Thais jeugdvoetbalteam levend gevonden na 9 dagen in grot

02-07-2018 19:52 164 berichten
https://www.bangkokpost.com/news/genera ... ve-in-cave

Wat een goed nieuws zeg. Het was een heel zorgelijke situatie. De 12 jongetjes en hun coach waren al sinds vorige week zaterdag vermist.
Alle reacties Link kopieren
•Jonna• schreef:
03-07-2018 13:13
Ze pompen nu al 1,6 miljoen liter water (!) per uur weg. Maar dat haalt niets uit. Er komt net zoveel bij. Waterpeil blijft nagenoeg gelijk.
De verwachting is dat het snel weer harder gaat regenen en de vraag is dan of ze nog wel veilig zitten waar ze nu zitten.

https://edition-m.cnn.com/2018/07/03/as ... index.html
Pff, wat een hel.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2252183 ... aar-buiten
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen volgens die laatste link niet eens zwemmen. En dan moeten ze een urenlange hele moeilijke duik maken? Wat een drama dit.
Alle reacties Link kopieren
Dit overtreft mijn verwachtingen. Hopelijk dat ze er heel uit komen. Ik moet denken aan dat meisje wat vast zat in een put, werd gefilmt en geinterviewd terwijl ze haar aan het redden waren, en voor de ogen van iedereen alsnog verdronk.... ( weet even niet meer precies wat het was)
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het met de zuurstof? Kunnen ze daar wel maanden blijven zitten (er van uitgaande dat het waterpeil dan niet nog verder stijgt) met betrekking tot de zuurstof? Of hebben ze ook zuurstofflessen gekregen?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Zuurstof en voedselpakketten worden naar hen gebracht en ze worden medisch opgevolgd.
Maar dan nog: stel, hun deel overstroomt niet en ze moeten wachten tot na het regenseizoen. Medische begeleiding genoeg, maar daar ga je toch mentaal aan onderdoor? Dat is goed om op drie maand tijd het hele voetbalteam te verliezen aan zelfmoord door waanzin. En als ze wel bovenkomen hebben ze maanden niet mee gemaakt en geen daglicht gezien.
Echt, wat een hel.
aspirientje schreef:
03-07-2018 15:26
Zuurstof en voedselpakketten worden naar hen gebracht en ze worden medisch opgevolgd.
Maar dan nog: stel, hun deel overstroomt niet en ze moeten wachten tot na het regenseizoen. Medische begeleiding genoeg, maar daar ga je toch mentaal aan onderdoor? Dat is goed om op drie maand tijd het hele voetbalteam te verliezen aan zelfmoord door waanzin. En als ze wel bovenkomen hebben ze maanden niet mee gemaakt en geen daglicht gezien.
Echt, wat een hel.
Inderdaad. Dat lijkt me mentaal ook niet te doen. Hebben ze er wel iets van licht naar toe kunnen brengen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zag net op het nieuws dat het voor professionele duikers een duik van 3 uur is. Ondoenlijk voor die kinderen...
Wat een drama zeg.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
03-07-2018 18:30
Ik zag net op het nieuws dat het voor professionele duikers een duik van 3 uur is. Ondoenlijk voor die kinderen...
Wat een drama zeg.
Ik had 6 uur gelezen.

Ik hoop echt dat ze er levend uitkomen, maar wat lijkt het onmogelijk. Die arme ouders ook. Net helemaal blij want ze leven nog en dan zoveel onzekerheid over of ze er wel uitgehaald kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
03-07-2018 08:05
Ik meen gelezen te hebben dat het waterpeil per uur 15 cm is gestegen vanwege de regen.
Dat zou goed kunnen in dat gebied ja.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat heftig dit zeg..
Alle reacties Link kopieren
Ik zag eens een mini onderzeeërtje dat wordt gebruikt om docus te maken. Sir David Attenbourough ging er km’s diep de zee mee in. Zou dat geen optie zijn vanwege te smalle gangen?
•Jonna• schreef:
03-07-2018 13:13
Ze pompen nu al 1,6 miljoen liter water (!) per uur weg. Maar dat haalt niets uit. Er komt net zoveel bij. Waterpeil blijft nagenoeg gelijk.
De verwachting is dat het snel weer harder gaat regenen en de vraag is dan of ze nog wel veilig zitten waar ze nu zitten.

https://edition-m.cnn.com/2018/07/03/as ... index.html
Elke druppel die eruit is, is eruit.

Als er continu water blijft bijkomen staat de boel anders straks helemaal totaal onder water.
En zitten die jongens straks ook niet meer droog.

Wat doet 3 à 4 maanden geen zonlicht overigens met een mens?
En wat als ze die zon ooit wel terug zien?
Gaat dat geen troubles geven met hun ogen, vitamine D, ...?

En hoe krijg je in 's hemelsnaam (kracht)voedsel voor 15 à 20 man voor 3 à 4 maanden tot ginder?



En gek genoeg had ik ook al gedacht aan iets duikboot-achtig, maar waarschijnlijk zal dat wel niet door die smalle gangen kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of deze jongens dit wel gaan overleven.
Mee terug duiken is niet te doen zo ernstig verzwakt. En wachten op laag water.... dat gaat weken of maanden duren. Dat overleef je toch niet? maanden zonder daglicht, amper gezonde lichaamsbeweging, niet goed slapen. Dan sterf je van oververmoeidheid lijkt me. Maar ik ben geen expert.

wat erg dit zeg!

ik las ook dat die grot eigenlijk verboden toegang is.
Alle reacties Link kopieren
Een duikboot is absoluut geen optie. Anders deden speciaal getrainde duikers er geen 5 uur over...
Er is geen zicht, een stuk van 30 meter diep en scherpe bochten waar normale duikflessen niet door kunnen.


Ze gaan kijken of ze een super snelle duiktraing kunnen krijgen met speciale kleine maskers op. Ze hebben nu eten en een arts. En dan proberen ze ze eerst naar een iets veiligere basiskamp te krijgen op 2 uur zwemmen...

Ik vrees dat er zeker een paar het niet gaan halen.

Ze hebben maar een paar dagen en anders 3 maanden wachten...
Alle reacties Link kopieren
Een filmpje van RTL hoe die gangenstelsel in mekaar zit
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste ... ng-van-de

Vreselijk wat die jongens is overkomen. Hoop dat ze er snel uit kunnen
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
03-07-2018 23:15
Elke druppel die eruit is, is eruit.

Als er continu water blijft bijkomen staat de boel anders straks helemaal totaal onder water.
En zitten die jongens straks ook niet meer droog.

Wat doet 3 à 4 maanden geen zonlicht overigens met een mens?
En wat als ze die zon ooit wel terug zien?
Gaat dat geen troubles geven met hun ogen, vitamine D, ...?

En hoe krijg je in 's hemelsnaam (kracht)voedsel voor 15 à 20 man voor 3 à 4 maanden tot ginder?



En gek genoeg had ik ook al gedacht aan iets duikboot-achtig, maar waarschijnlijk zal dat wel niet door die smalle gangen kunnen.
Dat doet NASA ook dus dat is echt geen probleem. Of het lekker is .. maar iig blijven ze dan op gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
03-07-2018 23:13
Ik zag eens een mini onderzeeërtje dat wordt gebruikt om docus te maken. Sir David Attenbourough ging er km’s diep de zee mee in. Zou dat geen optie zijn vanwege te smalle gangen?
Zoiets dacht ik ook al. En verdoofd zodat zo'n kind niet in paniek raakt. Of een duo duik met verdoofd kind? Het zijn er niet veel natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Er is een veiliger grot waar ook de hulpverleners en het voedsel zijn en die is 2 uur duiken weg volgens de nos.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
03-07-2018 23:13
Ik zag eens een mini onderzeeërtje dat wordt gebruikt om docus te maken. Sir David Attenbourough ging er km’s diep de zee mee in. Zou dat geen optie zijn vanwege te smalle gangen?
De smalste doorgang is 80 cm. Ik weet niet van welk formaat die mini onderzeeër is maar als je het filmpje van RTL kijkt(dat hier geplaatst is) dan zie je dat die smalle doorgang in een flinke hoek zit.

Afbeelding
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Afschuwelijk, wat een nachtmerrie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me ook af of iedereen dit wel gaat overleven. hoewel ze door artsen natuurlijk allerlei injecties met bijvoorbeeld vitamines en zo kunnen krijgen. en natuurlijk van die proteinerepen etc. Spannend dit. Hoop dat de nachtmerrie snel voorbij is. Wat een hel ook voor ouders.
Alle reacties Link kopieren
Over zonlicht, vergeet niet de groep mannen die maanden vast hebben gezeten in een mijn voordat ze gered konden worden. Die hebben het ook overleefd. Ik heb wel eens gezien dat je met zo’n duik met smalle gangen je flessen even af moet doen, flessen door de spleet schuiven met mondstuk ik, zelf doorzwemmen en dan weer omdoen. Gevaarlijk dus als je in paniek raakt.
Alle reacties Link kopieren
https://www.telegraaf.nl/video/2255627/ ... s-verzorgd

Nieuwe beelden.
Ze zien er toch allemaal redelijk gezond uit. En ze lachen, maar ja het zijn Thai die lachen altijd.

Ik heb er toch wel vertrouwen in dat het goedkomt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat het een groot verschil maakt of je ergens drie maanden zit zonder enige hoop (omdat niemand je gevonden heeft bijv) of zoals nu mogelijk met deze jongens dus met contact met buiten verteld. Maakt in ieder geval mentaal een verschil, wat zoiets lichamelijk met je doet weet ik niet.

Verdoofd duiken lijkt mij niet mogelijk, je moet bewust met je mond inademen als duiker, dat gaat hem niet worden.

Als ik zo naar de plaatje kijk, zou het dan mogelijk een optie zijn om boven die die smalle doorgang een horizontale tunnel te graven?

Wat een ellende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven