Thais jeugdvoetbalteam levend gevonden na 9 dagen in grot

02-07-2018 19:52 164 berichten
https://www.bangkokpost.com/news/genera ... ve-in-cave

Wat een goed nieuws zeg. Het was een heel zorgelijke situatie. De 12 jongetjes en hun coach waren al sinds vorige week zaterdag vermist.
Allereerst inderdaad wel heel zuur voor de familie en vrienden van de omgekomen duiker; al zal het een troost zijn dat hij niet voor niets gestorven is maar een bijdrage heeft geleverd aan het redden van zoveel andere levens.

Het raakte me enorm, ooit in Thailand geweest en met hele dikke tegenzin mezelf een stuk door die grotten heengetrapt. Ik hou niet van grotten... maar wilde niet zeuren. En iedereen in het gezelschap zei niks aan de hand, de gidsen ook.

Ik had moeten luisteren naar mijn gevoel dat NEE zei; ik was echt panisch in ruimtes zoals die waar die jongens en hun coach zaten. Moest me met alle macht beheersen om niet te gaan roepen: ik wil eruit, NU!!
Kon natuurlijk niet maar de bedompte hitte, de insecten en het gevoel dat de zuurstof opraakt weet ik nog heel goed al is het best lang geleden.

Wat hen is overkomen was mijn grootste nachtmerrie.

Hopelijk gaat het ze goed, ook in de toekomst. Ook hoop ik dat de overleden duiker of eigenlijk zijn nabestaanden niet vergeten worden, je bent een held als je meewerkt aan zo'n reddingsactie!!
mick87 schreef:
10-07-2018 14:36
Best walgelijk vind ik dat.

Volgens mij hebben ze voor de jongens ook al een soort mediastrategie uitgedacht. De wereldpers gaat op hen duiken. Ik verwacht dat we de komende jaren niets van hen zien of horen. Zodat ze hun normale leven asap kunnen oppakken. Dat is toen bij die mijnwerkers helemaal misgegaan. Ze kregen allerlei uitjes en dingen vanuit de hele wereld aangeboden. En eentje verscheen zelfs bij David Letterman. Achteraf gezien bleken al die dingen niet goed te zijn geweest. Hopelijk worden deze kinderen zo goed mogelijk beschermd voor de media.
Ik hoop het. En dat er dus niet wordt ingegaan op dat meer dan idiote voorstel van de baas van de FIFA, om de finale van het WK bij te wonen. Het idee alleen al...
De jongens zijn er allemaal uit! Wat goed! Ik had dit een week geleden echt niet verwacht, maar dankzij de inspanningen van heel veel helpenden hebben ze het gered.

De duikers zijn helden. Het is vreselijk dat er een omgekomen is, maar hij heeft een fantastische bijdrage geleverd en heeft zijn leven gegeven voor het redden van de jongens.

Wat een verhaal. Een nachtmerrie met een mooi einde. Ik hoop dat de media deze jongens met rust laat, zodat zij kunnen aansterken en daarna hun leven weer op gaan pakken.
regenworm schreef:
10-07-2018 15:43
Ik hoop het. En dat er dus niet wordt ingegaan op dat meer dan idiote voorstel van de baas van de FIFA, om de finale van het WK bij te wonen. Het idee alleen al...
Dat heb ik even gemist.. wanneer is dat? Ja sorry, geen voetballiefhebber voor mijn gevoel is er altijd wel ergens een reeks wedstrijden bezig.
Nu de WK dus, kennelijk doet Nederland niet mee want geen oranje vlaggetjes enz. daarom zal ik het gemist hebben.

Maar die kinderen meteen meeslepen naar een voetbalwedstrijd na alles wat ze meegemaakt hebben?? Really? O_O
Laat ze lekker even met rust zou ik denken, ik denk zomaar dat ze niets liever willen als gewoon thuis zijn en verwend worden met lekker eten en drinken na al die spanning.
Als het mijn kind was hield ik hem mooi thuis na al die ellende ipv meteen weer van huis voor een suffe voetbalwedstrijd... belachelijk!

Als je al bedenkt hoe het volwassen mensen opbreekt als ze niet de kans krijgen om zich te realiseren wat er eigenlijk gebeurd is kan je wachten tot ze stuk voor stuk PTSS hebben. Hopelijk valt dat nu mee omdat ze met een gezelschap waren en de coach hopelijk de moed erin heeft weten te houden zeker nadat bekend werd dat echt alles werd gedaan om ze eruit te halen.

Ik zou zeggen: 1 persconferentie en dan nog alleen voor de jongens die daar zelf graag aan mee willen werken. Of een verklaring van de coach namens allen. Het hele verhaal komt nog wel een keer; de gezondheid van iedereen staat voorop imho.
Alle reacties Link kopieren
Die jongens moeten nog een week in het ziekenhuis blijven, hebben hun ouders nog niets eens kunnen aanraken.
Degene die de leiding had over de reddingsoperatie geeft maar een persconferentie, die jongens hebben medische en psychische hulp nodig, geen journalisten.
Over een tijd wellicht weer een potje voetbal samen, zonder pottenkijkers.
Alle reacties Link kopieren
Die jongens waren letterlijk afgesloten van de buitenwereld. En nu ze weer in de bewoonde wereld zijn en letterlijk onder hun steen vandaan komt pas het besef wat er allemaal is gebeurd en ool dat ze wereldnieuws zijn. Heel vreemd lijkt me dat. Ik las ook dat deze jongens vanwege hun psychische gezondheid nog geen televisie mogen kijken. Heeft ongetwijfeld te maken met de media-aandacht.

Ongetwijfeld zullen een hoop PTSS ontwikkelen. Gelukkig werkt EMDR daar heel goed tegen. Ook is de maatschappij in Thailand heel anders. Dus wellicht heeft dat een positieve invloed op hun geestelijke gezondheid.
Lenn12345 schreef:
10-07-2018 16:11
Dat heb ik even gemist.. wanneer is dat?
......
Maar die kinderen meteen meeslepen naar een voetbalwedstrijd na alles wat ze meegemaakt hebben?? Really? O_O
Laat ze lekker even met rust zou ik denken, ik denk zomaar dat ze niets liever willen als gewoon thuis zijn
Inderdaad dat lijkt mij dus ook.Ik hoorde het in een van de filmpjes die hier eerder gepost zijn dacht ik, van een nieuwsuitzending. Die presentator vond het wel een super goed idee.

De finale is de 15e.

Hoe belangrijk kun je jezelf dan vinden hè. Of je sport. Het middelpunt van de wereld.
Gatinmijnsok schreef:
10-07-2018 16:21
Die jongens moeten nog een week in het ziekenhuis blijven, hebben hun ouders nog niets eens kunnen aanraken.
Degene die de leiding had over de reddingsoperatie geeft maar een persconferentie, die jongens hebben medische en psychische hulp nodig, geen journalisten.
Over een tijd wellicht weer een potje voetbal samen, zonder pottenkijkers.
Daarom vroeg ik me ook af wanneer die wedstrijd is, zal toch geen maanden duren?
Ook ik zag gisteren dat de eerste kinderen die gered waren voor het eerst hun familie mocht zien. Door een glazen ruit :(
En nog een week blijven, testen op ziektes en ze zullen ook flink uitgeput zijn. Lichamelijk en psychisch want oud genoeg om te beseffen dat er geen garantie was dat iedereen er levend uit zou komen.

Om dan de joviale voetbalboss uit te gaan hangen en met vrijkaarten te gaan staan zwaaien: :facepalm:

Vraag ze liever wat ze nodig hebben. Via de ouders. Dit vind ik echt zo'n actie van: kijk mij eens een toffe peer zijn, ze krijgen gewoon een gratis kaartje van me.
Nou wow.. wat een feest :sarcastic:
regenworm schreef:
10-07-2018 16:34
Inderdaad dat lijkt mij dus ook.Ik hoorde het in een van de filmpjes die hier eerder gepost zijn dacht ik, van een nieuwsuitzending. Die presentator vond het wel een super goed idee.

De finale is de 15e.

Hoe belangrijk kun je jezelf dan vinden hè. Of je sport. Het middelpunt van de wereld.
Oeps.. exact tegelijk gepost. De 15e dus... :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Wat een gek zeg, precies wat je zegt.. kijk mij eens nobel zijn, en oprecht geïnteresseerd in die jongens en hun coach? Ik zou echt kwaad worden geloof ik. Wat een selfkicker is dat zeg.

Ik weet weer waarom ik voetballers en hun trainers enz. zulke irritante mensen vindt :whip:
Als je echt zo nobel bent verdiep je je in hun situatie en vraag je wat er nodig is. Anoniem als je écht een nobel mens bent maar ja, een kaartje kost geen pepernoot, de rekening van het ziekenhuis betalen als dat nodig is of andere financiele hulp bieden wordt toch wel een beetje begrotelijk denk ik..
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2240818-jongens- ... dheid.html

Interessant verhaal over hoe nu verder. Hopelijk weten ze de draad weer op te pakken na deze ingrijpende gebeurtenis.
Alle reacties Link kopieren
https://media.dumpert.nl/foto/b2d84fc1_ ... 10.jpg.jpg


Voor die jongens dus de tweede keer eigenlijk :P
mick87 schreef:
10-07-2018 19:31
https://nos.nl/artikel/2240818-jongens- ... dheid.html

Interessant verhaal over hoe nu verder. Hopelijk weten ze de draad weer op te pakken na deze ingrijpende gebeurtenis.
interessant artikel mick.

Ik merk bij mijzelf een soort van dubbelheid in het volgen van het nieuws omtrent deze jongens, nu zij allemaal uit de grot zijn.
ik vind het erg interessant om de filmpjes te zien vandaag van hoe de jongens op brancards door de tunnels getild werden en ook het filmpje wat van hen is gemaakt in het ziekenhuis heb ik bekeken. maar anderzijds is het duidelijk dat wij deze jongens het beste zouden kunnen helpen door er geen aandacht meer aan te besteden, en dat gebeurt natuurlijk pas als het publiek (en ik zelf dus ook) niet meer dit soort filmpjes zou gaan zitten kijken..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies hetzelfde Chirimoya. Ik kijk ook die filmpjes. Dan denk ik toch: wat een wonder dit. Er allemaal levend en redelijk gezond uitkomen.

Maar het zou beter zijn als de media-aandacht snel afneemt.
Alle reacties Link kopieren
Tot mijn grote verbazing zijn deze jongens bij Ellen Degeneres geweest. Tenenkrommend vind ik dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven