Dat lijkt me niet een uitgemaakte zaak. Wanneer de grootouders de voogdij krijgen hoeft dat misschien helemaal niet.

Er worden ouders om heel wat minder uit de ouderlijke macht ontzet.
nounou
zazamaenade schreef:
20-05-2018 00:09
Dat lijkt me niet een uitgemaakte zaak. Wanneer de grootouders de voogdij krijgen hoeft dat misschien helemaal niet.

Er worden ouders om heel wat minder uit de ouderlijke macht ontzet.
Als ouders uit de ouderlijke macht gezet worden dan wil dat nog niet zeggen dat ze alle contact met hun kind(eren) verliezen.

Je hebt ook nog zoiets als de rechten van het kind. Ik geef je op een briefje dat de kinderombudsman en allerlei actiegroepen daarmee aan komen draven. Uiteindelijk zullen die ouders hier dan toch worden toegelaten.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
20-05-2018 00:09
Dat lijkt me niet een uitgemaakte zaak. Wanneer de grootouders de voogdij krijgen hoeft dat misschien helemaal niet.

Er worden ouders om heel wat minder uit de ouderlijke macht ontzet.
Pien heeft gelijk, de ouders komen mee terug.
De ouders hebben een Nederlands paspoort dus die kan de toegang tot Nederland niet ontzegd worden.

En praktisch gezien als hulpverleners zich in een kamp melden voor de kinderen zullen ze de kinderen niet meegeven als ze zelf niet mee mogen.
En dan ontstaat een lastige situatie, in een vijandelijke omgeving in een kamp met misschien wel duizenden ex strijders een paar kinderen van de ouders "losrukken" en meenemen.

Om het rustig te laten verlopen zullen de ouders of een er van mee moeten reizen en importeert Nederland een potentieel gevaar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
19-05-2018 23:58


Los van deze problemen vind ik dat de kinderen teruggehaald moeten worden, althans dat daar aan gewerkt moet worden (dat zal ongetwijfeld achter de schermen al wel gebeuren).
Ik vraag me af of daar aan gewerkt wordt.

Minister Grapperhaus moest zijn woorden intrekken na een uitspraak (op persoonlijke titel) bij Pauw
https://nos.nl/artikel/2232418-grapperh ... deren.html

De politiek heeft weinig te winnen bij het terug halen van de kinderen.
Er is geen Kamermeerderheid voor.
Hulpverleners die het gebied ingaan kunnen in de problemen komen.

Mocht een van de opgehaalde ouders een aanslag plegen komt Rutte niet meer weg met sorry.

Je maakt alleen wat grootouders blij.

Ik denk dat de regering gewoon niets doet, dat is - politiek gezien - erg veilig.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
zazamaenade schreef:
20-05-2018 00:09
Dat lijkt me niet een uitgemaakte zaak. Wanneer de grootouders de voogdij krijgen hoeft dat misschien helemaal niet.

Er worden ouders om heel wat minder uit de ouderlijke macht ontzet.
Waarom zou dat verschillen als de grootouders de voogdij krijgen? Hun kinderen zijn van het patje af geraakt en dan nemen ze kinderen in huis die met een paplepel binnen gekregen hebben dat mensen die hun handen anders houden tijdens het gebed onthoofd mogen worden. En dat moet wel goed gaan?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
20-05-2018 09:44
Waarom zou dat verschillen als de grootouders de voogdij krijgen? Hun kinderen zijn van het patje af geraakt en dan nemen ze kinderen in huis die met een paplepel binnen gekregen hebben dat mensen die hun handen anders houden tijdens het gebed onthoofd mogen worden. En dat moet wel goed gaan?

Nee, dan ben je niet helemaal op de hoogte. Dat jouw kinderen of die van de buren radicaliseren, heb je niet altijd in de hand.
Die kinderen en hun grootouders hebben steun en begeleiding nodig.
Bij signalen van radicalisering moet ook veel actiever worden opgetreden, dat gebeurt lang niet altijd. Nederland (en andere landen) trekt liever haar handen ervan af, maar dat is onverstandig en harteloos, ten opzichte van kleine kinderen die alleen maar slachtoffer van de situatie zijn.

Heb je bijvoorbeeld de documentaire van Sinan Can gezien ?
Dit is het item erover bij 'Pauw', interview met Houssein, de vader en grootvader die zijn kleinkinderen naar Nederland wil halen :
https://www.youtube.com/watch?v=LWvyNuKBgmM

Dit is de documentaire zelf, 'De verloren kinderen van het kalifaat' : https://www.npo.nl/movies-that-matter/2 ... _101387539
nounou
zazamaenade schreef:
20-05-2018 10:04
Nee, dan ben je niet helemaal op de hoogte. Dat jouw kinderen of die van de buren radicaliseren, heb je niet altijd in de hand.
Die kinderen en hun grootouders hebben steun en begeleiding nodig.
Bij signalen van radicalisering moet ook veel actiever worden opgetreden, dat gebeurt lang niet altijd. Nederland (en andere landen) trekt liever haar handen ervan af, maar dat is onverstandig en harteloos, ten opzichte van kleine kinderen die alleen maar slachtoffer van de situatie zijn.

Heb je bijvoorbeeld de documentaire van Sinan Can gezien ?
Dit is het item erover bij 'Pauw', interview met Houssein, de vader en grootvader die zijn kleinkinderen naar Nederland wil halen :
https://www.youtube.com/watch?v=LWvyNuKBgmM

Dit is de documentaire zelf, 'De verloren kinderen van het kalifaat' : https://www.npo.nl/movies-that-matter/2 ... _101387539
Jij moet niet zo dromen en kijken naar wat het voorland van die kinderen is. Grootouders die al gefaald hebben kunnen geen geradicaliseerd opgevoedde kinderen rechttrekken en dat kan Nederland ook niet, zij konden niet geradicaliseerde mensen niet op het rechtte pad houden.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
20-05-2018 10:09
Jij moet niet zo dromen en kijken naar wat het voorland van die kinderen is. Grootouders die al gefaald hebben kunnen geen geradicaliseerd opgevoedde kinderen rechttrekken en dat kan Nederland ook niet, zij konden niet geradicaliseerde mensen niet op het rechtte pad houden.

Sorry, hoor, dit is geen 'droom' van mij, dit gaat om fundamentele menselijke waarden, namelijk de zorg voor kinderen.
Als je die waarden loslaat stellen 'democratie' en de 'Universele rechten van de mens' niet veel meer voor, en zijn we, ook in West-Europa, al in een vorm van barbarij beland.
Ik dacht dat wij barbarij juist wilden bestrijden.
Als je gelooft dat wij ons moeten, en kunnen, isoleren van de rest van de wereld kijk je naar een onrealistische luchtspiegeling.
In ieder geval in de manier waarop wij omgaan met onschuldigen, namelijk kleine kinderen, kunnen wij praktiseren wat een rechtstaat is.
Kleine kinderen als 'afgeschreven' beschouwen vind ik een wrede en cynische manier om in het leven te staan.

Ik zeg niet dat deze kinderen onbedorven engeltjes zijn, ze zullen, zo klein ze zijn, al heel wat traumatische dingen hebben gezien en meegemaakt. Maar maak er geen duivels van !
nounou
zazamaenade schreef:
20-05-2018 10:36
Sorry, hoor, dit is geen 'droom' van mij, dit gaat om fundamentele menselijke waarden, namelijk de zorg voor kinderen.
Als je die waarden loslaat stellen 'democratie' en de 'Universele rechten van de mens' niet veel meer voor, en zijn we, ook in West-Europa, al in een vorm van barbarij beland.
Ik dacht dat wij barbarij juist wilden bestrijden.
Als je gelooft dat wij ons moeten, en kunnen, isoleren van de rest van de wereld kijk je naar een onrealistische luchtspiegeling.
In ieder geval in de manier waarop wij omgaan met onschuldigen, namelijk kleine kinderen, kunnen wij praktiseren wat een rechtstaat is.
Kleine kinderen als 'afgeschreven' beschouwen vind ik een wrede en cynische manier om in het leven te staan.

Ik zeg niet dat deze kinderen onbedorven engeltjes zijn, ze zullen, zo klein ze zijn, al heel wat traumatische dingen hebben gezien en meegemaakt. Maar maak er geen duivels van !
Sommige van die kinderen zijn al zo gehersenspoeld dat ze een gevaar voor onze samenleving vormen. Deradicaliseren is niet zo eenvoudig. In Nederland is het nu zelfs zo dat er eerder meer moslims radicaliseren dan andersom.

Je gaat veel te makkelijk voorbij aan het feit dat ouders meekomen naar Nederland. Het is onmogelijk om iedereen in de gaten te houden. Dat is ook al gebleken in andere landen waar ex IS-gangers aanslagen hebben gepleegd.

Waarom moeten die kinderen eigenlijk naar Nederland? Vrijwel al die ouders hebben een dubbel paspoort. Ze kunnen dan toch ook naar bijvoorbeeld Marokko? Dat is tenslotte ook nog eens een moslimland. Ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar er nog steeds geen antwoord op gekregen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven