Thais jeugdvoetbalteam levend gevonden na 9 dagen in grot

02-07-2018 19:52 164 berichten
https://www.bangkokpost.com/news/genera ... ve-in-cave

Wat een goed nieuws zeg. Het was een heel zorgelijke situatie. De 12 jongetjes en hun coach waren al sinds vorige week zaterdag vermist.
Alle reacties Link kopieren
Ik las op de dailymail dat ze vandaag de mogelijkheid van een tunnel gaan onderzoeken. De jongens zeggen dat ze honden en spelende kinderen kunnen horen, dus er is een mogelijkheid dat er ergens al een opening naar de oppervlakte zit.
Alle reacties Link kopieren
Reddingsduiker overleden

Een reddingsduiker is overleden nadat hij de twaalf Thaise voetballers en hun trainer, die vastzitten in de grot Tham Luang, van zuurstoftanks had voorzien.
De reddingswerker was buiten bewustzijn geraakt toen hij de tanks aan het plaatsen was langs de potentiële vluchtroute. Volgens de autoriteiten was de oud-marineduiker op de weg terug uit de grot toen hij onwel werd. Hij had niet meer voldoende zuurstof voor de duik op de terugweg. Reanimatiepogingen van andere duikers mochten niet baten.

De Thaise duiker was gestopt bij de marine maar meldde zich als vrijwilliger aan voor de reddingsoperatie van de Thaise voetballers. De man was een voormalig lid van de Thaise elite-eenheid van de mariniers en maakte deel uit van het reddingsteam in Chiang Rai.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/5349536/re ... edirect=1

Arme man, die heeft zijn best gedaan. RIP

Die kinderen zitten daar nog wel een tijdje. Ik denk dat ze gaan wachten tot het regenseizoen voorbij is.
Je kunt van kinderen die verzwakt zijn en niet kunnen zwemmen niet verwachten dat ze na een korte duikcursus onder die omstandigheden er zelf uit kunnen komen. Het idee alleen al om door een nauwe doorgang te zwemmen, je zou om minder in paniek raken. Nu blijkt maar weer eens dat het zelfs voor zeer ervaren duikers levensgevaarlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er nog nooit geweest maar Thailand bovengronds lijkt mij 1000 x mooier dan Thailand onder-de-grond.....

In Zuid-Europa ook in een grot geweest, later spijt van, boven de grond was alles zoveel mooier!
En slechts een kleine aardbeving en je zit als een rat in de val in zo'n klote grot
Alle reacties Link kopieren
Ik denk echt dat die kinderen zullen blijven zitten tot na de regentijd. Als een ervaren duiker het al niet redt, zegt genoeg.

Kunnen hulpverleners sowieso bij het team als het regenseizoen straks is begonnen of wordt het dan helemaal onbegaanbaar?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2267397 ... rotjongens

zuurstof dreigt op te raken voor de jongens
Alle reacties Link kopieren
Er is niet veel tijd meer

"Het dalende zuurstofniveau in de grot maakt het noodzakelijk het tempo op te schroeven. ,,We kunnen niet wachten tot alle condities optimaal zijn'', zegt commandant Arpakorn. ,,We dachten dat de jongens een flinke tijd veilig in de grot konden blijven, maar de omstandigheden zijn veranderd. We hebben slechts een beperkte hoeveelheid tijd.''

In de grot probeert men vandaag de eerste twee jongens te bevrijden. De jongens krijgen een zuurstofmasker op en zullen door duikers bij de hand door labyrint van gangen worden geleid. ,,Het zicht onder water is al een stuk beter en ze hoeven niet veel te zwemmen.''

Tijdens hun tocht naar boven zullen ze, in een gang waar lucht is, door artsen worden gecheckt. ,,Daarna volgt nog een tocht van 1,5 kilometer klimmen en klauteren'', weet Reymenants. Het plan is om, beginnend met de sterkste knapen, in zes keer alle jongens uit de grot te halen. Dat gaat minstens drie dagen duren.

,,Naar de groep toegaan, duurt ongeveer drie uur. Terug zwemmen duurt een uur'', aldus de Belg. ,,Daarna worden de zuurstofflessen opnieuw gevuld en vertrekken de reddingswerkers om de volgende jongens op te halen. We schatten ongeveer vier man per dag te kunnen terugbrengen, wat in het beste geval maximaal drie dagen duurt.''
vivaratje schreef:
06-07-2018 15:38


,,Naar de groep toegaan, duurt ongeveer drie uur. Terug zwemmen duurt een uur'', aldus de Belg.
Waarom dat verschil?
Alle reacties Link kopieren
Stroming en klimmen wellicht?
Alle reacties Link kopieren
Poof schreef:
06-07-2018 16:02
Stroming en klimmen wellicht?
Ja misschien
Alle reacties Link kopieren
Gaan ze nu dezelfde weg terug als dat ze op de heenweg hebben gelopen? Zijn ze toen ze de grot ingingen ook door die smalle doorgangen gekropen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar een gedeelte stond toen nog niet onder water.
Poof schreef:
06-07-2018 16:02
Stroming en klimmen wellicht?

de stroming schijnt inderdaad ontzettend sterk te zijn.
in die zin zal het voor de jongens ook wat makkelijker zijn om weg te komen, omdat ze voor een groot deel zich mee kunnen laten drijven met de stroming, las ik. laten we het maar hopen.
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/4bMF7xKSvwo

Vanaf een minuut ongeveer zie je een 3d animatie van de weg die de voetballertjes moeten afleggen.
Alle reacties Link kopieren
Wow. Dat ziet er behoorlijk eng uit op dat filmpje, vooral dat onder water gedeelte. Hoop echt dat ze dat niet hoeven te doen.
Ja, nee, misschien. Kan je de vraag herhalen?
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond op het journaal hadden ze het over een Nederlands bedrijf die mogelijk pompen gaan leveren. Die meneer stapte gister op het vliegtuig om dat te bekijken.
oh man, ik krijg helemaal de rillingen van dat filmpje. je zou om minder in paniek raken!
Wat een vreselijke situatie. Hopelijk kunnen ze allemaal gered worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop echt dat ze dit allemaal gaan overleven. Maar ik vrees het ergste.

als ze het overleven hebben ze denk ik wel PTSS en zijn ze getekend voor het leven. Ik zag op youtube een docu over hoe het nu met die mijnwerkers gaat. Velen van hen hebben psychische problemen. Eentje zei: "een deel van mij is daar voor altijd achtergebleven in die mijn, en komt daar nooit meer uit."

Een andere wenst nu dat hij daar was gestorven.

Afschuwelijk.
.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
07-07-2018 09:45
Gisteravond op het journaal hadden ze het over een Nederlands bedrijf die mogelijk pompen gaan leveren. Die meneer stapte gister op het vliegtuig om dat te bekijken.

Die lui zijn echt heel erg deskundig qua waterwerk/pompwerk, doen grootse projecten in de hele wereld. Als je ziet wat die aan enorme afvoerbuizen etc hebben.
Ik hoop dat ze ze er snel uitkrijgen.

Ben ook heel benieuwd of Elon Musk iets kan met die slang/tube die hij in de grot en gangen wil aanleggen.
stellafietst wijzigde dit bericht op 08-07-2018 11:47
2.68% gewijzigd
Op díé fiets!
Waarom eerst een analyse maken en dan de pompen invliegen.
Neem het direct mee. Wat gaat dat allemaal weer traag.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
07-07-2018 13:16
Waarom eerst een analyse maken en dan de pompen invliegen.
Neem het direct mee. Wat gaat dat allemaal weer traag.
Ze zullen verschillende pompen hebben neem ik aan. En niet zo 1,2,3 al die verschillende pompen mee kunnen nemen lijkt me. Volgens mij zijn ze wel al verschillende pompen gereed aan het maken voor vervoer, voor het geval dat.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
07-07-2018 13:16
Waarom eerst een analyse maken en dan de pompen invliegen.
Neem het direct mee. Wat gaat dat allemaal weer traag.
Ik neem aan dat ze niet het hele assortiment dat ze hebben mee kunnen vliegen.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
07-07-2018 13:16
Waarom eerst een analyse maken en dan de pompen invliegen.
Neem het direct mee. Wat gaat dat allemaal weer traag.
Alsof je zo'n pomp in je handbagage meeneemt...
Hartstikke logisch om eerst analyse te maken en dan pas tienduizenden euro's uit te geven.
vivapimpelmees schreef:
07-07-2018 14:38
Alsof je zo'n pomp in je handbagage meeneemt...
Hartstikke logisch om eerst analyse te maken en dan pas tienduizenden euro's uit te geven.
We vliegen tegenwoordig overal naar toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven