Thais jeugdvoetbalteam levend gevonden na 9 dagen in grot

02-07-2018 19:52 164 berichten
https://www.bangkokpost.com/news/genera ... ve-in-cave

Wat een goed nieuws zeg. Het was een heel zorgelijke situatie. De 12 jongetjes en hun coach waren al sinds vorige week zaterdag vermist.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
07-07-2018 15:21
We vliegen tegenwoordig overal naar toe.
Ja natuurlijk. Maar jij hebt duidelijk geen flauw benul wat een organisatie zoiets vereist.
vivapimpelmees schreef:
07-07-2018 15:24
Ja natuurlijk. Maar jij hebt duidelijk geen flauw benul wat een organisatie zoiets vereist.
Dat zal best maar ze beginnen er wel wat laat mee naar mijn idee
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
07-07-2018 15:31
Dat zal best maar ze beginnen er wel wat laat mee naar mijn idee
Wat had dat bedrijf dan moeten doen? Al hun pompen ongevraagd laten invliegen? Alles uit eigen zak betalen?
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
07-07-2018 15:31
Dat zal best maar ze beginnen er wel wat laat mee naar mijn idee
In principe is het een probleem van de Thaise overheid zelf he...
Van Heck heeft zijn lopende klussen on hold gezet en gaat kijken hoe ze kunnen helpen.
Weet je wel hoe groot zulke pompen en bijbehorende buizensystemen zijn?
Ik denk van niet, want anders zou je niet beweren wat jij nu doet.
Op díé fiets!
Jane Doe schreef:
07-07-2018 13:16
Waarom eerst een analyse maken en dan de pompen invliegen.
Neem het direct mee. Wat gaat dat allemaal weer traag.
Laat die man eerst even bekijken welke pompen hij nodig heeft. Beter wat later handelen en goed dan vlug en verkeerd.
Stellafietst schreef:
07-07-2018 17:01
In principe is het een probleem van de Thaise overheid zelf he...
Van Heck heeft zijn lopende klussen on hold gezet en gaat kijken hoe ze kunnen helpen.
Weet je wel hoe groot zulke pompen en bijbehorende buizensystemen zijn?
Ik denk van niet, want anders zou je niet beweren wat jij nu doet.
Klopt, de Thaise overheid heeft op dag 1 al contact opgenomen met dit bedrijf.
Geen idee aan wie de traagheid ligt
vivapimpelmees schreef:
07-07-2018 17:00
Wat had dat bedrijf dan moeten doen? Al hun pompen ongevraagd laten invliegen? Alles uit eigen zak betalen?
Nee, de Thaise overheid natuurlijk
Jane Doe schreef:
07-07-2018 17:26
Klopt, de Thaise overheid heeft op dag 1 al contact opgenomen met dit bedrijf.
Geen idee aan wie de traagheid ligt
Waarschijnlijk hadden ze het idee dat het met de pompen waar ze nu mee werken wel zou lukken.
watdachtjehiervan schreef:
07-07-2018 17:04
Laat die man eerst even bekijken welke pompen hij nodig heeft. Beter wat later handelen en goed dan vlug en verkeerd.
Ik was zelf toch echt wel al een vlucht aan 't voorbereiden geweest.
Kan ik nog altijd later beslissen welke pomp(en) er precies overgevlogen worden.

Maar ik neem aan dat die dingen niet in een gewoon passagiers-toestel passen, er 100 vergunningen voor nodig zijn, een apart vliegtuig, ... en dat heel die papierzooi om tot in Thailand te raken met die dingen niet op 1-2-3 geregeld is.
Om maar te zwijgen over de verplaatsing tussen één of andere Thaise luchthaven en dat grottencomplex zelf.
watdachtjehiervan schreef:
07-07-2018 17:31
Waarschijnlijk hadden ze het idee dat het met de pompen waar ze nu mee werken wel zou lukken.
Geen idee
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
07-07-2018 17:31
Ik was zelf toch echt wel al een vlucht aan 't voorbereiden geweest.
Kan ik nog altijd later beslissen welke pomp(en) er precies overgevlogen worden.

Maar ik neem aan dat die dingen niet in een gewoon passagiers-toestel passen, er 100 vergunningen voor nodig zijn, een apart vliegtuig, ... en dat heel die papierzooi om tot in Thailand te raken met die dingen niet op 1-2-3 geregeld is.
Om maar te zwijgen over de verplaatsing tussen één of andere Thaise luchthaven en dat grottencomplex zelf.

Dat verplaatsen daar moet dus met een helikopter heb ik begrepen. Dit is echt een mega operatie die handenvol geld kost.
Tornacense schreef:
07-07-2018 17:31
Ik was zelf toch echt wel al een vlucht aan 't voorbereiden geweest.
Kan ik nog altijd later beslissen welke pomp(en) er precies overgevlogen worden.

maar wie zegt dat ze dat niet ook ondertussen al aan het doen zijn?
Alle reacties Link kopieren
reddingsactie is begonnen. rond 16.00 Nederlandse tijd zijn mogelijk de eerste jongens er uit. Spannend.
mick87 schreef:
08-07-2018 10:34
reddingsactie is begonnen. rond 16.00 Nederlandse tijd zijn mogelijk de eerste jongens er uit. Spannend.

Ik hoop zo dat alles goed gaat :(
Alle reacties Link kopieren
De Thaise overheid heeft details vrijgegeven van het reddingsplan om de kinderen te redden die vastzitten in de Noord-Thaise grot Tham Luang.
Om ze uit de grot te bevrijden, worden per kind twee duikers ingezet. BBC News schrijft dat de jongens worden uitgerust met een persluchttank en een masker dat volledig over het gezicht wordt aangebracht.

De duikers en het kind zullen vervolgens het pad afleggen aan de hand van een touw dat is aangelegd door reddingswerkers. Wanneer het pad nauw wordt, zal de persluchttank van de rug van een kind worden gehaald. Vervolgens zullen het kind en de tank voorzichtig door het nauwe pad worden geleid. De kinderen zullen lopen vanaf de derde kamer in de grot tot de ingang.

Volgens de Thaise overheid is het voordeel van deze operatie dat het snel kan gebeuren, zonder dat er veel hulpmiddelen nodig zijn. Er wordt ook gewaarschuwd dat deze toch veel eist van de duikers. De jongens moeten daarnaast wat duikvaardigheden leren en mogen tijdens de tocht vooral niet in paniek raken.

Bangkok Post schrijft dat de jongens en trainer in vier groepen verdeeld worden, om vervolgens door de duikers naar buiten te worden gebracht. De eerste groep bestaat uit vier jongens, de andere groepen uit drie personen. De trainer zal met de laatste groep meegaan.

Reddingsactie
Rond 5.30 uur Nederlandse tijd is de reddingsactie begonnen. Rond 21.00 uur lokale tijd (16.00 uur Nederlandse tijd) worden de eerste jongens uit de grot verwacht.

Aan de reddingsactie doen dertien buitenlandse duikers, vijf Thaise duikers en vijf leden van het Thaise Korps Mariniers mee. Voor alle dertien mensen die vastzitten, is een medisch team aanwezig, zodat ze direct na hun bevrijding geholpen kunnen worden.

In eerste instantie zou er gewacht worden tot het water in de grot ver genoeg gezakt zou zijn, zodat de groep naar buiten kon klimmen. Door de aangekondigde moessonregens kunnen de autoriteiten niet zo lang wachten.

https://www.nu.nl/algemeen/5353019/twee ... grot.html

Hoop zo dat iedereen er veilig uitkomt, wat zullen die ouders in spanning zitten
Ik leef ook zo mee. Ik hoop dat alles goed gaat en de eerste kinderen vandaag heelhuids hieruit komen en met hun ouders kunnen worden herenigd. Wat een drama🙁
Hoe communiceren ze eigenlijk als ze duiken? Ik bedoel, stel de eerste groep loopt vertraging op, weet de tweede groep dat dan? Of krijg je dan filevorming?
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
08-07-2018 12:58
Hoe communiceren ze eigenlijk als ze duiken? Ik bedoel, stel de eerste groep loopt vertraging op, weet de tweede groep dat dan? Of krijg je dan filevorming?
Ze zullen we ergens microfoontjes hebben zitten
Alle reacties Link kopieren
Het is lang geleden dat ik zo heb meegeleefd met een nieuwsbericht.

Wat een spanning voor de ouders... onvoorstelbaar.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
07-07-2018 17:31
Ik was zelf toch echt wel al een vlucht aan 't voorbereiden geweest.
Kan ik nog altijd later beslissen welke pomp(en) er precies overgevlogen worden.
Heb jij wel enig idee van de kosten en problemen? Dit gaat miljoenen kosten Alles wat ze af moeten zeggen, vervoer, mankracht. Leuk als je zelf tonnen uit je zak kunt trekken maar je hebt te maken met aandeelhouders, bestuur etc. De logistiek is ook niet mis. Of kun jij ff een vrachtvliegtuig leveren?
Alle reacties Link kopieren
https://www.demorgen.be/buitenland/live ... -b03ed04c/
vivaratje schreef:
08-07-2018 13:00
Ze zullen we ergens microfoontjes hebben zitten
Werkt dat met al die rotsen?
Nou ja, het zal wel, aangezien er al veel mensen achter elkaar heen en weer zijn gegaan en ze uiteraard niet elkaar in tegenovergestelde richtingen hebben kunnen passeren in de smalle stukken.

(Ben ik de enige die er plaatsvervangend claustrofobisch van werd trouwens?)
Alle reacties Link kopieren
De BBC meld net dat twee jongens uit de grot zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
08-07-2018 13:23
De BBC meld net dat twee jongens uit de grot zijn.
Ja hoor ik ook net, ze maakten het goed :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Nu ook op nu.nl. Wat fijn zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven